Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 33 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 660
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De dørene var jo geniale da!! hmm kanske jeg ska lage noe slikt selv...

tåler de hangslene så mye vekt a? veier vell en del den døra?

Flott fremgang foresten! skjer jo stadig ting hos deg, men hos meg er det helt stille om dagen... :-?

har du fått til bake høyttalerne fra lakkering eller? spent...

Stian

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott jobb på de dørene! Det må ha tatt lang tid å bygge åtte stk og samtidig fått så bra passform! Helt genialt også med skaphengsler. Har brukt mange slike selv, og hengslene er justerbare slik at tilpasningen blir perfekt! :-D

Sikkert også lurt å få en proff til å sparkle taket. Hadde akkurat samme løsning i taket på loftet av min garasje, og det var ikke lett å få overgangen mellom skråtak og tak fin. Ga opp til slutt, og resultatet ble bare sånn passe. Må vel ta det om igjen ved en senere anledning...:???:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    De dørene var jo geniale da!! hmm kanske jeg ska lage noe slikt selv...

tåler de hangslene så mye vekt a? veier vell en del den døra?

Flott fremgang foresten! skjer jo stadig ting hos deg, men hos meg er det helt stille om dagen... :-?

har du fått til bake høyttalerne fra lakkering eller? spent...

Stian
    Uten å ha veid de (det finnes grenser for hvor nerd man er ) vil jeg tro de er ca 8-10kg. Jeg vet ikke hvor mye de tåler, men de har ikke problemer med vekta jeg har gitt de i allefall.

Det skjer da noe, selv om det er et lite skritt av gangen. Som kineserne sier, selv en reise på 1000 mil starter med ett skritt.

Siste nytt ang. høyttalerne er at de ble grunnet på torsdag. Det har ikke så stor hast uansett all den tid jeg ikke har et rom å sette de i. Jeg har bestillt og mottatt ny diskant, og trukket opp den ene grillen. (Se den grønne linken i signaturen min for å følge høyttalerprosjektet.)
    Jeg har 4 bakhøyttalere, to forsterkere, to sofaer, et pc-møbel, en projektor, tre subforsterkere, 2 12-tommere og en 18 tommer, 2 rør på 1m ganger 40cm osv. osv. som står rundt omkring og venter på at kinoen blir ferdig, så frontrekka kan godt stå noen dager hos lakkereren. :roll:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Flott jobb på de dørene! Det må ha tatt lang tid å bygge åtte stk og samtidig fått så bra passform! Helt genialt også med skaphengsler. Har brukt mange slike selv, og hengslene er justerbare slik at tilpasningen blir perfekt! :-D

Sikkert også lurt å få en proff til å sparkle taket. Hadde akkurat samme løsning i taket på loftet av min garasje, og det var ikke lett å få overgangen mellom skråtak og tak fin. Ga opp til slutt, og resultatet ble bare sånn passe. Må vel ta det om igjen ved en senere anledning...:???:
    Tatt tid er bare forordet.. Jeg bruke en hel dag etter de var "ferdige" på å høvle, pusse og justere de slik at de går lett, treffer riktig og er lette å ta av og på. (Bedre å få det skikkelig første gangen, jeg er iallefall ikke flink til å ta igjen "ferdige" prosjekt..)
    De hindrer nemlig tilgangen til lagringsrommene en del, så det er nødvendig å kunne ta de av for å få store esker inn og ut.
    Det siste som må gjøres med dørene nå er listverk av noe slag.
    Du som er så flink og praktisk anlagt har kanskje noen tips å komme med? Dørene skal vises minst mulig, så jeg trenger noe som er både tynt og smalt.. (?)

Ang.taket: Overgangen mellom skrå og flatt tak fuges og dekkes av list. Huset er fra 1953, og såpass skralt dimensjonert at jeg ikke har noen tro på at en sparklet overgang vil holde over vinteren.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig start på en søndagsmorgen, Pirium! Så gjennomtenkt, og flott løst at det fortjener et lite jubelhyl fra oss trofaste lesere. Gleder meg til neste oppdatering.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Nydelig start på en søndagsmorgen, Pirium! Så gjennomtenkt, og flott løst at det fortjener et lite jubelhyl fra oss trofaste lesere. Gleder meg til neste oppdatering.

Takk takk!

Det er godt å få respons når man bruker tid på å ta bilder og skrive innlegg her på avforum, det gjør det mer lystbetont å fortsette med dét.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det siste som må gjøres med dørene nå er listverk av noe slag.
    Du som er så flink og praktisk anlagt har kanskje noen tips å komme med? Dørene skal vises minst mulig, så jeg trenger noe som er både tynt og smalt...
    Siden dørene ser ut til å flukte med veggene, og siden du har brukt skaphengsler, ville jeg ha brukt smale og tynne lister av noe slag. For eks 30mm x 5mm. Tror slike lister vil gjøre minst av seg, hvis du ikke går for metallister av noe slag. Tror ikke det skulle være vanskelig å få tak i egnede trelister hos byggvarehandelen. Har selv kjøpt lignende, både hjørnelister og flate lister, også ferdigmalte.

Ville ha festet listene på døra slik at de stikker ut nok til å dekke dørsprekken, men ikke mer enn at du får åpnet dørene greit. Skaphengslene løfter jo ut døra fra veggen en del i åpnet tilstand, så du kan forhåpentligvis rimelig greit dekke sprekken mellom døra og veggen.
    Hvis ikke må du sette opp en lignende list også på veggen...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dørene ser ut til å flukte med veggene, og siden du har brukt skaphengsler, ville jeg ha brukt smale og tynne lister av noe slag. For eks 30mm x 5mm. Tror slike lister vil gjøre minst av seg, hvis du ikke går for metallister av noe slag. Tror ikke det skulle være vanskelig å få tak i egnede trelister hos byggvarehandelen. Har selv kjøpt lignende, både hjørnelister og flate lister, også ferdigmalte.

Ville ha festet listene på døra slik at de stikker ut nok til å dekke dørsprekken, men ikke mer enn at du får åpnet dørene greit. Skaphengslene løfter jo ut døra fra veggen en del i åpnet tilstand, så du kan forhåpentligvis rimelig greit dekke sprekken mellom døra og veggen.
    Hvis ikke må du sette opp en lignende list også på veggen...
    Uten at jeg har sjekket NØYE så det ut som at døra ikke løftes nok ut til at jeg kan bruke enkel list på hengselsiden. Mulig det er tykkelsen på døra som gjør dette, eller så har jeg rett og slett sett feil.
    Dobbel list er mye mer synlig, men må jeg så må jeg. Skal sjekke dette ordentlig i løpet av dagen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har sjekket NØYE så det ut som at døra ikke løftes nok ut til at jeg kan bruke enkel list på hengselsiden. Mulig det er tykkelsen på døra som gjør dette, eller så har jeg rett og slett sett feil.
    Dobbel list er mye mer synlig, men må jeg så må jeg. Skal sjekke dette ordentlig i løpet av dagen.

Jeg hadde nok rett i dette. Døra kommer ikke ut på hengselsiden, så jeg er nødt til å ha list på både vegg og dør. I tillegg er det ikke plass til noe tykkere list enn max 2mm på hengselsiden om det skal gå an å få opp døra..

Da er det vel bare metallister som duger, noen som vet hvilke butikker som har godt utvalg i alu-lister? De bør være flate, og helst uten skruehull.

Argh, blir gal av alle disse detaljene som tar så mye tid og tankevirksomhet! :???:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noen har gode ideer rundt DENNE UTFORDRINGEN mtp listing av taket, rop ut!

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det skyggelister du skal bruke?
    På dette rommet har jeg tatt i bruk litt juks når det kommer til listing, for elles kommer jeg ikke noen vei. Her har jeg skåret av listen som kommer på skrå slik at den flugter med den i kneveggen. Legger inn et lite bilde, men fysj å det så ut på bilde.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noen har gode ideer rundt DENNE UTFORDRINGEN mtp listing av taket, rop ut!
    Jeg har også brukt en del folierte lister, og disse var ekstremt tynne, ca 3mm tykke og 68mm brede. Men ulempene er at jeg bare har sett de som vinkellister, med kun folie på midten slik at de kan bøyes. Her er et bilde fra listingen av vanskelige vinkler i trappa utenfor kinoen:

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-img_2208-jpg

Har du ei presis benkesag med skarpt småtannet blad skulle det jo også være enkelt å rippe tynne lister av et kvistfritt bord selv også. Hadde kanskje satset på det hvis du har mulighet til det. Det er jo ikke så mange metrene du trenger til fire dører. Metallister må være siste utvei...

Edit: Jeg var fremdeles på skapdørene nå, ser at det er andre løsninger du er på jakt etter...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også brukt en del folierte lister, og disse var ekstremt tynne, ca 3mm tykke og 68mm brede. Men ulempene er at jeg bare har sett de som vinkellister, med kun folie på midten slik at de kan bøyes.

Har du ei presis benkesag med skarpt småtannet blad skulle det jo også være enkelt å rippe tynne lister av et kvistfritt bord selv også. Hadde kanskje satset på det hvis du har mulighet til det. Det er jo ikke så mange metrene du trenger til fire dører. Metallister må være siste utvei...

Edit: Jeg var fremdeles på skapdørene nå, ser at det er andre løsninger du er på jakt etter...
    For å ta det første sist, jeg sliter minst like mye med skapdørene som taklistingen, så alle innspill mottas med stor takk!

Fleksilister er tynne, men i mitt tilfelle er 3mm for tykt...
    Hadde jeg fått tak i en flat list på f.eks 2x15-20mm hadde jeg vært i mål. Hvorfor sier du at metallister må være siste utvei? De skal selvsagt grunnes og males i veggfargen uansett materiale.

Jeg har ei bordsag fra Biltema :roll: , men om man bruker rettholt og tvinger får man jo et solid og nøyaktig anlegg uansett kvaliteten på saga..?
    Problemet er at jeg absolutt ikke føler jeg er flink nok til å begynne å lage listverk selv...

Hvordan ville du evt. gjort det, rippe et 28mm bord på langs i den tykkelsen jeg trenger?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Er det skyggelister du skal bruke?
    På dette rommet har jeg tatt i bruk litt juks når det kommer til listing, for elles kommer jeg ikke noen vei. Her har jeg skåret av listen som kommer på skrå slik at den flugter med den i kneveggen. Legger inn et lite bilde, men fysj å det så ut på bilde.
    Takk for bildet! Jeg så for meg at å kappe tuppen av skråskjæringen ville bli forferdelig, men jeg synes det så ok ut hos deg. Man er aldri så nært som du har tatt bildet uansett!

Tenkte å bruke skyggelister ja.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det første sist, jeg sliter minst like mye med skapdørene som taklistingen, så alle innspill mottas med stor takk!

Fleksilister er tynne, men i mitt tilfelle er 3mm for tykt...
    Hadde jeg fått tak i en flat list på f.eks 2x15-20mm hadde jeg vært i mål. Hvorfor sier du at metallister må være siste utvei? De skal selvsagt grunnes og males i veggfargen uansett materiale.
    Metallister er muligens helt topp til ditt bruk. RuneW sager alulister greit med en kapp/gjæringssag (sakte og med et sløvt blad?). Når jeg tenker meg om så er det jo forsåvidt lettere å feste alulistene også. Trelister i den tykkelsen sprekker bare man ser på dem...:roll:

Jeg har ei bordsag fra Biltema :roll: , men om man bruker rettholt og tvinger får man jo et solid og nøyaktig anlegg uansett kvaliteten på saga..?
    Problemet er at jeg absolutt ikke føler jeg er flink nok til å begynne å lage listverk selv...

Hvordan ville du evt. gjort det, rippe et 28mm bord på langs i den tykkelsen jeg trenger?
    Jeg tror jeg rimelig greit skulle ha klart å rippe et kvistfritt bord til 2 x 15mm med bordsaga jeg har (Bosch proffmodell). Har tidligere klart å rippe så tynt at man nesten kan se igjennom. Men det er med et skarpt og fintagget blad...8-)

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bildet! Jeg så for meg at å kappe tuppen av skråskjæringen ville bli forferdelig, men jeg synes det så ok ut hos deg. Man er aldri så nært som du har tatt bildet uansett!

Tenkte å bruke skyggelister ja.
    Jeg kan ikke se disse ujevnhetene i selv om jeg står nært å kikker. Blir mer synlig på bilde gitt

Tror om du skal slippe å kappe må du kompensere for dette ved å bruke en større skyggelist i kneveggen.
    Det bør gå greit å splitte tunne lister ja, har også splittet så det nesten blir gjennomsiktig. Ellers er disse fleksilistene geniale mange steder.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha brukt hele metallica-konserten på hjernejogging har jeg kommet frem til at jeg bruker pynteklosser for å løse problemet mtp. taklister. Det irriterer meg at jeg ikke tenkte på pynteklosser selv, men google hjalp meg på rett vei til slutt..
    Overgang mellom skrått og flatt tak blir listet med flexilist.

Hunsbedt, at du har overnaturlige snekkerferdigheter er hevet over enhver tvil!
    Det hjelper dessverre ikke meg her i Trondheim, om du ikke tar turen til uka da?

Det er nok alulister som er løsningen. Jeg ser ikke for meg at 2mm trelister ville holdt særlig lenge når dørene åpnes og lukkes..

Vel, nå er det natta, tåa har grodd og jeg er tilbake på jobb i morgen tidlig!

Takk for gode innspill gutter, dere er til stor hjelp!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Listverk,listverk,listverk..

I dag var jeg en tur innom XL-bygg for å se om de hadde noe som egner seg som listverk til knevegg-dørene. Og Eureka, jeg fant DISSE som passet helt perfekt!

30mm brede, ca. 1.5mm tykke, og uten skruehull. Etter to runder rundt i butikken fant jeg en som klarte å finne prisen. 506 kroner for 2 meter! :shock:
    Jeg ble rett og slett forferdet, og reaksjonen min fikk han til å hente en kollega for å verifisere prisen. Kollegaen kom fram til 253kr for 2 meter, noe som fortsatt er HELT uaktuellt da jeg trenger 20 meter....

Jeg mistenker at disse er så dyre pga at de er lagd i rustfritt stål og er selvklebende, men ingen av de ansatte jeg fant visste noe som helst om noen av listene de hadde på lager , og heller ikke hva de kunne skaffe.
    Som tidligere omtalt i tråden min er det denne erfaringen jeg har med XL-bygg hver gang jeg er innom. Hadde de ikke vært nærmeste nabo til arbeidsplassen min hadde jeg gitt de opp for lenge siden, men jeg prøver å gi de en ny sjanse, gang på gang.. :roll:

Vel, nok om det. Jeg noterte med webadressen til listprodusenten, duri.se.
    Der fant jeg nesten tilsvarende LIST I ALUMINIUM, men problemet er å finne noen (andre enn XL-bygg) som forhandler denne.

Noen som tilfeldigvis vet hvor jeg kan finne disse? Gjerne en nettbutikk, jeg har ikke klart å spore opp noen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse?

Overgangslister - IBG: Industri- og Boliggulv AS

Forhandles av Bygger'n

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Hva med disse?

Overgangslister - IBG: Industri- og Boliggulv AS

Forhandles av Bygger'n
    Flott! Skal ringe Byggern og sjekke pris i morgen. (Har du kontakter må du si fra )

Side 31 av 33 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •