Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 33 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nytt forsøk på taklekting i dag, satser på at jeg kommer i mål etter å ha fordøyd problemet noen dager..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Nytt forsøk på taklekting i dag, satser på at jeg kommer i mål etter å ha fordøyd problemet noen dager..
    Med mye måling, tenking og spekulering fikk jeg løst utfordringen med taket. Det blir fortsatt ikke 100%, men nå er verste avvik i underkant på én cm. over et strekk på nesten 5 meter. Det er måte på hvor mange dager jeg kan bruke på dette, så jeg sier meg fornøyd med et slikt avvik. Huset er snart 60 år gammelt, og INGENTING var i vater, jevnt eller beint før jeg begynte...

For en tid tilbake (et års tid? :? ) fikk jeg tips om å bruke karmskruer

for å avrette taklektene. Det viste seg å være et fantastisk godt innspill, jeg sparte MYE tid på å bruke karmskruer. Skru inn, legg på rettholt og skru ut igjen til lekta er rett!

Noen dårlige bilder av dagens korte økt:

Jeg nullstillte hodet, skrudde ned lektene jeg satte opp tidligere i uka, og starta på nytt. Jeg fant senter i rommet og monterte lektene ut fra det, slik at den flate delen av taket ble paralell og langs midten av rommet.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekter-jpg

Da endte jeg opp med at venstre lekt lå fint i overgangen mellom flat- og skråtak,
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekt-venstre-jpg

På høyre side ble det imidlertid stor glippe i den ene enden av rommet, her ser man tydelig hvor skjeivt utgangspunktet er..
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekt-yre-jpg

Taklekta på høyre side måtte fores ut med klosser i forskjellig dimensjon i tillegg til det jeg kunne justere inn med karmskruene.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekt-utforet-og-avrettet-jpg

For å vise hvor mye som måtte justeres har jeg tatt med et par bilder, her ser man at lekta ligger klin inntil takstolen.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-lekt-overgang-tak-vegg-inntil-takstol-jpg

Et par takstoler bortenfor må lekta tvinges godt ut for å bli rett:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-lekt-overgang-tak-vegg-skrudd-ut-fra-takstol-jpg

Slik så lektene i den flate delen av taket etter fastskruing, før avretting:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekt-avretting-jpg

Og slik ble lekta etter avretting, som man ser så er det effektivt å bruke karmskruer!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekt-avrettet-jpg

Og det var det jeg fikk gjort i dag. Den observante legger kanskje merke til at jeg har begynt å trekke K-rør også, så det går da fremover om enn noe tregt.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med ett godt stykke arbeid! jeg er jaggu glad for at jeg ikke har samme utfordringer som deg på mitt rom! men syntes du løste dette på en suveren måte!

lykke til vidre!

Stian

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, begynner jo å flaske seg

Kjenner godt til utfordringer med skjevt hus, har selv pusset opp et 100 år gammelt tømmerhus og forsøkt å få gulv/vegger/tak i henhold til moderne retthetsforventinger. Det ble en del kiler for å si det sånn...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mye måling, tenking og spekulering fikk jeg løst utfordringen med taket. Det blir fortsatt ikke 100%, men nå er verste avvik i underkant på én cm. over et strekk på nesten 5 meter. Det er måte på hvor mange dager jeg kan bruke på dette, så jeg sier meg fornøyd med et slikt avvik. Huset er snart 60 år gammelt, og INGENTING var i vater, jevnt eller beint før jeg begynte...

For en tid tilbake (et års tid? :? ) fikk jeg tips om å bruke karmskruer

for å avrette taklektene. Det viste seg å være et fantastisk godt innspill, jeg sparte MYE tid på å bruke karmskruer. Skru inn, legg på rettholt og skru ut igjen til lekta er rett!

Noen dårlige bilder av dagens korte økt:

Jeg nullstillte hodet, skrudde ned lektene jeg satte opp tidligere i uka, og starta på nytt. Jeg fant senter i rommet og monterte lektene ut fra det, slik at den flate delen av taket ble paralell og langs midten av rommet.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekter-jpg

Da endte jeg opp med at venstre lekt lå fint i overgangen mellom flat- og skråtak,
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekt-venstre-jpg

På høyre side ble det imidlertid stor glippe i den ene enden av rommet, her ser man tydelig hvor skjeivt utgangspunktet er..
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekt-yre-jpg

Taklekta på høyre side måtte fores ut med klosser i forskjellig dimensjon i tillegg til det jeg kunne justere inn med karmskruene.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekt-utforet-og-avrettet-jpg

For å vise hvor mye som måtte justeres har jeg tatt med et par bilder, her ser man at lekta ligger klin inntil takstolen.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-lekt-overgang-tak-vegg-inntil-takstol-jpg

Et par takstoler bortenfor må lekta tvinges godt ut for å bli rett:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-lekt-overgang-tak-vegg-skrudd-ut-fra-takstol-jpg

Slik så lektene i den flate delen av taket etter fastskruing, før avretting:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekt-avretting-jpg

Og slik ble lekta etter avretting, som man ser så er det effektivt å bruke karmskruer!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-taklekt-avrettet-jpg

Og det var det jeg fikk gjort i dag. Den observante legger kanskje merke til at jeg har begynt å trekke K-rør også, så det går da fremover om enn noe tregt.
    Burde du ikke legge noe imellom der det er glappe ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Se her ja, begynner jo å flaske seg

Kjenner godt til utfordringer med skjevt hus, har selv pusset opp et 100 år gammelt tømmerhus og forsøkt å få gulv/vegger/tak i henhold til moderne retthetsforventinger. Det ble en del kiler for å si det sånn...
    Jeg synes det som er mest forvirrende er hva man konkret skal bruke som mal for hva som er "vater", dvs hva skal annsees som "rett".

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra jobbet, pirium! Disse karmskruene er jo egentlig geniale til retting av skjeve rom. Og legg gjerne inn noen klosser bak lektene, ved siden av karmskruene når du har fått justert dem rett. Dette vil gjøre det sterkere når gipsingen skal til. Antar at det er det T1ger også mener...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Burde du ikke legge noe imellom der det er glappe ?
    Det er det som er så genialt med karmskruene, de holder "begge veier", så selv om man skrur lekta ut fra takstolen så klarer man ikke å trykke den inn igjen. Jeg testet dette ved å skru ei lekt i en 2x4", skru den 2cm ut igjen og stå på lekta. Skruen holdt fint mine nesten 100kg (sikkert godt over 100kg mtp alle bits og skruer i lommene på snekkerbuksa ) så jeg "satser" på at dette er solid nok. Tipset om karmskruer har jeg fått fra flere snekkere, og de bruker ikke klosser imellom de heller. Uansett hvor mange klosser jeg legger imellom så blir det jo ikke mer hold i lektene, tyngdekraften virker jo nedover mot skruehodet uansett.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg synes det som er mest forvirrende er hva man konkret skal bruke som mal for hva som er "vater", dvs hva skal annsees som "rett".
    Ja ikke sant. Setter man noe i vater så ser det jo skjevt ut :?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Meget bra jobbet, pirium! Disse karmskruene er jo egentlig geniale til retting av skjeve rom. Og legg gjerne inn noen klosser bak lektene, ved siden av karmskruene når du har fått justert dem rett. Dette vil gjøre det sterkere når gipsingen skal til. Antar at det er det T1ger også mener...
    Takk takk!

Som jeg skrev i posten over, ser jeg ikke hvordan det blir sterkere med klosser bak, det er uansett skruehodet som holder hele vekta..? Snekkere jeg har snakket med bruker "bare" karmskruene de også.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Gratulere med ett godt stykke arbeid! jeg er jaggu glad for at jeg ikke har samme utfordringer som deg på mitt rom! men syntes du løste dette på en suveren måte!

lykke til vidre!

Stian
    Takk! Jeg har revet meg i håret endel gjennom dette prosjektet da, utfordringene har stått i kø.. Nå har jeg ENDELIG kommet så langt at tak og vegger er rett, og med senteravstand 60cm. Da blir det MYE enklere å jobbe videre!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner til den ja.. Man tror jo det er noe galt med både vater og snekker når man setter opp en vegg og ser at den heller 5-6cm iforhold til de gamle veggene! Jeg har gitt meg selv et lite slingringsmonn; så lenge bobla er innenfor strekene på nivellen er jeg fornøyd. I praksis betyr det ca 3-4mm slingringsmonn med dimensjonene på rommet mitt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, høres ut som et fornuftig ambisjonsnivå.

Og når lysene slukkes og 20th Century Fox-logoen kommer opp på skjermen, da har du glemt alt som har med vater og vinkel å gjøre uansett

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte legge inn håndklet et par kvelder og dra opp fruen og få litt "kvinnelist" til å belyse hva som blir riktig.

De tenker faktiskt ganske smart på sånt.
    Vi har en tendens til å overkomplisere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk!

Som jeg skrev i posten over, ser jeg ikke hvordan det blir sterkere med klosser bak, det er uansett skruehodet som holder hele vekta..? Snekkere jeg har snakket med bruker "bare" karmskruene de også.
    Ja, det blir helt sikkert sterkt nok, karmskruer er generelt sterke og skal jo holde både dører og vinduer på plass. Og når de profesjonelle er enige og bruker karmskruene uten understøtte kan du mer enn sikkert gjøre det samme selv!

Det er nok bare amatøren i meg som synes det blir spinkelt uten understøtte. Da jeg festet vinduene og dørene i kinoen brukte jeg uppkutta huntonittplater ved siden av skruene. Dette fordi det ble lettere å få alt i vater, og føltes litt mer stabilt. Selv om det er gjengene ytterst og skruehodene som holder igjen, ser det liksom sterkere ut når noen platebiter ligger ved siden av...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ja, det blir helt sikkert sterkt nok, karmskruer er generelt sterke og skal jo holde både dører og vinduer på plass. Og når de profesjonelle er enige og bruker karmskruene uten understøtte kan du mer enn sikkert gjøre det samme selv!

Det er nok bare amatøren i meg som synes det blir spinkelt uten understøtte. Da jeg festet vinduene og dørene i kinoen brukte jeg uppkutta huntonittplater ved siden av skruene. Dette fordi det ble lettere å få alt i vater, og føltes litt mer stabilt. Selv om det er gjengene ytterst og skruehodene som holder igjen, ser det liksom sterkere ut når noen platebiter ligger ved siden av...
    +1

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at det ser mer solid ut med kubbing bak lektene, men det blir jo ikke mer solid av den grunn? Godt mulig det er noe jeg ikke tenker på, så fortell meg gjerne hva, det er ei stund til taket skal plates uansett.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at det ser mer solid ut med kubbing bak lektene, men det blir jo ikke mer solid av den grunn? Godt mulig det er noe jeg ikke tenker på, så fortell meg gjerne hva, det er ei stund til taket skal plates uansett.
    Hehe, tror for enkelhetens skyld at du skal gå for det proffene sier, og ikke amatørene...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karmskruene holder lenge alene! Dette trenger du ikke bekymre deg for. Er snekker og har retta uttallig mange tak og vegger på denne måten. Det du heller må tenke på er der skruene går igjennom plasten uten at leita klemmer intill sperra. Det burde du få tetta på et vis. Gjort så bra jobb så hadde det vert kjedelig å få kondensproblem pga det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det blir mer solid eller ei, spørs på hvordan ting er montert.
    Er det noe som henger i taket, har det neppe noe å si.

Noe som er montert liggende eller hengende, vil nok ha bedre forutsetninger for å bære mer vekt, om det er en tilliggende overflate som har friksjon (litt som hjulmuttre på bilen, de knekker av om du ikke skrur de skikkelig til).

Det er neppe så veldig relevant for å henge opp takplater, men v/ f.eks. montering av en tung dør, kan det nok være lurt å ha noe som avlaster skruen.

Side 25 av 33 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •