Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 33 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 660
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjønner ikke hvorfor lyden skal bli mere diffus om man bruker direkteslående høyttalere bare ved å henge dem høyere opp. Jeg mener også at man må se på hvor langt bak seg man har høyttalerne, burde jo være vinkelen fra ørehøyde og opp til høyttaleren som er viktig.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Men i en hjemmekino er det ikke alle som har mulighet/ønsker å ha mange høyttalere på sideveggen. Jeg vil tro at man da kjøper dipole høyttalere for å oppnå samme effekt. Husk at et diffust lydbilde er målet, mens dipole høyttalere er en metode for å oppnå dette.
    Akkurat. Mange høyttalere bak som er direktestrålende eller "noen få" som er diffuse/dipol. Men jeg vet ikke om diffus lyd er målet akkurat. Sikkert litt smak og behag...
    Ellers kan det bemerkes at surroudlyden, som i begynnelsen bare var en kanal, nå er så oppdelt i flere kanaler at den best kan oppleves med mange direktestrålende for å få mer følelse av retningen den kommer fra.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Skjønner ikke hvorfor lyden skal bli mere diffus om man bruker direkteslående høyttalere bare ved å henge dem høyere opp.
    Fordi lyden reflekteres mer av veggene

Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Jeg mener også at man må se på hvor langt bak seg man har høyttalerne, burde jo være vinkelen fra ørehøyde og opp til høyttaleren som er viktig.
    Enig. Jeg vil tro at man burde plassere høyttalere hakket bak lyttepossisjon og over ørehøyde

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ellers kan det bemerkes at surroudlyden, som i begynnelsen bare var en kanal, nå er så oppdelt i flere kanaler at den best kan oppleves med mange direktestrålende for å få mer følelse av retningen den kommer fra.
    Jeg er enig i dette, men kanskje dette kan ha med størrelsen på rommet å gjøre? Dersom man har et relativt stort rom og 7.1/11.1 surround vil høyttalerene være mer spredt enn hvis rommet er lite. For å dekke hele området i et veldig stort rom vil kan kunne ha fordel av et "diffust" oppsett uansett hvor mange kanaler (?). I et lite rom har det kanskje ikke like mye å si fordi man dekker hele bakfeltet?

Hva tror dere om det?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Skal du ha 6.1 altså???
    Hehe, nei og nei. Skal selvfølgelig dele opp slik at jeg får 7.1. De bakerste to i hver sin kanal. Mangel på søvn spiller meg et puss iblant...:wink:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i dette, men kanskje dette kan ha med størrelsen på rommet å gjøre? Dersom man har et relativt stort rom og 7.1/11.1 surround vil høyttalerene være mer spredt enn hvis rommet er lite. For å dekke hele området i et veldig stort rom vil kan kunne ha fordel av et "diffust" oppsett uansett hvor mange kanaler (?). I et lite rom har det kanskje ikke like mye å si fordi man dekker hele bakfeltet?

Hva tror dere om det?
    Jeg tror dipol er bedre egnet i et større rom enn i ett lite, men det tror jeg er for å få større bredde i lyden på sidene. Bak vil stereo bildet bli bra uansett bredde om man har nok avstand til ht fra lytteposisjon. Har merket det i ett par større som bruker direkteslående ht at ting skjer forran og bak deg uten helt å smelte sammen på midten.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her diskuteres det, ser jeg! Jeg synes det er greit å høre så mange synspunkt som mulig, så lenge folk klarer å holde seg saklig.
    Hva tror dere om å montere surround på kneveggen, vridd opp mot skråtaket slik at de spiller via taket? Jeg ser for meg at det vil gi større spredning, og jevnere lyd for alle sitteplassene? Surround back får så god avstand til sitteplassene at de monteres direktestrålende uansett. Det er vel det som er anbefalt også, difuse høyttalere i surround, og direktestrålende i surround back..

Over til noe annet, jeg har tilbringt ettermiddagen på loftet med den hensikt å få lektet ned taket slik at det blir klart til gipsing. Problemet er at huset som kjent er skjevt og skakt i alle retninger, taket inkludert.
    Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv om hvor jeg bør begynne lektinga for å få rettet opp mest mulig.. Pga skråtak i kombinasjon med at alt er 55 år gammelt (les: skjevt) må enten den flate delen, eller de to skrådelene bli trapesformet.
    Er det best å ta inn skjevheten i den flate delen, slik at skråtakene blir paralelle....? Eller bør jeg lekte ned og avrette den flate delen først, også la skråtakene bli som de blir? Når man ikke er fagmann er det ikke så enkelt å forklare problemet heller, men jeg håper noen med peiling skjønner hva jeg mener og kommer med knallgode tips til hvordan jeg får taket rettest mulig! :roll:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg ville begynt med skråveggene og fått de så rette som mulig. Det vil bli lettere å gipse skråveggene når de er rette.
    Hvor stor skjevhet er det i skråveggene? Kan du bygge under med små klosser for å rette det? (jeg brukte små platestykker av huntonitt for retting under lektene. Disse var tre mm tykke og greie til å bygge opp med)
    Da vil du få et rettere tak også.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh, det vet jeg alt om! Det er ingen som har brukt lenger tid og vært mer frustrert enn meg når jeg møtte på samme problemet ved lekting av tak og skråhimling på gangen i 2.etg i fjor.
    Jeg endte opp meg å få både tak og skråhimling minst mulig trapesformet, og heller la taket komme litt ut av vater. Om taket heller litt i lengderetning ble ikke synlig, mens trapesform i himling med panelbord ble VELDIG synlig.
    For å gjøre det ekstra morsomt var i tillegg hele rommet vridd som et paralellogram, med derav ingen hjørner som var 90 gr. Kjedelig!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Åh, det vet jeg alt om! Det er ingen som har brukt lenger tid og vært mer frustrert enn meg når jeg møtte på samme problemet ved lekting av tak og skråhimling på gangen i 2.etg i fjor.
    Jeg endte opp meg å få både tak og skråhimling minst mulig trapesformet, og heller la taket komme litt ut av vater. Om taket heller litt i lengderetning ble ikke synlig, mens trapesform i himling med panelbord ble VELDIG synlig.
    For å gjøre det ekstra morsomt var i tillegg hele rommet vridd som et paralellogram, med derav ingen hjørner som var 90 gr. Kjedelig!
    Ååh, det er godt å se at man er flere i samme båt!

Jeg fant også ut at for å få minst mulig trapesform så må den flate delen bli litt ute av vater.. :?
    Jeg skal gipse takflatene så jeg får ingen mønster som fremhever skjevheten, men jeg vil jo at det skal bli rettest mulig..

Veggene har jeg fått rettet opp vha. de indre veggene, så de er parallelle, og alle hjørnene 90 grader. Surt at taket ikke blir like bra, bare...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg ville begynt med skråveggene og fått de så rette som mulig. Det vil bli lettere å gipse skråveggene når de er rette.
    Hvor stor skjevhet er det i skråveggene? Kan du bygge under med små klosser for å rette det? (jeg brukte små platestykker av huntonitt for retting under lektene. Disse var tre mm tykke og greie til å bygge opp med)
    Da vil du få et rettere tak også.
    Jeg skal feste alle lektene med karmskruer, så jeg får avrettet taket slik at det ikke blir "buklete". Problemet mitt oppstår pga at takstolene har seget slik at de har forskjellige vinkler. Selv om jeg har satt opp hanebjelkene i vater så blir taket skjevt, hanebjelken i ene enden av rommet er ca 6cm lengre enn den i motsatt ende, selv om takhøyde osv. er likt gjennom hele rommet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg skal feste alle lektene med karmskruer, så jeg får avrettet taket slik at det ikke blir "buklete". Problemet mitt oppstår pga at takstolene har seget slik at de har forskjellige vinkler. Selv om jeg har satt opp hanebjelkene i vater så blir taket skjevt, hanebjelken i ene enden av rommet er ca 6cm lengre enn den i motsatt ende, selv om takhøyde osv. er likt gjennom hele rommet.
    Oi, ja det var jo ikke så lite! Men er taket langt nok kan vel til og med 6cm skjules. Men det blir nok endel skråskjærte gipsplater, både i tak og på vegg.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, ja det var jo ikke så lite! Men er taket langt nok kan vel til og med 6cm skjules. Men det blir nok endel skråskjærte gipsplater, både i tak og på vegg.
    Taket er 5m langt i det aktuelle området.

Neste kinorom med doble vegger blir ikke bygd på råloft, for å si det sånn..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om å montere surround på kneveggen, vridd opp mot skråtaket slik at de spiller via taket? Jeg ser for meg at det vil gi større spredning, og jevnere lyd for alle sitteplassene?
    Interessant tanke som fikk hodet mitt til å spinne videre:
    Om man stiller en surroundhøyttaler mot en parabol-lignende konstruksjon som er dekket av en diffusor-flate (ujevn). Høytaleren spiller mot parabolen, mens parabolen peker mot lytteområdet. Da vil jo lydbølgene reflekteres veldig spredt mot lytterene?

Snakker vi patent?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tanke som fikk hodet mitt til å spinne videre:
    Om man stiller en surroundhøyttaler mot en parabol-lignende konstruksjon som er dekket av en diffusor-flate (ujevn). Høytaleren spiller mot parabolen, mens parabolen peker mot lytteområdet. Da vil jo lydbølgene reflekteres veldig spredt mot lytterene?

Snakker vi patent?
    Her snakker vi patent ja!

Bl.a MIRAGE har gjort dette i mange år.
    De kaller det for OMNIPOLARE høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jukset litt med å lappe det imellom rommene.
    Det er en 2-4cm der de møtes ved pipa. Siden det ble vegg/dør der "synes" det ikke nå.

Ellers flitting brukt av fiberplater som mellomlegg og bruk av snøre for å se at det er jevnt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket er 5m langt i det aktuelle området.
    Neste kinorom med doble vegger blir ikke bygd på råloft, for å si det sånn..
    Jeg ble veldig happy med dobble vegger, og de virker like bra som jeg håpet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg jukset litt med å lappe det imellom rommene.
    Det er en 2-4cm der de møtes ved pipa. Siden det ble vegg/dør der "synes" det ikke nå.

Ellers flitting brukt av fiberplater som mellomlegg og bruk av snøre for å se at det er jevnt.

Antakelig vil det ikke vises at det er skjeivt hos meg heller, men når man legger så mye tid i det så vil man gjerne ha det så nært 100% som mulig...

Brukte du ikke spikerslag i enden på taklektene?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antakelig vil det ikke vises at det er skjeivt hos meg heller..
    Du kommer langt med tau og vater.
    Så må du også sikkert ta hensyn til golvet, evt dører, vindu etc også.

Jeg ble godt fornøyd til slutt egentlig.

men når man legger så mye tid i det så vil man gjerne ha det så nært 100% som mulig...
    I know the feeling ja

Men du har holdt på i 3 år nå (?), og jeg har kun 6 mnd og er snart ferdig da ;D

Brukte du ikke spikerslag i enden på taklektene?
    Jo, tipper bildet er tatt under byggingen og gir noe halvferdig bilde av alt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger

Men du har holdt på i 3 år nå (?), og jeg har kun 6 mnd og er snart ferdig da ;D
    Gni det inn!

Tråden ble opprettet for over 3 år siden, men jeg begynte ikke skikkelig før høsten 2009. (Det er godt over ett år det også..)

Satser på å være ferdig rundt påsketider nå da, men det dukker vel opp noe som forsinker prosessen ytterligere.... :?

Side 24 av 33 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •