Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 33 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 660
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Generellt er 60cm over ørehøyde en grei tommelfinger-regel for alle surround høytalere.

Om sofa: Jeg tenkte at du satte hjul på begge sofa-delene og dro ut hele sulamitten ved behov. De henger vel permanent fast i hverandre? Hvis ikke - da er to tvinger i rammen et alternativ.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner egentlig ikke hvorfor surround skal være så mye høyere en frontene, ting hopper jo ikke plutselig 1 meter opp i luften når lyden kommer bak.
    Tipper dette er mest tenkt for kinorom med flere sete rader sånn at alle skal få uhindret baklyd. Men som sagt er dette en smaksak eller tilvenningssak

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro og høre et helikopter som flyger på golvet er det ikke ? ;p

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Morro og høre et helikopter som flyger på golvet er det ikke ? ;p
    Er det sånn at på film så kommer alle helikoptere bakfra ?
    Tenk på hvor mye baklyd som egentlig skal være på bakkenivå!
    Og ørehøyde er IKKE på gulvet!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Generellt er 60cm over ørehøyde en grei tommelfinger-regel for alle surround høytalere.
    Men hva gjør jeg som ikke har mulighet til å montere surround så høyt? Montere alt i samme høyde, eller surround back 60cm over ørehøyde, og surround så høyt som mulig? (Et sted mellom 110 og 120cm..)

Om sofa: Jeg tenkte at du satte hjul på begge sofa-delene og dro ut hele sulamitten ved behov. De henger vel permanent fast i hverandre? Hvis ikke - da er to tvinger i rammen et alternativ.
    Neida, de henger ikke sammen vettu, det hadde jo vært for enkelt...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser fra bilder på nettet at disse har bord/veggfeste, men ser ikke hvor mye de kan vinkles på festet. Er festet justerbart eller er det fixed i bakkant? Grunnen til spørsmålet er om du har litt ekstra vinkling eller om du er låst til 90 grader?
    Nå har jeg funnet fram en av høyttalerne fra innerst i boden, og prøvd de på skråtaket. Festet kan ikke vinkles så mye at høyttaleren peker vannrett ut i rommet, den peker nok rundt 20 grader nedover ved montering i skråtaket. (Taket skrår ca. 40 grader)
    Om jeg skal vri den mot lytteposisjon i tillegg, må den pga kuleleddet tiltes enda mer ned mot gulvet, ca 25 grader tipper jeg.

Oppsummert: Montert på kneveggen kan de vinkles rett mot sweetspot, men blir stående vel lavt. Montert i skråtaket kommer de 110-120cm opp fra gulvet, men "skyter" da lyden ned i gulvet et sted bak sweetspot.

Da er det bare å finne ut hvilken løsning som er den beste av to onder....

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinklingen i skråtaket kan relativt enkelt løses ved å sage til en treklosse skjært/vinklet slik at du kompenserer for avviket du trenger for å rette opp festet. :wink:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinklingen i skråtaket kan relativt enkelt løses ved å sage til en treklosse skjært/vinklet slik at du kompenserer for avviket du trenger for å rette opp festet. :wink:
    Det skal jo helst se litt OK ut og da... Absolutt et godt tips, det er fort gjort å tenke for avansert til å se den enkle løsningen når man holder på!

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Skjønner egentlig ikke hvorfor surround skal være så mye høyere en frontene, ting hopper jo ikke plutselig 1 meter opp i luften når lyden kommer bak.
    Tipper dette er mest tenkt for kinorom med flere sete rader sånn at alle skal få uhindret baklyd. Men som sagt er dette en smaksak eller tilvenningssak
    Ganske sikkert på at dette er for at baklyden skal være diffus /man skal ikke høre hvor lyden kommer fra helt nøyaktig.

Er jo sjeldent baklydene (helokoptre, skritt, glassprut etc) kommer fra samme sted hver gang.

Når man plasserer den over ørehøyde vil dette bidra til et slikt lydbilde.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Ganske sikkert på at dette er for at baklyden skal være diffus /man skal ikke høre hvor lyden kommer fra helt nøyaktig.

Er jo sjeldent baklydene (helokoptre, skritt, glassprut etc) kommer fra samme sted hver gang.

Lyden i bakkanalene er jo i utgangspunktet like direkte som fra frontene, det er høyttalere som gjør lyden diffus. Dette er vel mere for å skape god surround for alle som er i rommet.
    Men jeg mener man får bedre lyd i sweetspot av direkteslående høyttalere.
    Så da er spørsmålet etter min mening om man vil lage en ego kino eller å dele litt godlyd med samboer'n :P

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden i bakkanalene er jo i utgangspunktet like direkte som fra frontene, det er høyttalere som gjør lyden diffus. Dette er vel mere for å skape god surround for alle som er i rommet.
    Men jeg mener man får bedre lyd i sweetspot av direkteslående høyttalere.
    Så da er spørsmålet etter min mening om man vil lage en ego kino eller å dele litt godlyd med samboer'n :P
    Uten at jeg er 100% sikker, mener jeg at de fleste filmene er mikset for et diffust lydbilde i bakkanalene.. Samtidig mener jeg å ha hørt at det er best med direktestrålende høyttalere med 7.1, og dipol/bipol ved 5.1... ?

Egokino blir det nok ikke..

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn at på film så kommer alle helikoptere bakfra ?
    Tenk på hvor mye baklyd som egentlig skal være på bakkenivå!
    Og ørehøyde er IKKE på gulvet!

Det var bare et eksempel...

Poenget er det at lydbildet vil bli mye bedre og korrekt med surround høytalere plassert over ørehøyde.
    Det finnes unntak.. eksempelvis har Overland klipsch rs-62 liggende på golvet. Men han har et stort rom med skråtak som gjør løsningen mulig.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Uten at jeg er 100% sikker, mener jeg at de fleste filmene er mikset for et diffust lydbilde i bakkanalene.. Samtidig mener jeg å ha hørt at det er best med direktestrålende høyttalere med 7.1, og dipol/bipol ved 5.1... ?

Egokino blir det nok ikke..
    Litt rart det der med surroundkanaler i hjemmekino. På vanlige kinoer opererer man så og si aldri med dipoler eller "diffus" lyd. Her er det direktelyd som gjelder, gjerne siktet inn mot midten av radene. Men nå har jo vanlige kinoer flere høyttalere også da. Kinoen der jeg jobber har tolv stk. Fire på hver side og fire bak, som er koblet i egen kanal. Og det er en liten kino, med ca 250 sitteplasser.

Selv skal jeg ha seks stk direktestrålende, to på hver side og de to bak i egen kanal. Den eneste grunnen til å ha dipoler eller diffus lyd bak er hvis man bare har 5.1, som du nevner. Og da for å spre lyden ut litt mer. Ellers vil det etter min mening alltid bli bedre med flere direktestrålende høyttalere. Både for å få mer "headroom", bedre lydkvalitet ved realistisk volum og bedre spredning av lyden.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha 6.1 altså???

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000

Anbefaler deg å lytte til et surroundanlegg med direkteslående høyttalere bak, hører veldig god hvor ting kommer fra ut av stereobildet.
    Ett eksempel er på king kong extended, der hvor de skyter den store fuglen som de vil vi skal tro er Naomi Watts. Den løper fra midten av ene sideveggen og helt sømløst rundt deg i bakkant. Tviler på at man kan få samme opplevelsen med ett diffust lydbilde.

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det var bare et eksempel...

Poenget er det at lydbildet vil bli mye bedre og korrekt med surround høytalere plassert over ørehøyde.
    På grunn av at lyden blir mere diffus ?

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grumle: Det er mulig dette er en smaksak. Men jeg vil tro at grunnen til sidehøyttalerne skal gi et diffust lydbilde er for at overgangen fra f.eks høyre fronthøyttaler til høyre sidehøyttaler skal være mest mulig jevn (som den vil være om den er diffus). Jeg sier ikke at det er veldig stor forskjell, men litt er det nok.

Dolby sier også at sidehøyttalerene(7.1)/bakhøyttalerne(5.1) bør (må ikke) være over ørehøyde for å gi et diffust lydbilde.
    Dolby Home Theater Speaker Placement and Setup Guide

Hunsbedt:
    Det er nok riktig at de fleste kinoer ikke opererer med dipole høyttalere (dette kjenner jeg ikke til), men ettersom det er såpass mange sidehøyttalere på kinoveggen hos de fleste kinoer over ørehøyde er dette nok mer enn nok for å gi et diffust lydbilde i salen.

Men i en hjemmekino er det ikke alle som har mulighet/ønsker å ha mange høyttalere på sideveggen. Jeg vil tro at man da kjøper dipole høyttalere for å oppnå samme effekt. Husk at et diffust lydbilde er målet, mens dipole høyttalere er en metode for å oppnå dette.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok hende dipol gir mere effekt i ett stort rom for å få mere bredde i lyden på sidene. Men 90% av alle filmer har jo bare 5.1 så da blir all baklyden diffus om man har dipol på sidene.

Starter en egen tråd om dette jeg så vi slipper å kuppe denne tråden Hadde vært spennede å fått flere synspunkter på dette imo!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok hende dipol gir mere effekt i ett stort rom for å få mere bredde i lyden på sidene. Men 90% av alle filmer har jo bare 5.1 så da blir all baklyden diffus om man har dipol på sidene.

Starter en egen tråd om dette jeg så vi slipper å kuppe denne tråden Hadde vært spennede å fått flere synspunkter på dette imo!
    Vi tåler da en digresjon rundt plassering av høyttalere, det er jo akkurat det jeg spurte om

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo selfølgelig fortsette her og da Men hadde vært moro å fått flere synspunkter på dette siden det er en så viktig del av kinorommet og hvordan man opplever surround delen

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å lytte til et surroundanlegg med direkteslående høyttalere bak, hører veldig god hvor ting kommer fra ut av stereobildet.
    Ett eksempel er på king kong extended, der hvor de skyter den store fuglen som de vil vi skal tro er Naomi Watts. Den løper fra midten av ene sideveggen og helt sømløst rundt deg i bakkant. Tviler på at man kan få samme opplevelsen med ett diffust lydbilde.

På grunn av at lyden blir mere diffus ?

Lyden når lytteren uhindret.
    Er det flere som ser film sammen så har alle mulighet til og høre lyden..

Disfus blir lyde om en benytter dipole eller bipole som vil skape et større surround felt en det en vanlig høytaler skaper.

Men anbefaler da at du gjør en test med surroundhøytalere ståene på golvet og surroundhøytalere en 1.60 m oppe på veggen

Side 23 av 33 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •