Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 33 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 660
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    1m og 70cm tykk isolasjon hjelper nok på lyddempingen ja..
    =D

Det får bli neste gang ;D
    Det var self mm jeg mente.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Hvorfor, det er vel et loft du har, og det er vel bare lyden nedover som reelt du må ta hensyn til ?
    Det er et loft, men lyd går ikke rett fram og ut i atmosfæren, den overføres via takstolene til veggene, og videre til etasjene under. Flanketransmisjon som det kalles, står for minst like mye av lydoverføring til andre rom som lyd som går rett gjennom vegg og gulv.

Et annet poeng er å få rommet så stille som mulig, dvs. at det slipper INN minst mulig lyd også. Slik det er nå høres ingen verdens ting gjennom gulv og vegger, men f.eks trafikken på utsiden høres godt via takbjelkene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et loft, men lyd går ikke rett fram og ut i atmosfæren, den overføres via takstolene til veggene, og videre til etasjene under. Flanketransmisjon som det kalles, står for minst like mye av lydoverføring til andre rom som lyd som går rett gjennom vegg og gulv.
    Ah, det tenkte jeg også mye på.

Men pga av tid/penger og en sint pappa som synes jeg er gal så kom jeg ikke på noen god løsning her.

Jeg har jo kryploft, mens jeg mener du drar rommet helt ut ?

Jeg merker "dunking" fra 1 etg som forplanter seg, men subjektivt så opplever jeg ikke at det er så ille med tanke på overføringen.

Jeg ender vel uansett opp med absorbere/akkustikk tiltak på alle vegger og tak som kansje kan spise opp det meste.

Kansje vi skulle ha tatt kaffe en dag så fikk du hørt litt på hvordan det er hos meg for å danne deg et bilde på hvordan det ble hos meg ?

Subjektivt sett så opplever jeg at den lyden som kommer igjennom er type "rånedunk", og den må jeg ha "heavy duty" stuff for å hindre.

Et annet poeng er å få rommet så stille som mulig, dvs. at det slipper INN minst mulig lyd også. Slik det er nå høres ingen verdens ting gjennom gulv og vegger, men f.eks trafikken på utsiden høres godt via takbjelkene.
    Jeg har igjen litt på veistøyen, det tenkte jeg løse med akkustikk tiltak i kryploftet, samt lydfeller i luftinnstak etc.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Kansje vi skulle ha tatt kaffe en dag så fikk du hørt litt på hvordan det er hos meg for å danne deg et bilde på hvordan det ble hos meg ?
    Det hadde vært hyggelig, hvor bor du i landet da?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest og googlet til øyet blir vått, frister det mer og mer å gi Greenglue en sjanse mtp lyddemping av taket. Det eneste som holder meg tilbake er at det ikke er mulig å finne uavhengige tester av effekten greenglue gir....?

Det blir vel til at jeg prøver det uansett, i teorien så er det iallefall den løsningen som gir best resultat iforhold til hvor mye plass det stjeler.

Om noen har greenglue de ønsker å selge, evt. aplikatorpistol, så rop ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært hyggelig, hvor bor du i landet da?
    Rættsia ;D Sender PM.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi venter på at noen tilbyr meg greenglue'n sin til lavpris, har jeg et annet prosjekt som må fortsettes. De som har fulgt tråden en stund husker kanskje at jeg fikk tak i et par Kef IQ9 med skade. Opprinnelig hadde jeg tenkt å legge ekte finér for så å lakke de (klarlakk), men det blir uforholdsmessig dyrt og mye jobb. Jeg er derfor mer eller mindre bestemt på å fjerne vinylen og lakkere de i en eller annen farge. Akkurat nå heller jeg mot å lakkere de i en eller annen gråfarge, men det er da så vanskelig å bestemme seg... :?

Jeg håper så mange som mulig kan komme med innspill, og gjerne med bilder da det gjør det lettere å se for seg hva man mener!

Fyr løs, ingen forslag er for dumme!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg fått gjort litt, er godt i gang med trekking av K-rør nå. En ting jeg MÅ bestemme iløpet av morgen formiddag, er hvor bakhøyttalerne skal plasseres iom at kablene skal legges skjult i veggen. Rommet begrenser valgmulighetene, men jeg er usikker på om surround back bør plasseres i samme høyde som surround, eller om de bør plasseres lengre opp på veggen..?

Her er surround back tegnet på 160cm høyde, mens surround naturlig nok ikke kommer lenger opp enn 100cm. Jeg vet at surround bør plasseres høyere enn ørehøyde, men pga skråtaket er ikke det mulig. Så, ser dette bra ut, eller bør jeg montere surround back lavere, evt. høyere??
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-loftstue-rett-innerm-yttalerplassering-bakvegg-jpg

Slik er plasseringen av alle høyttalerne tenkt. Rop ut om det ser helt vanvittig ut!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-loftstue-rett-innerm-lplassering-yttalere-jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som protesterer, så da regner jeg med at oppsettet så bra ut..?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et dilemma med hensyn på plassering, ikke høytaler - men sofaplasseringen (og løsning). Så lenge du går for den sofaen og plasserer den slik du har tegnet inn - da vil den som sitter langsved veggen få for mye lyd fra sidekanal nesten uansett om du drar opp høyttaleren eller ikke.

Men MÅ du plassere sofaen slik - da ville jeg gått for et par dipole innbygningshøytalere og montert dem litt bak sofa og litt opp på skråtaket.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipole surround. kokken kom før meg ser jeg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne er allerede kjøpt inn for et år siden, det blir 4 KEF HTS 3001.

Jeg har ingen mulighet til å felle inn noe i skråtaket pga isolasjon og fuktsperre...

Hvordan ville dere plassert sofaene?
    Det skal sies at 90% av tiden blir rommet brukt av bare meg og sambo, da får vi god avstand til alle høyttalerne. Jeg er klar over problemet som oppstår om man har folk i alle sitteplassene though..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sofan er det vel ikke mye og gjøre noe med når en må bøye seg for og sette seg ? hehe

Flyttes jo litt frem og tilbake i leting av det beste sweetspot.
    fortrinsvis er da sweetspot i en likesidet trekant med frontene.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Sofan er det vel ikke mye og gjøre noe med når en må bøye seg for og sette seg ? hehe

Flyttes jo litt frem og tilbake i leting av det beste sweetspot.
    fortrinsvis er da sweetspot i en likesidet trekant med frontene.
    Skråtaket setter store begrensninger på bruken av rommet ja. Meningen var aldri at dette skulle bli en dedikert kino heller, men jeg vil jo gjøre det beste utav utgangspunktet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser fra bilder på nettet at disse har bord/veggfeste, men ser ikke hvor mye de kan vinkles på festet. Er festet justerbart eller er det fixed i bakkant? Grunnen til spørsmålet er om du har litt ekstra vinkling eller om du er låst til 90 grader?

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-1290999685-jpg

Siden sofaen antakelig blir plassert der den er tegnet, så får vi ignorere litt den 'stakkaren' som havner i sorteper-posisjon langsved veggen ;-)

Tenk deg at du ønsker å sette opp høyttalerene slik at de ikke kommer i skygge på noen måter. Dvs uansett plassering så skal det ikke komme noe møbler eller personer som skygger direkte fra høytaler. Derfor ville jeg tenkt litt på å skrudd dem fast litt opp på skråtaket, pekende skrått mot sitteposisjon, men allikevel ikke så høyt at skråtaket trekker dem for langt inn i rommet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tanke om sofa'en:
    Sett på svingabare hjul å stedet for vanlige møbelbein!

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-309726_x_2007-07-04_111824_411-jpg

Et par med lås og resten uten. Da kan du lett flytte på sofen når du trenger mer enn 2 sitteplasser. Får du en 3 person i 'sorteper plass', da trekker du lett sofaen ut midt i rommet og ikke minst lett tilbake etterpå.

Pass bare på at hjulene er sterke nok i forhold til samlet last.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg ser fra bilder på nettet at disse har bord/veggfeste, men ser ikke hvor mye de kan vinkles på festet. Er festet justerbart eller er det fixed i bakkant? Grunnen til spørsmålet er om du har litt ekstra vinkling eller om du er låst til 90 grader?

Siden sofaen antakelig blir plassert der den er tegnet, så får vi ignorere litt den 'stakkaren' som havner i sorteper-posisjon langsved veggen ;-)

Tenk deg at du ønsker å sette opp høyttalerene slik at de ikke kommer i skygge på noen måter. Dvs uansett plassering så skal det ikke komme noe møbler eller personer som skygger direkte fra høytaler. Derfor ville jeg tenkt litt på å skrudd dem fast litt opp på skråtaket, pekende skrått mot sitteposisjon, men allikevel ikke så høyt at skråtaket trekker dem for langt inn i rommet.

De kan vinkles noe ja, så det er et godt forslag du kommer med, men det vil nok se best ut med høyttalerne montert på kneveggen uansett.. Jeg har tegnet de litt bak sofaplasseringen for å unngå "skygger" fra hodene på andre folk. Ikke så enkelt dette...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    En tanke om sofa'en:

Et par med lås og resten uten. Da kan du lett flytte på sofen når du trenger mer enn 2 sitteplasser. Får du en 3 person i 'sorteper plass', da trekker du lett sofaen ut midt i rommet og ikke minst lett tilbake etterpå.

Pass bare på at hjulene er sterke nok i forhold til samlet last.
    Det hadde vært en kjempebra løsning, hadde det ikke vært for at sofaene er to moduler som er lagd for å monteres sammen; drar jeg den ene ut på gulvet så blir det ingen armlene på høyre side...
    Som du skjønner så er jeg "litt" låst mtp valgmuligheter... :?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg holder på å legger opp veggbokser i skrivende stund, trenger jeg svar ASAP på hvor høyt jeg bør montere surround back!! Jeg har plass til å montere de opptil 200cm, men surround havner på mellom 90 og 120cm (120 om jeg monterer de i skråtaket slik kokken foreslår)

Så, hvor monterer jeg surround back???? Bør de høyere opp iom at surround blir plassert lavere enn ideelt, eller bør alle 4 på samme høyde?

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville montert dem i samme høyde som surround ht. jeg har alle mine bakht i ørehøyde og synes det fungerer veldig bra! Men ville hatt dem høyere opp om jeg skulle brukt dipol. Vært og hørt på forskjellige oppsett og foretrekker bakht i ørehøyde, men der er det nok delte meninger

Side 22 av 33 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •