Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 33 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    9 og en halv måned har gått siden jeg startet denne tråden. Det betyr vel at rommet er 100% ferdig?
    Vel....

Kun dager etter jeg opprettet den tråden "oppdaget" vi at vi skulle bli foreldre, og naturlig nok, hjemmekino ble satt på vent. Nå har endelig arveprinsen kommet til verden og rukket å bli hele 6 uker gammel, så nå har jeg flyttet opp på loftet igjen. Dvs, det blir nok en stund til jeg kan flytte inn der, for å si det sånn. Jeg har fått revet det meste av gamle vegger og tak, og fått tatt en titt på hvordan ting ser ut.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-img_0484-jpg
    Her har jeg fått revet verdens blåeste vegg. De vi kjøpte huset av hadde freske fargevalg...:shock: Her vises lufterørene som står meget kinkig plassert...

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-img_0494-jpg
    Enda et bilde av lufterørene..

Det er tre ulike lufterør som kommer gjennom gulvet. Et er til opprinnelig lufting på kjøkken i 1 etg. I og med at det nå er mekanisk avtrekk med annet lufterør på det kjøkkenet, må det da gå greit å kutte ut dette røret, bare blende det av? Håper noen kan gi det svaret jeg vil høre..
    Rør nummer to er til lufting av bad i andre etasje, det kommer jeg til å fjerne og erstatte med mekanisk avtrekk.
    Det siste røret, plastrøret, er det som skaper mest hodebry. Det er lufterør for avløpsrørene, og kan ikke fjernes. Det ser imidlertid ut som jeg kan klare å legge dette røret ned i gulvet og ut gjennom vegg istedet for ut gjennom taket, spørsmålet er om det er lovlig/anbefalt? Her trenger jeg virkelig råd... HÅPER jeg kan bli kvitt de rørene helt....

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-img_0496-jpg
    Her går alle rørene opp i samme luftehatt på taket. Er det bare jeg som synes det er rart å legge lufting til kjøkken i samme luftehatt som lufting til kloakk?
    De røde ringene viser hvor rørene slutter, har glemt hvorfor jeg markerte det... :???:

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-img_0490-jpg
    Her kommer rørene opp gjennom gulvet. Fleksirørene er så flatklemt at det spørs om det noen gang har vært funksjon i de i det hele tatt...

Over til noe helt annet. De som bygde dette rommet, har tydeligvis ikke hatt et fnugg peiling på hva de har holdt på med. De har isolert rett mot taket uten å lage luftespalte, fikk meg et sjokk da jeg rev ned isolasjonen. Der hvor isolasjonen har ligget helt inntil undertaket, er det fuktig og muggdannelse. :shock: :shock: :shock:
    Heldigvis er treverket kun fuktig, og ikke skadet. Noen år til, og hele taket måtte ha blitt skiftet!!!

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-img_0501-jpg
    Her ser man tydelig hvor isolasjonen har ligget helt tett inntil undertaket, disaster waiting to happen..... Legg merke til at så snart isolasjonen ikke ligger HELT inntil taket, blir det heller ikke kondens.

Jeg trenger tips på hva jeg skal gjøre med treverket for å bli kvitt muggen en gang for alle, det finnes sikkert noe faenskap jeg kan smøre/sprøyte på?

For å få god takhøyde, må jeg fjerne/flytte en tverrdrager(kan jeg kalle det det) på takstolene. På halvparten av loftet er de flyttet fra org. 185cm høyde opp til 210cm, så jeg vet det kan gjøres. Spørsmålet er bare HVOR høyt jeg kan flytte de? Nevner i samme sleng at jeg skal ha knevegger som blir 1m høye, som vil gi avstivining og støtte til takstolene. Jeg vet ikke en gang om det jeg kaller tverrdrager (vet det heter noe annet, kommer ikke på det) er bærende, da den kun er 1 tomme tykk, se bilde.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-img_0503-jpg
    Dette er det jeg i mangel på riktig ord kaller tverrdrager, som pr dags dato er montert slik at takhøyde blir 185cm. Denne må flyttes oppover, jeg vet den kan flyttes til 210cm, kan jeg flytte den enda høyere eller skippe den helt i og med at jeg kommer til å sette opp stendere mellom gulv og takstol slik at jeg får 1m høye knevegger?

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-img_0505-jpg
    Her ser man tykkelsen på "tverrdrageren", kan denne være bærende/nødvendig da, så tynn som den er?

Håper noen forbarmer seg over meg og hjelper meg der min kunnskap kommer til kort, så skal jeg love å komme med masse bilder i løpet av prossessen!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjå der ja!

Så effektiv du har vært mens jeg har vært borte da

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å bli en fin tråd dette Madde er "W" i huset hvis jeg forstår rett?
    Flott utgangspunkt dette rommet. De rørene er jeg helt sikker på du får løst..ring en rørlegger eller aller helst kanskje et ventilasjonsfirma...Flexit på 69 81 00 00.
    Når det gjelder den fukten du har i skråtaket er det jo typisk. Har selv opplevd hvor utrolig mye dårlig håndverk det er rundt omkring. Først når man river at man finner det!
    Vet du kan fjerne sopp og mugg ved å sprøyte på vanlig Klorin. Gå inn på denne siden, her kan du finne en del informasjon!
    Mycoteam

Den tverrdrageren bør nok en tømrer uttale seg om. Er nok noen her inne som kan bidra etterhvert.

Lykke til!

Edit: Gratulerer som foreldre forresten

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ser ut til å bli en fin tråd dette Madde er "W" i huset hvis jeg forstår rett?
    Flott utgangspunkt dette rommet. De rørene er jeg helt sikker på du får løst..ring en rørlegger eller aller helst kanskje et ventilasjonsfirma...Flexit på 69 81 00 00.
    Når det gjelder den fukten du har i skråtaket er det jo typisk. Har selv opplevd hvor utrolig mye dårlig håndverk det er rundt omkring. Først når man river at man finner det!
    Vet du kan fjerne sopp og mugg ved å sprøyte på vanlig Klorin. Gå inn på denne siden, her kan du finne en del informasjon!
    Mycoteam

Den tverrdrageren bør nok en tømrer uttale seg om. Er nok noen her inne som kan bidra etterhvert.

Lykke til!

Edit: Gratulerer som foreldre forresten
    Madde er W i huset ja, og på vegne av oss begge vil jeg takke for gratulasjonen! Mye jobb, men mye moro også.

Mye av fukten har allerede i dag tørket ut, til min store lettelse. Når alt har tørket 100% vil jeg sørge for å ta knekken på all mugg, dette var skumle saker.... :shock:
    Rørene skal jeg nok få orden på, når jeg finner ut om det er lovlig å ha avløpsluftingen ut gjennom vegg. Gleder meg til å bli ferdig med riving og rydding, det er utrolig hvor mye søppel det blir av å rive en vegg og et tak.. :???:

Ingen nye bilder i dag, har ikke fått tid til å gjort noe som helst dessverre. Håper alikevel folk tar en titt innom, og gjerne kommenterer alt jeg lurer på.

Finnes det en tømrer her inne som har lyst til å si noe ang. takstolene mine?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye som har skjedd siden sist, loftet står fortsatt til tørking. Det ser og føles tørt nå, men det får stå litt til for sikkerhets skyld. Har fått handlet store mengder akrylmasse, det er vel det mest spennende som har skjedd siden sist.

Nå trenger jeg imidlertid hjelp og veiledning; siden jeg skal ha bodplass ute i kneveggene, vil jeg ha "tynnest" mulige knevegger. Utfordringen består i at jeg skal ha faste stendere mellom det opprinnelig gulvet og takstolene, og så en "flytende" vegg oppå et flytende gulv innenfor der igjen. Hvordan skal jeg gjøre det, for å få en vegg som tar minst mulig plass, men som fortsatt består av: et lag spon-stender-stender-to lag gips og med 10-15cm isolasjon mellom gips og spon?:???: :???: :???:
    Stenderen mot gipslagene må være helt frikoblet fra stenderen mellom gulv og takstol...

håper noen tar seg tid til å komme med tips angående hvordan jeg best kan flytte opp tverrdrageren på takstolene også, som beskrevet lenger opp i tråden.
    Starter på byggingen så fort jeg har fått løst disse gåtene....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nå gå til innkjøp av elektrisk sag. Den skal brukes til det meste egentlig,kappe opp gammel materiale til ved,kappe stendere,kappe spon/mdf-plater osv. Hva er mest allsidig? Om ingen sier i mot meg,kommer jeg til å anskaffe bordsag,ser for meg at en slik er best egnet..?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva med ei kapp/gjær-sag? Lettare å stue vekk når jobben er ferdig enn ei bordsag, og ikkje minst å frakte om den skal brukast andre plassar.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kapp/gjærsag er god å ha, men han skulle ha til å kappe mdf-plater og spon også. Det finnes kapp/gjærsager man kan "vippe rundt" på et tilhørende bord. Da har man både kapp/gjærsag og bordsag i ett. De pleier å koste litt ekstra, men dersom dere har flere rom som skal pusses opp, så vil det nok lønne seg.

Grattis med junior forresten.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du for vanlig kapp/gjærsag, så kan jeg anbefale denne. Kjøpte denne selv i fjor, og den er testvinner i bladet "Gjør det selv". Ligger på ca 3k.

BOSCH KAPP/GJÆRSAG PCM8S - Produkt - Vis - Jernia
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Denne tråden ble jo så populær,at jeg kanskje bare skal slette den..

Jeg må nå gå til innkjøp av elektrisk sag. Den skal brukes til det meste egentlig,kappe opp gammel materiale til ved,kappe stendere,kappe spon/mdf-plater osv. Hva er mest allsidig? Om ingen sier i mot meg,kommer jeg til å anskaffe bordsag,ser for meg at en slik er best egnet..?
    Kjøp deg en Kellen kapp/gjærsag fra OBS med tilhørende sammenleggbart bord. Dette er i utgangspunktet billig-versjonen av deWalt som er kvalitetsvarer. Til platene kan du kjøpe deg en vanlig sirkelsag fra Bosch eller Hitachi. Hitachi har også noen flotte, ganske store kapp/gjærsag som jeg tror er på tilbud på Maxbo. Disse passer også på sagbord fra Kellen.

Lykke til med oppussing, dette ser bra ut foreløpig:-D

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tverrbjelken er vel det som kalles hanebjelke tenker jeg. Jeg er i hvertfall ganske sikker på at du ikke kan fjerne den helt. Den holder vel mere sammen(taksperrene) enn den bærer.

Angående kloakkluftingen så kan jeg prøve å få sjekket med min far som er rørlegger. Jeg trooor den helst skal være over tak for å unngå at kloakklukfta slår ned, slik at det stinker rundt huset ditt.
    Hvis du har mulighet til å flytte det lengre ut så kan du jo sette på et 45graders bend ut mot yttervegg, og 45gradrer opp igjen, slik at du får opp lufting over taket bak de nye kneveggene. Det finnes også en ventil man kan sette på som bare sitter på kaldloftet som gjør at du ikke trenger å ta lufttingen ut i det hele tatt. Jeg har dette nå, og det fungerer greit. Blir ikke noe lukt av det. Den heter noe spessielt, kan prøve å finne ut dette også.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Durgoventil heter det visst...

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Kapp/gjærsag er god å ha, men han skulle ha til å kappe mdf-plater og spon også. Det finnes kapp/gjærsager man kan "vippe rundt" på et tilhørende bord. Da har man både kapp/gjærsag og bordsag i ett. De pleier å koste litt ekstra, men dersom dere har flere rom som skal pusses opp, så vil det nok lønne seg.

Grattis med junior forresten.
    Ah, oversåg at den skulle brukast til kapping av større emner også, då blir det såklart litt annleis

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Durgoventil heter det visst...
    Det kan stemme, å den slipper ikke ut noen lukt i det hele tatt, grunnen til at man har slik lufting er for at det ikke skal bli vacuum i rørene når du trekker ned i dass o.l., så denne ventilen slipper bare inn luft, ikke ut.
    Min lufting i en 1års gammel leilighet er plassert under vaksen på et lite toalett i 2.etg, ikke noe pent, men funker helt fint.

Når det gjelder sag, så har du jo en dewalt man kan snu, den kan brukes både som kapp/gjerde sag, og bordsag. Men min erfaring er at kapp/gjerde sager med så store blader, blir fort unøyaktige når de brukes til mye rart.

Jeg ville valgt 2 billigere sager, til hvert sitt bruk, enn å kjøpe en dyr en som du risikerer å ødelegge fordi den brukes til "alt".

- Kapp/gjerdesag til lister og stendere o.l. i din nye kino, (200mm blad mere nøyaktig, billigere i innkjøp, de fleste av disse sagene tar ca 300mm i bredden av matrialet)
    - Håndsirkel, til ripping av MDF og sponplater (her vil jeg motsi meg selv, og anbefale en festool sag, disse er helt råe, og med det "landet" som kan kjøpes som ekstra utstyr, så har den råeste saga i gata men den er dyr )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så tidligere i tråden at du lurte på Ultimat. Jeg bruker alle tre typene i kinoen min som er under bygging.

Glava er ikke brukt primært. Synes den virker litt "lett" og den skal visstnok være litt dårligere på lyddemping enn Rockwool.

Rockwool er primært brukt. Ulempen med denne er at den klør noe inni h...Den er tung og er ifølge snekkeren min den beste på lyddemping. De bruker kun Rockwool når de isolerer mellom hybler og hovedleilighet bla.
    Den går litt fort istykker, så den egner seg dårlig på trange utilgjengelige steder.

Ultimat er veldig "tett". Den virker bra på lydgjennomgang og er relativt tung. Vil tro den iallefall har lignende egenskaper som Rockwool. Var også inne på sidene deres og fant heller ikke tester som kunne underbygge påstandene.
    Den er mykere i formen enn Rockwool. Dette kan gjøre at den må støttes hvis den skal brukes i tak. Den "sagger" lettere på midten. På vegg er den genial.
    Den er faktisk forferdelig å skjære i. Den er jo lagd primært av ullfibre og disse går i alle retninger. Jeg har bannet mer enn en gang for å si det sånn. Det går med en isolasjonskniv, men det tar lengre tid enn Rockwool.
    Mener også Ultimaten er litt billigere enn de to andre.

Har kjøpt Ultimaten på Coop Bygg. Der har de 70mm, 100mm og 150mm iallefall.

Håper det var til litt hjelp!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Kjøp deg en Kellen kapp/gjærsag fra OBS med tilhørende sammenleggbart bord. Dette er i utgangspunktet billig-versjonen av deWalt som er kvalitetsvarer. Til platene kan du kjøpe deg en vanlig sirkelsag fra Bosch eller Hitachi. Hitachi har også noen flotte, ganske store kapp/gjærsag som jeg tror er på tilbud på Maxbo. Disse passer også på sagbord fra Kellen.

Lykke til med oppussing, dette ser bra ut foreløpig:-D
    Takk for gode tips!

Ble litt skremt av Kellen da jeg var på OBS og sammenlignet kvaliteten på en KELLEN-sirkelsag og en black&decker-sirkelsag til 599. Kellen-saga hadde 1-2mm slark, mens b&d-saga var helt fast i fisken. Nabo'n hadde tidligere ei KELLEN kapp og gjærsag, den var det MYE mer kvalitetsfølelse i enn den sirkelsaga fra samme produsent. Har du noen formening om hva den saga og det bordet du nevner koster tilsammen? Trenger kun en ca-pris... Har ikke mye bruk for ei slik sag etter jeg er ferdig med kinoen, derfor er f.eks dewalt uaktuellt, det blir for dyrt i forhold til bruken min.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Den tverrbjelken er vel det som kalles hanebjelke tenker jeg. Jeg er i hvertfall ganske sikker på at du ikke kan fjerne den helt. Den holder vel mere sammen(taksperrene) enn den bærer.

Angående kloakkluftingen så kan jeg prøve å få sjekket med min far som er rørlegger. Jeg trooor den helst skal være over tak for å unngå at kloakklukfta slår ned, slik at det stinker rundt huset ditt.
    Hvis du har mulighet til å flytte det lengre ut så kan du jo sette på et 45graders bend ut mot yttervegg, og 45gradrer opp igjen, slik at du får opp lufting over taket bak de nye kneveggene. Det finnes også en ventil man kan sette på som bare sitter på kaldloftet som gjør at du ikke trenger å ta lufttingen ut i det hele tatt. Jeg har dette nå, og det fungerer greit. Blir ikke noe lukt av det. Den heter noe spessielt, kan prøve å finne ut dette også.
    KOmmer ikke til å fjerne hanebjelken (DET var det den het, TAKK!), men flytte den lenger opp, noe som allerede er gjort på halve loftet. Det arbeidet er utført av snekker, så regner med det er trygt da. I tillegg til å flytte hanebjelken lenger opp, blir takstolene sikret ved hjelp av stenderverket til kneveggene, så det blir mer solid enn det har vært de siste 50 årene.

Takk for tipset om den ventilen, en slik en vil lette jobben min betraktelig!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Det kan stemme, å den slipper ikke ut noen lukt i det hele tatt, grunnen til at man har slik lufting er for at det ikke skal bli vacuum i rørene når du trekker ned i dass o.l., så denne ventilen slipper bare inn luft, ikke ut.
    Min lufting i en 1års gammel leilighet er plassert under vaksen på et lite toalett i 2.etg, ikke noe pent, men funker helt fint.
    I og med at du har ventilen plassert der(forskriftsmessig?) Går jeg ut fra at jeg kan dra røret ut i rommet bak kneveggen, det gjør alt så meget enklere! Har bekymret meg mye det røret der.... :???:

EDIT: Kjapp googling avslørte at en Durgoventil kun er beregnet, og tillatt, som sekundærlufting. Man må ha lufting over tak i tillegg. Men, det er et lite men i loven, man KAN føre luftingen ut gjennom vegg, så lenge luftingen blir liggende min. 2 meter fra og 0,5meter over nærmeste vindu. Det betyr at jeg trygt kan legge luftingen ut i sidevegg, selv om en durgoventil ville vært mye enklere. Then again, hvem liker egentlig enkle løsninger? ;-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Rockwool er primært brukt. Ulempen med denne er at den klør noe inni h...Den er tung og er ifølge snekkeren min den beste på lyddemping. De bruker kun Rockwool når de isolerer mellom hybler og hovedleilighet bla.
    Den går litt fort istykker, så den egner seg dårlig på trange utilgjengelige steder.

Ultimat er veldig "tett". Den virker bra på lydgjennomgang og er relativt tung. Vil tro den iallefall har lignende egenskaper som Rockwool. Var også inne på sidene deres og fant heller ikke tester som kunne underbygge påstandene.
    Den er mykere i formen enn Rockwool. Dette kan gjøre at den må støttes hvis den skal brukes i tak. Den "sagger" lettere på midten. På vegg er den genial.
    Den er faktisk forferdelig å skjære i. Den er jo lagd primært av ullfibre og disse går i alle retninger. Jeg har bannet mer enn en gang for å si det sånn. Det går med en isolasjonskniv, men det tar lengre tid enn Rockwool.
    Mener også Ultimaten er litt billigere enn de to andre.

Har kjøpt Ultimaten på Coop Bygg. Der har de 70mm, 100mm og 150mm iallefall.

Håper det var til litt hjelp!
    Jeg har mye rockwool fra rivingen av gammelt rom, den blir brukt om igjen, er kun 3 år gammel. Tror jeg kommer til å gå for ultimat på resten av rommet, jeg HATER glass- og steinull, det kommer gjennom klærne uansett f..n..!:evil:
    (Om noen kommer og forteller meg at ultimat er dårligere til lydisolering enn rockwool, kommer jeg selvsagt til å gå for rockwool.)

PS:
    BEKLAGER AT JEG SVARER MED EN HAUG MED INNLEGG, MEN JEG HAR PÅDRATT MEG EN VIRUSINFEKSJON
    (NEI,IKKE DER NEDE ) OG
    HAR HØY FEBER, ORKER IKKE ALT STYRET MED Å REDIGERE SVAR TIL ALLE I SAMME INNLEGG.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et spørsmål i forbindelse med hus, loft og brannsikkerhet: