Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 33 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått pris på det som trengs fra Sensio for å styre Xcomfort med Ipod..

Sensio selv ville ikke oppgi pris, de svarte bare at deres utstyr var "overdimensjonert" for mitt bruk, da jeg bare skal styre 3 lyssoner.
    Et slikt svar hintet om at prisen var høyere enn jeg har lyst til å betale...

I dag ringte elektrikern min (i slekta mi, så han er å stole på), han hadde fått "intro-pris" fra Sensio.
    For å unngå ublide leverandører vil jeg ikke oppgi nøyaktig pris, men intro-prisen min elektriker fikk, var på feil side av 10.000-streken, og da kom mva i tillegg....

Dette kommer altså I TILLEGG til hva man måtte trenge av Xcomfort-utstyr.

Løsningen for min del blir nok å levere tilbake xcomfort-utstyret til elektrikern, og finne en annen løsning.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare gå for den trådløse kontrollern til xComfort? Er det noen spesiell grunn for at du vil styre lyset med en iPhone? Bortsett fra at "det er kult" ?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Kan du ikke bare gå for den trådløse kontrollern til xComfort? Er det noen spesiell grunn for at du vil styre lyset med en iPhone? Bortsett fra at "det er kult" ?
    Er det ikke det som er hele poenget med å bygge kino da, at det er "kult"?

Hovedgrunnen er at jeg vil ha ALLE funksjoner på en kontroll.
    Med Ipod touch kan man få bl.a disse funksjonene på samme kontroll:

*Styring av musikk fra pc, slik at man slipper å starte PJ for å se hvilken sang man streamer.
    *Enkel styring av pc, slik at man slipper å ta fram tastatur og mus for enkel surfing.
    *Ved hjelp av Redeye kan man styre alle dingsene som styres via IR.
    *Setter man opp et webcam på barnerommet kan man videoovervåke poden(e) på skjermen på Ipod'en mens filmen bråker som verst.
    * Med riktig utstyr kan man også styre lys fra Ipod'en.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    For å unngå ublide leverandører vil jeg ikke oppgi nøyaktig pris, men intro-prisen min elektriker fikk, var på feil side av 10.000-streken, og da kom mva i tillegg....

Dette kommer altså I TILLEGG til hva man måtte trenge av Xcomfort-utstyr.
    Dra meg i ballehåra :shock:

Jeg hadde noen planer om en x-comfort/sensio-løsning selv, men skjønner jo nå at det er helt håpløst... :-|

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dra meg i ballehåra
    Nei takk

Slik det ser ut nå, blir det marmitek X10 på meg. 450kr for en dobbel dimmer som kan styres både manuellt og via deres IR-kontroller som koster rundt 500kr er priser som frister mer...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder!

Som tidligere nevnt ble ikke løsningen med kloakkrøret opp i takhatten optimal. Når det var kaldt ute kom det kondens ned langs kloakkrøret, slik at jeg så fukten gjennom fuktsperra. Problemet var at jeg stakk kloakkrøret inn i takhattstussen, og ikke omvendt slik det bør være for at evt kondens renner ned INNI røret og ikke utenpå. Jeg hadde ikke samvittighet til å kle inn problemet, så jeg tok ned fuktsperre, isolasjon og asfaltplater rundt takhatten/røret for å fikse dette.

Utfordringen var at stussen på takhatten har en ukurant dimensjon, det fantes ingen pvc-rør som gikk utenpå takhattstussen.
    Løsningen ble en genial dings jeg fant på Coop Obs, den har det passende navnet "problemløser'n". Dette er et rør man kan justere diameteren trinnløst i begge ender, og vips hadde jeg en perfekt overgang mellom takstuss og kloakkrør!

Her har jeg justert litt i begge ender:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-probleml-sern-jpg

Her er den på plass, limt fast med "Fix-it" fra Casco, et genialt lim som fester på våte overflater, og t.o.m herder under vann!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-probleml-sern-plass-jpg

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-probleml-sern-plass-2-jpg

For å få luft inn og ut i rommet må jeg selvsagt ha luftehull, her er det inntaket som lages:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-hull-luft-inn-jpg

Jeg ville ha spjeld som stenger når luftinga ikke er i bruk, men fant ingen ferdige løsninger for inn-lufta. Disse to delene ble limt sammen med Fix-It.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-rist-og-tilbakeslagsventil-jpg

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-fix-jpg

Etter å ha fått på plass spjeld og rist satte jeg inn en isolert kanal, og isolerte i rundt. Her er det isolert 15cm, dette blir inni boden jeg skal ha ute i kneveggen.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-luft-inn-isolert-jpg

Kneveggene, dvs stenderverket til kneveggene, ble tatt ned før isolasjon.
    Bodene ble platet mens stenderverket var nede, og malt hvitt.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-bod-venstre-2-jpg

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-bod-venstre-jpg

På tide å sette stenderverket på plass igjen, her sjekket det at de fortsatt er i vater:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-pr-ving-stenderverk-jpg

Stenderne passet, så da var det tid for produksjon av knevegger (det ser litt skjevt og skakt ut før ting er satt sammen, men det er en mening med alt )
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-produksjon-knevegg-jpg

To halvdårlige bilder av at kneveggene er på plass:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-knevegg-venstre-jpg

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-knevegg-yre-jpg

Frontveggen var neste prosjekt, på de forrige bildene ser man hvordan den så ut før isolering og bytte av vindu.
    Her er veggen isolert med 10cm, og vinduet er byttet! Lydfelle for utluft er også på plass.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-frontvegg-isolert-10cm-jpg

Etter enda 5cm med isolasjon ser det slik ut, forsvant en del kuldebroer med det ekstra laget isolasjon:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-frontvegg-isolert-15cm-jpg

Lydfellen er festet slik, i tillegg til at den er limt til utluftventilen på yttervegg. Denne enden sitter godt fast, samtidig som motsatt ende, som skal festes i den indre veggen i rommet, har god mulighet til å røre på seg. Man vil jo ikke ha lydoverføring mellom inner-og ytterskall!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-lydfelle-innfesting-jpg

Til slutt var det bare plasten som sto igjen, her er veggen fix ferdig:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-frontvegg-plastet-jpg

Nå er faktisk ytterskallet helt ferdig, minus dører til bodene. Det er ubeskrivelig godt å være ferdig med alt av de gamle konstruksjonene, og bare ha nytt treverk å forholde seg til!

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er lufting på kloakkrøret du mener? du har ikke do på taket vel? :P for å slippe kondens må du isolere røret hele veien opp, dette er i kontakt med utsiden på huset så det skaper en liten kuldebro som resulterer i kondens, isoler røret med insul å isoler hele hetten med glava, gjør ingenting om du overdriver litt med isolasjon her

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    det er lufting på kloakkrøret du mener? du har ikke do på taket vel? :P for å slippe kondens må du isolere røret hele veien opp, dette er i kontakt med utsiden på huset så det skaper en liten kuldebro som resulterer i kondens, isoler røret med insul å isoler hele hetten med glava, gjør ingenting om du overdriver litt med isolasjon her
    Det er lufting det er snakk om ja. Jeg droppa isolasjon oppe i hetta, pga den isolasjonen som var der fra før var SØKKvåt av snø og regn som blåser inn i hetta. Jeg har lagt asfaltplatene tett inntil røret og fuget rundt, slik at evt. kondens vil renne oppå de og ut luftingen ved raftet. Uansett har alle jeg har snakket med og det jeg har lest om emnet sagt det samme, at det er INNI røret det kondenserer og ikke utenpå. Håper det stemmer, nå blir det ikke åpnet noe mer!
    Etter jeg monterte problemløseren har det ikke vært noe kondens å se heller, selv om det har vært minusgrader ute, og varmt i rommet.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det er lufting det er snakk om ja. Jeg droppa isolasjon oppe i hetta, pga den isolasjonen som var der fra før var SØKKvåt av snø og regn som blåser inn i hetta. Jeg har lagt asfaltplatene tett inntil røret og fuget rundt, slik at evt. kondens vil renne oppå de og ut luftingen ved raftet. Uansett har alle jeg har snakket med og det jeg har lest om emnet sagt det samme, at det er INNI røret det kondenserer og ikke utenpå. Håper det stemmer, nå blir det ikke åpnet noe mer!
    Etter jeg monterte problemløseren har det ikke vært noe kondens å se heller, selv om det har vært minusgrader ute, og varmt i rommet.
    det er noe sant i det at kondens er inni røret men om det er varmt i rommet å det kommer nok kald kondens i rørert vil røret også kondensere på utsiden, vist det regner veldig mye en dag eller at det legger seg snø på taket, du må huske at det røret trekker inn luft hver gang du trekker ned i toalett eller bruker store mengder vann en plass, vist den luften er mange minusgrader å det er mange plussgrader i rommet kan det slå seg.. kommer det vann inn i hetten? det skal det ikke gjør :S luftehetter skal være potte tett..

er ikke meningen å si imot andre info kilder her å jeg vet jo heller ikke helt hvordan dette ser ut i virkeligheten, jeg utdannet rørlegger å har vert med på endel vannskader som er kommet over tid pga uisolert lufting, vi isolerer alltid luftingen helt fra taket å ned til gulvet på loftet bare for å være sikker

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å unngå misforståelser; røret er isolert helt opp til undertaket (ligger inni isolert tak/vegg), det er bare biten fra undertaket og opp til koblingen i takstussen som ikke er isolert. I tillegg ligger røret på utsida av fuktsperra, slik at varm fuktig inneluft ikke kommer i kontakt med røret i det hele tatt.

Det er ikke sikkert fukta i isolasjonen som lå i takhetta kom utenfra, den kan godt ha kommet som følge av at overgangen på røret ikke var helt tett, som jeg beskrev. Når jeg tenker meg om kom det aldri noe fukt/vann/snø inn via takhetta de månedene den sto åpen inn i rommet, så da er den nok i orden.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub; en eller to, og hvordan drive de?

Det går fortsatt sakte med byggingen, iallefall i dette rommet. Nå har vi byttet vindu og malt panel ++ i et rom som skal bli soverom til meg og sambo, sånn at junior får eget rom. Anyway..

Jeg driver å "samler deler" for å ha alt klart når rommet en gang står ferdig. Jeg har anskaffet meg to SVS 12.2 element, og en Oaudio bash 500w. Den opprinnelige planen var to sonosub med ett element og en forsterker i hver. Jeg var på nippet til å bestille enda en Oaudio, men da dukket jo en forsterker fra det gamle monsteret pb12-plus/2 opp på brukten, så nå er den kjøpt den også.
    Nå står jeg altså med to elementer, en 500w og en 1000w forsterker. Så er spørsmålet, hva gjør man med disse bitene for å få en best mulig løsning?

Alternativ 1 er å bygge én pb12plus/2, alternativ 2 er å bygge to suber, ha 1000w forsterkeren i den ene og bare bruke høyttalerkabel over til sub nr.2.

Hva ville dere gjort, og hvorfor?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes en høres veldig bra ut.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Madde
    Jeg synes en høres veldig bra ut.
    Ja, du synes vel det.

Det ble ikke som skissert ovenfor, forsterkeren var ikke den både jeg og selger trodde, så da avsto jeg fra handelen. Løsningen blir da to separate sub'er med hvert sitt element og hver sin forsterker.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig er det på tide med litt fremgang igjen.
    Siden sist har jeg blitt pappa til enda en liten gutt, noe som medførte et par uker på sykehus. Junior ble utskrevet 22 desember, så det ble travelt for å få til jul i huset. I jula har familien blitt prioritert, så det ble ikke noe bygging da heller. Nå er imidlertid hverdagen tilbake, jeg har brukt de siste ettermiddagene til å rydde kinorommet, og skrudd fast alle gulvbord som var løse. Nå er alt klart for legging av gulv, i morgen skal jeg handle inn silencio, gulvgips og -spon, samt stenderverk til alle innervegger.

Etter lengre dialog med Hunton blir oppbyggingen som vist på bildet under.
    I følge dem skal det være helt uproblematisk å sette vegger oppå silencio, så lenge man bruker minst 2 platelag oppå silencio, samt ikke setter stendere i spenn slik at gulvet blir låst fast.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-flytende-gulv-med-vegg-jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FOR en dag. Å handle inn 1,2 tonn material vinterstid byr på visse utfordinger...

En god kompis skulle være med å handle inn alt jeg skulle ha.
    Det hele begynte med at det tok 20 minutter å få leid henger på den lokale bensinstasjonen, bolleselgern bak kassa visste selvsagt ikke rutinene for utleie..
    Vi fikk en skaphenger med 10cm is+40cm snø oppå skapet les:MYE vekt), og som vi skulle oppdage etter å ha fyllt hengeren med material, ingen luft i dekkene. Det måtte 4 forsøk til for å ta løs på flat mark..

Etter en tur innom bensinstasjon for å fylle luft, var vi på tur hjem. Vi kom selvsagt neeesten opp den siste bakken mot huset vårt, og ble stående "litt" i veien på en meget trafikkert vei. Heldigvis er det 30-sone her, så ingen av oss ble roadkill. Den hjelpsomme naboen kom med sin bil og slepewire, til ingen hjelp. Hengeren dro begge bilene med spinnende hjul baklengs nedover bakken..

Vi bestemte oss for å ta av hengeren for å få snudd "trekkvogna", men 1200kg i en henger uten nesehjul gjorde sitt for å motarbeide oss. Heldigvis hadde vi lagd såpass trafikkaos at det ikke var vanskelig å finne noen til å hjelpe oss, slik at vi fikk hengeren av bilen. :-D
    I samme øyeblikk inntraff dagens eneste lykketreff, en hyggelig kar i en toyota landcruiser dukket opp. Ved hjelp av samme karene som hjalp oss å ta hengeren av vår bil, fikk vi nå hengeren på landcruiseren.
    Samme henger som vi ikke rikket vha to biler fulgte villig etter denne gangen, og fyren rygget hengeren pent inn i gårdsplassen vår!

Opp med dørene på hengeren, og det første som skjer er at kompisen min, som nå skal hjelpe meg å bære opp 1,2 tonn materialer, faller av hengeren og skader ryggen sin..
    En stor takk til svogeren min som på 10 minutters varsel kom og hjalp meg inn og opp trappene med hele sulamitten!

Totalt tok hele balletten 5 og en halv time, men nå har jeg iallefall noe å holde på med framover.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Priceless herdagsstory Håper det går med bra med kompis og rygg! Ikke rart de bruker Landcruiser i Afganistan....

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe artig lesning, for og trøste deg noe, etter at det har gått litt tid og du har "fordøyd" dette så vil du også syntes det er morsomt!

Ellers gleder jeg meg til og se vidre fremgang!

har du foresten funnet deg en Veggmontert dimmer som kan styres med IR? prøvde og poste i posten din men var liten respons..

Stian

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Hehe artig lesning, for og trøste deg noe, etter at det har gått litt tid og du har "fordøyd" dette så vil du også syntes det er morsomt!

Ellers gleder jeg meg til og se vidre fremgang!

har du foresten funnet deg en Veggmontert dimmer som kan styres med IR? prøvde og poste i posten din men var liten respons..

Stian
    Selve turen var lite fornøyelig, og jobben med å bære 1200kg material opp 2,5 etasjer i ei altfor smal trapp var heller ikke gøy. Historien om turen derimot, den er morsom! (I ettertid)

Jeg trodde jeg hadde svart ang. dimmer, jeg kommer til å gå for x10-utstyr fra Smarthus. Man får kjøpt IR-mottaker til disse, slik at de kan styres med harmony e.l.

Det kommer forhåpentligvis oppdatering i tråden iløpet av kvelden!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremgang!

Da er det på tide med en liten oppdatering igjen. Materialene som ble kjøpt inn på årets første heisatur er nå på god vei til å bli brukt opp, og vi er et skritt nærmere målet. Nå ser jeg (nesten) bare nytt treverk, alt er i vater og CC 60cm, noe som hjelper både på arbeidsmengden og -lysten.

Siden sist har jeg fått ferdig lagringsplassen ute i kneveggen på høyre side, lagt gulvet, og satt opp de indre kneveggene.

Bilder!:

Slik ble bodene på innsiden. Jeg fant noen laminatrester i kjelleren jeg la på gulvet, det er to forskjellige typer så jeg fuget de sammen på langs. (Not/fjør var selvsagt forskjellig på de to typene.) Led-lys med bevegelsessensor ses bakerst i bildet, disse hjelper godt når man skal lete etter den store kassa med julepynt..
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-bod-innside-jpg

Siden INGENTING er standardmål her i huset, måtte jeg lage bod-dørene selv. De er utstyrt med pakning som tetter mot stenderverket. Test med 2x500w lys rett på døra bekreftet at det er potte tett!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-bodd-jpg

Jeg la inn en gipsplate i hver dør for å øke massen noe. Døra er ellers konstruert i spon,siden gips ikke ville tålt belastningen når man åpner og lukker døra.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-gipsplate-knevegg-yre-jpg

Første lag 12mm silencio legges. Jeg brukte ullpapp mellom undergulv og silencio for å beskytte platene mot skarpe kanter.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-rste-lag-trinnlydplater-jpg

Lag nr. 2 legges på tvers av lag nr.1 Det blir litt ekstra arbeid når haugen med material må flyttes frem og tilbake etterhvert som arbeidet skrider frem.......
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-andre-lag-trinnlydplater-jpg

Jeg glemte å ta bilde av leggingen av gulvgips. Gipsen ble lagt på tvers av silenciolag nr.2, spon på tvers av gipsen igjen. Sponlaget er limt i not og fjær. Alle platene ble lagt med 13mm spalte mot vegg. 16mm bunnfyllingslist er brukt for å hindre platene å bevege seg.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-sponplatelag-jpg

Stenderverk til de indre kneveggene produseres.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-stenderverk-innervegg-yre-jpg

Høyre side..
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-indre-lydvegg-plass-yre-jpg

Og venstre side..
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-st-stenderverk-indre-knevegg-venstre-jpg

Testing av avstand mellom de to veggene. Avstanden ble til slutt 3cm, da hadde jeg nok klaring til å justere inn rommet slik at de indre veggene ble 100% paralelle.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-avstand-mellom-knevegg-og-lydvegg-jpg

Isolering av ytre knevegg.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-ytre-knevegg-yre-isolert-jpg

Jeg trakk barkduk utenpå isolasjonen av to grunner; hindre at isolasjonen faller sammen og skaper kontakt mellom ytre og indre vegger, samt hindre at isolasjonstøv samler seg innenfor døråpningene. (Her har Canon bommet grovt på fokusen, gitt!)
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-ytre-knevegg-yre-ferdig-jpg

Indre knevegg trekkes med barkduk.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-barkduk-knevegg-yre-jpg

Her er indre knevegg ferdig oppsatt, limt og skrudd i sponplatelaget. Klart for k-rør, isolasjon og platelag!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-stenderverk-indre-knevegg-yre-jpg

Samme prosedyre ble fulgt på kneveggen på motsatt side også, men iom at fremgangsmåten var identisk har jeg ikke tatt bilder av det.

Neste punkt på prosjektet blir å isolere bakveggen på samme måte som de ytre kneveggene, og bygge indre front og bakvegg. HÅPER å få gjort litt til helga også, men med jobbhelg og to syke barn ser det mørkt ut..

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0