Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 33 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    EDIT: Litt seint på kvelden, klarte faktisk å slette hele posten da jeg skulle legge inn nytt innlegg. Prøver å huske hva jeg hadde skrevet:

Pga kondensproblemene har jeg satt bygginga på pause til vinteren har sluppet taket. Jeg har såvidt begynt på igjen nå, og er straks klar til isolering. Om alt går etter planen, noe det skjeldent gjør, blir det isolering i helga som kommer.
    I dag kom jeg over 4 stk KEF 3005-satelitter, så nå har jeg surround og surround-back høyttalere også. Mangler bare senter nå, så er hele lydanlegget i boks!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som at det var lurt å vente til alt var godt opptørket. Dette blir sikkert veldig bra, og håper du unngår fuktproblemene seinere. Spent på bilder fra prosessen, og kommer til å følge med på byggingen videre igjen!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Mangler bare senter nå, så er hele lydanlegget i boks!
    Kom faktisk over en IQ6Ci walnut i dag, så nå har jeg fullt Kef-oppsett! Som tidligere nevnt så er en av frontene skadet, slik at jeg må ordne ny finish på den. Jeg vil ha hele frontrekka i samme finish, så da blir det å øve seg på senteren da den er litt mindre og enklere å jobbe med enn IQ9. Kommer til å opprette en egen tråd når finish er bestemt, og jobben igangsatt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bredt bør spikerslaget til projektor være, for å passe til de fleste takfester? Er 20cm nok? Jeg kan ikke ha det bredere enn nødvendig pga jeg skal ha takboks til HDMI så nært inn under projektor som mulig..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bredt bør spikerslaget til projektor være, for å passe til de fleste takfester? Er 20cm nok? Jeg kan ikke ha det bredere enn nødvendig pga jeg skal ha takboks til HDMI så nært inn under projektor som mulig..
    Spikerslaget blir 20x130cm, så jeg har litt justeringsmuligheter i ettertid.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny Fremgang!

I løpet av uka har jeg fått gjort unna ganske mye, føler jeg. Jeg har fått puslet ferdig luftinga bak/over isolasjonen, kjøpt inn både center og 4 stk surroundhøyttalere, og ikke minst; ISOLERT!

Noen bilder fra forrige arbeidsøkt:

For å få riktig lufting bak isolasjonen, måtte jeg inn med lufteventil helt oppe i mønet. Mønet er over 9m over bakken, og jeg så IKKE frem til å måtte klatre i stige opp ditt, og stå der å sage ut et hull på 20x20cm. Heldigvis gikk det finfint både å sage hullet og sette i rista fra innsiden. Det føles mye tryggere å stå på et bord 1 meter over bakken, enn i en stige på plena, 9 meter over hekken!

Hullet ble ved hjelp av Bosch's geniale sag slik:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-luftehull-frontvegg-jpg

Her får man et lite inntrykk av hvor høyt det er opp til mønet, bildet er tatt ut gjennom det nye hullet i veggen. (Vårt hus er på samme nivå som det til høyre)
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-utsikt-luftehull-frontvegg-jpg

Ventilrista gikk AKKURAT ut gjennom hullet på diagonalen. Da var det bare å dra den inntil kledningen, og skyte den fast med spikerpistolen:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-ventil-luftehull-frontvegg-jpg

Pga at rommet blir helt potte tett, må jeg opprette mekanisk ventilasjon. Planen var å montere ei lydfelle på fraluft, og den skulle monteres i veggen, over vinduet. Dette huset er fra 1953, og konstruksjonen er ganske så spinkel. Men, OVER vinduet av alle ting, har byggherrene av en eller annen grunn satt inn en 4"x4", istedet for 2"x4". Det er så vidt plass til ventilen, lydfellen får ikke plass. Jeg må bytte ut 4x4 med 2x4 før lydfellen kommer på plass.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-trangt-ventilasjon-jpg

Lydfellene jeg har kjøpt er fleksible, disse er Ø125mm, med fuktsperre og isolerte. Økovent her i Trondheim tok bare 250kr+mva pr stk!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-fleksibel-lydfelle-jpg

Her ser man hvor krapt de kan bøyes (Tok riktignok et kvarter å få til dette 8-) )
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-yd-lydfelle-jpg

Det siste som ble gjort den økta, var å lage klaring til K-røret HDMI-kabelen skal gjennom. Jeg skal lekte ned taket med 23mm lekter, K-røret er 32mm, så jeg trengte derfor 10mm+ klaring. Jeg ville ha K-røret på varm side av fuktsperren, så jeg måtte derfor ta ut et stykke av hanebjelken på en slik måte at det ikke ble skarpe kanter som kunne ødelegge fuktsperra. Løsningen ble denne innredningen, som jeg skrudde fast under de hanebjelkene det gjaldt, slik at jeg kunne bruke hullsag for å få nødvendig klaring. Kjapt og effektivt!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-hulltaker-hdmi-kabel-jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En milepæl er nådd, og endelig ser jeg (og ikke minst samboern ) at noe er gjort! Taket er nå ferdig isolert, og plastet! Som alltid når man jobber med gamle hus, er det svært mye ekstraarbeid da INGENTING følger dagens standarder. Av ca 200plater med isolasjon, var det 2-3 som ikke måtte kappes.....
    Det er måte på hvor mye bilder man gidder å ta under en slik prosess, men her kommer nå det lille jeg har, om noen er interessert.

Onkel Bolert isolerer, iført tidsmessig (huset er fra 1953) verneutstyr.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-robert-hjelper-jpg

En god del timer senere:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-isolert-venstre-jpg

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-isolert-tak-jpg

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-isolert-yre-jpg

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skumlest gjennom tråden og det er veldig interessant lesing. Det var veldig trist når jeg kom til posten hvor du oppdaget fuktighet og jeg skjønte at dette ville føre til litt hodebry/pine. Men nå ser det ut som om alt er på stell igjen.

Jeg er glad du valgte KEF da dette er noe jeg sannsynligvis vil fortsette å bruke i fremtiden når jeg får lov av dama å bruke gulvhøytalere. Nå bruker jeg KEF 3005 settet og det fungerer veldig fint.

Blir spennende å se på DIY på KEF høytalerne.

Har du forresten fått gjort noe mer nå som sommeren er kommet?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-utsikt-luftehull-frontvegg-jpg
    Hmm...det er noe som virker kjent med dette stedet.
    Kan hende jeg har kjørt forbi der noen ganger.
    Er det Brattsberg?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perkforr
    Nå har jeg skumlest gjennom tråden og det er veldig interessant lesing. Det var veldig trist når jeg kom til posten hvor du oppdaget fuktighet og jeg skjønte at dette ville føre til litt hodebry/pine. Men nå ser det ut som om alt er på stell igjen.

Jeg er glad du valgte KEF da dette er noe jeg sannsynligvis vil fortsette å bruke i fremtiden når jeg får lov av dama å bruke gulvhøytalere. Nå bruker jeg KEF 3005 settet og det fungerer veldig fint.

Blir spennende å se på DIY på KEF høytalerne.

Har du forresten fått gjort noe mer nå som sommeren er kommet?
    Velkommen innom tråden min!

For å ta det første først, alt er vel egentlig ikke på stell mtp fuktproblematikken. Jeg valgte å vente til utetemperaturen ble så høy at det sluttet å kondensere, og fuktigheten som var der tørket opp. Det kondenserte jo så mye pga at det ikke var fuktsperre eller isolasjon i veggen, slik at all den varme innelufta traff kald yttervegg. Det føles mye bedre å isolere og legge fuktsperre når veggen er tørr, enn å kle inn fukt. Når fuktsperra er på plass vil jo ikke problemet oppstå lenger.

Jeg gleder meg til å få satt opp anlegget, Kef er gode greier det. Apropos lov av dama; får du ikke lov til å ha gulvstående høyttalere nå, kommer du aldri til å få det. That's life.. Det er bare å begynne å lage deg gutterom først som sist.

Jeg har noe valnøttfinér på hånda, men er litt usikker på om jeg skal slå til, da jeg egentlig vil ha ibenholtfinér, men det er VANSKELIG å finne i store nok flak. Fordelen med å bruke valnøttfinér er at høyttalerne fortsatt vil være matchende med andre Kef-høyttalere, og dermed kanskje enklere å selge videre....

Siden bildene lenger oppe er tatt, har jeg bare skåret til og bært opp en del gipsplater. Det går ikke så fort når man jobber mye "ukurante" tider, samt har småbarn i huset.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Hmm...det er noe som virker kjent med dette stedet.
    Kan hende jeg har kjørt forbi der noen ganger.
    Er det Brattsberg?
    Nope, det er langt fra Bratsberg, jeg bor på vestsiden av Trondheim sentrum.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, det er langt fra Bratsberg, jeg bor på vestsiden av Trondheim sentrum.
    Ok, da er jeg på ville veier

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden bildene lenger oppe er tatt, har jeg bare skåret til og bært opp en del gipsplater. Det går ikke så fort når man jobber mye "ukurante" tider, samt har småbarn i huset.
    Jeg brukte 90 gips plater, mye enklere å håndtere en 180 som ødelegger kroppen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Styring av lyd, lys osv..

Jeg har kommet litt lenger i prosjektet, bilder kommer..

I mellomtiden lurer jeg på hva jeg skal bruke til å styre all elektronikk i rommet. Jeg vil helst ha EN dings som styrer alt. Jeg trenger lysstyring (har moeller Xcomfort trådløse dimmere), styring av anlegget, (IR), samtidig vil jeg ha noe jeg kan spille av og styre musikk på PC'en fra, slik at jeg slipper å fyre opp projektoren for å se hvilken musikk jeg setter på. Samtidig hadde det vært kjekt om jeg kunne fått webcambilde på "fjernkontrollen", slik at jeg kan overvåke våre (snart) to barn med samme dings.

Er Ipod Touch noe som egner seg? Jeg har ikke prøvd, men har hørt at den kan styre musikkavspilling fra PC, hørt at den (med tilleggsutstyr) kan styre forsterker, bluray osv, har hørt at den kan styre xcomfort med en "boks" i mellom ipod og dimmer, og jeg har lest at den kan vise webcam-bilder.
    Ipod touch koster jo "bare" rundt 1500kr, finnes det andre alternativer som er like gode allroundere, uten å koste altfor mye mer?

Alle innspill settes stor pris på!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Ipod Touch noe som egner seg? Jeg har ikke prøvd, men har hørt at den kan styre musikkavspilling fra PC, hørt at den (med tilleggsutstyr) kan styre forsterker, bluray osv, har hørt at den kan styre xcomfort med en "boks" i mellom ipod og dimmer, og jeg har lest at den kan vise webcam-bilder.
    Ipod touch koster jo "bare" rundt 1500kr, finnes det andre alternativer som er like gode allroundere, uten å koste altfor mye mer?

Alle innspill settes stor pris på!
    Har også en iPod Touch som jeg bruker som fjernkontroll til 2 squeezeboxer i huset. Jeg har også xComfort, så hadde vært litt artig å funnet ut om det du sier stemmer, hvor har du hørt det hen? Kan du linke til noen kilde, eller er det på folkemunne?

Ang å styre en PC så vet jeg at du får programvare som gjør iPod'en "om" til en touchpad mus, så det skulle ikke være noe problem. Jeg har også installert XBMC remote på den, men har ikke fått prøvd det noe særlig.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Har også en iPod Touch som jeg bruker som fjernkontroll til 2 squeezeboxer i huset. Jeg har også xComfort, så hadde vært litt artig å funnet ut om det du sier stemmer, hvor har du hørt det hen? Kan du linke til noen kilde, eller er det på folkemunne?
    Det var "min" elektriker som nevnte at det nå hadde kommet ekstrautstyr som gjorde dette mulig.. Skal høre med han.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var "min" elektriker som nevnte at det nå hadde kommet ekstrautstyr som gjorde dette mulig.. Skal høre med han.
    JA, det hadde jo vært genialt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også xComfort, så hadde vært litt artig å funnet ut om det du sier stemmer, hvor har du hørt det hen?
    Nå våknet JEG også - og hungrer etter mer info!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nå våknet JEG også - og hungrer etter mer info!
    JA, det hadde jo vært genialt!
    Har gitt elektrikern ordre om å komme med mer info.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen produseres av et lite, norsk firma som kaller seg SENSIO.

Sjekk spesiellt DENNE siden, hvor det spesifiseres at deres utstyr kan brukes til å styre Xcomfort vha. Ipod touch/iphone.
    Dette er akkurat det jeg har ønsket meg, nå spørs det bare hva prisen er, det så ikke ut som billigutstyr akkurat.. :?

Jeg kommer med mer info så snart jeg får vite mer selv!

Side 18 av 33 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •