Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 33 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Imponerende innsats!
    Godt å se andre enn meg sliter med å modernisere gamle hus
    Mye jobb, mye frustrasjon, mye grubling og bekymring og desto morsommere når alt er ferdig.

FOr å si det sånn; vårt neste hus skal være så nytt at det har isolasjon i veggene, og én standard for CC på stenderverk...
    Jeg gleder meg STORT til isolasjon og fuktsperre er på plass, da er det bare "kosejobb" igjen.

(Regner med jeg å spise i meg disse ordene om noen uker..)

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott arbeid!! :-D og gode bilder 8)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere i tråden, var planen ang. receiver og høyttalere hhv. Onkyo 807 og Monitor Audio RX6. Tilfeldighetene ville det imidlertid slik at jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til, på disse:

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-kef-iq9-jpg

I tillegg kom jeg over en Lx71 for salg til fordelaktig pris, så i morgen kommer en slik i hus:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-pioneer-sc-lx71-jpg

Et liite skritt nærmere målet..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Planlegger du å bruke rommet på utsiden av kneveggene til noe?
    Ser du har lagd luftespalte helt ut til raft. Hvordan er dette i forhold til å isolere kneveggen, om man likevel ikke skal bruke dette til lagringsareal?

Jeg planlegger så smått å lage et rom på kaldloftet mitt og bruker tråden din som byggeanvisning, da det aller meste er likt her som hos deg.

Tusen takk for en kjempeinteressant tråd med mange tips:smile:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olebr0mm
    Hei!

Planlegger du å bruke rommet på utsiden av kneveggene til noe?
    Ser du har lagd luftespalte helt ut til raft. Hvordan er dette i forhold til å isolere kneveggen, om man likevel ikke skal bruke dette til lagringsareal?

Jeg planlegger så smått å lage et rom på kaldloftet mitt og bruker tråden din som byggeanvisning, da det aller meste er likt her som hos deg.

Tusen takk for en kjempeinteressant tråd med mange tips:smile:
    Takk for det!

Jeg skal ha lagringsplass ute i kneveggene ja, man er nødt til det når man har samboer og barn. Jeg bidrar nok med mer "skrammel" enn jeg vil innrømme selv også..

Jeg kommer til å isolere kneveggene i tillegg, mest for lyd. Hvis du skal ha tette knevegger og ikke bruke plassen utenfor disse, må du sjekke hvordan fuktsperra skal avsluttes. Varm luft fra etasjen under vil jo kunne komme opp gjennom etasjeskillet og ut i raftene, som vil bli kaldloft om du ikke isolerer helt ut. Løsningen du skisserer er vel den som er mest vanlig, så du trenger nok ikke lete så lenge for å finne gode løsninger.

Du er velkommen til å bruke tråden min til hjelp, bare ta deg god tid før du begynner å bygge, så jeg rekker å bli ferdig.
    Som du ser, dukker det opp MANGE spørsmål og utfordringer når man bygger om gamle hus....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg begynner isoleringen må jeg bare spørre en gang til, vil det være greitt å legge isolasjonen rett mot ytterkledningen, som illustrert her:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-stue-og-loft-fagverk-fuktsperre-og-isolering-jpg

Om alt går etter planen vil ytterkledningen bli byttet til sommeren, og da vil det selvsagt bli etablert luftespalte. Siden ting har en tendens til å IKKE gå som planlagt, vil jeg vite at det tåler å stå et par år med isolasjon i veggen, men uten luftespalte mot kledningen....

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mot ytterkledningen i endeveggen du mener? Da tenker jeg på vindusveggen som du tørket opp (bildet nederst i post 319 på side 16). Hvis det er denne det er snakk om tror jeg at jeg ville ha foret inn fra yttervegg med lister på et par cm og satt opp asfaltplater slik du gjorde i taket. Bare for sikkerhets skyld. Selv om ytterkledning skal skiftes om et år eller to vil det muligens lett bli fuktig i isolasjonen. Isolasjonen vil bli litt tynnere, men den vil holde seg tørr.

Når det gjelder bruk av plast for tetting (fuktsperre) har jeg ofte spurt min far som er snekker, og han sier at hvis man er i tvil om man skal sette opp fuktsperre, spesielt i eldre hus, så bør man la være. Dette fordi det er svært vanskelig å få det riktig til, og spesielt når det bare blir enkelte deler eller bare ett rom.

Kanskje Doser 86 har innspill om dette?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Er det mot ytterkledningen i endeveggen du mener? Da tenker jeg på vindusveggen som du tørket opp (bildet nederst i post 319 på side 16). Hvis det er denne det er snakk om tror jeg at jeg ville ha foret inn fra yttervegg med lister på et par cm og satt opp asfaltplater slik du gjorde i taket. Bare for sikkerhets skyld. Selv om ytterkledning skal skiftes om et år eller to vil det muligens lett bli fuktig i isolasjonen. Isolasjonen vil bli litt tynnere, men den vil holde seg tørr.
    Det er gavlveggen det er snakk om ja, den som du viser til.
    Om jeg forer inn og lager en luftespalte slik du foreslår, vil det ikke kunne komme inn/ut luft i luftespalta, da stenderverket og kubbingene sperrer for gjennomstrømning. I mitt hode vil det bety at det ikke er vits i å fore ut mellom stenderne/kubbingene....?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, mellomrommet vil ikke ha "aktiv" lufting videre nedover og oppover siden du har kubbet og det er tett ved gulv og tak, men jeg tror allikevel at det vil være bedre enn å legge isolasjon helt inntil kledningen. Du kan jo også montere en eller flere ventiler for eks oppe i gavlen. Det vil muligens hjelpe noe. Du burde i alle fall snakke med en kyndig på området.
    Er veggen værutsatt? Fukten som var i veggen kan komme fra det også...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Riktig, mellomrommet vil ikke ha "aktiv" lufting videre nedover og oppover siden du har kubbet og det er tett ved gulv og tak, men jeg tror allikevel at det vil være bedre enn å legge isolasjon helt inntil kledningen. Du kan jo også montere en eller flere ventiler for eks oppe i gavlen. Det vil muligens hjelpe noe. Du burde i alle fall snakke med en kyndig på området.
    Er veggen værutsatt? Fukten som var i veggen kan komme fra det også...

Ventil blir montert oppe i mønet, men den er jo for lufting av taket, ikke veggen.
    Veggen er ikke mye værutsatt nei, det blåser nesten aldri her.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hunsbedt har et veldig godt poeng her.
    Jeg ville gjort som han annbefaler.
    Er jo ikke verre en at den dagen du skal kle om huset ditt så river du av den gamle kledningen og fyller i de siste 5cm som du har laget som luftespalte. Asfaltplater har også en veldig god isoleringevne, så den er jo bare å la stå igjen.

Det Hunsbedt sier om plast er jeg også enig i. Ofte når en plaster eller gjør andre vesentlig oppgraderinger i gamle hus som har hatt sitt naturlige trekk, så vil en bare skape mere problemer eller forskyve dem. Derfor jeg annbefalte en slags papp eller duk som puster isteden.

Har akkurat innredet en hytte for en kunde som absolut ikke ville ha plast, så der brukte jeg Tyvek isteden, og dette var i et nybygg.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Det Hunsbedt sier om plast er jeg også enig i. Ofte når en plaster eller gjør andre vesentlig oppgraderinger i gamle hus som har hatt sitt naturlige trekk, så vil en bare skape mere problemer eller forskyve dem. Derfor jeg annbefalte en slags papp eller duk som puster isteden.

Har akkurat innredet en hytte for en kunde som absolut ikke ville ha plast, så der brukte jeg Tyvek isteden, og dette var i et nybygg.
    Jeg er i utgangspunktet enig med deg ang. å bruke noe annet enn plast, men det sies at fugede og malte gipsplater er så godt som like tett som plast mtp fuktsperring, så da er det vel ikke noe vits i å bruke annet enn plast?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg er i utgangspunktet enig med deg ang. å bruke noe annet enn plast, men det sies at fugede og malte gipsplater er så godt som like tett som plast mtp fuktsperring, så da er det vel ikke noe vits i å bruke annet enn plast?
    Gipsplatene vil smuldre opp etterhvert som fuktighet trykker på.
    Når jeg sier papp isteden for plast mener jeg ikke "papp", men for eksempel forhudningspapp, tetofol eller tyvek. Vanlig papp, som det er på gips vil smuldre opp.

For å gjøre ting ganske enkelt!
    Det blir kondens bak den indre kledning. Enten en vil inse det eller ikke. Denne må vi sperre for å ikke ødelegge den indre kledningen. Vi må ha diffusjonsåpen vindtetting utvendig for å slippe fuktigheten ut og ikke sperre den inne i veggen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at om jeg skal ha gips på veggene MÅ jeg bruke plast som fuktsperre, for at ikke gipsen skal smuldre opp over tid?
    Skjønte at du ikke mente vanlig papp. De produktene du snakker om er vel lagd slik at de kun slipper igjennom damp én vei, slik at de hindrer fuktig luft fra rommet i å trenge ut i isolasjonen, men kan kan slippe damp/fukt fra isolasjonen og inn i rommet?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke bruke plast.
    Det du sier om at gips som er malt og fuget er like tett som plast er ikke riktig.
    For det første maler du jo bare på innsiden. Da vil malingen slippe opp over tid og gipsen smuldre opp.
    Overføring mellom tak og gulv får du jo ikke tettet på noen måte.

De papp typene puster, men er vantette. om du heller vann på de renner ikke vannet igjennom, men de puster (ergo, sperrer ikke fuktigheten). Du kan sammenligne det med GoreTex.

Skjønner at du er innterresert i å lære, men er veldig vanskelig å forklare akkurat hvordan ting fungerer og hva som er best i dit tillfelle gjennom et forum.

I gamle hus er det viktig å utbedre etter det du har, ikke totalforandre om ikke du skal ta for deg hele huset.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha brukt en hel dag på å undersøke tingenes tilstand i gavlveggen, må jeg komme med en oppdatering. Det er helt klart at veggen lider av for dårlig lufting ut mot friluft. Jeg fant fukt og mugg på steder hvor det ikke har vært isolasjon i det hele tatt også.
    De gamle gulvbordene på loftet (markert lyseblå på grafikken under) var noen steder lagt helt ut til asfaltplaten i yttervegg. I rommet som ble under disse har det aldri vært isolasjon, men kombinasjonen varm luft som kommer fra etasjen under, og dårlig lufting utover i konstruksjonen har ført til at det var fuktig, og noen steder muggsopp. Det er ingen råteskader å se, så dette har nok kommet i nyere tid, antakelig etter rommet på loftet ble tatt i bruk for ca. 5 år siden. (Kanskje er dette så nytt som etter at jeg rev veggen som skilte denne delen av loftet fra den andre også?)

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-stue-og-loft-fagverk-gamle-gulvbord-jpg

Jeg ser ingen annen løsning på dette enn å etablere skikkelig lufting på bordkledningen. Den er snart 60 år gammel uansett, og siden naboen i 1.etg allerede har etterisolert er vi nok NØDT til å få ordnet dette. Jeg har snakket med han i dag, og det blir nok til at vi skifter bordkledning på denne veggen i sommer.

Løsningen jeg ser for meg, er å gjøre som i grafikken under. Jeg bruker asfaltplate (markert orange) til å stenge av nedover i veggen, og isolerer derifra og opp. Fuktsperre monteres som anvist i rosa. Når dette rommet er ferdig blir stua i etasjen under neste prosjekt, og da etableres fuktsperre her også, som anvist i rosa. (stuedelen av veggen blir også isolert, selv om det ikke er tegnet inn her)
    Da ser jeg for meg at problemet er løst på en skikkelig måte.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-stue-og-loft-fagverk-fuktsperre-og-isolering-ny-sning-jpg

Innspill?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut. Sånn som tillstanden er nå kommer du nok ikke unna å ta omtrent alt.
    Kjedelig når sånt dukker opp, men er ikke noe annet å gjøre en å utbedre det.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel egentligt det samme vi har diskutert tidligere i tråden...

med å uten plast er forskjellig fra bygg til bygg å landsdel til landsdel... hytter f.eks skal ikke ha plast på veggene siden de står kalde å da det er varmere ute enn inne så blir det feil å det slår fukt på innsiden av veggene. fordi hytta vil være kald på dagen pga kulden om natta og motsatt om natta...

men i bebodde hus så bør man bruke noe som tetter slik at varm luft ikke kommer ut mot det kalde... for varm luft mot kald ting dugger... så skal en tette så må det være helt tett.. gjør en det halvgjort så blir det stående fukt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Ja, det er vel egentligt det samme vi har diskutert tidligere i tråden...

Det er forsåvidt det..
    Jeg blir bare så opphengt i å få dette ordnet på beste måte, slik at det ikke blir problemer i ettertid...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med kinobyggingen? Det er en stund siden du oppdaterte sist nå. Er spent på fortsettelsen, og håper du fant greit ut av problemene i tilknytning av ytterveggen!

Side 17 av 33 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •