Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 33 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 660
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ja den ser ut som en god løsning, er slik jeg og ville gjort det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags tak har du utvendig og er det luftespalte i mønet på huset ditt? Jobber som taktekker...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet kan være som han andre her sier å bygge opp en ny vegg og isolere den uten å plaste den. Du kan heller bruke en difusjonsåpen papp, som forhudningspapp, tyvek eller tetofol. de puster, men holder den verste fuktigheten ute.

Leste innlegget ditt mer nøye nå, og jeg mener grunnen til at du har det så ekstremt fuktig bak isolasjonen er pga feil vindtetning på yttervegg og ikke noe lufting mellom vindtetting og kledning. Fukten sliter med å transporteres ut av konstruksjonen. Prøv å fjerne isolasjonen og la det tørke før du går videre.

Mente ikke at fukt og sopp ikke er farlig, men fukt har blitt litt overdrevet de siste årene bare. Folk får helt hetta når de ser en dråpe vann og litt jordslag.

Er litt vanskelig å si akkurat hva du skal gjøre uten å se hvordan ting ser ut hos deg.

Jeg tror jeg hadde gått for en diffusjonsåpen papp isteden for plast. Plast kan både være veldig bra og veldig feil.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hooligan
    Hva slags tak har du utvendig og er det luftespalte i mønet på huset ditt? Jobber som taktekker...

Yttertaket er Decra , lagt rundt 95-96. Under dette ligger det asfaltpapp e.l ser det ut til, og nederst er det treverk.

Det er ikke luftespalte i mønet nei, men jeg kommer til å sette på en ventil i røstet i tillegg til at det er boret luftehull ute i raftet. Hva tenkte du på?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    En mulighet kan være som han andre her sier å bygge opp en ny vegg og isolere den uten å plaste den. Du kan heller bruke en difusjonsåpen papp, som forhudningspapp, tyvek eller tetofol. de puster, men holder den verste fuktigheten ute.

Leste innlegget ditt mer nøye nå, og jeg mener grunnen til at du har det så ekstremt fuktig bak isolasjonen er pga feil vindtetning på yttervegg og ikke noe lufting mellom vindtetting og kledning. Fukten sliter med å transporteres ut av konstruksjonen. Prøv å fjerne isolasjonen og la det tørke før du går videre.
    Har fjernet isolasjonen, og da tørket det helt opp på to døgn. Dvs, det meste var tørt etter ett døgn. Du har rett i at kombinasjonen vindtetting/kledning ikke er optimal, de ligger som sagt klin inntil hverandre. Det meste av fukten kommer jo av at fuktsperra var lagt med store hull, og at det kommer varmluft opp fra underetasjen.

Jeg har hørt om alternativer til plast som fuktsperre ja, må sjekke ut det mer nøye. I den andre delen av loftet er det innredet et soverom, dette ble innredet for snart 30 år siden. Der har de isolert, og brukt forhudningspapp e.l som sperre mellom isolasjonen og veggpanelet (inn i rommet), og selv om det ikke er etablert noe som helst lufting mot taket der, er det ikke antydning til fukt bak isolasjonen, og heller ingen spor etter at det noen gang har vært fuktig der. Jeg ble VELDIG overrasket da jeg så det, siden det var så fuktig i den delen som var isolert og kledd med plast.. Forklar gjerne, om noen kan.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    ja den ser ut som en god løsning, er slik jeg og ville gjort det.
    Har du erfaring med andre typer fuktsperre enn plast, som nevnt av Doser86?

EDIT: når jeg tenker meg om er det vel ikke vits i å bruke noe semi-pustende fuktsperre hos meg da jeg skal legge gips og fuge alle sprekker, noe jeg har hørt er neeesten like tett som plast...?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste papp typer puster, noe ikke plast gjør.
    På taket ditt sier du at du har decra, der har du garantert lufting. Så har du papp og takbord, om det da er pappet på innsiden også så har du en temmelig luftig konstruksjon. Noe ikke plast gjør. Om du hadde prøvd å plaste taket på soverommet skulle du nok sett forandringer ettehvert.

Du må nok bygge på en litt eldre måte en dagens krav om du skal få det helt problemfritt. Om ikke du skal total renovere hele huset ditt til dagens standard da.
    Tenker da ikke på taket ditt, siden der har du gjort det helt riktig.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    De fleste papp typer puster, noe ikke plast gjør.
    På taket ditt sier du at du har decra, der har du garantert lufting. Så har du papp og takbord, om det da er pappet på innsiden også så har du en temmelig luftig konstruksjon. Noe ikke plast gjør. Om du hadde prøvd å plaste taket på soverommet skulle du nok sett forandringer ettehvert.

Du må nok bygge på en litt eldre måte en dagens krav om du skal få det helt problemfritt. Om ikke du skal total renovere hele huset ditt til dagens standard da.
    Tenker da ikke på taket ditt, siden der har du gjort det helt riktig.
    Jeg kommer ikke til å gjøre noe som helst med det soverommet, bortsett fra å male. Tenkte egentlig å kle panelet med gips, men det vil jo bli en del tettere av det også, så jeg tror ikke jeg tar sjansen på det. Siden den delen av loftet har fungert problemfritt i snart 30 år, skal den få stå. Don't fix what's not broken!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er mange typer difusjonssperrer, vi brukte plast, for helt tett og tyvek duk om det skulle puste, og papp om det skulle være helt pustende men skjeldnest med papp... er helst bare bak trepanel vegger det ble brukt...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er mange typer difusjonssperrer, vi brukte plast, for helt tett og tyvek duk om det skulle puste, og papp om det skulle være helt pustende men skjeldnest med papp... er helst bare bak trepanel vegger det ble brukt...
    Det er brukt papp bak panelveggene i den andre delen av loftet, men jeg må nok bruke plast i og med at jeg skal gipse veggene. Spørs om jeg går for løsningen jeg skisserte i siste paint-tegning da, siden du godkjente den.

Takk for mye og god info!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er det beste, papp holder fuktighet om det skulle oppstå å bak gipsplata og er det papp å gipsen elsker vann å da har du alltid en fuktig vegg... for malingen\tapeten er helt tett..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny bekymring har dukket opp.. Tror dere jeg har nok lufting ute ved raftet, når jeg har 2x25mm hull imellom hver takstol? Hullene går rett ut i friluft, og avstanden mellom hver takstol er ca. 50cm. Se dette bildet for å forstå hva jeg mener... http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1326105

Jeg har lagd luftespalte med asfaltplater langs lektene som ligger inntil takstolene. luftespaltene ender opp i et lite kaldloft eller hva jeg skal kalle det,over kinotaket, og jeg skal montere lufteventiler i gavlveggen for å slippe lufta ut. Jeg får bare lufteventil i den ene gavlveggen, da det er en vegg som deler av loftet bak kinoen.
    ER DETTE NOK LUFTING???

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det burde være nok, husk netting forran luftehulla.. ellers har du beboere etter påske

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det burde være nok, husk netting forran luftehulla.. ellers har du beboere etter påske
    Hva bygger du det på ?NBI anbefaler vel en sammenhengende åpning på 40-50mm(eller tilsvarende tverrsnitt fordelt på flere åpninger),eller noe mindre i spesiellt værharde strøk.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, en kan godt gå opp litt i dim men det er god nok ventilasjon.. en kan ikke alltid se i boka, skal en ha samme dim på hulla som hele luftespalten er så blir det direkte igjennomtrekk..
    det kommer an på lengden opp til toppen og da en ikke har mer enn 10cm isolasjon og det luftespalten har såpass god lufting fra kaldtloftet så trengs det ikke store hulla siden varm luft stiger å da trekkes kald luft inn... er heller ikke lange strekket som skal avluftes...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir bekymret når dere ikke blir enig om jeg har gjort ting riktig....:???:

Jeg velger uansett å stole på Dc1515, da det du har kommet med hittil har virket meget fornuftig. Så får du heller komme å bytte undertaket mitt om det råtner opp..
    Ut i fra det siste innlegget ditt virker det som du har satt deg godt inn i konstruksjonen min før du svarte, så da er jeg beroliget igjen.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, jeg skal nok klare å slippe å bytte taket ditt
    fordi de fleste hus opp til 1995 har ikke slik luftespalte og de fleste etter 1980 er isolert i taket.

er bare greit å ikke har for store luftinger for da blir temperaturen i luftespalten bra i forhold til innelufta å det kondenserer minimalt... beste er mellom inne temp å yttertemp.
    er lufta like kald som ute så blir det lett kondensproblemer akkurat som å ikke ha takpanner, papp å sutak.. alle luftlag isolerer men de bør være avluftet..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt diffusjonsåpen underlagspapp under istedefor asfaltpapp på steder med kondensproblemer, luftespalte helt oppe i møne kan også godt et godt resultat då du kan slippe varm fuktig luft som kan bli stående mellom sperrene. Er ikke alltid luftelukene på gavlveggene får med seg den. Har du lufting mellom isolasjon og undertaket, (rupanel eller plater)...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Status

En liten oppdatering på hva som har skjedd siden siste byggebilder:

Jeg er nå 90% ferdig med luftespalten i taket, det er bare ei plate som mangler nå, pga at jeg må gjøre om på luftehatten til kloakkluftinga.

Jeg har endelig fått flyttet lufterøret til kloakken slik at jeg ikke lenger har et rør midt i rommet. Det medfører at jeg heller ikke har et snublehull midt på gulvet lenger, med potensiell fare for å falle gjennom baderomstaket..

I tillegg flyttet vi hanebjelkene 10cm oppover, fordi det ble knapt med takhøyde og romfølelse slik det var. Man blir litt oppgitt av å gjøre samme jobb flere ganger, men hadde jeg ikke gjort det ville jeg angret for all tid.

Bilder av ovenfornevnte, samt kondensproblematikken:

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-myggnetting-luftehull-jpg
    Viktig å stenge luftehullene med myggnetting så man ikke får husokkupanter til våren! her ser man at det iallefall kommer luft inn luftehullene, de avkjøler treverket så mye at det kondenserer på det.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-gamle-og-nye-taksperrer-jpg
    Heldigvis hadde jeg vært så nøye første gang jeg monterte hanebjelkene, slik at det bare var å legge de nye oppå de gamle og skru og spikre de fast!

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-halvferdig-asfaltplater-jpg
    Her er vi halvferdig med asfaltplatene på en side. (Dette er FØR vi flyttet hanebjelkene, om noen skulle lure)

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-asfalt-ferdig-yre-jpg
    Høyre side helt ferdig.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-asfalt-ferdig-venstre-jpg
    Venstre side neeesten ferdig. Jeg må fjerne en del metall på undersiden av luftehatten slik at jeg ikke har metall som går fra kald til varm side av isolasjonen før jeg kan montere den siste asfaltplaten.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-loft-mot-vindu-jpg
    Slik gikk røret til kloakkluftinga før. Her ser man også hvor hovedstrømskabelen lå før alt det elektriske ble oppdatert i fjor høst.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-kloakkr-halvferdig-jpg
    Her er jeg godt i gang med å rute luftinga i gulvet, opp gjennom kneveggen og ut i taket.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-kloakkr-helling-jpg
    Patentbåndet sikrer at røret har tilfredstillende helling slik at det ikke kan bli motfall og samles opp kondens i røret.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-kloakkr-ferdig-jpg
    Og slik blir den nye ruta til røret.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-isolasjon-rundt-kloakkr-jpg
    Da er det bare å isolere rundt røret..

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-tett-gulv-jpg
    Og montere nye gulvplanker. Ingen snublefelle lenger! At ingen falt ned i det hullet på de 4 mnd det sto åpent er et mysterium..

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-siste-vegg-med-panel-jpg
    Her er siste panelvegg som skulle rives. Bak her lå det fuktsperre, men det viste seg at den ikke var lagt overlappende og tapet, den var lagt kant i kant, uten noen tape....

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-panelvegg-revet-jpg
    Her ser man tydelige spor etter sprekken i fuktsperra. Den gikk tvers over veggen, litt under midten på vinduet.. Merk også at det er noe fukt nederst på veggen, pga varm luft som kommer fra rommet under, som nevnt lenger opp i tråden. Hele denne veggen var altså isolert bak panelet. I de feltene som hadde hel fuktsperre er det helt tørt, ser dere..

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-kondens-rket-panelvegg-jpg
    Etter to dager uten isolasjon er veggen tørr igjen,men man ser fortsatt spor etter hvor det har vært fuktig.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-kondens-spiker-jpg
    Et lite sideblikk; Her ser man hvor mye det kondenserer når varm luft møter kalde overflater. Dette er en spiker som kommer gjennom fra yttertaket og således holder utetemperatur. Når vi setter på varme på loftet, begynner det å dryppe fra alle spikrene pga kondenseringen.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende innsats!
    Godt å se andre enn meg sliter med å modernisere gamle hus
    Mye jobb, mye frustrasjon, mye grubling og bekymring og desto morsommere når alt er ferdig.

Side 16 av 33 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •