Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 33 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Løs problemet, istedet for å forsøke å unngå konsekvensene.
    Problemet er varm luft fra stua som går ut i ytterveggen!?
    Det problemet bør bli neste prosjekt.
    Et annet spørsmål er hvordan dette ser ut på loftet, har varmluft fra stua og loftet gått opp veggen og ut på loftet?
    Det er vel varmluft mot kald ytterkledning som har skapt kondensen?

Uisolert yttervegg bør uansett ikke forekomme i Norge i år 2010.

Ifht til kondensproblemer er det to løsninger; enten la alt være glissent og luftig, slik de bygget i gamle dager, eller benytte styrt lufting og fuktsperre.
    En blanding av disse gir sjelden gode resultater.
    Hadde jeg hatt en million på bok, og et annet hus å bo i mens vi pusser opp, skulle jeg gjerne tatt stua i samme slengen. REaliteten er at vi må ha et sted å bo, og halve huset er allerede en byggeplass pga dette prosjektet. En annen ting er at å isolere kun stua vil ikke fikse problemet, da må vi ut med hele kjøkkenet også, da dette også er i samme etg som stua. Dette vil nok bli gjort, men det er såpass langt fram i tid at jeg MÅ ha en løsning på loftet som er god nok mtp kondensering.

Varmluft fra stua har gått opp i veggen og opp på loftet i 50 år, men dette har ikke vært noe problem så lenge konstruksjonen ikke har vært isolert. Det finnes ikke råte noen steder, kun fukt der det ble etterisolert i 2005/06 rett før vi kjøpte. Der jeg fjernet isolasjonen i går, er det allerede blitt tørt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Tenk gjerne på hvor mange kroner i varme som siger ut den veggen der iløpet av ett år. Penger å spare på å etterisolere

Har du ikke mulighet til å få lagt en fuktsperre mellom etasjene?
    Evt isolere hele veggen..

Fuktsperre mellom etasjene vil ikke tette godt nok, da må det legges fuksperre på alle veggene i stua/kjøkkenet også. Å isolere hele veggen er heller ikke en løsning, det er mangelen på fuktsperre som er det største problemet. Veggen er jo konstruert slik at det ikke blir problemer FØR man legger inn isolering...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trouble
    Angående spotter i tak: Har du vurdert ledspotter? De utvikler lite varme, ergo lite kondens.
    Jeg kommer nok til å gå for LED ja, dette prosjektet har skremt meg mtp kondensering....

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg kommer nok til å gå for LED ja, dette prosjektet har skremt meg mtp kondensering....
    Det skulle jeg og, frem til jeg fant ut at det kostet ca 800 per spot Legg på litt lysstyring osv, så har du prisen av en god bruktbil!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Det skulle jeg og, frem til jeg fant ut at det kostet ca 800 per spot Legg på litt lysstyring osv, så har du prisen av en god bruktbil!
    Lysstyring har jeg allerede, Xcomfort er kjøpt og betalt.

800 pr spot hørtes mye ut, sjekket du alternativet med å kjøpe løse 230v spotter og løse LED-pærer?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh, det er så typisk at man havner på en ny side rett etter man har spurt om hjelp/tips... Om noen kloke hoder er innom og leser dette, se innlegget mitt på forrige side!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det er spørsmålet om isolering av veggen og kondens problemer du sikter til.
    At du kjente at det er fukt bak isloasjon mot yttervegg er normalt. Isolasjonen er jo varm og møter kaldt, der blir kondensen skapt. Plaste på innsiden hindrer fuktigheten å komme til innekledning, vi klarer aldri å stoppe at det blir fukt.

Bygge en vegg innenfor å isolere samt plaste den vil bare skyve fukten lenger inn på gulvet, ikke fjerne den.

Skal du være på den helt sikre siden må du plaste vegger i første etasje samt en ca 50cm inn på taket i etasjeskillet.

Tingen med eldre hus er at de har en naturlig trekk, og når en stopper trekken finner den nye baner.

Fukt er etter mitt syn veldig overdrevet. Nå er det livsfarlig med "svart sopp", altså jordslag. Er jo livsfarlig å bo i et hus som har det, men er ingen som hiver teltene sine forde.

Jeg hadde kjørt på og tatt resten av huset etterhvert som lommebok og lysten tilsier.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Regner med det er spørsmålet om isolering av veggen og kondens problemer du sikter til.
    At du kjente at det er fukt bak isloasjon mot yttervegg er normalt. Isolasjonen er jo varm og møter kaldt, der blir kondensen skapt. Plaste på innsiden hindrer fuktigheten å komme til innekledning, vi klarer aldri å stoppe at det blir fukt.
    Jeg har ALLTID at fuktsperra er til for å stoppe fuktig inneluft fra å trenge ut i konstruksjonen. Det er også det Glava og Rockwool påstår....?

Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Fukt er etter mitt syn veldig overdrevet. Nå er det livsfarlig med "svart sopp", altså jordslag. Er jo livsfarlig å bo i et hus som har det, men er ingen som hiver teltene sine forde.

Jeg hadde kjørt på og tatt resten av huset etterhvert som lommebok og lysten tilsier.
    Hvis du hadde sett hvor vått treverket var bak feilisoleringen jeg rev i fjor, og hvor mye sopp og mugg som fantes som en følge av det, hadde du blitt skremt du også.. :???: Det hadde kun stått i 4 år, og var godt på vei til å bli råteskade.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, fikk pm av deg, hyggelig:-D

Jeg har jobbet en del med fuktproblemer i hus å har fått kondemnert flere hus pga fuktproblemer. å siste ryddejobben etter siste familie havnet på sykehus å faren i respirator så sluttet jeg. det er 4 år siden nå. det er veldig skumle saker... får en fukt i veggene på vinteren pga kondens så myggler dette å tørker sakte i løpet av sommeren å da de kraftige høst stormene kommer å røsker i huset så kommer det sopp sporer ut av vegger å gulv sprekker pga høyt vind trykk.. etter en stund så kan utvikler en allergi å astma.. det er 100% garantert at en får pusteproblemer av de typene. spesielt sopp som er rust rød i fargen.

eneste jeg kan anbefale om en har fått muggsopp så bør en kontakte hjelp fra tømmerfirma som har greie på slikt....
    men nok Off Topic..

etter det jeg kan se å tenke meg så ville jeg bare ha byggd opp veggen slik den var før å platet den på innsiden med sponplater slik det ble gjort før.
    åsså bygger du bare en ny vegg inni rommet med isolasjon i.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var du ja

Det du skriver i siste avsnitt er vel mer eller mindre den løsningen jeg så for meg, og skisserte opp i den siste paint-tegninga mi. Tror du jeg gjør lurt i å legge fuktsperre på innsiden av den nye, innerste veggen jeg setter opp også? I og med at jeg skal legge fuktsperre i taket, tenker jeg....

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, tror ikke jeg ville hatt det i innerveggen... heller ha det bak sponplatene i ytterveggen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da kan jeg ikke isolere innerveggen heller da, om man skal holde seg til regelen om at minst 2/3 av isolasjonen skal være på utsiden av fuktsperra.... :/

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja, den regelen blir litt opphevet siden det allerede er en yttervegg med luftsirkulasjon og fuktsperre og veggplater.. innerveggen får halvert funksjon for varme isolasjon å fungerer heller mer som en lyd isolasjon...
    må nesten tenke litt på det... klokka er 01 på natta

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysstyring har jeg allerede, Xcomfort er kjøpt og betalt.

800 pr spot hørtes mye ut, sjekket du alternativet med å kjøpe løse 230v spotter og løse LED-pærer?
    Sjekket aldri det alternativet, men endte opp med 12V spotter. Ideén er å bytte ut til enten LEDpærer eller bytte ut hele systemet når LED er blitt mer vanlig.

Gikk fra 23000 til 12000 for et fullt oppsett med 9 spotter fordelt på 2 soner (6+3) med xcomfort lysstyring kontra med LED.

Ikke såååå stor forskjell, men når en skal ha alt annet i tillegg, merker man at det koster 10.000 mer.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, jeg har tenkt litt på den... jeg klarer ikke helt se for meg hva som er rette fremgangsmåte... det er ulemper med alle typer løsninger.

å sette opp en ekstra innervegg vil være en god "nødløsning"

personlig så ville jeg ha bygget ytterveggen med isolasjon å fuktsperre å tettet mellom 1 og 2. etasje... slik at det ikke kommer trekk opp i stenderene... så er 2 etasje iallefall ferdig.
    for så å rive veggen i stua før det blir vinter til neste år... det koster ikke så mye å tar egentlig ikke noe lengre tid om en planlegger litt...
    mål opp det en trenger å kjøp inn alt åsså river en veggen på et par timer å isolerer plaster å plater, skrur å sparkler på en lørdag. å pusser, tapetserer på søndagen... så er det bare tak å gulvlister som skal til... kommer sikkert ikke på mer en 5000kr å det er inntjent på få år i strøm...

men du har jo det kjøkkenet og som er litt stress da...

beklager, men jeg klarer ikke gi en god løsning på problemet..:-?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt en million på bok, og et annet hus å bo i mens vi pusser opp, skulle jeg gjerne tatt stua i samme slengen. REaliteten er at vi må ha et sted å bo, og halve huset er allerede en byggeplass pga dette prosjektet. En annen ting er at å isolere kun stua vil ikke fikse problemet, da må vi ut med hele kjøkkenet også, da dette også er i samme etg som stua. Dette vil nok bli gjort, men det er såpass langt fram i tid at jeg MÅ ha en løsning på loftet som er god nok mtp kondensering.

Varmluft fra stua har gått opp i veggen og opp på loftet i 50 år, men dette har ikke vært noe problem så lenge konstruksjonen ikke har vært isolert. Det finnes ikke råte noen steder, kun fukt der det ble etterisolert i 2005/06 rett før vi kjøpte. Der jeg fjernet isolasjonen i går, er det allerede blitt tørt.
    Kjøkkenet er selvfølgelig noe mer omfattende, men om man river gammel innerkledning, isolerer yttervegg, stifter fuktsperre og slår på ferdigmalte panelplater koster det ikke SÅ mye og tar ikke all verden av tid heller.
    Og det er en investering for fremtiden som blir positiv både for din, husets og lommebokens helse!

Poenget mitt var at du heller bør legge en plan for når og hvordan du kan fjerne problemet istedet for å legge ekstra jobb og penger på konsekvensene problemet gir.
    Som du selv sier så råtner ikke huset opp om det tar 4-5 år før du kan fikse 1.etasje.
    Og som dc1515sandnes påpeker; det finnes ikke en fullgod enkel løsning på dette.
    Enten må hele huset isoleres og få fuktsperre, eller så må du la være å gjøre det på de enkelt-rommene du renoverer. Og sistnevnte ville være tullete i år 2010 spør du meg.
    Jobber meg selv igjennom samme problemstilling i et hus fra 1933.
    Alle vinduer er byttet, yttervegger (med unntak av en foreløpig) har fått fjernet ytterkledning, reisverket har blitt isolert med 10cm, deretter lektet ut og isolert med 5cm, så asfalt vindtett før ny lekting for lufting og ytterst ny kledning. På innsiden taes rom for rom etter som lommeboken tåler det (og jeg gidder) hvor kledning rives ned, fuktsperre og ny kledning settes opp, samt lister utforinger etc.
    Dette har pågått i 5 år, inkludert å sette opp et tilbygg, og jeg antar det vil pågå i 5 år til! Men da har man da en hobby som ikke bare medfører å sitte på baken i en stol. :-D

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har egentlig rett begge to, å fikse problemet skikkelig er eneste løsning. Det er bare slik at når uforutsette ting dukker opp, så ser man ikke løsninger, bare problemer..

Det blir nok til at jeg isolerer ytterveggen som opprinnelig tenkt, og så kan jeg kappe fuktsperra med god margin slik at jeg har en flik å pakke ned i veggen under gulvet, slik at jeg kan tape den mot fuktsperra som kommer i 1 etg etterhvert.

Takk for at dere hjelper meg å komme over slike ting som tar motet fra en stakkar!

Da er bare spørsmålet hvor mye lufting som trengs på utsiden av isolasjonen, som sagt så ligger bordkledningen rett på veggen uten lufting.. De i etasjen under etterisolerte fra innsiden( med fuktsperre selvsagt) , rett mot porøsplatene som ligger innenfor bordkledningen, og det ser ikke ut til at det har blitt problemer av det, men jeg vil høre det fra fagfolk at det er "bra nok" å gjøre det slik.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge byggetegningen på loftet hjemme hos meg (har hatt litt samme problematikk som deg, se de siste sidene i tråden min, ikke bruk spotter mot kaldt tak), så skal det lektes ut 5cm med lufting under kledning og før man legger min. 20cm isolasjon. Det er kanskje 30cm som er mer riktig nå?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Ifølge byggetegningen på loftet hjemme hos meg (har hatt litt samme problematikk som deg, se de siste sidene i tråden min, ikke bruk spotter mot kaldt tak), så skal det lektes ut 5cm med lufting under kledning og før man legger min. 20cm isolasjon. Det er kanskje 30cm som er mer riktig nå?

I taket har jeg lektet ned 5cm lufting og boret hull ute i raftet, så det er forskriftsmessig. Det er veggen som blir problemet ,pga sperrene og kubbingene vil jeg ikke få én sammenhengende luftespalte om jeg lekter inn 5cm.

Jeg isolerer 10cm i taket. Mindre enn dagens standard, men ohorvelig mye bedre enn ingenting. Faktisk så skal det være et pluss at ikke isolasjonen er tykkere, når jeg ikke kan garantere 100% tett fuktsperre over alt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha fundert litt (MYE) på problemet mitt, har følgende forslag dukket opp:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-stue-og-loft-fagverk-fuktsperre-og-isolering-jpg

Jeg legger inn ei plate (gips?) i veggen (oransje) for å tette best mulig mot etasjen under. Så isolerer jeg veggen fra den platen og opp. Fuktsperra (rosa) legger jeg på veggen, og trekker den et stykke inn på gulvet på loftet.
    Når jeg da sendere isolerer stua i etasjen under, legger jeg fuktsperre (rosa) på veggen, og trekker denne inn på taket, jeg skal lekte ned og legge nye takplater uansett.

Ser det ut som en bra løsning?

Side 15 av 33 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •