Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 33 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DETTE innlegget i en annen tråd bekymrer meg litt, så jeg må spørre om råd FØR jeg lager hull til spotter i taket.
    Jeg har fått med meg at spotter ikke er anbefalt direkte i skråtak pga kondensfaren, men har ikke hørt noe negativt om spotter i den flate delen av taket.....?

Som bildet under viser, så har jeg plassert spotkasser i den flate delen av taket, planen var å montere 35w spotter i disse. Over spotkassene er det 20cm rockwool, over der igjen er det 30-50cm friluft opp til undertaket. Jeg har etablert lufting langs undertaket vha. 5cm nedlekting og asfaltplater. Hvor stor er sjansen for at jeg kan få kondensproblemer? Bør jeg droppe å ha spotter i taket, eller går det bra i og med at det er god avstand/lufting opp til undertak?

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-rste-spotboks-plass-jpg

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På generelt grunnlag vil jeg si at spotter i yttertak bør unngås. Årsaken er som nevnt i det andre innlegget at du bryter fuktsperra.
    Selv om det er på den flate delen av taket, er det fremdeles mot en kald del av loftet og faren for kondens er tilstede.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    På generelt grunnlag vil jeg si at spotter i yttertak bør unngås. Årsaken er som nevnt i det andre innlegget at du bryter fuktsperra.
    Selv om det er på den flate delen av taket, er det fremdeles mot en kald del av loftet og faren for kondens er tilstede.
    Nå skal man jo plaste taket, og teipe plasten rundt kassene, for å nettopp beholde fuktsperren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare pass på å tette veldig godt i overgangen mellom kassene og plasten så skal ikke det der skape noen problemer.
    I skråtak har en som regel ikke muligheten til noe isolasjon over kassene men her har du plenty. Så: Kjør på !:-D

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Nå skal man jo plaste taket, og teipe plasten rundt kassene, for å nettopp beholde fuktsperren.
    Jeg har selvsagt lagt fuktsperre i taket. Den er både teipet,fuget og klemt mot takboksene. Boksene er 100% tette,og k-rørene til og fra er fuget både på ut- og innsiden av boksene. Spørsmålet er om dette er godt nok...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å ikke ha spotter i tak mot kaldt i det hele tatt. hjelper ikke hvor tett boksen eller plasten er. det blir varmt bak en spott og dette skaper mye kondens!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg har selvsagt lagt fuktsperre i taket. Den er både teipet,fuget og klemt mot takboksene. Boksene er 100% tette,og k-rørene til og fra er fuget både på ut- og innsiden av boksene. Spørsmålet er om dette er godt nok...
    Høy temperatur i spotkassa korter ned levetiden til både teip og fugemasse...
    Du nevner 20 cm isolasjon over spotkassa, vil det si ett lag lagt løst lagt uten press fra bjelker?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Høy temperatur i spotkassa korter ned levetiden til både teip og fugemasse...
    Du nevner 20 cm isolasjon over spotkassa, vil det si ett lag lagt løst lagt uten press fra bjelker?
    det vil si 2x 10cm lagt løst uten komprimering ja. Spottene i gangen blir max 20w, da de er såpass tett plassert og det ikke er noe oppholdsrom. De vil nok antakelig stå på 24/7.
    Inne i kinoen hadde jeg tenkt på 35w, men etter å ha lest litt rundt i forskjellige tråder om hvor mye lys andre har, klarer jeg meg nok med 20w der også. Uansett vil de spottene ikke bli mye brukt, og da for det aller meste neddimmet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg er helt sikker på det her, men når meg å fatters bygde hytte forhørte vi oss med spotter mot kaldt.

For det første så blir spotter "%(% varme uansett, klart at det blir noe mindre varme ved bare 20 W, men varmt uansett.

Hva med å kikke på slike LED spotter? de er jo på bare 3\5 watt å begynner å bli ganske varme i selve fargen, ikke så hvite i lyset som dem var før, å avgir veldig lite varme.

Glemte å nevne at jeg er over snittet imponert over arbeidet altså, dette ser jo riktig bra ut

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED-spottere er fint, men SG har også kommet med en type spotter med 20w pære som kan legges rett i isolasjon. den blir ikke varm, og den lyser mer enn bra nok.

LED er selvfølgelig også en mulighet, men jeg er ikke helt overbevist enda heller. Pærene skal vare lenge, men når de først ryker så er de dyre.
    Er argumenter for/mot LED fra alle fagfolk uansett, så dette er noe du må vurdere selv, om du vil koste på.

Vil uansett anbefale Jupiter-serien til SG. Jeg syntes de er fine.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er montert 10000vis av spotter på denne måten, og med mye mere slurv ang. fuktsperre en du har gjort i en god del hus her i landet.

Jobber som trikker selv, og har aldrig vært plaget med kondens på det jeg har montert, og da må jeg inrømme at det ikke altid har vært perkfekt installert. Spesielt ved ettermontering er dette vanskelig.

Tett godt, og legg et par ekstra matter over kassen, så ser jeg ingen grunn til at dette ikke skal bli bra.

Ser det er foreslått led over her, men da må du lekte ned under fuktsperren så du ikke bryter den, og det samme med 20w Sg spottene som det skrives om over her. Ikke er det akseptabel lysmengde på dem heller, samt at du må jo plassere trafo en plass.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt år!

Kinobygginga har stått helt stille siden tidlig i desember, både pga mye å gjøre på jobb, og at jeg har prioritert familien i jula. Jeg satser på å komme i gang så smått med bygging neste uke.

I mellomtiden er disse bestillt:

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-12-2-driver-jpg

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-bash-500w-jpg

Kloke hoder skjønner sikkert at det blir DIY-løsning her..

Når det gjelder høyttalere har jeg bestemt meg (TROR jeg..) for å gå for Monitor Audio's RX6, og center i samme serie. Disse får mye skryt for tiden, og skal være både altetende innen musikksjanger, og lettdrevet. Det eneste jeg ikke klarer å bestemme meg for, er farge! Det står mellom disse to, kom gjerne med innspill slik at jeg kan få bestillt i løpet av neste uke..

ROSENUT:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-rx6-red-jpg

WALNUT:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-rx6-dark-jpg

Jeg synes rett og slett begge to er nydelige.... Merk at dette ikke er simpel vinyl med tre-look, men ekte finér....

Når det gjelder receiver, står det nå mellom ny Onkyo 807 eller pent brukt Pioneer LX71 fra en kompis. Noen som kan komme med gode råd her? Onkyoen har "prescence", mens pioneeren har mer krefter, og kanskje bedre romkorreksjon..? Er det noen som har prøvd begge to, og kan gi noen ord om forskjellene?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    'Walnut' ser jo mye mer eksklusiv ut, samt dyrere (Noe generelt all mørk træverk gjør).

Rosenut har jeg aldri syntes ser så ekstremt pent ut...

Så for min del hadde jeg valgt walnut

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv monitor Audio RX6 silver høytalere og RS LCR senter, er sinsykt fornøyd! er et utrolig detalj nivå! og en myk og fin lyd! enda mine er ikke i opptimale forhold da de blir brukt i stua, håper om et års tid at de kan stå i et dedikert rom!
    men som sagt jeg kan trygt anbefale Monitor Audio! :-D

stian

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Walnut! Mer exlusivt

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Walnut! Mer exlusivt

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    'Walnut' ser jo mye mer eksklusiv ut, samt dyrere (Noe generelt all mørk træverk gjør).

Akkurat det samme sier min samboer...... Da blir det nok Walnut da..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første økt på to måneder!

Da har jeg endelig fått tatt en runde på loftet igjen, etter to måneders stillstans i arbeidet. Har fått gjort mye i dag, ordentlig oppdatering med bilder kommer i morgen.

Nå som jeg har fått revet de siste panelbitene, har jeg oppdaget nok en utfordring mtp fukt/kondensproblematikken. Planen var å isolere frontveggen (som opprinnelig bare var hul, uten noen form for isolasjon) og kle denne med fuktsperre. Nå viser det seg imidlertid at huset er konstruert på en slik måte at varm luft fra stua i etasjen under kommer opp igjennom veggen. Dette er ikke noe problem så lenge det ikke er glass/steinull i veggene, men når man etterisolerer vil jeg tro dette skaper problemer (det lå noe isolasjon inne i veggen her etter et mislykket oppussingsprosjekt utført av de vi kjøpte huset av, og bak den isolasjonen var det meget fuktig pga kondens ... Se vedlagte tegning (paint ) for detaljer:

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-stue-og-loft-fagverk-gjennomstr-mning-jpg
    Som dere ser, så er det åpent rundt gulvbjelkene ute ved veggen. Jeg kan strekke hånda ned og ta på baksiden at veggplatene i stua.....

Hvordan skal jeg løse dette, nå som jeg vil isolere skikkelig, og legge fuktsperre, UTEN å få fuktproblemer? Jeg ser for meg at hvis jeg isolerer ytterveggen på loftet og legger fuktsperre på den, vil jeg stenge inne fuktig luft som kommer fra stua under...? Jeg nevner at på utsiden av ytterveggen ligger det porøse plater av noe slag, og bordkledning direkte på disse, altså ingen form for lufting bak kledningen.

Mitt eneste forslag for å løse dette problemet er å la ytterveggen være uisolert for å få best mulig lufting, og så sette opp en ny 10cm vegg innenfor ytterveggen, som jeg isolerer og legger fuktsperre (som selvsagt legges tett med fuktsperra fra taket) på, ála dette:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-stue-og-loft-fagverk-ny-vegg-jpg

Forklaring på fargekodene: Lilla=bordkledning, Grå=porøsplate, Brun=stendere, Grønn= gulvbjelker, Rød= veggplater, Blå=takplater, Gul=rockwool.

Nå trenger jeg virkelig hjelp for å komme videre!!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løs problemet, istedet for å forsøke å unngå konsekvensene.
    Problemet er varm luft fra stua som går ut i ytterveggen!?
    Det problemet bør bli neste prosjekt.
    Et annet spørsmål er hvordan dette ser ut på loftet, har varmluft fra stua og loftet gått opp veggen og ut på loftet?
    Det er vel varmluft mot kald ytterkledning som har skapt kondensen?

Uisolert yttervegg bør uansett ikke forekomme i Norge i år 2010.

Ifht til kondensproblemer er det to løsninger; enten la alt være glissent og luftig, slik de bygget i gamle dager, eller benytte styrt lufting og fuktsperre.
    En blanding av disse gir sjelden gode resultater.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk gjerne på hvor mange kroner i varme som siger ut den veggen der iløpet av ett år. Penger å spare på å etterisolere

Har du ikke mulighet til å få lagt en fuktsperre mellom etasjene?
    Evt isolere hele veggen..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående spotter i tak: Har du vurdert ledspotter? De utvikler lite varme, ergo lite kondens.

Side 14 av 33 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •