Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 33 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og mens jeg laget den eminente paint-illustrasjonen forandret du innlegget ditt, da skjønner jeg hva du mener vettu. Takk!

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la platene være liggende heller... så får du mindre skjøter å kubbe med de blå spikerslaga

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    la platene være liggende heller... så får du mindre skjøter å kubbe med de blå spikerslaga
    Hehe, du sier noe der ja..!

Hvis dette hadde vært ditt hus, hadde du da lektet ned slik du foreslo nå, eller hadde du skrudd gipsplatene (stående) rett på takstolene, og kubbet skjøtene i topp og bunn? Med sistnevnte løsning blir det vel litt mindre støtte bak hver plate..

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hehe, du sier noe der ja..!

Hvis dette hadde vært ditt hus, hadde du da lektet ned slik du foreslo nå, eller hadde du skrudd gipsplatene (stående) rett på takstolene, og kubbet skjøtene i topp og bunn? Med sistnevnte løsning blir det vel litt mindre støtte bak hver plate..
    nei, det blir ca lik støtte men det er de store bevegelsene i taksperra som kan bli synlige i skjøten om en ikke lekter ned med tversgående lekter... så det er det sikkreste å letteste måte. er slik det pleier å gjøres og.

jeg hadde lektet ned.. taper 2,5cm men det ser mye bedre å jevnere ut etterpå.. åsså slipper du sprekker.. etter vinteren å snø.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lekt ned og fest de på hver sperre med karmskruer, da er det lett å rette taket etterpå!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    lekt ned og fest de på hver sperre med karmskruer, da er det lett å rette taket etterpå!

Det hørtes ikke dumt ut.. En slik en,formoder jeg?
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-karmskrue-jpg

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes ikke dumt ut.. En slik en,formoder jeg?
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-karmskrue-jpg
    ja, det er en smart løsning 8)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp. Vi begynte med det.
    Etter vi fant ut dette og fortalte dette til en leverandører, så fikk vi høre et års tid etterpå av en annen leverandør vi har når vi var å handlet disse skruene, at disse var fine å rette opp tak og vegger med. hehe. ja det vet vi vel sa vi

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karmskrue-trikset ser ut til å kunne fungere godt! Jeg var litt skeptisk til hvor godt lektene ville sitte på de sporene bakerst på skruen, så jeg utførte en liten test i dag; skrudde sammen en 48x98 og 23x48 med to karmskruer, for så å skru de 2cm fra hverandre, og stille meg oppå lekta som da ble holdt oppe av bare de bakerste sporene på skruen. Det holdt godt mine 100kg, så da er det nok sterkt nok.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere to snekkergutter; er det stor forskjell på 23x48 og 30x48? Jeg må uansett handle mer lekter, vil dere anbefale meg å bruke 30x48 til å lekte ned taket, eller er 23x48 solid nok? Skal ha ett lag gips pluss et lag tak-ess eller hva det heter, hengende i lektene.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...er det stor forskjell på 23x48 og 30x48?
    Ca 7 mm (håper noen andre svarer på det med styrken... )

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det holder med 23mm
    30mm er taklekter som brukes oppå tak
    23mm kalles for på folkemunne for elektriker lekter for de er fin høyde slik at K-røret (trekkerøret) passer. Er normalt den som brukes innvendig

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verken jeg eller noen jeg har jobbet sammen med bruker noen gang mindre en 36x48 lekter.
    er ikke mye igjen av en 23 lekte når du borrer i den for elektriker rør.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Verken jeg eller noen jeg har jobbet sammen med bruker noen gang mindre en 36x48 lekter.
    er ikke mye igjen av en 23 lekte når du borrer i den for elektriker rør.
    Jeg skal ikke borre noe i de lektene som skal bære platelaget i taket. Det er kun i 48x98mm jeg har borret hull for K-rør.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å bruke det du vil! Er vanesak vet du
    Skru opp alle lektene på cc60 og rett opp den øverste og nederste lekta med en murersnor. Når du har gjort det kan du bare holde en rettholt mellom den øverste og nederste lekta og rette opp resten av lektene.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På tide å begynne å tenke på anlegg?

Pga mye jobbing i november/desember, går det ikke så fort med byggingen. Skal prøve å få tatt en runde i dag, men julebordet i går har gjort meg lite lysten på snekring...

Uansett, jeg har begynt å tenke på hvilket utstyr som skal inn i rommet. Som tidligere nevnt blir ikke dette et kompromissløst oppsett, men jeg vil ha gode komponenter til en ok pris.

Jeg er nysgjerrig på mirage's omnipolare høyttalere, og lurer på å gå for 4 slike til surround og surround back: (BILDENE ER KLIKKBARE)

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-omni-150-jpg

Jeg ser for meg at omnipolare høyttalere vil gi større sweetspot/bedre surroundlyd når man har mange sitteplasser i rommet. Noen som har erfaringer med Omni-høyttalere brukt til bakkanalene? Vil skråtaket mitt kanskje lage problemer mtp refleksjon og spredningskarakteristikk?

Til frontrekka har jeg sett for meg disse + senter i samme serie:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-rs6-jpg

Siden jeg har en allsidig musikksmak, vil jeg tro disse vil passe meg godt, da alle tester jeg har lest fra alle verdens kanter sier at de er meget gode allround-høyttalere. På et DIY-forum jeg frekventerer har de kommet frem til at disse høyttalerne er så gode at man i praksis ikke har mulighet til å bygge noe bedre til samme pris! I tillegg er de velbygde og ser lekre ut, med ekte trefinér.

På forsterkersiden blir det nok denne:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-onkyo-807-jpg

Det virker som denne er mest for pengene for tiden.

Noen kommentarer på komponentvalget mitt?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite respons på komponentvalget (les: forslaget) mitt..

I dag fikk jeg endelig tid til å gjøre noe på loftet igjen. Jeg hadde fri hele dagen, og med en god hjelper på besøk går ting så utrolig mye fortere! Nå har jeg fått gipset ferdig platelag nr.1 i taket og veggen inn mot kinoen. Det er ikke mer som skal til for at man ser lysere på videre bygging! Jeg fikk også prøvd ut et av tipsene fra dc1515sandnes, og jaggu så det ut til å fungere!

Siden sist har jeg også mottatt to små pakker fra Kina. Jeg og dama blir ikke helt enig om hvor spennende innholdet var, så jeg legger ut bilder her så DERE får avgjøre hvem som har rett.

Beklager bildekvaliteten i dag, jeg så ikke før etter bildene var tatt at jeg hadde satt på ISO 800, noe som ikke blir spesiellt bra på et 2 år gammelt kompaktkamera.....

Dette blir den omtalte boden, døra inn til kinoen sees i venstre bildekant. Dør/vegg til boden kommer ca. kant i kant med døra inn til kinoen.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-bod-gipslag-1-jpg

Bilde fra motsatt retning, dør til kino i høyre bildekant. Loftsgangen er nesten umulig å ta bilde av når minste "vidvinkel" er 35mm, men men..
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-trappehull-gipslag-1-jpg

Her ser man dc1515sandnes' tips i praktisk bruk; i plateskjøten stakk jeg bare inn en panelbit og skrudde sammen platene med.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-spikerslag-plateskj-tak-jpg

Så var det pakkene fra Kina. Pakke nr.1, fra en av AVforums største leverandører; hongkongsuperseller
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-pakke-1-jpg

Innholdsdeklarasjon; denne gangen var det visstnok en "commercial sample" jeg mottok, ikke "gift" som er mer vanlig å få fra helt ukjente på den siden av jordkloden..
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-pakke-1-deklarasjon-jpg

Vi åpner pakke nr.1
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-innhold-pakke-1-jpg

Og pakker ut disse posene igjen
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-innhold-pakke-1-utpakket-jpg

Og slik ser de ut, kliss nakne. Disse er planlagt å havne i en bakplate alá RuneW's prototype.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-ytt-og-rca-tilkoblinger-jpg

Pakke nr.2, DER var "gaven" ja. Legg merke til at dette er "chell phone accessories":
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-pakke-2-jpg

"Gaven" besto av disse. Jeg har ingen anelse om hvem Peter Posner er, men om du frekventerer Avforum; tusen takk for gaven!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-innhold-pakke-2-jpg

Et bedre bilde av hvordan platene ser ut. Denne skal i taket, og levere HDMI fra receiver til PJ, og triggersignal fra PJ til lerret.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-hdmi-wallplate-jpg

Helt til slutt noe helt annet, i helga åpnet jeg subwooferen vi har stående i stua. Dette er en liten tass fra Energy, på 29x29x29cm med ett 8" element under og bassrefleks i fronten. Sistnevnte er grunnen til at jeg åpnet suben, da jeg mistenkte at junior hadde pakket "noe" inn i bassrefleksen.
    DETTE var synet som møtte meg da jeg tok ut elementet:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-inni-sub-jpg

Plutselig skjønte vi hvorfor han har så lite duplo... Det som kanskje er morsomst oppi dette, er at ingen av oss har noen gang sett han pakke noe inn i sub'en, han vet at det ikke er lov. Vel, regler er til for å brytes...

Et siste bilde av alt jeg fant inne i subwooferen, og synderen.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-synderen-jpg

Mor ofra ei silkestrømpe, og sammen med fire strikk ble det en effektiv barriere på innerdelen av bassrefleksrøret, slik at junior får beholde duploen sin litt lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte virkelig le av det nest siste bildet!
    Utrolig hva små unger kan finne på, og enda en god grunn til å velge lukket sub..

Mon tro hvordan høyttalerne dine ser ut inni?

Panelene var meget pene, og vil nok se bra ut i taket

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du får informere dama om at innholdet i pakkene ikke står tilbake for NOE hun får tak i hos byens gullsmeder.

Gangen din blir bra nå. Skal du ha lister mellom skråtaket og flattaket ? Eller satser du på å fuge ? Ser ut som det kan gå med litt fugemasse i såfall

Hvordan junior hos deg har greid å få så mye drit inn i den suben skjønner jeg nesten ikke. Hvis han ikke har rista på den for å omfordele innholdet halvveis i prosessen da

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Panza

Gangen din blir bra nå. Skal du ha lister mellom skråtaket og flattaket ? Eller satser du på å fuge ? Ser ut som det kan gå med litt fugemasse i såfall
    Jeg kommer til å legge ferdigmalte panelplater på veggene,og ferdigmalte takess i taket. Da er det lett å få finishen bra Gipsen er lagt for å dempe mest mulig lyd.

Side 13 av 33 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •