Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 33 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 660
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    angående xcomfort må jeg bare si, kjør på! utrolig bra system, enkelt å montere og meget enkelt å bruke.

jeg har denne fjernkontrollen:

altså, den største av de.
    med den kan du styre opp til 12 forskjellige soner, f.eks 12 forskjellige rom i huset ditt, eller 12 forskjellige lamper på kinorommet ditt enkelthvis.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De siste dagers fremskritt

Jeg hadde fri fra jobben i går, og tok i mot elektrikern kl.08.30. Han byttet ut all innmat i sikringsskapet vårt, flyttet hovedsikringen fra eget skap til sikringskapet, la opp ny inntakskabel til begge boenhetene (vi bor i tomannsbolig), byttet en del gamle brannfarlige ledninger, og la opp en ny 16A kurs til kinoen. Tidligere var det 1x63A 1-fas på to boenheter, nå har vi 40A 3-fas i begge boenhetene.
    Det er betryggende å få 2009-standard på elanlegget istedet for 1953-standard, for ikke å glemme hvordan det tar seg ut i prospektet når man skal selge boligen.

Jeg hadde fri i dag også, dama på jobb og junior i barnehagen, så jeg hadde en plan om å ENDELIG få gips på vegger og tak i gangen utenfor kinorommet. Men, Murphy skuffet ikke i dag heller, klokka 12 ringte samboern og fortalte at hun var på tur for å hente junior, barnehagen mente han hadde fått vannkopper...
    Så klokken 13.30 var det slutt på snekringen for i dag.
    Jeg har uansett fått opp ALLE spikerslag i taket utenfor kinoen, så nå er alt klart for isolasjon, fuktsperre og gips! Da begynner det endelig å vises at man har gjort noe i loftsetasjen.. Jeg hadde regnet med at det skulle ta tid, men jeg ble overrasket over hvor mye tid det tar å lage og montere alle spikerslag som trengs når man har skråtak+en bit flatt tak+innhuk i veggen. Uansett, nå er det klart for gips UTENFOR kinoen, og jeg har lært MYE om hvordan ting IKKE skal gjøres. Jeg håper jeg husker noe av det jeg har lært når selve kinobygginga begynner, slik at det går litt kjappere.

Jeg prøver å få tatt bilder av det som skjer, men en blanding av at jeg glemmer det, har det travelt når jeg først får snekret litt, ikke finner ting å ta bilder av, gjør at det ikke blir så mange bilder denne gangen. Uansett, her er et par shots fra de siste dagenes framgang :

Bilde av taket i trappeoppgangen, jeg har gjort det slik at øverste og nederste spikerslag er ferdig montert slik at jeg har noe å støtte isolasjonen på, mens spikerslagene i mellom disse er ferdigkappet, men monteres etter at isolasjonen er på plass. På bildet ser man spikerslagene for spikerslagene,små klosser montert langs takstolene. Jeg har lagt spikerslag for hver 120cm oppover, er det "for mye"? Bruker man å bare ha spikerslag i start og slutt på hver gipsplate, altså hver 240cm? CC på takstolene er 55-65cm..
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-spikerslag-spikerslag-jpg

Spikerslag i taket der hvor boden kommer. Disse er heller ikke fastspikret, bare satt på plass slik at jeg ikke kommer i skade for å bruke de et annet sted. Hadde det ikke vært så knapp takhøyde, hadde jeg bare lektet utenpå takstolene, og spart meg MYE jobb. Nå må jeg lage spikerslag mellom alle takstolene, og siden takstolene ikke står med samme mellomrom bortover, må alle spikerslagene spesiallages med unike mål............
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-spikerslag-bod-jpg

Første spotboks på plass! Faktisk er begge to på plass i skrivende stund, men tok ikke bilde av det.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-rste-spotboks-plass-jpg

Slik så sikringsskapet ut i går morges:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-sikringskap-jpg

Slik ser det ut nå, en grei forbedring selv om selve skapet fortsatt er vintage. Her ser man også kinokursen, greitt med en egen kurs for å enkelt slå av alt utstyr etter endt arbeidsøkt!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-sikringskap-jpg

Håper noen kan komme med innspill angående prosjektorplassering!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikerslag, eller kubbinger som det heter når du slår det mellom sperrene kan du bare slå fast inn i sperrene.
    Gips annbefales absolutt å skrues på CC 30cm på bredden (Mål oppgis alltid bredde ganger høyde) og et spikerslag på lengden. Dette er bare for å skru platene sammen. Trengs ikke å festes i noe av "reisverket". Jeg pleier ofte å bruke kanskje 22xx98 og kapper dette et par cm kortere en målet som er mellom spikerslaget. Dette er i den enden av gipsplaten det ikke er pakket rundt med papp. Bare å spørre om du har noe spørsmål.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Spikerslag, eller kubbinger som det heter når du slår det mellom sperrene kan du bare slå fast inn i sperrene.
    Gips annbefales absolutt å skrues på CC 30cm på bredden (Mål oppgis alltid bredde ganger høyde) og et spikerslag på lengden. Dette er bare for å skru platene sammen. Trengs ikke å festes i noe av "reisverket". Jeg pleier ofte å bruke kanskje 22xx98 og kapper dette et par cm kortere en målet som er mellom spikerslaget. Dette er i den enden av gipsplaten det ikke er pakket rundt med papp. Bare å spørre om du har noe spørsmål.
    Så du mener jeg har satt opp for mange kubbinger og ikke trenger å kubbe for hver 120cm, bare hver 240cm,altså i hver ende av gipsplata? Er det nok med spikerslag/kubbing nederst og øverst på veggen, samt et der platene skjøtes?

Et bilde sier mer enn tusen ord; mener dere snekkergutta at jeg kan droppe kubbingen som er markert i rødt? Det er som sagt 120cm mellom hver av kubbingene.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-spikerslag-bod-jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ek87
    angående xcomfort må jeg bare si, kjør på! utrolig bra system, enkelt å montere og meget enkelt å bruke.
    Xcomfort er bestillt; alt jeg trenger for å styre 3 lyssoner uavhengig av hverandre. Gikk for 2+6 deling av spottene i taket.

En ting jeg ikke har funnet ut av, er prosjektorplassering. Håper noen kan komme med tips ang. dette!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri negativt med spikerslag. Du må ikke ha mere enn i hver ende av plata nei, men som sagt så er det sterkt annbefalt å skru en gipsplate i tak på hver 30cm i bredden. Dette er jo noe du eventuelt suplerer med å legge inn flere spikerslag på høyden av plata. Fortsett sånn du holder på du! Ser veldig bra ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I værste fall så sitter gipsplaten mye bedre på veggen ved å ha ekstra spikerslag. Og det er jo ikke noe negativt i det

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    [...] Og det er jo ikke noe negativt i det
    Jo, det blir mye ekstraarbeid på meg..

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en trenger bare å hive i en plankebit som en skrur fast i gipsplata som en har skrudd opp i taket.
    trenger ikke å være helt like brei som mellomrommet mellom taksperrene. er bare sånn ca mål. skru den med ca 4 skruer så har du spikerslag til neste plate oppover. det er en lett å fullgod måte. slik vi gjør det i tømmeren

er mange som vil ha takene med cc 300 men det er bare dyrere luksus leiligheter som har i flatt tak. i skråtak er det ikke nødvendig uansett, siden gipsen ikke siger der.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli bra.

Ang X-comfort, så har det kommet en ny fjernkontroll nå, med display i.

Og du skal vel gå for X-display også, for styring av scenarioer? Touch betjening og visualisering for Xcomfort

Mange muligheter med X-comfort. Blir nok fint rom dette!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Og du skal vel gå for X-display også, for styring av scenarioer? Touch betjening og visualisering for Xcomfort

Mange muligheter med X-comfort. Blir nok fint rom dette!
    Det blir hverken x-display eller fjernkontroll i første omgang.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakte men sikkert går det fremover.

Loftsgangen er klar til gipsing nå, herregud for en drittjobb det var å isolere skråtaket! Ute i sidene måtte jeg ligge på siden, med rockwoolplata klistra i trynet, for å få plass til oss begge.... :-? Jeg vet ikke helt om jeg har blitt forkjølt, eller om det er ettervirkninger etter alt steinull-støvet.

Uansett, nå er jobben gjort, og k-rør, spotbokser, isolasjon og fuktsperre er på plass! Jeg håper på forståelse for at jeg ikke tok bilder under isoleringsprosessen, jeg tror ikke kameraet hadde overlevd alt støvet.(Det var så vidt JEG gjorde det...)

Tre kjappe bilder av hvordan ståa er i dag:

Pga at jeg vil ha veggen mellom kino og gang så tett som overhodet mulig, måtte jeg gipse oppe i "trekanten" over isolasjonen også -selvsagt kom jeg på det ETTER all isolasjon var på plass, så jeg måtte ta jobben på nytt.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-gips-isolasjonen-jpg

Slik så det ut etter halvferdig isoleringsjobb..........
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-isolasjonsrot-jpg

Slik er loftsgangen nå, ferdig plastet og alt, en liten milepæl!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-fuktsperre-loftgang-jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg aldri fikk noen god inspill ang. prosjektorplassering, går jeg for montering i taket, midt på lerret, ca. 3,5m kasteavstand.

I dag har jeg bestillt RCA- og høyttalertilkoblinger til panelet bak racket, men jeg trenger hjelp til å finne HDMI- og RJ45-kontakter for innbygging! Har brukt halve dagen på ebay uten å finne noe egnet, noen som kan hjelpe meg?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isolasjon smaker ikke godt

Kan denne brukes?

Biltema Norge
    art nr. 46-914 44,90 kr

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller begge i samme boks?

Vegg kontakt for HDMI og nettverk for ELKO veggbokser - FINN

er i norge det elektriske snackset er :P

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halv dag? :O

jeg brukte 6minutt...

skrev i google:
    veggkontakt hdmi
    veggkontakt rj45

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ELKO-platen i post 216 så snasen ut!

Angående projektor tror jeg du velger riktig. Tror ikke det er mange pj som klarer å lage "lite nok" bilde på den største avstanden du hadde.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Eller begge i samme boks?

Vegg kontakt for HDMI og nettverk for ELKO veggbokser - FINN

er i norge det elektriske snackset er :P
    Men 549 spenn da...?! ...men på den annen side, den var jo elegant.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Halv dag? :O

jeg brukte 6minutt...

skrev i google:
    veggkontakt hdmi
    veggkontakt rj45

Jeg formulerte meg nok litt dårlig. Det jeg er på utikk etter, er kontakter som kan felles inn i en plate ala RuneW's konstruksjon.

Der kommer jeg ikke i mål med Elkos system. Prisen er også en faktor, elko tar 500kr for noe man får (dvs, håper å finne) på ebay til 50..

Den biltema-saken hadde vært perfekt på veggen der jeg skal ha pc'en, hadde den bare hatt TO uttak.... :/
    Uansett var det bra du kom med flere forslag, det minte meg på at jeg også trenger en slik kontakt for parabolsignal!

Om jeg ikke finner andre alternativ, blir det nok elko-løsninger ved pc og projector, der jeg skal ha kun 2-3 tilkoblinger på minst mulig plass.

Side 11 av 33 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •