Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 33 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det går da fremover, om enn uendelig treegt.... Enn så lenge driver jeg på med alle de småtingene som aldri kommer til å sees, men som er viktig uansett. Nedlekting av lufting, oppsetting av stenderverk, fuging osv. går seint når alt er skeivt og skakt i alle retninger. Dette har som tidligere nevnt vært et kaldloft, så det er MYE som må gjøres før jeg får første platelag på veggen. Oppå dette kommer oppretting av alle feil jeg gjør, jeg skjønner at mange bruker fagfolk på disse jobbene. Jeg får jo veggene i vater o.l til slutt, men det tar både mye tid og tenking når man skal gjøre alt selv..... :???:

I tillegg til snekringen på loftet har jeg brukt noen timer på å legge opp ny inntakskabel, på tirsdag kommer elektrikerne og bytter ut det meste av el-anlegget.

Noen bilder fra de siste dagers "fremgang"

Oppdaget en av mine klassiske nybegynnerfeil i dag.. Noen som ser hva jeg har gjort?
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-asfaltplate-feil-vei-jpg

For å få minst mulig lydgjennomgang er det viktig å fuge alle åpninger
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-fuging-mot-pipe-jpg

En liten milepæl; den første isolasjonsbiten på plass!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-isolering-rste-gipsplate-jpg

En litt større milepæl; den første gipsplata er skrudd opp! Det skal en plate til utenpå hele veggen til høyre, biten på dette bildet er bare for å få fore ut den veggbiten uten panel.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-rste-gipsplate-jpg

Nå er også stenderverket til den ytterste veggen ferdig. Satser på å få kledd denne til uka.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-stenderverk-ferdig-jpg

Så langt har jeg kommet med luftespalte/asfaltplater. Jeg skulle selvsagt ha gjort ferdig taket med asfaltplater, isolasjon og fuktsperre FØR stenderverket ble satt opp, nok en nybegynnerfeil som fører til en del ekstraarbeid. Utrolig nok er veggen i vater (lodd)!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-asfaltplater-yre-jpg

Svar på spørsmålet i første bilde: Jeg hadde montert en asfaltplatebit med feil side ut mot luftingen... NÅ er det fikset!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-asfaltplate-riktig-vei-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Svar på spørsmålet i første bilde: Jeg hadde montert en asfaltplatebit med feil side ut mot luftingen... NÅ er det fikset!
    Hehe, fort gjort. Begynner å ta form her nå. Vater og vinkel er veldig arbeidskrevende verktøy i gamle hus. Vårt forrige hus var et tømmerhus fra 1800-tallet som vi pusset opp nesten fra bunnen...

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg har fått erfare, som jeg ønsker å minne deg om:

Husk spikerslag til tak!!!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    En ting jeg har fått erfare, som jeg ønsker å minne deg om:

Husk spikerslag til tak!!!
    Hehe

Jeg er i gang med kapping av lekter som skal brukes til spikerslag, både i tak, skråtak og toppen på veggene. Nok en ting som tar tid, men ikke vises noe særlig.. :???:

Jeg er glad jeg har dykkertpistol iallefall, da går det fort å sette opp spikerslagene så snart de er tilkappet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, fort gjort. Begynner å ta form her nå. Vater og vinkel er veldig arbeidskrevende verktøy i gamle hus. Vårt forrige hus var et tømmerhus fra 1800-tallet som vi pusset opp nesten fra bunnen...
    Kondolerer

Da vet du hva jeg snakker om, ja..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at elektrikerne kommer på tirsdag, MÅ jeg bli ferdig med planleggingen av det elektriske i helga. Jeg har gått bort fra planene om å felle inn elektronikken i kneveggen, istedet blir det mer tradisjonell plassering i rack på frontveggen.

Planen for de elektriske tilkoblingene på veggen back racket blir som følger:

4x dobbelstikk 220v
    6x høytt.= surround LR, Surr.back LR, Presence front LR
    2x HDMI =fra pc til receiver,fra receiver til PJ
    2x RCA = til sub LR
    1x Trigger PJ
    1x RJ45

Front og senterhøytt. blir kabel direkte fra rack, mulig at jeg legger 50mm rør i veggen til LR front, for å få kablene unna veien.
    Jeg VURDERER å legge opp et rør i gulvet til evt. rumperister, men jeg tror ikke det er noe som kommer til å bli aktuellt for oss. uansett føler jeg at det er litt dumt å IKKE legge opp det ekstra røret...

Har jeg glemt noe vesentlig her?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell bare å legge opp et ekstra rør i ene veggen til evt RR ?
    Er jo ikke 100% sikkert at du vil beholde sittegruppen slik du har planer om å ha det, samt at man unngår at fukt o.l samler seg ned i boksen om den nå måtte ligge ved gulv.

Det å legge opp rør til frontene kan være lurt, da du vil slippe unna 2-4 ekstra kabler liggende ved gulvet (evt i en kabelskjuler)

Det du også må huske på, er å legge opp 1 stikk til hver sub, men antar at du allerede har det på plass
    8 stikk i front blir gjerne litt lite, blir det ikke?

Receiver
    tuner
    tv
    BR-spiller
    dvd-spiller
    spillemaskin
    2x effekt (framtidig oppgradering o.l)

Og da er man allerede oppe i 8 kontakter.
    Så blir det gjerne andre småting man måtte føle for å få på plass i rack'n.

Så kjør heller på med 3x4stikk, evt 4x4.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes 1xRJ45 også høres litt lite ut jeg har jo nettverk på:
    Forsterker
    Blu-ray
    xbox-360
    dreambox

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kripet
    Synes 1xRJ45 også høres litt lite ut jeg har jo nettverk på:
    Forsterker
    Blu-ray
    xbox-360
    dreambox

Jeg kommer ikke til å bruke BD-live. I og med at jeg har pc koblet til receiver via HDMI, har jeg heller ikke bruk for surfemulighetene noen BD-spillere tilbyr. Spillemaskin kommer nok aldri inn på loftet, hverken jeg eller dama spiller.,

Men, får jeg behov for flere rj45 så løses det jo enkelt med en switch.

Edit: Når jeg tenker meg om, så kommer jeg frem til at jeg legger opp en ekstra RJ45, just in case.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Er vell bare å legge opp et ekstra rør i ene veggen til evt RR ?
    Er jo ikke 100% sikkert at du vil beholde sittegruppen slik du har planer om å ha det, samt at man unngår at fukt o.l samler seg ned i boksen om den nå måtte ligge ved gulv.
    Godt poeng. Tror jeg legger opp et ekstra rør i veggen nede ved gulvet, slik at jeg har det tilgjengelig om RR blir aktuellt. Hadde faktisk ikke tenkt på å legge det i vegg istedet for gulv.... ops:

Det du også må huske på, er å legge opp 1 stikk til hver sub, men antar at du allerede har det på plass
    Det er på plass ja. (iallefall i scetchup).

8 stikk i front blir gjerne litt lite, blir det ikke?

Receiver
    tuner
    tv
    BR-spiller
    dvd-spiller
    spillemaskin
    2x effekt (framtidig oppgradering o.l)

Og da er man allerede oppe i 8 kontakter.
    Så blir det gjerne andre småting man måtte føle for å få på plass i rack'n.

Så kjør heller på med 3x4stikk, evt 4x4.
    HAr tenkt en del på dette, men kommet fram til at 8 stikk er mer enn nok. Som tidligere nevnt kommer vi ikke til å bli boende her resten av livet, derfor blir heller ikke dette et kompromissløst bygg.
    Effektforsterker til bakkanalene er ikke noe som blir aktuellt, så lenge vi bor i en tomannsbolig å må tenke litt på naboene.
    Jeg føler også at det er litt overkill med ekstra effekt bak, om man har en seriøs receiver, uten at jeg har prøvd dette..
    BD +DVD er også uaktuellt, jeg kommer til å bruke samme spiller til begge delene.
    TV har vi i stua, så det kommer nok ikke inn her. Uansett var det bra du nevnte det, jeg hadde glemt at jeg hadde tenkt å legge opp rør for parabolkabel, just in case!

Så mitt "forbruk" av 220v stikk bak rack blir sånn ca: receiver, bd-spiller, effekt til front+senter, KANSKJE paraboltuner.. da er jeg på 4-5 stikk, alt etter om det blir 2+1/2 eller 3 kanals effekt. Da har jeg minst 3 stikk i reserve, det får holde.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/attachments/...g-mot-pipe.jpg

har du leca pipe? eller murstein?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Det er god gammeldags murstein, hva tenker du på?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det er murstein så må du ha avstand fra gulvkonstruksjon mot pipe.. husker ikkje helt siden det er litt dagen derpå i dag

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg kommer ikke til å bruke BD-live. I og med at jeg har pc koblet til receiver via HDMI, har jeg heller ikke bruk for surfemulighetene noen BD-spillere tilbyr. Spillemaskin kommer nok aldri inn på loftet, hverken jeg eller dama spiller.,

Men, får jeg behov for flere rj45 så løses det jo enkelt med en switch.

Edit: Når jeg tenker meg om, så kommer jeg frem til at jeg legger opp en ekstra RJ45, just in case.
    Bruker ikke BD live jeg heller, men det er snedig for firmware oppdateringer av spillere og feks forsterkere

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kripet
    Bruker ikke BD live jeg heller, men det er snedig for firmware oppdateringer av spillere og feks forsterkere
    Om man benytter seg av RJ45 kontakten 1 gang i året per enhet, så er det jo ikke værre enn å bare gå bakom å flytte kabelen.

Uansett så er det kjekt å ha 2-4 RJ45 kontakter lagt opp, just in case

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det er murstein så må du ha avstand fra gulvkonstruksjon mot pipe.. husker ikkje helt siden det er litt dagen derpå i dag
    Pipa er ute i loftsgangen, så det blir ikke noe nytt gulv der, dvs. jeg legger laminat rett på eksisterende gulv. Hvor mye avstand er det snakk om da? Er det pga varme eller? Furugulvet ligger inntil muren, men det er en "krage" rundt pipa på ca. 10cm slik at det blir avstand, om du skjønner hva jeg mener.....

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tenkte på de to 2x4 som du har lagt helt inntil pipa, det er en regel som sier at det skal være mellomrom der som skal dyttes med isolasjon.. tror det er 25mm eller litt mer...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte på de to 2x4 som du har lagt helt inntil pipa, det er en regel som sier at det skal være mellomrom der som skal dyttes med isolasjon.. tror det er 25mm eller litt mer...
    Og det sier du først NÅ??!

Tror jeg gir f**n i det nå, alt av 2x4 er spikret så godt fast at det er nær umulig å få ned.........De ligger ikke helt inntil pipa heller, de ligger 1-1,5cm unna.

Pipa blir bare såvidt lunken, selv om det fyres hardt i begge boenhetene, så jeg kan ikke skjønne at det skal bli noe problem. I tillegg har det ligget knusktørr panel inntil muren i 25 år og, og det var ikke merker etter varmgang på den. ..

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja
    Men,det vil gå helt fint det..
    er bare slikt de har funnet på i de senere åra... :neutral:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner jeg å ha kontroll på det elektriske, men fortsatt er det en ting jeg ikke har bestemt meg for; prosjektorplassering. Det må være bestemt før det elektriske skal på plass, i og med at jeg skal legge alt skjult.

Alternativene er som i skissen under, plassert på bakvegg blir kastelengden i underkant av 5 meter, men da blir prosjektoren ca. 50cm offset til venstre for midten av lerretet. Går jeg for alternativ nr. 2 (hengende fra taket) havner prosjektoren midt på lerretet, men da blir kastelengden ca. 3,5m. I begge tilfellene har jeg mulighet til å plassere PJ i riktig høyde i forhold til lerretet..
    Bildestørrelse jeg er ute etter er 92", større får jeg ikke plass til pga skråtak.

Jeg har ikke bestemt meg for prosjektor, noe som sikkert gjør det enda vanskeligere å gi råd. I første omgang blir det nok noe til rundt 10k. Spørsmålet blir hvilket av de to alternativene som gir meg størst frihet til å "fritt" velge prosjektor?

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-porsjektorplassering-jpg

Side 10 av 33 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •