Gjennomføring i lydisolert vegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Gjennomføring i lydisolert vegg

Sitter og planlegger byggestart for ny kino. Planen er å bygge rom i rommet for å begrense "påvirkningen" på resten av husets innbyggere når kinoen er i bruk. Det meste har jeg en ide om hvordan jeg skal løse, men hvordan løser man gjennomføringer for koblingsbokser for strøm?

Blir litt merkelig å skulle holde på med dobbel gips og fuging langs kanter for å få det så tett som mulig dersom det i den samme veggen er hull for koblingsboks med tilhørende korrugert rør ut i resten av huset. Har slått fra meg tanken på downlights og skjult kabelføring i rommet for å unngå at alle vegger og hele taket blir gjennomhullet og all lydisolering forsvinner, men hva med strøm?

Har forsøkt å søke, og finner en del som handler om downlights og ventilasjon - men hva med strøm?

Hva gjør dere som har valgt å lydisolere kinoene?

Gøran

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke legge åpent anlegg?

I vegger mellom leiligheter som skal være brannsikre og lydtette tar man ikke hull for skjult anlegg.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en brann/lydvegg mot naboleiligheten. For å unngå å perforere denne foret jeg ut en vegg med bredde 120 cm (en plate) der TV-en skal henge. Strømkablene som går hit er felt ned i gulvet. Det finnes gulvlister som egner seg til å skjule kabler, jeg vet at JgR har slike. Du kan jo sende ham en pm.

I taket (dobbel gips i lydbøyler) her jeg bygd en kasse som jeg har montert spotter i. Strøm opp til denne går gjennom den nevnte veggen.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert alle boxer som vanlig og det er ikke noe problem at lyden kommer via dem.

Du får tak i takspotter som ikke ødelegger lyd isolasjont evene til gips tak,disse trenger heller ikke kasse oppe i taket.
    Betek Norge as Naboen min som har utviklet disse.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel de som var kommet for langt til å være med i Skaperen det tazzat....? Fått testa noen av produktene?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat

Du får tak i takspotter som ikke ødelegger lyd isolasjont evene til gips tak,disse trenger heller ikke kasse oppe i taket.
    Betek Norge as Naboen min som har utviklet disse.
    Her var det mye intressant utstyr
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Det var vel de som var kommet for langt til å være med i Skaperen det tazzat....? Fått testa noen av produktene?
    Stemmer det,var mere et PR stunt det i skaperen
    Har ikke fått testa noe da jeg var ferdig å bytte alt det eletriske i huset før dem flytta hit.

ps. har ikke glemt ut teppe,har ikke tid før i morgen bare...

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvorfor ikke legge åpent anlegg?
    Hadde det i tankene, men et eller annet sted må det lages hull i det tette rommet for å få strøm inn i kinoen fra resten av huset.

Mulig jeg gjør dette til en større greie en det trenger å være, men litt usikker på hvorfor det er så stor fokus på å få alle hjørner og sammenføyninger helt tett når man leser om støydemping dersom det ikke er noe problem å lage hull i den samme veggen for gjennomføring av strøm.

Ser vel ut til at det løsningen blir å bygge kinoen med åpent anlegg, og se om det er mulig å finne på en kreativ løsning med gjennomføring med en eller annen for form for "minilydfelle" for strøm inn i rommet fra resten av huset.

Mye rart man blir sittende å lure på om kvelden når man leker med tegninger og planer for nytt prosjekt:-)

Gøran

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bare setter opp vanlige veggboxer og tetter godt rundt med acryl etterpå.
    Du gjør en stor greie av ingenting.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jeg har en brann/lydvegg mot naboleiligheten. For å unngå å perforere denne foret jeg ut en vegg med bredde 120 cm (en plate) der TV-en skal henge. Strømkablene som går hit er felt ned i gulvet.
    Høres ut som en god løsning, men som desverre ikke passer for min del. Skal som nevnt i første post bygge kinoen som "rom i rommet" og da blir hele kinoen en tett "boks" som må få gjennomføringer for strøm og ventilasjon der hvor dette er nødvendig. Problemet er strengt tatt ikke distribusjon ikke i selve kinoen. Det kan løses med åpent anlegg som det har blitt foreslått.

Utfordringen er å få strøm inn fra resten av huset med minst mulig konsekvenser for den jobben som er gjort med lydisolering i form av frikobling fra resten av huset, doble plater med viskoelastisk lim mellom, dobbel dør, lydfeller i ventilsjon, osv.

Gøran

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •