Trenger tips til valg av AV-løsninger i ny stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips til valg av AV-løsninger i ny stue

Skal i løpet av sommeren bygge på huset med ei ny stue. Den blir ca 50kvm, med målene 7.5m x 7m.

Tenkte å prøve å få til et integrert av-system når alt alikavel skal bygges fra gunnen av.

I det så legger jeg:

-Innebygde høyttalere
    -Innebygd lerret(motorisert, bygd inn i taket)
    -Muligens heis til projektor, men usikker

Det som blir stående fremme er:

Sub(r)
    Forsterker
    DVD-spiller
    Sat.tuner

Har en 50" Sony bakprojeksjons tv(LCD) som foreløpig skal brukes. Tenker på å bygge en slags mediavegg hvor jeg kan felle inn tv'n, og da kan jo også resten av elektroniken stå der. Kan vel også bygge inn front og center høyttaler i den. Tenkte å lage hyller og diverse oppbevaringsrom i resten av mediaveggen. Vurderer altså å utnytte hele lengden på den ene veggen. Tipper jeg har ca 5m bredde til rådighet av den veggen (av 7.5m). Resten går med til døråpning inn til stua.
    Lerret skal altså kjøres ned foran tv'n.

Det jeg funderer på akkurat nå er:

-Sub-løsning
    -Lyddemping
    -Akustisk demping av rommet på en pen måte(mulig?)

Kommer nok til å gå for en eller annen SVS sub(r). Har hatt tre forskjellige før, og var fornøyd med de.
    Det beste interiør messig hadde vært om man hadde holdt seg til kun en sub. Samtidig har jeg alltid hatt lyst til å prøve to subber, for å få jevnere spredning av bassen i rommet, samt litt mer trøkk.

Har tenkt på 2stk PB12-NSD (siden den finnes i hvit).

Eventuelt i det siste har jeg tenkt at kanskje et stk PB12-Plus/2 også kunne vært en løsning. Det vil vel uansett være lettere å integrere et stykk subb enn to stk. Eller?

Funderer på hvordan jeg skal lydisolere stua slik at jeg ikke plager naboene alt for mye. Det kommer til å være en del store vinduer i stua, så helt tett blir det nok ikke, men noen grep må da kunne hjelpe på.

Foreløpige tanker:

-Lydbøyler i taket(hele taket i resten av huset i første etasje henger i lydbøyler)
    -Dobbel gips på vegger og i tak, evt sponplate+gips på veggene for å gjøre oppheng av diverse i stua enklere. Har skjønt det slik at det ikke er noe særlige bakdeler ved å bruke spon+gips i stede for 2xgips.
    -Fuge alle skjøter med akryll(eller det som anbefales)
    -Kommer til å bli 20cm isolasjon i veggene

Finnes det vinduer(tenker på selve glasset) som har bedre lyd dempende egenskaper enn andre?

Noen tips hva annet jeg kan gjøre for å være litt nabovennlig?

Hva slags muligheter har jeg i valg av akustisk demping i ei stue som skal se tilnærmet "normal" ut? Dette er kanskje enklere å ta noe stua er ferdig og man får lytta litt.

Kan ta med at høyttalerne jeg har sett på til innbygning er f.eks disse fra Klipsch: R-5800-W

Har ikke peiling på pris, men har sendt en forespørsel til Audiocompaniet. Tenkte 3 slike i front, og kanskje noe rimligere bak.

Tar i mot alle slags innspill! :-D

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville valgt en innfellingsløsning som gjorde at man kunne bytte høyttalere som man ville, altså en utsparing, stor nok for de fleste aktuelle høyttalere, med den egen tøyfront som matchet rommets stil.

Da kan man også velge og vrake i høyttalere på bruktmarkedet, for det spiller ingen rolle med farger eller riper...

Dette er min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Skal i løpet av sommeren bygge på huset med ei ny stue. Den blir ca 50kvm, med målene 7.5m x 7m.

Tenkte å prøve å få til et integrert av-system når alt alikavel skal bygges fra gunnen av.

I det så legger jeg:

-Innebygde høyttalere
    -Innebygd lerret(motorisert, bygd inn i taket)
    -Muligens heis til projektor, men usikker

Det som blir stående fremme er:

Sub(r)
    Forsterker
    DVD-spiller
    Sat.tuner

Har en 50" Sony bakprojeksjons tv(LCD) som foreløpig skal brukes. Tenker på å bygge en slags mediavegg hvor jeg kan felle inn tv'n, og da kan jo også resten av elektroniken stå der. Kan vel også bygge inn front og center høyttaler i den. Tenkte å lage hyller og diverse oppbevaringsrom i resten av mediaveggen. Vurderer altså å utnytte hele lengden på den ene veggen. Tipper jeg har ca 5m bredde til rådighet av den veggen (av 7.5m). Resten går med til døråpning inn til stua.
    Lerret skal altså kjøres ned foran tv'n.

Det jeg funderer på akkurat nå er:

-Sub-løsning
    -Lyddemping
    -Akustisk demping av rommet på en pen måte(mulig?)

Kommer nok til å gå for en eller annen SVS sub(r). Har hatt tre forskjellige før, og var fornøyd med de.
    Det beste interiør messig hadde vært om man hadde holdt seg til kun en sub. Samtidig har jeg alltid hatt lyst til å prøve to subber, for å få jevnere spredning av bassen i rommet, samt litt mer trøkk.

Har tenkt på 2stk PB12-NSD (siden den finnes i hvit).

Eventuelt i det siste har jeg tenkt at kanskje et stk PB12-Plus/2 også kunne vært en løsning. Det vil vel uansett være lettere å integrere et stykk subb enn to stk. Eller?

Funderer på hvordan jeg skal lydisolere stua slik at jeg ikke plager naboene alt for mye. Det kommer til å være en del store vinduer i stua, så helt tett blir det nok ikke, men noen grep må da kunne hjelpe på.

Foreløpige tanker:

-Lydbøyler i taket(hele taket i resten av huset i første etasje henger i lydbøyler)
    -Dobbel gips på vegger og i tak, evt sponplate+gips på veggene for å gjøre oppheng av diverse i stua enklere. Har skjønt det slik at det ikke er noe særlige bakdeler ved å bruke spon+gips i stede for 2xgips.
    -Fuge alle skjøter med akryll(eller det som anbefales)
    -Kommer til å bli 20cm isolasjon i veggene

Finnes det vinduer(tenker på selve glasset) som har bedre lyd dempende egenskaper enn andre?

Noen tips hva annet jeg kan gjøre for å være litt nabovennlig?

Hva slags muligheter har jeg i valg av akustisk demping i ei stue som skal se tilnærmet "normal" ut? Dette er kanskje enklere å ta noe stua er ferdig og man får lytta litt.

Kan ta med at høyttalerne jeg har sett på til innbygning er f.eks disse fra Klipsch: R-5800-W

Har ikke peiling på pris, men har sendt en forespørsel til Audiocompaniet. Tenkte 3 slike i front, og kanskje noe rimligere bak.

Tar i mot alle slags innspill! :-D
    Ble du noe klokere på innebygging av lettet i tak, evt proj. heis...Jeg har lurt på det samme uten å komme så langt.

MrG

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fundert så mye på løsningen i stua enda, har hatt nok å gjøre med resten av huset til nå. I forrige uke fikk jeg støpt ringmuren til stua, og til uka blir gulvet støpt. Så er snart i gang med å sette opp reisverket til stua.

Eneste jeg har kommet frem til er at jeg dropper innbygging av høyttalere, med min byttetrang tror jeg det er lurt å ikke binde seg til en løsning.
    Kommer i stede til å legge opp slik at jeg får høyttalerkabler skjult i hvertfall.

Kommer også til å skjule lerretet, og forhåpentligvis også prosjektoren. Avshop har vel noen prosjektorheiser, koster litt men.
    Får se hvordan jeg gjør det med skjuling av prosjektor og lerret med tanke på lydisolering.

Angående lydisolering. Har det noe for seg å bygge rom-i-rom hele stua når jeg alikavel får mange vinduer? Det blir ikke aktuelt å sette inn doble vinduer for å si det slik. Men det vil kanskje hjelpe på uansett med rom-i-rom?
    Tenker mest på lydlekasje ut med naboer. Nærmeste bor vel ca 20m unna.

Yttervegger blir satt opp av 6" reisverk, og så skal jeg lekte ut med 2" på innsiden som det elektriske skal trekkes i. Tenkte i stede for å gjøre det, å sette opp et helt separat reisverk på innsiden av 75mm x 36mm reisverk(sånn ca dim, husker ikke helt). Lydbøyler i taket seff.

Åpningen inn til stua blir tilpasset ei dør med sidefelt. Hadde i utgangspunktet tenkt ei med glass i, men det er kanskje dumt? Øderlegger jeg all lydisolasjon ved å velge en slik løsning? Kan jo evt sette inn en tyngre dør som til vanlig kan stå åpen. Den kommer sikkert til å stå åpen det meste av tiden uansett.

Tar gjerne i mot tanker.

Skal legge ut noen tegninger og bilder snart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •