Akustikk problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Akustikk problemer

Hei!
    Jeg har nesten nettopp fått et eget rom til hjemmekinoen min.
    Rommet er 3x3. (vet at det ikke er et optimalt rom)
    å nå har jeg nettopp fått Dynavoice M65 i hus.
    Så kommer problemet mitt: Bassgjengivelsen er lik null midt i rommet/sofaen.
    mens kommer man ut mot hjørnene så er bassen fyldig og fin.
    Er det noe jeg kan gjøre for å få bassgjengivelsen så lik som mulig uansett hvor i sofaen jeg sitter? eller i allefall få bass i midten?
    Har tenkt på akustikkplater, men finner ingen plass på nettet hvor jeg kan bestille.

Newcomer b&w hjemmekino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du sitter bakerst i rommet mot bakveggen skal du vel ha nok bass trur jeg, må ha høytalerene i hvert hjørne forran da, jo nermere hjørnet på veggen de står jo mer bass blir det.
    Midt i rommet blir det nok vanskelig å få mye bass kanskje, akkustiukkplater har jeg aldri prøvd.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som skal være optimalt er:
    hvis det er 3 meter mellom frontene dine skal det være 3 meter til lytteposisjon. husk å vinkle høytalerene til det høres bra ut
    hvis du sitter midt i rommet så sitter du nok for nerme dersom frontene dine er nerme veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sitter inntil bakvegg

har høyttalerne helt i hjørnene i front og sofaen inntil bakvegg.. sofaen er en treseter. å midt i er det nærmest ingen bass. mens om man sitter i de andre setene så er bassen fyldig å fin.. (som sagt)
    veggene i rommet er ganske nakne, så kan det ha noe å si?

Takk for svar! :-D

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andy2000
    har høyttalerne helt i hjørnene i front og sofaen inntil bakvegg.. sofaen er en treseter. å midt i er det nærmest ingen bass. mens om man sitter i de andre setene så er bassen fyldig å fin.. (som sagt)
    veggene i rommet er ganske nakne, så kan det ha noe å si?

Takk for svar! :-D

Hey, det som kan være problemet med vinkling av høytalerene er at det mister en del perspektiv i lytteposisjon, det høres sikker mye tøffere ut men det er en smaksak hva du blir mest fornøyd med selv.
    Det at veggene er nakne har helt klart noe å si, kjøp deg en pakke rockwool akustikkplater og heng opp på førsterefleksjonspunktene og skaff deg et tykt teppe og legge på gulvet foran høytalerene. Da vil bassen oppfattes mere fyldig. En plate/veggteppe bak lytteposisjon hjelper også veldig, men som sagt prøv deg fram, bassen er der, gjelder bare og tune den riktig

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært en ide og flytta høytalerene lenger vekk fra sideveggene hvis de står nerme.
    Det gjelder å prøve seg litt fram, og merker du forskjell så kjører du videre på det som hjalp.
    Bra tips fra han med inlegget over meg her :-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder vinkling på høytalerene...... - oss meg så høres det noen ganger ut som om lyden kommer fra senteren, det er ikke alltid lett å høre at lyden kommer fra høytalerene, og da er jeg fornøyd med vinklingen:-D
    Mulig høytalerene sprer godt også.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Hey, det som kan være problemet med vinkling av høytalerene er at det mister en del perspektiv i lytteposisjon, det høres sikker mye tøffere ut men det er en smaksak hva du blir mest fornøyd med selv.
    Det at veggene er nakne har helt klart noe å si, kjøp deg en pakke rockwool akustikkplater og heng opp på førsterefleksjonspunktene og skaff deg et tykt teppe og legge på gulvet foran høytalerene. Da vil bassen oppfattes mere fyldig. En plate/veggteppe bak lytteposisjon hjelper også veldig, men som sagt prøv deg fram, bassen er der, gjelder bare og tune den riktig
    Behandling av refleksjonene er viktig, men problemet med bassen er vel først og fremst et resultat av stående bølger i rommet? Dette må avhjelpes med riktig plassering av høyttalere og lytteposisjon. Riktig konstruerte bassfeller kan hjelpe, men det forutsetter litt ekstra arbeidsinnsats.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b&w hjemmekino
    Når det gjelder vinkling på høytalerene...... - oss meg så høres det ut som lyden kommer fra senteren omtrent, det er ikke lett å høre at lyden kommer fra høytalerene, og da er jeg fornøyd med vinklingen:-D
    Mulig høytalerene sprer godt også.

Helt riktig, når du spiller musikk så skal det føles som du er tilstede, for meg vil det si at stemmen er i midten foran mens ulike instrmenter kan plasseres rundt i spekteret. Trommer feks. bak vokalisten, gitar på ene siden. bassgitar på andre. Og stemningen er det viktigste, Du skal heller ikke føle at lyden kun kommer forfra, men mer fra ørene dine og utover så i en bue foran deg. Derfor er jeg litt motstander av vinkling vinklingen ødelegger dette enorme perspektivet. Å høre Roger Waters og få en smell i bakhodet fra 2 høytalere i front er nirvana:twisted:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke feil fase på den ene høyttaleren da? Eller at den ene høyttaleren er koblet feil i delefilteret? Prøv å bytte om pluss og minus på den ene høyttaleren og hør da,

Ellers så vil nok ikke akustikkplater hjelpe på bassen desverre. Dvs jo dypere frekvenser du vil dempe, jo tykkere blir dempematerialet.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Ellers så vil nok ikke akustikkplater hjelpe på bassen desverre. Dvs jo dypere frekvenser du vil dempe, jo tykkere blir dempematerialet.

Tepper på gulvet vil som jeg tidligere sa hjelpe på bassresponsen

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg et tynt billigteppe forand høytalerene jeg. Mulig det blir bedre met et som er litt tykkere da...
    Føler at bassen kan være litt "pinglete" noen ganger. Har mulighet for å stille på dette, men har liten lyst til å gå bort i fra de innstillingene som Room EQ'en i pre-ampen har gjort, skulle tro det var bedre å gjøre noe med tepper eller plassering da...

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok stående bølger (søk på google), eller ogsåkalt utfasing. Bølgene sendes fra høyttalere, reflekteres fra veggen og kræsjer med de nye bølgene fra høyttalerne. Dette kansellerer lyden. Stående bølger høres oftest best i bassområdet. Prøv å sett høyttalerne annerledes, eller kjøp bassfeller og tjukke (minst 10 cm) akustikk plater som kan dempe bassen. For at de skal dempe bassen, må de være minst 10cm tjukke. Det går også an å lage bassfeller selv, av et tjukt materiale.

EDIT: Du kan prøve å henge opp tjukke madrasser på veggene og se.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du ha en tjukt teppe. Tepper demper som oftest bare diskant og øvre mellomtone.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile tusen takk for alle innlegg!! :-D

Nå har jeg mye å prøve! :-D takk for hjelpen!
    Skal prøve med de forskjellige metodene dere snakker om så kommer jeg med tilbakemelding etter div. tester. :-D
    Trur ikke eg har feil fase. har sjekket alle kontakter ol. men skal prøve å skifte om på + og -.
    Mange av dere snakker om demping av bass og bassfeller. Jeg er bare 15 år så jeg er ikke helt med på hva som menes med det. Blir bassen mer i hele rommet med bassdemping/bassfeller? fint om dere hadde orket og forklare litt. ( hvordan konstruerer man en riktig bassfelle f. eks? )
    takk igjen! :-D

Har lagt ut bilder av hjemmekinoen min nå. Sjekk linken. :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andy2000
    Nå har jeg mye å prøve! :-D takk for hjelpen!
    Skal prøve med de forskjellige metodene dere snakker om så kommer jeg med tilbakemelding etter div. tester. :-D
    Trur ikke eg har feil fase. har sjekket alle kontakter ol. men skal prøve å skifte om på + og -.
    Mange av dere snakker om demping av bass og bassfeller. Jeg er bare 15 år så jeg er ikke helt med på hva som menes med det. Blir bassen mer i hele rommet med bassdemping/bassfeller? fint om dere hadde orket og forklare litt. ( hvordan konstruerer man en riktig bassfelle f. eks? )

Har lagt ut bilder av hjemmekinoen min nå. Sjekk linken. :-)
    Ikke feil fase, utfasing. Eller en dødt sted i rommet uten bass. For å lage en hjemmelaget bassfelle, kan du spikre en boks på ca. 130cmx80cm og dempe med glava isolasjon inni. Lag boksen skikkelig tjukk, så du får godt med isolasjon inni. På denne måten demper du bare bassområdet og litt mellomtone, ikke diskant. Dette er fordi at diskanten blir reflektert av treplatene utenfor (jo tjukkere materiale, jo lenger ned i frekvensområdet kan det dempe) imens bassen går gjennom platene og blir dempet. Grunnen til at du vil dempe er for å hindre at lydbølger treffer veggen og går tilbake og treffer de nye lydbølgene som kommer fra høyttaleren. Dermed får du ikke utfasing. Søk litt på bassfeller på google, så finner du fort ut litt mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile takk!

okei.. takk for info. Jeg får se hva jeg finner på. =) Bare jeg får bassen spredt i rommet er jeg fornøyd. hehe

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet(kun bass på sidene og nada i sweetspot) i min kino og jeg tok 4stk 200mm glava plater og satte 2 i hvert hjørne fremme,da ble det bra i hele sofaen.
    Det merkelige var at det forsatt var bra etter jeg tok di vekk og.

Høres merkeligt ut med dette løste mitt problem.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Det merkelige var at det forsatt var bra etter jeg tok di vekk og.

Høres merkeligt ut med dette løste mitt problem.
    Ja, det høres VELDIG merkelig ut! De kan ikke både ha effekt og ikke ha effekt. Jeg regner med at du har gjort noen andre endringer fra du satte bassfellene på plass og til du fjernet dem.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva som har hendt,men jeg fikk ikke bass i sofaen uansett hva jeg prøvde på,men etter at jeg satt inn glavan ble det bra.

Skal sies at glavaen (6 stk 200mm plater) sto i rommet ved sidenav inntil høyre hjørne fremme i kinoen(20cm mur+70mm glava + gips + panel i mellom) disse var det jeg brukte og fjernet di 2 andre.

Det må være dette som gjorde utslaget egentlig men det er merkelig det og.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •