Xcomfort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25

Tråd: Xcomfort

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Xcomfort

Hei tenkte å ha xcomfort til lysstyring i en leilighet, skal styre 5 forskjellige lys soner.

Lurte litt på om jeg kan lage scenarioer med dette utstyret og evnt hvilken type, tenker på lysstyrke og "tempo" på dimmingen og antall scenarioer.

Noen som kan svare meg på dette?
    Evt. hvilket utstyr jeg trenger i tillegg.

Utstyr: 5stk Dimmeaktuatorer
    1stk Fjernkontroll
    1stk Grensesnitt
    Div Brytere

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal lage scenarioer med xcomfort så må du ha homemanageren, dette grensesnittet vet jeg ikke om du får utnyttet uten homemanagerern!. Dette er veldig dyrt!!

Det finnes alternativer som er langt billigere! Jeg hadde heller valgt Hager sitt tebis eller Elko wireless. Disse systemene lar deg lage scenarioer uten å koble det opp mot pc eller kjøpe andre dyre dubbedingser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm det var litt merkelig, for snakket med et elektro firma om dette tidligere og de tilbydde seg å legge inn scenarioer på et tilsvarende oppsett. Var ikke snakk om homemanager i det oppsettet..

Har fått en bra pris på uts. gjennom en kjenning, men han kjente ikke til funksjonene..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du trenger Home Manager enheten for å styre lysscenario, men du må ha det RS232 grensesnittet for å koble til pc'en for å kunne programmere aktuatorene. Jeg vet ikke riktig hvor mange forskjellige scenario som kan programmeres, men jeg tror det er en del. Jeg har slikt opplegg selv på downlights og diverse pendellamper på stue og kjøkken, men jeg har ikke grensesnittet så jeg bruker det bare til å dimme lysene med fjernkontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo men RS232 grensesnittet evt usb grensesnittet skal jeg kjøpe.

Får det til rundt 2500.- og det er vel ikke ille..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,men da er du good to go!:-D
    Skulle hatt meg et slikt jeg også..man får så mye mere muligheter med grensesnittet, enn når man kjører i Basic-Mode! Jeg er ikke så inne på prisene egentlig!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel en veiledende utsalgspris på litt over 4000.- tror jeg.

Får håpe det lar seg gjøre da.

Det var jo det jeg håpet å få svar på her, men kan jo kontakte moeller evt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står noe om det på Moeller Electric AS
    Dimmehastighet kan justeres, nedre og øvre grenseverdi, lysscenario m.m. hvis du har pc og grensesnitt.

Newcomer Governator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte USB-grensesnittet før nyttår, men har ennå ikke fått testet det ut da eneste programvaren var en beta på tysk. Etter mye mas, mail, telefoner kom jeg til at de skulle komme med en norsk versjon "i vår en gang". Har ennå ikke sett noe til den Moeller er vanskelige å få tak på, så har du noen på tråden så tyn dem for info.

Derimot tror jeg RS-grensesnittet funker bra med programvaren, men tror dette er dyrere...USB'en kostet 1500,- mener jeg å huske. Men er skal du kjøre avansert er nok USB'en det beste alternativ da denne er laget for å samhandle med datasystemer. Typiske ting jeg har tenkt meg er å sette opp en pc som kontrollerer dimming av lys o.l. når jeg trykker play på dvd'en, og sakte oppdimming til "comfort-lys" når filmen er ferdidg Tror ikke RS-varianten funker til det, kun til programmering av ferdige scenarioer.

Hvis du får noe mer info ut av Moeller ang. USB-varianten og programvar hadde det vært knall med en post her

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det du kontakter Moeller da? min erfaring er at de er veldig enkle å snakke med og meget hjelpsom.. Men ring til de

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sER på beskrivelsen av Kommunikasjonsgrensesnittet (usb) Står det følgende:
    NB: Enheten brukes IKKE til å konfigurere RF-installasjonen i Comfort Mode!!!!

Så dette grensesnittet vil ikke fungere for meg.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YS..
    sER på beskrivelsen av Kommunikasjonsgrensesnittet (usb) Står det følgende:
    NB: Enheten brukes IKKE til å konfigurere RF-installasjonen i Comfort Mode!!!!

Så dette grensesnittet vil ikke fungere for meg.

Det er akkurat dette jeg mener jeg også! jeg snakket med en tekniker hos moeller og jeg er sikker på at det var dette han sa..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo men dette gjelder kun for komunikasjonsgrensesnittet, med RS232 grensesnittet var det visst en enkelm sak og sette opp scenarioer.
    Trengte ikk homemanager.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har RS232 grensesnittet, lager enkelt senarioer. En fjernkontroll kan ha opptil 24 senarioer, selv har jeg vel 4, å knappene som er til overs brukes som manuelle dimmerbrytere.
    Fjernkontrollen er egentilg "bare" 6 dobble brytere når det kommer til programmering.
    Utstyrsfreaken i meg ønsker seg nok noe fancy styring med PC, men i daglig praktisk bruk er dette mer enn nokk for oss :-D
    Har også koblet en beveglesesensor og en skummringssensor slik at utelysene dimmes opp og ned (Helt unødvendig )

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kult, men hvordan gjøres det med dette grensesnittet da??
    Har dette systemet selv men har ikke satt meg så mye inni det egentlig.

Newcomer Governator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hvordan er det du kontakter Moeller da? min erfaring er at de er veldig enkle å snakke med og meget hjelpsom.. Men ring til de
    Du har sikkert rett Jeg var sikkert uheldig når jeg prøvde å kontakte dem pr. tlf.

Når det gjelder mulighetene til USB-grensesnittet har jeg også lest det dere skriver, men også lest at det går ann å sette opp i comfort mode. Dokumentasjonen rundt forbi virker på meg å si forskjellige ting. Men har en av dere pratet med Moeller vet de sikkert best. Dog synes det er merkelig at en ikke kan sette opp i comfort mode når først et USB-grensenitt kommer og kan snakke på alle måter med modulene...

Mange nye PC'er kommer vel ikke med RS-grensesnitt? Men det finnes kanskje convertere som gir RS->USB slik at det gamle grensesnittet kan brukes?

Jeg venter spent på programvaren. Jeg kunne lært meg tysk på tiden det har tatt uten at denne er kommet på norsk eller engelsk

Trodde ikke styring med PC var mulig med det gamle, at det var derfor USB-grensenitte kom?

Fra katalogen :

Moeller’s RF-system kan nå integreres med andre systemer, f.eks.
    audio og/eller video via USB – USB/RS 232 .
    Alle funksjoner kan overføres til slike systemer via
    kommunikasjonsgrensesnittet.
    Funksjoner:
    • Inntil 99 datapunkter (pr. grensesnitt)
    • Leveres med CD for “Homeputer” programmet –
    for visualisering og betjening via PC
    (8 frie datapunkter - utvidbart med lisens)
    • Tilkobling til annet system via USB eller RS232 (opsjon)
    • Integrasjon av eksterne systemer og styringsenheter
    (kun med lisensavtale!)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Så kult, men hvordan gjøres det med dette grensesnittet da??
    Har dette systemet selv men har ikke satt meg så mye inni det egentlig.
    Delvis grafisk programvare fra moeller, ligger for gratis nedlastning på hjemmesidene deres. Man tegner forbindelsene mellom komponentene & angir funksjonen man ønsker. Endel av funksjonene er ikke tilgjengelig når man programerer "med skrutrekker" (uten PC), feks hvor fort det dimmes, max/min % lysstyrke, ett-trykk-til-angitt-% osv, så grensesnittet er ikke bare for å gjøre det enklere.
    Problemet er vel prisen i forhold til hvor mye man trenger det..... gadgetfreak
    Kansje noen som leier ut grensesnitt? Den lokale grosisten torde ikke leie/låne ut, de mente selve RS-232 pluggen var det svake punktet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Delvis grafisk programvare fra moeller, ligger for gratis nedlastning på hjemmesidene deres. Man tegner forbindelsene mellom komponentene & angir funksjonen man ønsker. Endel av funksjonene er ikke tilgjengelig når man programerer "med skrutrekker" (uten PC), feks hvor fort det dimmes, max/min % lysstyrke, ett-trykk-til-angitt-% osv, så grensesnittet er ikke bare for å gjøre det enklere.
    Problemet er vel prisen i forhold til hvor mye man trenger det..... gadgetfreak
    Kansje noen som leier ut grensesnitt? Den lokale grosisten torde ikke leie/låne ut, de mente selve RS-232 pluggen var det svake punktet.
    Hva ligger dette grensesnittet på da?? jeg skal ihvertfall innom Otra i morgen å KREVE mine rabatter så får vi se hva prisen blir. Dette er jo nesten lovende, kanskje jeg ikke skal droppe hele systemet likevel
    :-D

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener listeprisen ligger på 3-4K, men dette er noe man burde kunne forhandle med elektrikkeren hvis du kjøper hele xcomf pakka fra han.
    Har du mulighet for å handle fra grosisten, så er det jo en annen sak

Jeg ville forsikret meg om at USB-grensesnittet har begrensninger før jeg kjøpte RS232. Høres rart ut at man skulle måtte kjøpe RS232 for programering OG USB for PC-styring/integrering??
    Hvis det ikke er begrensninger på USB grensesnittet så er mitt RS232 snart ute for salg (Kjenner jeg meg selv rett, så kommer USB'en i hus uansett... :roll: )

Xcomfort har jo også spess aktuatorer for markiser/persienner som burde egne seg for motorisert lerret.
    Jeg har også en 0-10V (industristandard) aktuator, denne oppfører seg som en dimmeaktuator, denne er igjen koblet til en 750W dimmer (ikke Xcomfort) som leser 0-10V signalet, slik får jeg dimmet alle utelysene. Kunne likegjerne koblet 0-10V aktuatoren til en frekvensomformer for å styre feks en vifte

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo men dete høres flott ut. Nå har jeg fått de svarene jeg ønsker og kan gå til innkjøp av utsyret.

Blir nok kun styring av 5-6 lysoner i første etg. og muligens utelys som blir prioritert pga. kostnadene.

Gleder meg..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •