Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus

hei

Har tenkt litt på å flytte kinoen min ut i ute huset i hagen pågrunn av dårlig akustikk i det gamle rommet.

Rommet i ute huset er på 5x2.5m. Problemet er da at lerretet mitt blir i overkant av hva som kan gå i bredden.

Hvis jeg isolerer skikkelig også vil det spise skikkelig av rommet. På grunn av dette har jeg tenkt litt på å bygge ut i bredden.

Men huset er et gammelt hus fra tidlig 1900-tall og jeg vet ikke helt om det vil tåle det. Et annet problem er hvor mye det vil koste.

Jeg har også tenkt litt på slike ferdige ute hus som kommer i byggesett. En venn av meg har det, men det er jo mye mindre. Hvor store kan man få disse?

Hvis problemet løser seg, skal jeg love å legge ut hele bygge prosjektet her på forumet

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til noen bilder, så dere kan få se rommet slik jeg har tenkt det utbygd:
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-untitled4-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-untitled4d-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-untitled4f-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-untitled4s-jpg

Slik vil det vil hvis jeg ikke utvider:
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-untitled4yi-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-untitled4yo-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-untitled4yu-jpg

Som dere ser, er problemet nettopp at høyttalerne krasjer med lerretet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at du bygger ut i bredden skal ikke være noe problem hvis det ikke er tegn til råteskader, skader som svekker styrken på grunnmurmur, bindingsverk tak osv. Dreneringen er det viktig å se på, om huset har seget eller ei.

Du kan jo overdimensjonere materialene du skal bruke for å være sikker på at huset har tilstrekkelig styrke.

Det er greit å gjøre det skikkelig den første gangen, så slipper du å gjøre det igjen

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette et rom i et større (bredere) hus, slik at det er en innvendig delevegg du må flytte på, eller er det yttervegg som må flyttes? Om det er en delevegg vil det jo la seg gjøre, men selvfølgelig må bærekonstruksjonen til taket endres/styrkes. Man kan f.eks sette inn hambjelker mellom saksearmene slik at de fungerer som A-takstoler og dermed flytte det meste av bæringen ut på ytterveggene, noe som avlaster deleveggen inne i huset.
    Er dette imidlertid i en yttervegg du snakker om, ville jeg uansett heller bygget et nytt ja. Et byggesett på en liten enkel garasje kan jo væer et godt utgangspunkt kanskje?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sitter i disse dager og vurderer det samme...

Tenker da på et "utehus" eller hagehytte om du vil på maksgrensen, 15 kvm. Da slipper en å søke, og ettersom "lekehus" er lov må jo en hjemmekino i hagen være greit.

Et par forutsetninger er for mitt vedkommende:

1. Prisen må være innenfor rimelighetens grenser... Har sett på en del ferdighus, men så langt ikke funnet noe jeg liker, blir litt for "lafteaktig" for min smak.

2. Huset må være 100% lydisolert. Jeg har så langt tenkt at jeg skal benytte Green-glue på ett sett gipsplater mot vegg, for deretter å bygge ut med isolasjon og et nytt sett med gipsplater. Spørsmålet er om jeg der også bør inn med et ekstra lag av gipsplater og Greenglue, men det kan jeg jo vurdere etter jeg har satt opp første lag...

Planen er videre å benytte innbygningshøyttalere, da fortrinnsvis fra Klipsch, som har noen svært gode alternativer for hjemmekino. Fordelen med å bygge veggen selv er jo at en kan lage "lydlommer" tilpasset innbygningselementene på forhånd, og da slippe å bruke type skumgummi som jo er vanlig for et enda mer lukket "kabinett".

Kom med innspill! En garasje vil ikke fungere for mitt vedkommende, men ettersom jeg vil isolere en del, kan jeg strekke meg til 17-18 kvm ettersom en del faller bort.

Jeg vil for øvrig legge gipsplater og Green-glue i tak og gulv også, med mindre jeg støper gulvet da, men det er lite trolig gitt prisen...

Newcomer JacobH sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg sitter i disse dager og vurderer det samme...

Tenker da på et "utehus" eller hagehytte om du vil på maksgrensen, 15 kvm. Da slipper en å søke, og ettersom "lekehus" er lov må jo en hjemmekino i hagen være greit.
    Før dere setter i gang med dette ville jeg sjekket reguleringsplanen for området deres. Det er noen ganger lagt til bestemmelser der som sier at det ikke er tillatt med små bygninger slik som lekehytter o.l.

Og selv om tiltaket ikke er søknadspliktig kreves det at naboene godkjenner tiltaket. Kommunen skal også ha melding om tiltaket, og kan kreve at det sendes inn søknad. Se også Plan- og bygningslovens §86a <dato>LOV-1985-06-14-77</dato> Plan- og bygningslov.

J

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...du trenger ingen nabogodkjennelsen hvis huset er under 15kvm og minst 4 meter fra naboens grense... Det er da definert som "ubetydelig tiltak", på lik linje med en terrasse på bakkeplan o.l.

Samtidig bør en som du sier selvsagt sjekke, men jeg har lest en del på nettet, og det er svært sjelden kommuner nekter "hagehus". Hvorvidt et slikt hagehus innenfor regelverket kan benyttes til en hjemmekino er jo noe ganske annet, men generelt er det kun begrensning på "opphold over lengere tid" (dvs. overnatting).

Jeg har uansett sendt en melding til kommunen, så får jeg bare krysse fingrene...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...paragrafen du henviser til er for øvrig korrekt hvis det er snakk om et "tiltak", dvs. for eksempel et hagehus/garasje med overnattingsmuligheter...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom med innspill! En garasje vil ikke fungere for mitt vedkommende, men ettersom jeg vil isolere en del, kan jeg strekke meg til 17-18 kvm ettersom en del faller bort.
    Jeg har selv lekt med tanken på en kinostue i hagen. Jeg synes også standardpakkene er for enkle, spesielt siden de stort sett er laget for kalde løsninger som primært er tiltenkt lagerbruk.

Jeg kjøpte en bok om uthus og bygging av disse ("Små hus på tomta" av Dag Thorsteinsen på BS Konsept forlag), og ble inspirert av denne. Det fremstår ikke som noe umulig oppgave å ta på seg design og bygging fra grunnen av, gitt at man kan bruke hammer og sag (jeg er ikke snekker selv).

Kravene jeg har for min egen stue er:
    -Skal ikke være søknadspliktig
    -Skal være vinterisolert
    -Skal helst ha gulvvarme (og dermed støpt gulv)
    -Skal ha meget bra lydisolering

Jeg har tenkt på konseptet med et rom i rommet (slik som i referansekinoen til Hjemmekino). Ved isolering av både det ytre og indre rommet vil dette både gi god lydisolering, enkel skjuling av kabler og ryddig kino (komponenter plasser utenfor). Sist men ikke minst blir det enklere å omdisponere uthuset senere (det er jo ikke gitt at neste huseier vil ha kino i hagen). Jeg har da tenkt å la det indre rommet være helt adskilt fra det ytre, slik at det ikke blir noen lydbroer mellom konstruksjonene. Mellom gulvene må jeg da ha noe lyd og vibrasjonsisolerende (et eller annet lag som bjelkene til det indre rommet hviler på). Jeg funderer litt på hvordan jeg skal løse dette.

Med tildels ferdigrenovert bolig er det en forhandling om prioritet kontra andre prosjekter. Jeg vurderer derfor å kombinere uthuset med en liten vedbod på ene kortveggen, for å retferdiggjøre prosjektet internt

Kort spm. Hvorfor InWall høyttalere? Er det for å få en så stilren kino som mulig, eller fordi du mener det gir best lyd? Med dedikert uthus er jo ikke (eller bør i allefall ikke) WAF ha så mye å si.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Planen min er jo i utgangspunktet basert på "et rom i rommet", men jeg orker ikke å begynne med lydbøyler og alt det surret det, hadde som nevnt bare tenkt å bruke Green-glue i rikelig monn, som da forhåpentligvis reduserer støynivået tilstrekkelig. Får som nevnt ev. ty til dobbelt lag, da bør det jo fungere bra i alle tilfelle...

Når det gjelder innbygning har det med plassmessige hensyn å gjøre. Når en har 15kvm plass er det rett og slett ikke rom for store kassehøyttalere. Når en samtidig får en "plassbonus" ved å benytte innbygning ettersom det jo er faktisk areale som teller, mener jeg at det ikke er noe å tenke på...

Lydmessig tror jeg en nok kan få vel så god lyd fra noen tradisjonelle høyttalere, ikke minst kan en bygge ut i tide og utide, så det blir jo en vurdering om jeg skal gå for innbygning en stund fremover i alle tilfelle...

Rommet må utvilsomt ha kraftige kabelkanaler, 30mm skulle en vel tro at duger... Disse legger en da gjerne på innsiden av isolasjonsveggen.

Newcomer JacobH sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke påstå noe i den ene eller den andre retningen her, siden det er opp til den enkelte saksbehandler i kommunen. Men egen bygning til hjemmekino er ikke definert spesielt i lovverket og det er da opp til saksbehandleren selv å tolke om hjemmekino faller inn under rom til varig opphold eller ikke.

Derfor vil jeg anbefale de som tenker på å gjøre dette om å ta kontakt med kommunen de bor i før de setter igang. Det er sinnsykt surt å måtte rive noe en har kostet både penger og arbeid på.

Bestemmelsen du sikter til er i Veiledningen til Saksbehandlingsforskriften, og sakser her inn teksten:

a frittliggende bygning på bebygd eiendom

Mindre frittliggende bygning som samlet ikke overstigerverken hverken bruksareal eller bebygd areal over 15 m2 på eiendom som fra før er bebygd, er unntatt både fra søknads- og meldeplikt uansett hvilket formål tomten benyttes til. Det samme gjelder tilbygg på slik bygning forutsatt at bygget etter tilbyggingen ikke overskrider vilkårene for unntak i denne bestemmelsen. Mønehøyden må ikke overstige 3 m og gesimshøyden kan være inntil 2,5 m. Det er ingen begrensning for lengde og bredde utover det som er nødvendig for at bygningen skal være egnet til sitt formål.

Unntaket gjelder bare dersom eiendommen er bebygd fra før. Det er ikke tilstrekkelig at eiendommen etter arealplan er utlagt til byggeområde. Det kreves at eiendommen rent faktisk er bebygd.

Bygningen kan ikke anvendes til beboelse eller varig opphold. Rom for «varig opphold» omfatter kjøkken, stue, soverom og våtrom. Det spiller ingen rolle om rommet utgjør hele byggverket, heller ikke om det er bygning for fritidsformål eller permanent bolig. Soverom er rom for varig opphold, uansett om det utføres i egen bygning. Der bygningen skal brukes til varig opphold kreves søknad eller melding.
    Bestemmelsen omfatter eksempelvis bod, veksthus, søppelskur, sykkelskur, garasje, carport, vedbod, og dukkehus.

Kravet om 4 m avstand til nabogrense i pbl. § 70 gjelder, se ovenfor, men på egen eiendom skal avstand til annet byggverk være minst 1 m.

Har forøvrig jobbet som byggesaksbehandler før, men det er noen år siden så jeg trenger litt tid på å orientere med i evt. nye bestemmelser.

J

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig er det bare å ta "Sketchup" fatt og lage noen fine skisser, er som du sier absolutt en mulighet å bare sette opp en egendesignet løsning... Hvor mye koster det å støpe et 15-20 kvm gulv, noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på hvor tykkt lag det skal være.
    Sementen har blitt svært billig om dagen, jeg har nettopp støpt 25kvm gulv med 5 cm tykkelse, å all sementen der kostet litt under 1000kr

Da gikk det 12 sekker på 25 kilo.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren: jeg skal bygge garasje med kjeller i. Denne blir definert som lagerplass/sportsbod. Den blir da nesten like stor som garasjen og burde være godt egnet til hjemmekino. Noe å tenke på?
    Det blir ikke trapp på utsiden, men inni en bod bakerst i garasjen. Ei heller vinduer ol. Kommer til å legge opp balansert ventilasjon med varmegjennvinning.

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, har vurdert garasje, og med kjeller er jo helt genialt. Spørsmålet er bare om jeg får mulighet til å bygge dette på min svært sparsommelige tomt (rundt 450 kvm, og hus på rundt 125kvm)...

Jeg har sendt mail til kommunen som jeg håper å få svar på i løpet av denne uka, og der forespør jeg også garasje.

Kjelleren i garasjen blir vel uansett lagt til bruttokvadrat-utnyttelsen skulle en tro?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvis du har mulighet hadde det vært ypperlig om du fikk lagt ut en skisse av løsningen din da kjelli, er tydeligvis tilpasset regelverket på et meget snedig vis...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal se om jeg finner en av de 100 tegningene jeg har laget over dette

Normalt kan en utnytte 33% av arealet. Så du har 25m2 igjen, men å få disp til dette burde ikke være allverden problem. Hva sier reguleringsplanen hos deg? Om du bygger garasje eller garasje med sportsbod under så teller dette det samme slik jeg har forstått dette.

Vi er heldige her med en grense som er satt til 55% (små tomter), så det med areal er ikke det største problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...for øvrig er det bare å ta "Sketchup" fatt og lage noen fine skisser, er som du sier absolutt en mulighet å bare sette opp en egendesignet løsning... Hvor mye koster det å støpe et 15-20 kvm gulv, noen som vet?
    Jeg støpte rundt 20 kvm gulv i gangen. 10 mm Gips, varmekabler støpt inn i rundt 10mm påstøp. Jeg benyttet Flyt fra Hey`di, og gjorde støpejobben selv. Jeg brukte 15-16 sekker a 20KG, og med litt utstyr havnet det på 3500 NOK (untatt gipsplatene).

Du bør ha en mann sammen med deg, og en kraftig boremaskin/mørtellvisp. Vi brukte en times tid på jobben (det er bare å blande så fort man klarer).

Jeg la skifer på toppen, men belegg eller annet gulv er kurrant.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er noen gamle skisser jeg har laget, de siste tegningene (som er på en annen maskin) er litt mer oppdaterte, men disse viser iallefall "drømmen" i grove trekk. Den siste tegningen viser en mer oppdatert skisse av kjelleren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den løsningen var jo helt konge da, kjelli, du sparer jo også en del "forbruk" ved å gå for en carport fremfor en intern garasje skulle en tro... Dette var virkelig noe å tenke på, jeg får høre med kommunen ja.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •