Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...hvor mye kostet noe slikt å bygge da? En må jo grave ut en del da... Er det Leca du benytter i kjelleren da? Støper du kjellergulvet?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vet ikke helt enda hva det vil koste.
    Et kjapt overslag sier meg at det vil komme på ca 100-150K, avhengig av garasjen og byggemetode for kjelleren.
    En kan kjøpe ferdiggarasjer på kamapanje til en billig penge (grimstad garasjene, norges garasjen eller monter el).
    Til kjelleren vil det gå ca 30K i materialer bare for å få den bygget + graving, resten er utgifter til folk som kan gjøre dette. Jeg har ikke planlagt alt i detalj enda, men prisene på betong er ikke så verst.
    Når det nærmer seg (sannsynligvis neste år), så må jeg prøve å få ordnet alle detaljene.
    Jeg vil få støpt gulvet i kjelleren og støpt dekke mellom kjeller og garasje (Bjørn Hansen Betongelement el?). Planlegger ikke varme i gulvet, da setene skal sitte på plattformer og med balansert ventilasjon vil jeg ha god kontroll på både varme og ventilasjon. Projektor og anlegg vil jo være med på å holde tempen oppe, og en ettervarmer i gjennvinningsannlegget vil sørge for konstant temperatur i rommet.

Vi trenger lagringplass, derfor 2 boder + et lite kryploft i garasjen, og jeg skal ha meg en hjemmekino der jeg kan spille meg døv uten å bry noen.

Kjekt at du likte løsningen, jeg har grublet mye på den

K

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggene i uthuset er yttervegger ja. Men dette er bare ett av to, muligens tre hus som jeg har i hagen og kan kanskje bygge i.

Et annet hus er et hvor vi nå oppbevarer sykler o.l. om vinteren. Det er litt større, men det er bare 210 under taket. Gulvet i det huset er bare av tre (støpt), så da kan man vel fjerne plankene og starte å grave for mer plass i høyden:-D

Det tredje huset er garasjen, men det blir ikke i nær fremtid. Når det gjelder et eget uthus, er ikke det noe problem med tanke på plass i hagen, men et spørsmål blir jo penger. Tror dere jeg kan støpe og bygge selv?
    Man må vel ikke være noen snekker for å få det til?

Hvis jeg støper grunnmur, og bygger vegger for så å isolere og dempe rommet. Jeg skal egentlig ha meg et dedikert kino rom for minst mulig penger. E
    nten om det er i et av de to uthusene, eller om jeg bygger selv.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har høldt på ganske lenge idag og jobbet med noen sketchup skisser. Jeg har laget skisser av et uthus i hagen hvor jeg skal ha kino. På bildene er den gule hyllen der jeg skal ha projektoren. Jeg kan legge ut noen bilder av skissen:
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-nsehuset2-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-nsehuset23-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-nsehuset24-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-nsehuset25-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-nsehuset26-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-nsehuset27-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-nsehuset28-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-nsehuset29-jpg
    Bygge ut utehus - Dedikert hjemmekinohus-nsehuset30-jpg

Jeg er veldig usikker på om jeg skal gå for denne løsningen, eller bare droppe skrivebordet og ha et helt plain rom. Hva burde jeg forresten dekke veggen bak subben med for få det best? Det beste er jo å sette den mot en bærevegg, men man kan vel forsterke lettveggen litt..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser unektelig bra ut, men et par tips. Lag bildene mindre før du legger dem ut. 800X600 er en fin størrelse. Målsett tegningen med hovedmålene.

er det under 15m2 du skal ha dette?
    Hva med å lage rommet bak som et teknisk rom heller? Aukustisk transp. lerret og høytalerene bak lerret?. Kan ha lerret over hele veggen da.

Kjelli

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har tenkt på å lage et teknisk rom bak, men jeg vil gjerne kunne surfe på nett imens jeg ser på tv på storskjerm.

Tror jeg heller lager kinodelen litt større og krymper inn data delen litt. Høyttalere bak lerret hadde vært kjempe kult, men det er vel best når man har 2,35:1.

Hvis jeg skulle hatt lerret over hele veggen måtte jeg enten ha sittet lenger fra, eller hatt 1080p proj.
    Oppgraderinger vil komme etterhvert, så kanskje jeg da får tak i anamorfisk linse og lager lerret over hele veggen med 1080p projektor:-D . 2,35:1 har lenge vært drømmen, men i det siste har jeg på en måte gitt den opp. Takk for tips

Rommet er 610mx3,26m, altså ca. 20 kvadrat.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Følger opp denne tråden ettersom jeg fremdeles vurderer de ulike mulighetene...

Vedrørende garasje med sportskjeller;

Leser et sted at takhøyden kan være maksimalt 1,5 meter, stemmer dette? I så fall utgår jo garasje med råkjeller...

Alternativt bygger jeg bare et uthus som jeg lydisolerer godt tenker jeg...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres rart ut. Jeg har sett 2 garasjer med "full" kjeller under her i stavangerdistriktet.

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, etter nærmere ettersyn var det 1,5 meter som var grensen fra tak til bakkenivå, ikke høyden på taket...

Samtidig klarer jeg ikke å finne ut hvilken takhøyde en har lov til å benytte seg av på en slik kjeller, er det 189cm som er grensen for når en måler BRA vanligvis kanskje? Spørsmålet er jo da om det er høyt nok, kan kanskje bli litt klaustrofobisk...?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...var det også noen regler som tilsier at en ikke kan ha dør rett inn til denne kjelleren, men at inngangen må være fra garasjeplan (dvs. vindeltrapp)?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet skal rom med en høyde på 190 og over regnes grunnflate av. Når jeg kjøpte garasje med loft, fikk jeg med esktra takbjelker for å sette på slik at taket ble 189. Det kan være fallgruven ved en slik garasje.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, jeg er klar over at høyden på loftet ikke må være over 189 cm, men kjelleren har jeg ikke klart å finne noe info rundt... Jeg har sendt spørsmålet til kommunen nå, så da er det bare å vente i spenning på svaret!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for å følge opp denne tråden litt har jeg bestemt meg for å bygge et uthus på 15 kvadrat, ikke en garasje med kjeller, som koster skjorta og mer til...

Spørsmålet er da hvilken utforming en skal velge samt hvilke målebestemmelser som gjelder.

Hvordan skal størrelsen måles? Antar det er innerveggene som teller? Dvs. at hvis en legger inn diverse isolasjon/lydisolasjon (som tar mye plass hvis det skal gjøres skikkelig) samt et mørkerom innenfor rommet (alla Hjemmekinos referansekino) er det faktisk størrelse som teller? Grunnen til at dette spiller litt inn er jo at 15 kvadrat er litt i minste laget, for å si de slik, og hvis en bruker ytterligere 1-2 kvadrat på isolasjon og diverse begynner vi snakke kott...

Noen med innspill?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •