Pusse opp. vindu prob.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pusse opp. vindu prob.

Hei. er ikke sikkert dette er riktig sted å poste dette men fant ikke noe annet. Problemet mitt er at jeg skal pusse opp i kjelleren min., men så har jeg to vinduer i kjeller rommet som fører ut til en garasje. men de to vinduene er støpt igjen fra utsiden av. er sotte inn noen lekastein å støpt igjen.på insiden er det ikke klesset på noe sement så det er ikke noe fint. men poenget er at jeg har hørt noen si at det er krav om at man skal ha vindu i et rom man skal vere i. skal ha en hjemmekino der inne. å står klar for å pusse opp. men om det så er påkrevd vinduer der, er det då låv å ha vinduer ut mot garasje.? er også en dør som fører ut til garasjen. har tegnet en rask tegning her som viser de to vinduene. er ikke den mest proffe tegningen. men om noen trenger tegninger over huset kan jeg vise det å om jeg får tatt det inn på dataen.
    url=http://home.no/bobboen/Bilde.JPG
    Aleksander. takker for alle svar som mulig..

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener krav om vindu, og størrelse på de, kommer vel inn i bildet hvis det er på soverommet. Tror ikke vindu i kinoen har noe å si..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, det er ikke krav til de vinduene så lenge det er alternativ rømmningsvei, dessuten må vinduene være plassert hyst 90 cm over gulv og være minst 60 cm bredde for å være godkjente og det holder at annenvært rom i kjelleren har godkjent rømmningsvei,

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg jobber med A legge fliser, han jeg jobber oss nA har et rom som han skal bruke til hjemmekino. han har kun 1 d0r til det rommet. A det er et byggfirma som heter block watne som bygger.. vill vell tro at dem ikke hadde bygd et slikt
    rom utenfor reglene.. men er jo bare A ringe et bygg firma A sp0rre.

Newcomer JacobH sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt kan en si at det er krav til vindu i hvert rom som benyttes som oppholdsrom. Dette gjelder stort sett soverom, stue og kjøkken. Dette er for å få nok dagslys inn i rommet. I et dedikert kinorom ønsker en jo helst ikke lys inn, og jeg kan derfor ikke se at det skal være krav til vindu (det er jo ikke vinduer i kommersielle kinoer heller).

Dersom rommet også skal være kjellerstue, stiller saken seg noe annerledes da mangelen på vinduer vil kunne gjøre at rommet ikke vil ha nok lys til å være et fullgodt oppholdsrom. Som tommelfingerregel kan en si at størrelsen på vinduene skal være minst 10% av gulvflaten i rommet.

I tillegg kommer krav til rømningsveier. Det er krav om at vindu i annethvert oppholdsrom skal kunne fungere som rømning. Dette gjelder dersom en kun har rømning via trapp til etasjen over som eneste alternativ. Dersom det er egen kjellerinngang vil det ikke være krav til rømning via vinduer.

Håper dette var greit nok svar. For å kunne gi mer konkrete råd må jeg se planløsning for hele kjelleren, og om du skal ha et dedikert kinorom eller også kjellerstue.

J

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om en ikke har vinduer i et rom så betyr det ikke at en ikke har lov til å bruke det.

I hjemmekinosammenheng så ser jeg det som svært viktig å kunne komme seg ut hvis det skulle begynne å brenne. I mange hjemmekinoer finner en ikke veien ut hvis lyset skulle gå engang, så her er det noe å tenke på.

Kjelli

Newcomer JacobH sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sikre at en kan se døren når en skal ut vil jeg anbefale at det brukes fluoriscerende skilt til å markere utgangen. Dette virker uansett om en ikke har vinduer eller evt om en har vinduer men disse er blendet for å ha fullstendig lyskontroll. Nye fluoriscerende skilt er mye bedre enn det som en fikk før (snakker om skilt som har kommet på markedet det siste året).

J

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke krav om vindu i hjemmekino-rom i henhold til byggeforskriftene :P Og til deg over som ikke finner veien ut om det plutselig skulle bli mørkt: Skaff deg en lommelykt :P Evt. lær deg veien ut av ditt eget hus :P (no offence) :twisted:

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i tillegg overdøver vel de fleste av oss enhver røykvarsler.... Har ikke tenkt på akkurat det før nå.
    Selv har jeg ett trådløst røykvarsler system, burde nok sette en ekstra alarm-enhet i sokkeletasjen uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •