Viktig med riktig fargevalg i kinorom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viktig med riktig fargevalg i kinorom?

Hei

Holder nå på med bygging av ny enebolig, hvor det blir eget hjemmekinorom på 15m2.
    Dette rommet har doble gipsvegger, lyddør, lydhimling og er forøvrig uten vinduer.

Hvor viktig er "riktig" fargevalg i et slikt rom, når rommet forøvrig er uten vinduer?

Lyddøren er forøvrig hvit.

Hvilken farge ville dere anbefalt på tak/vegger. Veggene skal forøvrig sparkles, og mest sannsynlig tapetseres med miljøstrie eller lignende.

Skal bruke en BenQ 8720 som projektor.

EDIT: Eller kanskje jeg skal bruke filt/barkduk i tak/vegger? Synspunkter ønskes.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargevalget er nok ikke kjempeviktig siden du har 100% lyskontroll. Rommet blir sannsynligvis noe trivligere med lysere farger siden du ikke har vinduer. På den andre siden har du nå muligheten å skape et totalt mørkelagt rom fritt for refleksjoner.

Det som kan være et problem er lysrefleksjoner fra PJ. Selv merker jeg refleksjoner på den ene sideveggen og noe fra taket. Selve lerretveggen virker ikke å være like utsatt for refleksjoner. Slike refleksjoner kan selvfølgelig elimineres med f eks å kle "problemområdene" med scene molton. Skal du ta den helt ut kan du kle hele rommet i svart scene molton.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor selges scene molton, og hva er prisen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kle hele rommet med scene molton.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor viktig er grunnarbeidet på gipsen, før en monterer scene molton?

Tenker da på sparkling, grunning etc.

Hvordan monterer man forøvrig scene molton?

Kanskje det er en ide å innrede rommet uten taklister?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er godt fornøyd med mørke vegger og tak. Om du derimot også skal bruke rommet til musikk, eller som annet oppholdsrom, kan det være en god ide med molton på veggene. Monterer du dette som "gardiner", kan du dra de til sides når du ikke skal se film, og få et varmere og mere trivelig rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville dere anbefalt å montere scene molton "stramt" på gipsplatene, eller er det bedre å henge dem løst mer som en gardin løsning?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skulle kle et helt rom med molton, så ville jeg stiftet i tak og gulv, og deretter skjult stiftene med lister.

Personlig synes jeg svart er litt drøyt for en kino. Jeg har kjørt sort molton på veggen der jeg har lerret, og en gråtone (ca 3500) på øvrige vegger og tak. Langs veggene har jeg montert gardiner (for å ta ekko) disse er mørk brune og røde - annenhver en.

Jeg vil som hovedregel holde meg unna knallfarger, og kjørt sort molton på lerretsveggen, og en passe gråfarge på øvrige vegger - da blir rommet litt hyggeligere å komme inn i.

Lykke til!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmattis
    Hvor viktig er "riktig" fargevalg i et slikt rom, når rommet forøvrig er uten vinduer?
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Fargevalget er nok ikke kjempeviktig siden du har 100% lyskontroll.
    Er ikke enig i at fargevalget ikke er så viktig selv om du har "100% lyskontroll". Med hvite vegger og hvitt tak oppnår du nemlig ikke 100% lyskontroll selv om du ikke har vinduer. 100% skjerming mot lysinntrenging er en riktigere betegning, men det gir jo ikke full lyskontroll automatisk.

Er fullt mulig å lage et rom trivlig selv om du bruker mørke farger som gir det enda bedre lyskontroll og sortere sort når film skal snurres. Skal være såpass ubeskjeden å si at jeg føler at jeg har oppnådd mye av det i min kino.

Spesielt taket er viktig å gjøre så mørkt som mulig, da de fleste refleksjoner kommer derfra. Så sidevegger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har full lyskontroll, men lyse vegger. Selv med gardiner rundt lerret og ut på sideveggene er det absolutt ikke veldig mørkt i rommet når jeg snurrer film. Det blir mye refleksjoner fra mitt hvite lerret og som andre nevner er det veldig synlig i tak, gulv og sidevegger. Jeg håper på å male taket matt grått i sommer/høst, legge et teppe på gulv for å ta refleksjonene og eventuelt også utvide feltene med gardiner.

Konklusjon? Fargene og ikke minst materialet på vegger, tak og gulv spiller etter min mening en klar rolle i kino-opplevelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tormy
    Jeg har full lyskontroll, men lyse vegger. Selv med gardiner rundt lerret og ut på sideveggene er det absolutt ikke veldig mørkt i rommet når jeg snurrer film. Det blir mye refleksjoner fra mitt hvite lerret og som andre nevner er det veldig synlig i tak, gulv og sidevegger. Jeg håper på å male taket matt grått i sommer/høst, legge et teppe på gulv for å ta refleksjonene og eventuelt også utvide feltene med gardiner.

Konklusjon? Fargene og ikke minst materialet på vegger, tak og gulv spiller etter min mening en klar rolle i kino-opplevelsen.
    jeg holder paa med stuen min.
    har gaatt foer graabrun farge bm288 fra bergen malingfabrikk paa tv veggen.
    oevrige vegger skal ha lys antikk.
    lister, doerer, vinduskarmer i hvitt.
    for meg, blir dette mye lysere og trivelige enn foer, som var ubeh. tre.
    kanskje litt dumt m. hslvblank maling, men men.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips/erfaring med hvordan scene molton henges opp etc.?

Hvor viktig er det å sparkle/grunne gipsen?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmattis
    Noen som har tips/erfaring med hvordan scene molton henges opp etc.?

Hvor viktig er det å sparkle/grunne gipsen?
    Om du skal kle en vegg med scenemolton er det av utseendemessige grunner ikke nødvendig å sparkle/male veggen, molton vil dekke. Dersom det er viktig for deg å stanse lydgjennomtrengning er det nok lurt å grovsparkle sprekkene.

Jeg har selv stiftet molton med 6mm stifter rett i gipsen(med ca 10 cm mellomrom), og det holder i massevis. Om jeg ser godt etter så ser jeg stiftene (metalliske), så om man er fin på det kan man montere en sortmalt list til slutt som dekker der man har stiftet.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken fargekombinasjon ville dere valgt på tak/vegger?

Som nevnt tidligere, så er rommet ca 15m2, 4,9X3,2 meter. Det er uten vinduer, og blir kun brukt som et kinorom.

Norsk Sceneteknikk , så selger de b.la scene molton i fagene svart, grå, lysegrå, blå, rød etc.

Blir det litt "mørkt og trist" med kun svart, eller hva sier dere? Kanskje jeg skulle brukt svart i tak og på lerrets-veggen, og (lys) grått på de andre veggene?

Er åpen for forslag når det gjelder fargekombinasjoner....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg først valgt å bruke scene molton, hadde tatt den helt ut for full effekt, moa svart farge.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •