Elkolink, noen med erfaring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elkolink, noen med erfaring?

Etter mange forhandlinger med grossist har jeg fått en knallpris på elkolink.
    Problemet er jo at jeg aldri har brukt dette. Er det noen med førstehåndskunnskaper som kan gi meg en hjelpende hånd?

Jeg skal ha tv/radio/lyd ja ALT i endel rom og har litt problemer med å finne ut hva jeg skal legge og bruke etc.. Leser og leser men får det ikke helt til.

Utgangspunktet er Internett over radio og Parabol.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lest i et par dager og vært i kontakt med ELKO, samt at jeg har snakket med folk som har erfaringer. Og la meg si en ting : Dette er et perfekt utstyr!!
    Det er genialt enkelt. Du setter opp en "tele stikk " og gjennom den kan du styre ALT. Tv ( parabol også ) internett radio pc ( til en viss grad)

Mulig dette er dyrt, det vet jeg ikke å det bryr meg ikke. Dette er en investering i fremtiden.

Kablingen er også veldig enkel, man samler alt i et skap og inne i det skapet skjer magien gjennom omformere, konvertere og slikt..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når har du planer om å begynne på prosjekt elkolink hvis du velger dette da?
    Jeg kan heller ikke så mye om dette ennå, men driver å leser å leser for å skaffe nødvendig info...
    Driver selv å pusser opp hus nå, og jeg legger bokser, rør osv klart for elkolink. Dette er definitivt noe jeg SKAL ha ganske enkelt genialt er det

Du får fortelle hvordan det går, hva slags utstyr du skal bruke osv.. er forøvrig også ganske spent på prisen du har fått

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg SKAL ha elkolink! prisen jeg får er det JEG som får. Dette betyr en grossist pris som ligger laangt under det en "vanlig" kunde får. Men nok mas og lovnader om ØL på brygga i sommer så skal det bli under det firmaet mitt kan skaffe det for også

Jeg starter rett over påske. Men når du starter så er det viktig og tenke på at du BØR legge 2 20mm rør. Og Cat 6 må du legge om du skal overføre tv signaler.

Skal legge ut en plan om hvordan jeg skal løse det her. Som en slags "guide" til alle andre som vil benytte dette Geniale systemet

Du har sikkert vært inne på ELKO og lest? hvis ikke gjør det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et standard X-10 home automation type system.
    Sjekk ut X-10 produkter og, så bruker du LinuxMCE til styring
    _ALT_ i en boks

-J

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    Jeg så nå på dette ELKO Link løsning for både Hjem og Office. Søk

Skjonner egentlig ikke den store begeistringer fra Svanekilleren.
    Ganske simpel stålskap med ubrukelige patchpaneler som for eks. - ISDN og AV modulator........................

Simpelt stålskap? hva forventer du da Når det kommer til kjomponentene du kan velge inne i skapet ( les velge ) så trenger man ikke ISDN men dette er valgfritt. Og vet du egentlig hva en AV modulator gjør?? vet du det??

Før du gjør deg opp en slik mening så vil jeg at du skal lese litt om hva det egentlig er!

Kort fortalt så kan man styre musikk, radio ( LES : AVMODULATOR ) TV ( også parabol ) man kan videre selv ha tlf oginternett. OG alt går igjennom 1 kabel og det samme uttaket!

Om dette ikke er bra så kom med noe som er bedre..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HKmod25: Vil bare gratulere deg! Er det ikke deilig å vite hva man snakker om??

Altså en Cat6 som har 900mhz vil du ikke stole på MEN en koax kabel er gull verdt i disse HD dager??
    ( jeg vet at en cat6 ikke fører HD signaler )
    Før du kommer inn å snakker dritt i min tråd om noe du overhodet ikke har peiling på så ber jeg deg om å sjekke hva dette er snakk om!!

Du snakker om Crosstalk. Vet du hvordan systemet er oppbygd?? om du hadde tatt deg tid til å lese så hadde du sett hvordan de løser det! En ting til Det såkalte "utdaterte" systemet kom i ny drakt i 2007. Faktisk så nytt at de fleste ikke vet at det eksisterer!!

Kom gjerne med kritikk MEN prøv å ha litt bakgrunn for hva dere sier..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg SKAL ha elkolink! prisen jeg får er det JEG som får. Dette betyr en grossist pris som ligger laangt under det en "vanlig" kunde får. Men nok mas og lovnader om ØL på brygga i sommer så skal det bli under det firmaet mitt kan skaffe det for også

Jeg starter rett over påske. Men når du starter så er det viktig og tenke på at du BØR legge 2 20mm rør. Og Cat 6 må du legge om du skal overføre tv signaler.

Skal legge ut en plan om hvordan jeg skal løse det her. Som en slags "guide" til alle andre som vil benytte dette Geniale systemet

Du har sikkert vært inne på ELKO og lest? hvis ikke gjør det
    Blir spennende å følge med på prosjektet ditt ihvertfall, ettersom jeg også skal ha dette selv
    sa det kanskje ikke i forrige posten, men grunnen til at jeg var litt nysgjerrig på prisen er pga jeg er trikker selv

men hvorfor 20mm rør? er 16 for lite?:?

EDIT: ser nå at de anbefaler å legge 2stk 20mm rør. Grunnen til at jeg reagerte er at jeg så de solgte kabelen i både 16 og 20mm.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tempo

EDIT: ser nå at de anbefaler å legge 2stk 20mm rør. Grunnen til at jeg reagerte er at jeg så de solgte kabelen i både 16 og 20mm.
    Cat 6 med mange bøyer i et 16 rør er ikke bra

Til alle dere som ikke har troen så Gi meg en sjanse til å overbevise
    Jeg skjønner at mange er skeptiske til dette, men jeg skal legge det ut å vise hva det er i praksis og ikke bare i teorien

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svantekiller, har du fått opp systemet ditt ennå? Har du noen bilder og hvordan fungerer det?

Jeg har set tpå adapt, elko men det ser ut som jeg kommer til å gå for x-comfort pga. prisen. Hva sier du til det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs på at du kan legge elkolink kabel i ferdigtrekte rør (prefix). Mye enklere en å trekke i ettertid.

OBS! 1: husk datauttak til BR spiller.

OBS! 2: skapene til elko er SMÅ, greit å ha plass til modem, router stikkontakter,osv. inne i skapet.

OBS! 3: mye fint i signal convertere for å sende signal over cat kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har elko link home og anger ikke på at jeg la opp det!!

Har ca 150 m tilovers som selges.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Dere som har fått installert dette nå, tar dere hensyn til Elko's anbefalinger mtp lengde på linker, at disse skal være min 8 meter? Ellers må man bruke dempeledd?

Holder på å pusse opp hus nå, og strekke ElkoLink kabel. Men huset er lite og tviler på at noen strekk i hele tatt blir over 8 m.

Og ellers er dere fornøyd? Noe spesielle ting dere fant ut under installering?

mvh
    Jon Erik

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jon Erik
    Hei

Dere som har fått installert dette nå, tar dere hensyn til Elko's anbefalinger mtp lengde på linker, at disse skal være min 8 meter? Ellers må man bruke dempeledd?

Holder på å pusse opp hus nå, og strekke ElkoLink kabel. Men huset er lite og tviler på at noen strekk i hele tatt blir over 8 m.

Og ellers er dere fornøyd? Noe spesielle ting dere fant ut under installering?

mvh
    Jon Erik
    Vi fikk lagt opp ElkoLink i nybygd hus og er veldig fornøyd så langt. Det som er er å si er at TV distribusjon er enklest dersom du har et analogt kabel TV signal. Det hadde ikke vi tilgang til i valget mellom parabol og RiksTV ble det sistnevnte. Dette valget gjorde jeg for sent til å få trukket inn ekstern antenne inn i stålskapet for å få signalet distribuert via ElkoLink.

Kan, slik jeg forstår det, ta signalet i rommet der det kommer og sende det inn ElkoLink systemet. Men har ikke prøvd ut dette.

Ellers er det å si at komponentene er dyre dersom du skal bygge ut med mer AV støtte. Vi bruker ElkoLink som 1 Gbps nettverk mellom datautstyr og til distribusjon av analog telefonlinje (alarm krever analog telefon).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har relativt nytt hus og passet på under bygging å legge rør og kabler til komplett ElkoLink system. Endte opp med totalt 38 uttak så det har gått med noen meter med kabel. Har gigabit nettverk til alle rom med en sentral NAS hvor all musikken ligger. Det meste av utstyr kan jo i dag streame fra NAS enten direkte eller via f.eks. SqueezeBox så den delen er godt dekket.

Når det gjelder tv distribuerer jeg kabel-tv-signalet til de aktuelle rommene som enten viser tv fra analogt signal eller vha HD-dekoder og hdmi-kabel. Har en AV-modulator liggende men i disse HD-tider var vel den et bomkjøp.

Bruker ikke Elko sitt skap, men kjøpte et par 19" EasyRack fra Elfa for å ha litt mer plass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •