Hjelp til plassering av surround anlegg i stuekrok

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til plassering av surround anlegg i stuekrok

Hei!

Skal snart flytte i ny leilighet, og i den forbindelse skulle jeg gjerne hatt noen tips om plassering av høyttalere. Tenker da på et 5.1 system.

Som dere ser av plantegningen. skal den kombinerte stue/hjemmekinokroken befinne seg øverst til høyre. Jeg har markert plass for frontene på hver sin side av TV'n og trenger da noen tips til plassering av surround HT og sub. Jeg har lekt meg litt med å flytte sofa litt ut fra øvre vegg, for å gjøre plass til en HT der, og må vel da ha den andre surround HT tvers ovenfor. Regner ikke med å kunne montere noe på vegg da jeg leier leiligheten.

Noen som har noen tips for å gjøre dette pent? Tips for plassering av sub mottas også med stor takk.

Foreløpig har jeg tenkt Dynavoice F-6 som fronter, c-4 som senter, og s-4(stativ) som surround. Vurderer å gå til anskaffelse av en XTZ 10" eller 12" sub etterhvert. Hvis det ikke er noen som har noen bedre/billigere tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?? :???:

Sliter litt med plassering av surround HT grunnet høy rygg på hjørnesofaen, men kona er oppsatt på at vi skal ha den. Synes Sofaen er råfin jeg og, så det er greit - men en utfordring..

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Det lønner seg skjelden å bumpe sin egen ttråd etter så kort tid.

Du får nok noen gode svar etterhvert.

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som slo meg ang. plassering av sub, er å sette den i hjørnet bak sofaen. Utifra plantegning, så har du flyttet sofa litt ut fra sideveggen, og i mitt hode er det det første stedet jeg ville ha prøvd. (Jeg er på ingen måte "guru" på dette området, så hvis f.eks Flageborg gir deg andre råd, så bør du heller høre på han:-D )
    Når det gjelder bakhøyttalere, så er det litt mer vrient da det ser ut til at det er helt åpent på høyre side mot spisestue. Her vil det kanskje være fornutig å bruke stativ.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes for det første at XTZ sub er et godt valg til disse Dynavoicehøyttalerne. Ville gått for 12" til en såpass stor stue.

Har tegnet inn med rødt der jeg ville forsøkt med bakhøyttalere og lilla der jeg ville forsøkt sub. Alternativt for sub ville jeg prøvd i hjørnet bak til høyre for sofaen. Du må nesten finne ut hva som passer best.

DSersom du ikke har stativ til høyttalerne enda kan jeg anbefale Proson Stativ Heavy Duty 68 cm i sort farve Bruker disse selv. Kunne vært noen cm. høyere, men er både billige og bra. Mye bedre enn noen Gale stativ jeg hadde før og kostet det dobbelte.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut det som SUPRMANN sier, da subben får 2 yttervegger å spille mot. Jeg har selv litt problemer med at jeg kjenner hvor basstrykket kommer fra og da kan jeg ikke ha den bak. Hvis du har samme problem, så er vel neste plassering foran til høyre for høyre front mot yttervegg.

Det blir antagelig litt forskjell på de 2 bakhøyttalerne i og med at det er åpent ved siden av den ene, men retter du de mot lytteposisjon og bruker en receiver med romkorreksjon, så burde det bli OK. Du kan også evnt. vurdere dipole høyttaler på bakveggen bak sofa, dersom du ikke får stativHT til å låte OK.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raske svar :-D

Jeg har også, som nevnt, vurdert et ekstra par F-6 bak, for jeg regner med at min Yamaha RX-v657 er kraftig nok til det. Men disse kunne med fordel vært løftet litt de og?

Sofaen kan godt være plassert i hjørnet(det bli kona mest fornøyd med, og vi slipper å jakte på unga bak der ), men da får jeg en ny utfordring med bak-HT som skal være der. Meget takknemlig for råd vedr. dette og.

Hvordan bør Bak-HT være vinklet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Det blir antagelig litt forskjell på de 2 bakhøyttalerne i og med at det er åpent ved siden av den ene, men retter du de mot lytteposisjon og bruker en receiver med romkorreksjon, så burde det bli OK. Du kan også evnt. vurdere dipole høyttaler på bakveggen bak sofa, dersom du ikke får stativHT til å låte OK.
    Noen tips til dipole HT som kan matche dynavoice? (får håpe utleier godkjenner et par skruehull hvis dette blir nødvendig)

Tar gjerne imot tips til alternative center HT til de også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ som kunne vært mulig og plasseringsvennlig er KEF sin KHT 2005 eller 3005 serie da, men dette er egentlig godt over mitt budsjett.. Noen som har erfaring med de?? som en liten digresjon her..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BakHT skal peke mest mulig mot lytteposisjon dersom de blir plassert så rett ut som du får dem der. Som alt annet må det prøves.

Alternativ sub har jeg stående på stua;-) Men den blir kanskje i største laget til Dynavoicene.

Dynavoice har en senter med 6,5", kan være at den kunne vært grei. Koster rundt 1000,- mener jeg å ha sett en plass. Lå noen Dipole Jamo høyttalere påAVtorget i går eller forgårs til en rimelig penge.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal gå for Dynavoice S-4 som bakhøyttalere, må jeg ha noen stativer som er høye nok slik at de når over sofaryggen. Jeg tipper sofaryggen er rundt 80 cm høy.

Noen som kjenner til noen greie stativer, helst sorte, som ikke bygger for mye i omkrets? Vurderer å plassere sofa så tett opptil ytterveggen som mulig. Stativene bør vel være 75-90 cm høye.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde litt av samme problemet jeg og. det beste ble vegghengte ht for min del. Da får man jo ht enda et hakk lengre bak også, kontra gulvstående.

Ang. sub ville jeg ha hatt den i hjørnet nærmest lytteposisjon. Det ser ut som et hjørne med to yttervegger. Og du trenger ikke ha suben på så høyt for å få bra trøkk der du sitter. "fint når man ser film etter at barna har lagt seg "

Anbefaler et par timer med brainstorming mens du sitter i sofa'n å kikker rundt i stua Er jo du som vet best hva du og kona liker

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justerbare metall-stativ i sort farve
    De ser litt ustødige ut, men S-4 er ike så tunge heller. Har foresten F-6 hjemme i helga for å prøve lit, og jeg er egentlig imponert over dem :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •