Kombinert ministudio og hjemmekino (Ferdig! nye bilder 25.05)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kombinert ministudio og hjemmekino (Ferdig! nye bilder 25.05)

Jeg har blitt bitt av "snakke om mitt eget prosjekt"-basillen etter å ha lest og lært her på forum'et. Har nokså nylig startet min eget byggeprosjekt, som er å lage et kombinert hjemmekinorom og ministudio.

Jeg holder en egen blogg oppdatert (vel, har i det minste startet!! ) her for de som har lyst til å se på og komme med kommentarer og spørsmål:

egilDOTnet: Prosjekt LYD

Vel møtt - og ja, kommentarer og lure forslag mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppdatert bloggen min med litt mer om den nokså spesielle måten vi setter opp stenderverk på (vel, jeg TROR den er spesiell ihvertfall). Stenderene står i løse lufta, uten kontakt med tak eller gulv, kun veggfestet med spesielle skruer for dette formålet.

Klikk her for både bilder og konstruksjonsdetaljer.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så utrolig spennende ut Egil! :-D Du må huske å ta mange bilder og oppdatere hele tiden, for er det noe vi liker, så er det bilder!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding!

La ut noen flere bilder i går kveld, samt et par nye postinger, blant annet om tak og gulv-konstruksjonen. Lurer også på hvaslags tepper folk har erfaring med er gode? Teppefliser eller vegg-til-vegg? Kort bust? Noen med ekstra gode dempeegenskaper?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt tråing av vann for tiden, siden snekkeren min ikke er på plass igjen før tirsdag. Men jeg har gjort meg ferdig med trekking av rør og kubbing, og har begynt å sette opp veggbokser til høyttalerene. De platemate boksene som jeg har brukt krever modifisering fordi jeg bruker så smale stendere (30mm) - nærbilder av platematesene etter modding er tilgjengelig her

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg nesten ferdig med kabling - ett termineringspunkt igjen. Store platemates bakbokser ble rett og slett for store og uhåndterlige, som jeg skriver litt mer detaljert om i bloggen min.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd litt av hvert i arbeidsdagene i påsken. Endelig har rommet begynt å ta form, første lag gips er på plass og greier, og alt av strømkabler er ferdig trukket. I tillegg har jeg nå fått på plass en lydfelle i ventilasjons-sjakten etter råd fra ventilasjonseksperter. Håper det gjør susen, men om det skulle være for lite er det mulig å bygge denne ut og dermed få bedre lyddemping der.

Legger ved et par bilder her, men flere bilder og lengre utredninger om hva som er gjort finner dere i prosjektbloggen min i en relativt utførlig posting i dag

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lagt opp arbeidstegninger laget med SketchUp, slik at det er mulig å se hvordan rommet blir seende ut (eller i det minste slik jeg håper det blir seende ut) når jeg er ferdig.

Er det forresten noen av dere som har noen gode vegglamper å anbefale? Jeg kan ikke ha lys i taket, siden det er såpass lavt fra før og jeg ikke ønsker å perforere lydhimlingen. Jeg har sett mye på sortimentet på Lysbutikken.no, som har en del fine synes jeg. Gode råd og tips til slikt?

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du begynt å dempe taket? Hvis du skal dempe det blir nok 209cm i høyden litt snaut før start.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ikke begynt å dempe det, men etter demping med bruk av lydtrinnsplater istedet for vanlig isolasjon blir takhøyden (inklusive med teppe på gulvet og gulvet vatret) temmelig nøyaktlig 200cm. Ja, det er i minste laget, men uten lyddemping av taket er det jo nokså dødfødt å prøve seg på ministudio - ihvertfall med 3 små gnagere som raserer stua rett ovenfor!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 lag gips er nå lagt på både tak og vegger, høyttalerkabler er trukket (takket være et kjempetips for å lette trekkeoppgaven) og tak-konstruksjon noe modifisert. Dette, med oppdaterte bilder og det hele er lagt ut på prosjektbloggen min.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oppsummering av mine akustikkerfaringer så langt, og et sett med linker til gode akustikk-artikler og videoer. Jeg venter på at snekkeren min skal bli ferdig med sparklinga så jeg kan gå igang med å legge filt og male, men har i mellomtiden begynt å snekre bassfeller. Skal legge ut bilder og slikt i morgen er planen...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, endelig litt oppdatert info tilgjengelig på bloggen min igjen (se link under). Maling og tapetsering er unnagjort, og det begynner skikkelig å ligne på et rom nå

Et par bilder vedlagt...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mission accomplished

Jepp, da er selve rommet ferdig bygget. Har lagt ut en del bilder av det på bloggen, og synes ikke resultatet ble så verst selv.

Har også lagt ut litt detaljer om byggingen av bassfeller siden sist, med masse bilder, om noen skulle finne det av interesse...

Kommer fortsatt til å oppdatere bloggen med mer om korrigering av lyden og slikt, for jeg er ikke helt i mål på den fronten enda.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •