For lav takhøyde?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For lav takhøyde?

Driver å konstruere en hjemmekino i kjelleren på et eldre hus. Takhøyden varierer fra 197 cm til 200 cm før jeg har begynt å isolere.

Har røsket ned panelet og kommet til bjelkelaget, cirka 20 cm bjelker, deretter tregulv over. Planene er å fylle dette med isolasjon, så lydbøyler og deretter 2 lag med gips. Har regnet ut at jeg da må senke takem med cirka 6 cm. Jeg får da en takhøyde på cirka 194 cm på det høyeste. Lang innledning på et kort spørsmål, men tok et lite resymé i tilfelle andre har bedre?? idéer for å lydisolere.

Utover det rent praktiske lurer jeg på om lav takhøyde har noe å si for selve kinoopplevelsen. Noen med erfaring?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan bli i laveste laget, kanskje ikke for kinoopplevelsen, men for romfølelsen. Har omtrent samme takhøyde som deg. Jeg vurderte å legge lydbøyler og 2 lag gips under bjelkelaget, men fant ut at jeg heller la dette mellom bjelkene. Ikke optimalt med tanke på lydgjennomgang, men det beste kompromisset mellom takhøyde og lyddemping. Se tråden min så ser du hvordan jeg gjorde det ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Nå har jeg vært gjennom hele byggetråden din Hjalmarjalla...må si denne var informativ og meget bra! Utrolig bra rom du har også...gjennomført..sikkert deilig å sitter der nede å nyte Ble leieboeren mer happy enn før? (stod ikke så vidt jeg kunne se noe om det )
    Over til topic og trådstarter : Jeg skal selv i gang med kino i kjeller og har vel som mange andre her problemer med lav takhøyde. Jeg kommer til å gå for lydbøyler som kan festes litt høyere opp på bjelkelaget, slik at nye lekter kan legges paralellt med det eksisterende bjelkelaget. Dette kan spare deg for noen cm, og hver cm teller jo Les også forøvrig linken om konstruksjon av AVrom under "Guider". Mye bra der. Skal forresten ned på Norli å kjøpe boka fra Byggforsk etterpå "Lag rom i kjelleren" (298 kr) Kanskje denne også kan hjelpe trådstarter med å komme i gang?

Mvh Chris

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Det kan bli i laveste laget, kanskje ikke for kinoopplevelsen, men for romfølelsen. Har omtrent samme takhøyde som deg. Jeg vurderte å legge lydbøyler og 2 lag gips under bjelkelaget, men fant ut at jeg heller la dette mellom bjelkene. Ikke optimalt med tanke på lydgjennomgang, men det beste kompromisset mellom takhøyde og lyddemping. Se tråden min så ser du hvordan jeg gjorde det ;-)

Ser ut til at jeg sliter med nøyaktig de samme utforingene, hjalmarjalla. Hvordan ble effekten av lydisoleringen opp til stuen? Ville du gjort det på samme måten om igjen?

PS: Knallbra byggetråd!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nå har jeg vært gjennom hele byggetråden din Hjalmarjalla...må si denne var informativ og meget bra! Utrolig bra rom du har også...gjennomført..sikkert deilig å sitter der nede å nyte Ble leieboeren mer happy enn før? (stod ikke så vidt jeg kunne se noe om det )
    Over til topic og trådstarter : Jeg skal selv i gang med kino i kjeller og har vel som mange andre her problemer med lav takhøyde. Jeg kommer til å gå for lydbøyler som kan festes litt høyere opp på bjelkelaget, slik at nye lekter kan legges paralellt med det eksisterende bjelkelaget. Dette kan spare deg for noen cm, og hver cm teller jo Les også forøvrig linken om konstruksjon av AVrom under "Guider". Mye bra der. Skal forresten ned på Norli å kjøpe boka fra Byggforsk etterpå "Lag rom i kjelleren" (298 kr) Kanskje denne også kan hjelpe trådstarter med å komme i gang?

Mvh Chris

Takk for tips. Tenk at det finnes en bok som heter "Lag rom i kjelleren" !!!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Ser ut til at jeg sliter med nøyaktig de samme utforingene, hjalmarjalla. Hvordan ble effekten av lydisoleringen opp til stuen? Ville du gjort det på samme måten om igjen?

PS: Knallbra byggetråd!
    Heisann. Effekten av lydisoleringen ble bra, men heldekkende gipstak hadde vært bedre. Men jeg tror faktisk at jeg ville ha gjort det igjen pga det estetiske/romfølelsen. Skulle jeg ha senket taket ytterligere så ville det blitt for lavt her inne for meg. Men dette er jo smak og behag.

Jeg var inne på tanken å legge lekter parallelt med takbjelkene, men da disse var svært ujevne, flere cm høydeforskjell, så ville det ha tatt alt for mye av takhøyden. Ved at jeg la imellom så "tjente" jeg ca 5 cm ekstra takhøye mellom hver bjelke, noe som gjør at taket ikke virker så lavt. En bonuseffekt er at bjelkene som stikker frem i taket bryter opp takflaten og dermed lydbølger. Bra for akustikken ;-)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Jeg var inne på tanken å legge lekter parallelt med takbjelkene, men da disse var svært ujevne, flere cm høydeforskjell, så ville det ha tatt alt for mye av takhøyden. Ved at jeg la imellom så "tjente" jeg ca 5 cm ekstra takhøye mellom hver bjelke, noe som gjør at taket ikke virker så lavt. En bonuseffekt er at bjelkene som stikker frem i taket bryter opp takflaten og dermed lydbølger. Bra for akustikken ;-)
    Har noe av det samme problemet. Taket helle jevnt mot det ene hjørnet og skal det rettes opp blir jo laveste punkt takhøyden i hele rommet. Det blir for drøyt med 190 cm. Tror jeg går for løsningen mellom bjelkene. Takk for gode tips og bruksanvsining i byggetråden din (-:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •