Trenger hjelp til uvanlig rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Trenger hjelp til uvanlig rom

Jeg skal bygge hjemmekino i et kjellerrom, men får ikke kommet i gang fordi jeg ikke klarer å finne ut hva som er hensiktsmessig løsning. Alle råd på weben er knyttet til rektangulære rom eller vinkelstuer. Rommet jeg skal bruke er 3-kantet med vegger på hhv ca 4m, 6m og 7m. Takhøyden er ca 4m. De to lengste veggene er bygd av leca isoblokker. Den ene har et "vindu" i glassbyggersten. Taket og den tredje veggen er kledd med gipsplater. Gulvet er grovstøpt. Ca halvparten av veggenes areal er under bakkenivå.
    Rommet er altså avlangt og trekantet hvor ett av hjørnene er rommets "spiss". Jeg hadde tenkt meg lerret ved veggen på 4 meter , sitteposisjon omtrent midt i rommet (noe nærmere "spissen" enn midten), og bakhøytalere på hver av de lange veggene - enten bare som dipoler på hver side av brukeren (5.1), eller både på siden av brukeren og lenger bak nær "rommets spiss" (7.1).
    Jeg er usikker på minst 3 ting. Vil denne oppstillingen gi bedre resultat enn om lerret og og bruker bytter plass? Hva bør jeg gjøre med gulvet? Hva bør jeg gjøre med leca veggene?
    Setter stor pris på alle tips og råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen!

Skal prøve å gi svar etter beste evne..
    Først og fremst, 4 meter takhøyde? Det var da voldsomt! Ville vurdert å lage en himling i taket, og bruke akustiske plater i den for å slippe forstyrrende etterklang fra taket.

Gulvet ville eg enten støpt opp med feks, Hey'di rett på gulv, eller fort opp med 3x2" bjelker, eventuellt isolert, og lagt sponplater oppå der igjen. Kommer an på om det er isolert gulv eller ikke. Fuktsperre må også legges hvis ikke gulvet er isolert.

Ville ikke hatt lerretet i "spissen" av rommet, men på motsatt side i rommet, slik som du har tenkt. Det vil nok ta for mye av rommets størrelse hvis du har lerretet i "spissen"

Du vil nok mest sannsynlig få en hissig bass i spissen av rommet, det kan for føre til at bassen i lytteposisjon enten blir voldsomt buldrete og upresis, eller i verste fall totalt utfaset, dvs "annullert" av bassen som kommer i "retur" fra bakveggen/spissen i rommet. Dette kan bare til en viss grad rettes med elektronisk romkorreksjon, mye effekt vil gå til spille ved utfasing. Ville uansett vurdert å lage en bassfelle av spissen bak i rommet. Dette kan du lage ved å for eksempel bruke 3-4 lag med komprimerte rockwool eller glava plater på tvers av hjørnet, omtrent 50-60cm ut fra hjørnet slik at det blir et luftrom bak platene.

Ellers kan du alltids kjøpe ferdiglagede bassfeller, men det er svært få av "skum" typen som er effektive under 100hz, eneste eg vet om er auralex sine "mega lernd" som sies å være effektive ned til 50hz.

Ellers så er det ikke så mye eg vil uttale meg om hva du skal gjøre med leca veggene, det får noen faglærte ta seg av, med hensyn til fukt ol.

Håper noe av dette kan være til hjelp!
    Det blir sikkert et bra rom til slutt! Kom gjerne med bilder av rommet, og byggeprossessen etter hvert. Alltids spennende!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Post noen bilder av "rommet"............

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Problemrommet" - Bilder, korrekte mål, nærmere info

Takk for rådene dine Smallhandz :-) De kommer godt med. De komprimerte Rockwoolplatene du nevner - er det de som går under betegnelsen "lydplater" i Rockwools sortiment?

Legger ved 2 bilder av rommet. (1c til venstre og 2c til høyre.) Bilde 1c er tatt fra omtrent der hvor lerretet er tenkt plassert. Bilde 2c er tatt fra et punkt ca 1,5m bak tenkt plass for 2 kinostoler. Som du ser av bilde 1c er ikke rommet helt trekantet. Rommets "spiss" avsluttes av en 1,30m bred vegg. Jeg gjettet litt på målene i går. Her er eksakte mål: Rommets høyde er på 3,10m. Som du ser av bilde 2c er rommet lavere i den ene enden. Her er høyden 2,35m. Denne lavere delen, hvor det også er 2 søyler, vil jeg ha bak lerretet. Jeg tar derfor ikke denne delen av rommet med i målene på de 2 langveggene: Langveggen med vindu i glassbyggersten (se bilde 1c) er på 6,05m i den delen med full takhøyde. Motstående langvegg (til høyre i bilde 1c) er på 6,90m i full takhøyde.
    Rommet er i dag et stort oppbevaringsrom. Jeg har behov for mer skapplass. Har tenkt å lage skap under taket langs begge langveggene i full lengde. Jeg lar skapene i høyde gå ned til overkanten av glassbyggerstenene. Det gir en takhøyde under skapene på 2,45m. I dybde lar jeg de gå så langt ut fra veggen at den ene kommer i kontakt med søylen i bilde 1c. Skapene blir da 80cm dype og 65cm høye. Har tenkt å ha skyvedører langs hele skapfrontene. Disse bør kanskje dekkes av noe lyddempende?
    Avstanden mellom langveggene der lerretet vil stå er på 4,5m. Søylen som vises på bilde 1c og til venstre på bilde 2c, begrenser lerretets mulige bredde. Jeg hadde tenkt sitteplassen ca 3,5m fra lerretet. Søylen reduserer da tilgjengelig rombredde med ca 1,30m. De resterende 3,2m skal da brukes til lerret og fronthøytalere. Det er ikke behov for mer varmeisolering i gulv eller vegger. Så fokusen kan legges på akustiske forhold.
    Vinduet i glassbyggersten får en lystett rullgardin som vel også vil ha positive virkninger akustisk. Kanskje det er en god idé med en tykk gardin i tillegg?
    Gulvet må enten fores opp eller finavrettes. Uansett er vel teppe det beste? (Det er varmekabler i gulvet fra før.)
    Langveggene bør vel kanskje kles med gipsplater. Doble? Usikker på hva slags materiale som kan legges inn i den utforede veggen for å forbedre rommets akustikk uten at jeg får problemer med kondens mot lecaveggen.
    Dene ene langveggen - den som ikke har glassbyggersten - vil nok bli dekket helt med reoler/hyller for musikk og filmsamlingen (LP, CD, LD, DVD). Gir dette tilstrekkelig demping av denne veggen slik at gips etc bak reolene ikke gir noen merverdi?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, de platene eg snakker om finner du her: A/S Rockwool :: Produktguide :: Rockwool - Akustikkplate- Produktinformasjon

Har prøvd å sette meg inn i situasjonen din her.. Forstår det slik at du skal gjøre rommet mindre med å bygge ut veggen der lerretet skal stå? Lerretet blir begrenset av søylen, og det samme med høttalerplasseringen. Hvor langt ut i rommet står søylen? er det mulig å bygge veggen der lerretet skal stå så langt ut at søylen går i ett med veggen, det ville gjordt ting mye lettere for deg med hensyn til høttalerplassering og lerretsbredden ville ikke blitt så begrenset.

Hørest bra ut med skap, lagringsplass får men somregel aldri nok av :-D Men bare pass på å lage det solid, så det ikke rister og lager ulyder. Ting inni skapene kan og fort begynne å riste og lage ulyd, spesiellt hvis du har planer om å ha en heftig sub. Skapet vil også utgjøre en "spiss" i rommets fasong, så et par akustikkplater i taket er ikke å forakte.

Når det gjelder veggene av leca, så ser eg ingen vits i å kle de med gips, annet enn for det rent utseende messige. Du sier at rommet allerede er varmeisolert godt nok, er det også tilstrekkelig lyd isolert?

Bruk akustikkplater til å dempe første refleksjonene fra de harde veggflatene, få en kompis til å gå langs veggene med et stort speil, i mens du sitter i lytteposisjon, og når du kan se høyttalerene i speilet merker du området - der er området for såkalte første refleksjoner, og det er der du vil ha akustikkplatene.
    Det samme gjelder for tak og vegger - akustikkplater i tak, og evnt. et loddent teppe på gulvet.

Ville personlig lagt parkett på gulvet. Det er fint, lett og holde rent og siden du har varmekabler blir det aldri kaldt. Det blir også lettere å kontrollere akustikken i rommet, det er viktig å ikke ha for mye demping i diskantområdet, rommet kan fort bli for "dødt" og musikken/filmlyden blir skikkelig livløs.
    Det er nemlig i diskantområdet et gulvteppe vil virke dempende, generelt kan men si at jo tykkere materiale, jo lavere ned i frekvens vil det dempe.
    Luftlag bak dempematerialet vil også gjøre det mer effektivt lengre ned i frekvens, det er derfor du må ha et luftlag bak bassfellen i bakkant av rommet.

Lystett rullegardin over vinduet hørest bra ut det, tykk gardin i tillegg er eg mer skeptisk til, igjen for å ikke overdempe rommet.

Det å dekke hele den ene langveggen med cd/dvd reoler er en glimrende ide lydmessig, det vil sørge for å bryte opp lyd refleksjonene og spre de rundt (diffusere)i rommet. Men det eneste eg ser som kan være et problem er hvis du har diffusjon på den ene siden og absorbsjon på den andre siden er at lydbildet kan bli rotet til siden diskant/mellomtone området vil få en forskjellig "oppførsel" på høyre og venstre side. Hva med å felle inn et område på veggen med reoler til en akustikkplate for å ta første refleksjonene, og for å få mer symmetri i lydbildet..

Du nevnte noe om å kle skap dørene med noe lyd dempende, det tror eg ikke det er noe poeng ved, annet enn å dempe eventuelle skrangle lyder fra ting inni skapet. ingen vits i å overdempe rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plantegning

Takk for flere råd Smallhandz :-)
    Legger ved plantegning, så blir det lettere å se problemstillingene. Jeg hadde ikke tenkt å lage noen ny vegg. Har tegnet inn et 2,5m bredt lerret. Hadde først tenkt et på 3m, men har slått det fra meg. Søylen kommer i veien. Dersom fronthøytalere kunne stått under lerretet, hadde det gått med bredere lerret. Et 3m bredt 16:9 bilde er ca 1,7m høyt. Med 3,1m takhøyde gir det rom for 1,3m høytalere når jeg regner 10cm til lerretets oppheng. Men det er kanskje ikke særlig heldig med høytalerne under lerretet? En annen ting er sitteplassene. Vi er en familie på 4 med mye tenåringsbesøk. Jeg hadde tenkt en 3-seter bak søylen, plassert mellom søylen og veggen med glassbyggersten, og så en 2-seter bak denne. Både 3-seter'n og 2-seter'n vil bli stående inntil veggen for at alles synsfelt skal gå klar av søylen. Det vil vel gi noen utfordringer for plasseringen av side- og bakhøytalere langs denne veggen?
    Hvorvidt lecaveggene gir tilstrekkelig lydisolering vet jeg ikke. Disse veggene er yttervegger og av typen 25cm isoblokk - pusset på utsiden og slemmet på innsiden. Det meste er under bakken bortsett fra glassbyggerstenvinduet og ytterdøren ved siden av vinduet. Døren og vinduet vender også mot nærmeste nabo, så dette antar jeg er de svake punktene lydisoleringsmessig.
    Som du ser av tegningen Smallhandz, så vil det være vanskelig med akustikkplate langs veggen med ytterdøren og glassbyggerstenen. Det måtte i så fall være en frittstående som ble satt opp etter behov, eller at ytterdøren ble belagt med akustikkplate. Du peker også på behovet for å ha lik demping langs begge langveggene. I mitt tilfelle må det vel da bli ulike løsninger på hver side for å oppnå dette siden det uansett bare vil være den ene veggen som dels består av glassbyggersten, og bare den andre som består av reoler for media. Kanskje det går an å velge rullgardinmateriale slik at det kompenseres for forskjellen mellom sidene?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble endel lettere med en plantegning ja!
    Ser at eg misforstod endel angående plasseringen av søylene. Men det ser ikke umulig ut å få dette rommet bra, langt i fra. Prøv å finne en rullegardin av et mykt materiale, hvis du forstår hva eg mener - typiske rullegardiner av plastig aktige materialer vil reflektere lyden nesten som en vanlig vegg. Kanskje ikke så dumt å ha gardiner i tillegg allikevel. Ikke tenk så mye over akkurat det med symmetrien, den veggen du har tenkt å dekke med hyller er uansett ikke parallell med veggen på motsatt side, og det er bra med tanke på å unngå stående bølger. Lydmessig blir det nok skikkelig bra dette rommet, så lenge du får dempet refleksjonene fra glassbyggerstenene/dørene. Går fint å henge en akustikkplate på en dør.
    Ville ikke hatt høyttalerene under lerretet, fordi du da må ha lerretet hengende såpass høyt at du må se oppover for å se hele bildet, og det kan bli anstrengende i lengden. Sett deg godt til rette i sofaen, se rett frem, det er der senter av lerretet bør være (personlig mening).

Angående lyd isolering så kommer det an på hvor nærme naboene bor og hvor høyt du har tenkt å spille. Glassbyggerstein er godkjent som lydisolerende vindu, og hvis dørene mot naboene er vanlige ytterdører så tror eg ikke det skal bli noe problem med sinte naboer

Bakhøyttalerplassering kan bli et problem med sofaen helt inntil veggen, skal du ha 5.1 så har du jo plass til høttalere bak sitteplassene. Litt verre med 7.1 , men et par flate høyttalere montert et stykke opp på side veggene burde fungere bra.

Skal du heve andre seterad? Uansett kan det fort bli vanskelig å få tilnærmet lik bassrespons på første og andre rad. Ingen bass på første rad og en boomete ukontrollert bass på andre rad kan bli et utfall, men du kan og være heldig og få en jevn bassrespons på alle sitteplassene. Bassfelle i bakkant av rommet kan være løsning, gjerne i kombinasjon med en kreativ sub plassering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •