HDMI kabel i vegg med veggkontakter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI kabel i vegg med veggkontakter

Hei,

er i prosjekteringsfasen og prøver å forsikre meg om at det finnes gode løsninger for alle kabler jeg vil ha skjult i veggen. HDMI ser ut som om den gir størst hodebry foreløpig. Jeg har funnet noen løsninger for veggkontakter i USA, men ikke noen som har løsninger på dette i Norge.

Dere som har skrudd sammen hjemmekinorom i det siste - hva har dere gjort med HDMI i vegg? Hvor har dere fått tak i veggkontakter fra hvis dere har, og hva er erfaring med lange ledningstrekk? Jeg får et strekk på rett i underkant av 10 meter inne i vegg, og noen små stumper som må skjøtes ut i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber med saken. Jeg har bestilt en 12m HDMI kabel fra BetterCable (støtter 1080p) og den går i et vanlig 31mm elektrisk rør hvis du ikke bøyer røret for mye. Jeg ser at jeg skal få problemer hvis røret går direkte fra tak til vegg (med 45 grader vinkel). HDMI pluggen er stor.

Jeg har ikke tenkt å kjøpe vegg kontakter, helst bytte hele kabelen hvis det blir nødvendig.

Han du veldig god plass så kan du legge et rørlegger rør (i grå plast). Det koster en del mer (70-80 Kr/m) men du får veldig god plass i disse.
    Jeg har ikke plass til disse.

Har andre her en smart løsning på dette problemet ?

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på med hjemmekinoen min, og der har jeg brukt 50mm rør fra vegg og opp til projektor i taket. Se bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Janghell,

hvordan har du tenkt å terminere HDMI kabelen din? Skal du bare ha den "rett ut av veggen" eller skal du ha en veggboks hvor du skjøter to stykk HDMI kabler sammen på et eller annet vis?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av egilDOTnet
    Hei Janghell,

hvordan har du tenkt å terminere HDMI kabelen din? Skal du bare ha den "rett ut av veggen" eller skal du ha en veggboks hvor du skjøter to stykk HDMI kabler sammen på et eller annet vis?
    Hei

Den er ferdig terminert, og jeg kommer bare til å kjøre den rett inn i scaleren.
    Må bare få lagd til ett lokk på veggboksen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ferdig med å lege rørene i hjemmekino mitt. Jeg har valgt å bruke en 32mm rør og en 10cmx x 10cm koblingboks fra Elko. Den er veldig bra fordi du kan koble 4 16mm rør (2 på hver side av boksen) og 2 25mm rør (1 på hver side). Jeg måtte lage et hull på toppen for å koble røret som er 32mm med det er ganske lett å gjøre (med drill å kniv).
    Plasserer du boksen bak anlegget ditt kan du koble alle HT + PJ'en din. Rent og pent !

32mm rør passer fint for en HMDI kabel som den jeg har kjøpt (BetterCables). Da burde det går bra for de andre HDMI kablene, tror jeg.

Jeg klarer ikke å finne boksen på ELKO men spør din elektriker hvis du trenger den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for tips Jerome og Janghell. Har du forresten noen bilder å supplere med Jerome, på hvordan du har terminert dette? Begynner å bli klarere for meg at god terminering kan bli en utfordring...

Newcomer Syltynn sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Nå er jeg ferdig med å lege rørene i hjemmekino mitt. Jeg har valgt å bruke en 32mm rør og en 10cmx x 10cm koblingboks fra Elko. Den er veldig bra fordi du kan koble 4 16mm rør (2 på hver side av boksen) og 2 25mm rør (1 på hver side). Jeg måtte lage et hull på toppen for å koble røret som er 32mm med det er ganske lett å gjøre (med drill å kniv).
    Plasserer du boksen bak anlegget ditt kan du koble alle HT + PJ'en din. Rent og pent !

32mm rør passer fint for en HMDI kabel som den jeg har kjøpt (BetterCables). Da burde det går bra for de andre HDMI kablene, tror jeg.

Jeg klarer ikke å finne boksen på ELKO men spør din elektriker hvis du trenger den.
    Denne kanskje?. 66 6LØP TKN.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syltynn
    Denne kanskje?. 66 6LØP TKN.
    Ja !!! Det er denne :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av egilDOTnet
    Ok, takk for tips Jerome og Janghell. Har du forresten noen bilder å supplere med Jerome, på hvordan du har terminert dette? Begynner å bli klarere for meg at god terminering kan bli en utfordring...
    Jeg tok et bilde i går. Det viser mer eller mindre hvor mange rør er koblet til en boks.

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janghell
    Jeg holder på med hjemmekinoen min, og der har jeg brukt 50mm rør fra vegg og opp til projektor i taket. Se bilde
    Hvordan har du festet røret på 50mm til boksen? Ser ut som du har brukt en vanlig veggboks.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde ett stort hull i toppen av veggboksen. Klamret røret rett over veggboksen.
    Tok også også og limte røret fast med epoxylim til boksen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har sjøl lagt ett 50mm rør fra bak sofaen og til bak stereobenken, og ett fra bak stereobenken og opp til Pioneer 507en min. Desse er skråskjert og ender i ein vanlig ELKO veggboks,type rød, som eg har frest hull i.
    Eg har og lagt Prefix rør (rør med kabel) med 4mm2 høyttalerkabler bak sofaen som ender i veggbokser. Har tenkt å terminere desse i to uttak, men sliter med å finne noke som er brukandes. ELKO har høyttalerkontakter, men desse er små og pinglette. Har vurdert litt å bruke ein 12V stikkontakt, men har ikkje bestemt meg enda.

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte, da jeg hadde samme dilemma for halvannet år siden, et 40mm rør kjøpt på Otra i bærum koblet til en vanlig stenderboks i begge ender. Inne i dette ligger det en monster 400- kabel, og røret måtte strekkes ut på baksiden (inne på soverommet) for å få trukket kabelmonsteret gjennom. Anbefaler deg på det sterkeste å trekke kabelen i røret før du monterer det permanent, for som andre også har nevnt så er det ikke helt enkelt å trekke hdmi-kabler både pga pluggen og pga rillene i k-rør.

Dersom du bruker rørleggerrør (pvc) så glir det hvertfall noe enklere vil jeg tro.

I hver ende har jeg en ramme. På anleggssiden så er det en 5er-ramme med en eurokontakt (som har 3 "lampettstikk"), en jordet kontakt, en nettverkskontakt (så man får nettverk over alt i kåken), og to blindlokk (fås kjøpt der du kjøper alt det andre). I det ene blindlokket freste jeg bare ut et lite hakk på den ene siden (multidremel er gull) hvor hdmi-kabele går inn fra anlegget, og i det andre lokket er det montert 4 rca-kontakter fra biltema. Kabel til bakht går i hvert sitt standard 16mm rør og det er tilsvarende kontakter i taket over hver bakkanal. Over pj er det en 2er-ramme hvor hdmi kommer ut via blindlokk og det andre hullet har en enkel jordet kontakt til pj.

Fungerer helt glimrende, og hvertfall etter at jeg fikk i hus reciever med hdmi ut og alt annet inn...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shooter
    Jeg brukte, da jeg hadde samme dilemma for halvannet år siden, et 40mm rør kjøpt på Otra i bærum koblet til en vanlig stenderboks i begge ender. Inne i dette ligger det en monster 400- kabel, og røret måtte strekkes ut på baksiden (inne på soverommet) for å få trukket kabelmonsteret gjennom. Anbefaler deg på det sterkeste å trekke kabelen i røret før du monterer det permanent, for som andre også har nevnt så er det ikke helt enkelt å trekke hdmi-kabler både pga pluggen og pga rillene i k-rør.

Dersom du bruker rørleggerrør (pvc) så glir det hvertfall noe enklere vil jeg tro.

I hver ende har jeg en ramme. På anleggssiden så er det en 5er-ramme med en eurokontakt (som har 3 "lampettstikk"), en jordet kontakt, en nettverkskontakt (så man får nettverk over alt i kåken), og to blindlokk (fås kjøpt der du kjøper alt det andre). I det ene blindlokket freste jeg bare ut et lite hakk på den ene siden (multidremel er gull) hvor hdmi-kabele går inn fra anlegget, og i det andre lokket er det montert 4 rca-kontakter fra biltema. Kabel til bakht går i hvert sitt standard 16mm rør og det er tilsvarende kontakter i taket over hver bakkanal. Over pj er det en 2er-ramme hvor hdmi kommer ut via blindlokk og det andre hullet har en enkel jordet kontakt til pj.

Fungerer helt glimrende, og hvertfall etter at jeg fikk i hus reciever med hdmi ut og alt annet inn...
    Det er ivertfall ingen problem å få gjennom ein HDMI + ein 2xphono kabel i ett 50mm rør. Er bare til å bruke ei trekkefjør og trekke dei gjennom med. For dei som ikkje har det så anbefaler eg å altid ha eit tau i røret.

Kan du legge inn ett bilde av lokket med RCA-kontaktene? Vurderer å lage noke sånt sjøl, men er redd det bygger for langt ut, og at det blir stygt. Det blir synligt til bakhøyttalerene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene ble litt for store til at jeg fikk lov til å laste dem opp her, og jeg har dessverre ikke photoshop på maskinen. Men send meg en pm med en mailadresse, så kan jeg sende dem direkte til deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shooter
    Bildene ble litt for store til at jeg fikk lov til å laste dem opp her, og jeg har dessverre ikke photoshop på maskinen.
    Bruk Irfanview (irfanview) for å gjøre dette, du trenger ikke Photoshop. Det er enkel og fort gjort ! Det finnes også en batch funksjon som er veldig nyttig når du tar en del bilder.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjør vi et nytt forsøk med programmet som ble tipset om

Bak er både meg og uten kabel for å vise str på pluggene. Til venstre for frontlokket sees også blindlokket hvor hdmi-kabelen forsvinner inn i veggen. Her er lokket snudd 90€ ifht de andre lokkene, slik at sporet kom på siden og ikke topp/bunn. I tillegg er det her plass til å trekke en cat7 og lodde egne komponentkontakter.

Kabler til bakht er kun loddet på midtkontakten i rca-pluggene, både for å unngå evt støy fra + til - (uten at jeg vet sikkert om det ville vært noe problem) og for at det ser mer "riktig" ut med en plugg på hver.

Fordelen med disse var enda større før jeg fikk veggmonterte ht bak. Da var det ekstremt enkelt å trekke ut pluggene og fjerne stativene ved barnebesøk f.eks. og folk la ikke merke til boksene i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen du har valgt ser bra ut, mener jeg. Jeg tror at jeg skal kopiere deg men er ikke helt sikker at jeg vil bruke RCA pluggene. Det kan fort skje at minste mannen (eller kona :??? hos oss kobler noe annet en HT kabler på disse...

Finnes det ikke en enkel løsning uten å bruke dyre proffe plugger ? Jeg skal lette litt mer og si ifra hvis jeg finner noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Løsningen du har valgt ser bra ut, mener jeg. Jeg tror at jeg skal kopiere deg men er ikke helt sikker at jeg vil bruke RCA pluggene. Det kan fort skje at minste mannen (eller kona :??? hos oss kobler noe annet en HT kabler på disse...

Finnes det ikke en enkel løsning uten å bruke dyre proffe plugger ? Jeg skal lette litt mer og si ifra hvis jeg finner noe.

Ljudia AB. Webbutiken &cart_id=

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •