Karmsett med dempingslist

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Karmsett med dempingslist

Hei,

Butikken Monter selger et hvitmalt karmsett med dempingslist. Her er det de sier:
    'Du tror det ikke før du ikke hører det. Dempingslistene reduserer lydgjennomgangen og gjør det lettere å ha aktive familiemedlemmer i huset.'

Jeg har aldri prøvd en dørkarm med disse dempingslistene. Har dere noe erfaring å dele ?

En slik karm er mye dyrere (x3) enn en vanlig karm, så er det helt unødvendig hvis det bare redusere lukkelyden og ikke mer ...

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg trur forskjellen på den karmen du henviser til og en vanlig karm er en tettningslist som er ferdig montert og den hjelper siden den tetter mellom dør og karm rundet hele døra. men jeg valgte å kjøpe tettningslist og lime på karmen sjølv, siden den koster under 100.- for 6 meter tror jeg det var!

du kan jo høre med monter også om det stemmer!

Lykke til

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har de løst problemet med åpen spalt under døra (flat dørstokk)? I moderne hus med fast avtrekk skal det være en slik spalt for ventilasjonens skyld.
    Har du noen link til en nærmere beskrivelse?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    jeg trur forskjellen på den karmen du henviser til og en vanlig karm er en tettningslist som er ferdig montert og den hjelper siden den tetter mellom dør og karm rundet hele døra. men jeg valgte å kjøpe tettningslist og lime på karmen sjølv, siden den koster under 100.- for 6 meter tror jeg det var!
    Det er akkurat det jeg hadde tenkt å gjøre initialt. Men det så ut på bildet som listen var litt spesielt.

Jeg har spurt hos Monter men de sa at jeg måtte bestille (i.e. betale) en karm for å se hvordan den er :shock:

Jeg tror at jeg gjør det selv, da blir det perfekt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hvordan har de løst problemet med åpen spalt under døra (flat dørstokk)? I moderne hus med fast avtrekk skal det være en slik spalt for ventilasjonens skyld.
    Har du noen link til en nærmere beskrivelse?
    Det vet jeg ikke. Alle de karmene jeg har kjøpt gikk rundt hele døra. Da er det ingen mulighet for å ventilere rommet via døra. Det er egentlig mye bedre for lydisolering med en lydtett dør, synes jeg.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte faktisk på den samme karmen, men synes det blir for dyrt. Skal kjøpe dører på montér etterpå og tenkte kjøpe nye karmer også, men blir rimelig heftig med over 600 kr pr karm x 5 dører. Kjøper heller tetningslist selv og limer på, funker kurant det også.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da virkelig ikke mer enn en helt vanlig tetningslist i disse karmene hos Monter
    Ser ingen grunn til at den listen skal virke bedre enn det du selv kjøper på en byggforretning til en brøkdel av prisen. Dersom du skal dempe lyd gjennom døra er mitt forslag:

- skikkelig isolasjonstening mellom karm og vegg (under pyntelista). Sørg for at det ikke er lysåpning.
    - kjøp 3M e.l. tetningslist til noen kroner
    - invester i en skikkelig tung (f.eks. heltre-)dør. Moderne billigdører er støpt opp av tynne plater med luft inni. Disse demper omtrent like bra som en gardin (nåja, litt bedre kanskje...) En 5-10.000,-kroners eikedør vil gjøre en god del :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hvis du har mulighet...2 dører

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen grunn til at den listen skal virke bedre enn det du selv kjøper på en byggforretning til en brøkdel av prisen.
    Helt enig !

- invester i en skikkelig tung (f.eks. heltre-)dør. Moderne billigdører er støpt opp av tynne plater med luft inni. Disse demper omtrent like bra som en gardin (nåja, litt bedre kanskje...) En 5-10.000,-kroners eikedør vil gjøre en god del :grin:
    Da tror jeg at det er bedre å kjøpe en lydislolertdør (leilighetsdør/klimadør). Disse dørene koster fort 5000-7000,- kroner men du slipper å lydisolere dem.
    Jeg har ikke tenkt å bruke så mye penger i en dør, vil helst lydisolere den selv. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •