Valg av løsninger i kino rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 135
    Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av løsninger i kino rom

Hei, valg av takløsning i hjemme kino. Jeg har et kjeller rom med tre lekavegger og en tre vegg. mål 6,30 x 3,85 x 2,45 m, det jeg lurer på er hva gir best resultat av tak hengende i lydbøyler eller liggende på vegger som er adskillt flytende gulv, med tanke på lydoverføring til huset ??

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Hei, valg av takløsning i hjemme kino. Jeg har et kjeller rom med tre lekavegger og en tre vegg. mål 6,25 x 4 x 2,4 m, det jeg lurer på er hva gir best resultat av tak hengende i lydbøyler eller liggende på vegger som er adskillt flytende gulv, med tanke på lydoverføring til huset ??
    Jeg tror det er liten tvil om at rom-i-rom er den absolutt beste løsningen (så vidt jeg skjønner er det det du beskriver som alternativ nr 2).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg tror det er liten tvil om at rom-i-rom er den absolutt beste løsningen (så vidt jeg skjønner er det det du beskriver som alternativ nr 2).
    Ja det blir vell det når jeg bygger vegger gulv og tak som ikke er i kontakt med eksisterende vegger og tak, så du mener det er den beste løsningen, jeg trenger vell ikke rare klaringen ,mellom leca og ny vegg ? og mellom eksisterende tak og tak nummer to, dette vil jo redusere høyden på rommet ?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder AVrom før bygging

Her er rommet jeg vil prøve og bygge til hjemmekino, det blir mangen spørsmål siden jeg ikke har noen erfaring med bygging. Rommet består av 25 cm leca på alle vegger untatt en liten bit rundt dør. taket er isolert med 200 mm rockwool og trepanel
    Mål
    Høyde 245 cm
    Bredde 385 cm
    lengde 630 cm

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldiggris

Finnes plenty av tråder om lydisolering her så det er bare å søke og lese til krampa tar deg

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et utgangspunkt du har:-D Du kan jo ta en titt i tråden min og se hvordan jeg har gjort det! med den takhøyden er det god plass til både lydbøyler i tak og varmekabler på gulvet! Er foresten veldig glad for at jeg la varmekabler i min hjemmekino = ryddig og god oppvarming

Lykke til!!!:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    For et utgangspunkt du har:-D Du kan jo ta en titt i tråden min og se hvordan jeg har gjort det! med den takhøyden er det god plass til både lydbøyler i tak og varmekabler på gulvet! Er foresten veldig glad for at jeg la varmekabler i min hjemmekino = ryddig og god oppvarming

Lykke til!!!:-D
    Hei, jeg er i dialog med Hjalmarjalla på mail angående løsninger i kino rom. Har bestemt meg for Varmepumpe som varmekilde, er gunstig både i forhold til oppvarming av resten av kjeller når kino ikke er i bruk og strøm forbruk, ikke noe draw back at en får mest mulig takhøyde heller. Løsningen blir rom i rom på flytende gulv. Bygger hele rommet opp på flytende gulv som ligger rett på grov støypt gulv, med fukt sperre, Isopor, 20 mm trinnlyds plater og gulvspon på topp, har ikke bestemt meg for eventuellt parket eller teppe.

Newcomer JacobH sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ser at du har pipe i rommet. Ofte er dette et problem, da lyd lett overføres til andre rom via pipen. Dette kommer av at det ikke er lov til å kle inn mer enn to sider av en pipe. Med mindre de to sidene som ikke viser på bildet ditt er åpne inn mot andre rom kan du ikke kle inn pipen din.

Det er ikke meningen å være negativ, men det er ofte best å ta tak i eventuelle problemer i planleggingsfasen.

Lykke til forøvrig! Det ser ut som du ellers har et glimrende utgangspunkt for en bra kino!

J

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Isolering av pipe

Sitat Opprinnelig postet av JacobH
    Hei!

Ser at du har pipe i rommet. Ofte er dette et problem, da lyd lett overføres til andre rom via pipen. Dette kommer av at det ikke er lov til å kle inn mer enn to sider av en pipe. Med mindre de to sidene som ikke viser på bildet ditt er åpne inn mot andre rom kan du ikke kle inn pipen din.

Det er ikke meningen å være negativ, men det er ofte best å ta tak i eventuelle problemer i planleggingsfasen.

Lykke til forøvrig! Det ser ut som du ellers har et glimrende utgangspunkt for en bra kino!

J
    Snekkeren som skal sette opp stendere og legge gulv er allerede satt på saken når det gjelder isolering av pipe. Pipen er åpen i tilstøtende rom med feieluke i det rommet. Eller så mente han dette ikke var noe problem hvis en isolerte med bransikring, er litt usikker på hva han mente med dette, men jeg regner med han følger byggforsk sine rettningslinjer. Skal diskutere dette med ham.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at to sider skal være synlige er at dersom pipen sprekker skal det kunne oppdages tidlig.

Hvis dere følger retningslinjene til Byggforsk vil det sikkert bli bra!

J

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rom-i-rom løsningen vil nok være det beste ja Ellers så misunner jeg deg dette morsomme prosjektet. Hadde vært morsomt å fått prøvd det selv. Husk bare å fuge godt mellom vegg plater, og i vegg-tak overgang. Dette vil bli de svakeste punktene. Lykke til!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at to sider skal være synlige er at dersom pipen sprekker skal det kunne oppdages tidlig.

Hvis dere følger retningslinjene til Byggforsk vil det sikkert bli bra!

J
    Denne typen pipe er isolert invendig i blokkene med isolasjon og inner rør av betong, dette fører til at en kan kle pipen så lenge en bruker brann hemmende materialer rundt utvendig slik jeg har forstått det.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kravet om at to sider må være gjelder også elementpiper. Byggforsks detaljblad om piper sier også dette.

Sakset fra Leca:
    Minst to sider av pipa skal være tilgjengelig for ettersyn. Bestemmelsenes krav om dette, er satt av hensyn til at eventuelle skader skal kunne oppdages. De frie sidene kan kles med papirtapet, som har ubetydelig strekkstyrke. Vinyltapet, strietapet og andre kledninger som
    har strekkstyrke eller overflate som gjør det vanskelig å oppdage skader på pipa, skal ikke benyttes.
    Kilde: http://www.maxit.no/media/37/brosjyrer/Leca_Pipe.pdf

J

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Kravet om at to sider må være gjelder også elementpiper. Byggforsks detaljblad om piper sier også dette.

Sakset fra Leca:

Kilde: http://www.maxit.no/media/37/brosjyrer/Leca_Pipe.pdf

J
    Ja er det ikke mulig og utføre dette slik snekker har sakt har jeg fortsatt en mulighet, for pipen skal isoleres fra på de to sidene som ligger i kino rommet, jeg vill ikke ha noe lyd på avveier. Pipen ligger åpen i tilstøtende rom og jeg kan da ta vekk kledningen på den siden som vender ut i gangen på utsiden av kino rommet og eventuellt kle denne med tapet som byggforsk sier i sine foreskrifter og Vola problem løst

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt nytt

Ja da er flytende gulv lagt og tjærepapp på vegger

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Stenderverk

Hadde snekker på besøk i dag, det går ganske fort framover med to dager med snekker, men i disse tider er Glava ikke så enkelt og få kjøpt, så det blir vell litt venting nå. Har lagt 5 cm klaring mellom eksisterende tak og nytt bjelkelag da kan jeg legge alle trekkerør over nytt tak og sparer mye borring for trekkerør i side vegger.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna:-D Kjedelig det med glava, men hva med isolasjon fra denne leverandøren? http://www.ultimat.no/
    Har en kompis som har valgt å bruke denne typen i nytt hus grunnet manhel på glava!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Her går det unna:-D Kjedelig det med glava, men hva med isolasjon fra denne leverandøren? http://www.ultimat.no/
    Har en kompis som har valgt å bruke denne typen i nytt hus grunnet manhel på glava!

Har litt tid som vil gå med til alle trekkerør, trekking av en ny 16 amp kurs for anlegg og strøm ledninger til div spotter osv. Byggeren lokalt kunne få inn en last fra polen i neste uke, siden jeg kun skal bruke 10 cm Glava blir det litt enklere og få kjøpt, det hadde vert verre med feks 20 cm eller 15 cm.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok! har hørt noen nevne levering i mai, så det var derfor jeg tenkte det kunne være et tips men ei uke går vel bra

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt bilder og spørsmål

Feil bilder, får **** meg ikke slettet disse igjen, ja ja får prøve med nytt inlegg

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •