Valg av løsninger i kino rom - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 135
    Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prøve kjøring

Snakket med den lokale leverandøren av akustikkplater og han gikk ned til halv pris på takplatene jeg har montert, så jeg flikker de som er montert og venter på to nye pakker plater som blir kostnads fritt levert, men jeg gidder ikke site og vente på disse så jeg har lagt teppefliser i 3/4 av rommet og flyttet in det meste av utstyr, fikk i går prøvekjørt Die Hard 4.0 og dette lover bra. Lyden virker meget bra, tok meg selv i det i en scene snudde jeg meg for og se etter en lyd.

Rommet virker helt tett, når jeg skal lukke innerste lyddøren må en legge trykk på for og kunne lukke denne, hører luften bli presset ut og dette må vere et godt tegn eller ? Mangler en downlight og lister kabelskjulere til subbene. Legger ved noen provisoriske blider, har ikke peiling på fotografering og formatering av bildere som dere sikkert ser, men skal prøve og ta flere bilder når rommet blir ferdigstilt. Som dere ser må jeg til med en noe større og bedre stereobenk, noen som har inspill på benk som har god bredde og plass mellom hyllene ? :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer!

Gratulerer med flott kino!

Godt for treiginger som meg å se at det er mulig å bli ferdig en gang...

Noen spørsmål:

1. Har innerveggene dine kontakt med ytterveggene noe sted for å støtte dem opp? Jeg skjønner ikke helt hvordan de kan bli stive/stabile nok uten diagonal-avstiving hvis de ikke er det... Kanskje litt rart at jeg spør om dette, siden jeg anbefalte deg rom-i-rom den gang da...

2. Er du fornøyd med lydisolasjonen?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Gratulerer med flott kino!

Godt for treiginger som meg å se at det er mulig å bli ferdig en gang...

Noen spørsmål:

1. Har innerveggene dine kontakt med ytterveggene noe sted for å støtte dem opp? Jeg skjønner ikke helt hvordan de kan bli stive/stabile nok uten diagonal-avstiving hvis de ikke er det... Kanskje litt rart at jeg spør om dette, siden jeg anbefalte deg rom-i-rom den gang da...

Innerveggene har ikke kontakt med yttervegg på noe punkt, vindusforingene er ikke spikret men ligger flytende i 2 cm silikon. Avstivningen ble løst med stål plater som ble montert rundt hele rommet mellom det nye stenderverket og leca mur for og holde konstruksjonen rett, stålplatene ble tatt av etter at en god del av gips platene var montert som igjen holder konstruksjonen låst på rett plass.

Lydisolasjonen ble helt utrolig bra, feks lydventilen, jeg stilte opp volumet til 96 db åpnet ventil og gikk ut i hagen, jeg måtte omtrent bøye meg ned til ventilen ute for og høre lyden. Går jeg opp i stuen over legger man nesten bare merke til bassen som dessverre forplanter seg en del enda, men her har jeg bestillt 2 stk Auralex Gramma dempeputer til og ha under subbene. Når jeg har 96 dB inne i rommet og måler med måleren rett på utsiden av døren målte jeg ca 60 dB.Når jeg skal lukke lyddøren merker jeg at de siste 10 cm før døren er lukket får jeg motstand og luft presses ut, så rommet virker veldig tett. Er meget fornyd så langt, men venter fortsatt på en del akustikktak som ikke er ferdig + en del små ting.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Innerveggene har ikke kontakt med yttervegg på noe punkt, vindusforingene er ikke spikret men ligger flytende i 2 cm silikon. Avstivningen ble løst med stål plater som ble montert rundt hele rommet mellom det nye stenderverket og leca mur for og holde konstruksjonen rett, stålplatene ble tatt av etter at en god del av gips platene var montert som igjen holder konstruksjonen låst på rett plass.
    OK. Jeg får be snekkerene om å finne på noe til platene er på plass. Stålplater høres litt voldsomt ut (med det var kanskje ganske små stålplater?). Tror jeg får greie meg med noen diagonale lister.

Lydisolasjonen ble helt utrolig bra, feks lydventilen, jeg stilte opp volumet til 96 db åpnet ventil og gikk ut i hagen, jeg måtte omtrent bøye meg ned til ventilen ute for og høre lyden. Går jeg opp i stuen over legger man nesten bare merke til bassen som dessverre forplanter seg en del enda, men her har jeg bestillt 2 stk Auralex Gramma dempeputer til og ha under subbene. Når jeg har 96 dB inne i rommet og måler med måleren rett på utsiden av døren målte jeg ca 60 dB.Når jeg skal lukke lyddøren merker jeg at de siste 10 cm før døren er lukket får jeg motstand og luft presses ut, så rommet virker veldig tett. Er meget fornyd så langt, men venter fortsatt på en del akustikktak som ikke er ferdig + en del små ting.
    Det med fungerende lydventil er jo glitrende! Kanskje jeg kan roe litt ned med mine syke ventilasjons-konstruksjoner...

Bassen opp hadde jeg mistanker om at kanskje ikke ble optimalt dempet, litt pga "triple leaf"-effekten du fikk ved ikke å ta ned eksisterende takbord. Denne effekten var jeg ikke klar over før du var ferdig, ellers hadde jeg tipset deg om det.

Suverent at lyddøren funka så bra! Hva med vindusproppene?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Jeg får be snekkerene om å finne på noe til platene er på plass. Stålplater høres litt voldsomt ut (med det var kanskje ganske små stålplater?). Tror jeg får greie meg med noen diagonale lister.

Det med fungerende lydventil er jo glitrende! Kanskje jeg kan roe litt ned med mine syke ventilasjons-konstruksjoner...

Bassen opp hadde jeg mistanker om at kanskje ikke ble optimalt dempet, litt pga "triple leaf"-effekten du fikk ved ikke å ta ned eksisterende takbord. Denne effekten var jeg ikke klar over før du var ferdig, ellers hadde jeg tipset deg om det.

Suverent at lyddøren funka så bra! Hva med vindusproppene?
    Vinduslemmene virker som de fungere utmerket siden jeg ikke hørte noe nevneverdig lyd når jeg sto på utsiden av vinduene i hagen, men jeg har ikke fått måle dB på utsiden enda, er for tiden på jobb så jeg får ikke sjekket noe mere før utpå nyåret.

Ellers så var det ca 2 mm tykke stålband som ble brukt for og holde reisverket på plass, tror jeg kledde hele taket med gips så klede jeg veggene så det var ganske avstivet før jeg begynte på veggene og måtte ta vekk de første stålbandene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så var det ca 2 mm tykke stålband som ble brukt for og holde reisverket på plass, tror jeg kledde hele taket med gips så klede jeg veggene så det var ganske avstivet før jeg begynte på veggene og måtte ta vekk de første stålbandene.
    Ah.... selfølgelig! Du skrev stålplater, så jeg ble litt satt ut ;-) Det er vel det som også blir kalt patentbånd? Det fungerte sikkert strøkent. Det kommer jeg til å bruke også!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah.... selfølgelig! Du skrev stålplater, så jeg ble litt satt ut ;-) Det er vel det som også blir kalt patentbånd? Det fungerte sikkert strøkent. Det kommer jeg til å bruke også!
    Ikke patentbånd de er for tynne og perforert med mangen huller for festing med skruer, men et glatt band som en knapt klarer og bøye med nevene, ca 3 cm bredde og 2 - 3 mm tykke, de må vere ganske kraftige.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke patentbånd de er for tynne og perforert med mangen huller for festing med skruer, men et glatt band som en knapt klarer og bøye med nevene, ca 3 cm bredde og 2 - 3 mm tykke, de må vere ganske kraftige.
    Ok. Jeg tar det til etteretning. Trodde patentbånd var rimelig strekkfaste, men hvis de skal virke "begge veier" så må man jo ha noe annet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den leverte lyddøren av type Swedoor 40 dB hadde også skader på pakningene :cry:
    Hvor mye måtte du ut med for 40 dB Swedoor'en? Jeg hørte med Dør og Vindu og de ville ha 4850 for den. Synes du den fungerer tilfredsstillende (testet med dør#2 åpen)?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Kjempe flott rom du har laget. Knall resultat.

Noen spørsmål:

Hva dimensjon brukte du på reisverket på veggene?

Har du mye lydlekasjer der du har elbokser, kabel utganger osv?

Mulig jeg har oversett det men har du lydisolert overgangen til vinduene noe?

Hvorfor la du tjærepapp på veggene? er det pga fukt?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei,
    Kjempe flott rom du har laget. Knall resultat.

Noen spørsmål:

Hva dimensjon brukte du på reisverket på veggene?

Har du mye lydlekasjer der du har elbokser, kabel utganger osv?

Mulig jeg har oversett det men har du lydisolert overgangen til vinduene noe?

Hvorfor la du tjærepapp på veggene? er det pga fukt?
    Hva dimensjon brukte du på reisverket på veggene? Jeg brukte 68 x 36 mm, Stenderverket kunne nok vert mye grovere optimalt sett, men dette er et kompromi i forhold til vekt mot gulv og reduksjon av areal som blir igjen i rommet.

Har du mye lydlekasjer der du har elbokser, kabel utganger osv? Har ikke registrert noen større lydlekasjer på noen av plassene.

Mulig jeg har oversett det men har du lydisolert overgangen til vinduene noe? Overgangen mellom vindusforingene og dobbel gips er fylt med ca 3 cm tykkt lag med byggsilikon, der er ikke brukt noen form for spiker for og ungå lydoverføring, eneste kontakten er glassfiberstria som er limt på til slutt.

Hvorfor la du tjærepapp på veggene? er det pga fukt? Jeg leide en snekker til og bygge reisverket og det flytende gulvet, det var en del utfordringer med dette når den nye konstruksjonen ikke skulle ha noen form for kontakt med den gammle konstruksjonen utenom gulvet. Han anbefalte bruk av tjærepapp mot yttervegger.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye måtte du ut med for 40 dB Swedoor'en? Jeg hørte med Dør og Vindu og de ville ha 4850 for den. Synes du den fungerer tilfredsstillende (testet med dør#2 åpen)?
    Swedoor 40 dB betalte jeg ca 5500 kr for, det er vel ingen forskjell omtrent om den ytterste døren er lukket eller ikke siden jeg ikke har isolert eller laget til pakkning på denne enda, men det kommer med tiden, det går mest i Julefeiring med unger for tiden så lite aktivitet på kinofronten

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye lyd kommer gjennom rommet når drar på litt volum?

Gir "rom i rom" god nok effekt iforhold til arbeidet?

Når du hengte opp bakhøytalerene, festet du de med skruer? Da vil vel skruene gå rett gjennom begge gipslagene?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du hengte opp bakhøytalerene, festet du de med skruer? Da vil vel skruene gå rett gjennom begge gipslagene?
    Jeg vet ikke hvordan Ammatør har gjort det, men spikerslag bak gipsen til høyttalere og annet, er nok en fordel.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye lyd kommer gjennom rommet når drar på litt volum?

Gir "rom i rom" god nok effekt iforhold til arbeidet?

Jeg er meget fornøyd med resultatet av rom i rom, når jeg prøvet og spille med 96 dB målt i lydrommet var det nesten bare dypeste bass jeg hørte noe til i stuen som ligger over.

Hei, jeg passet på og skru festene til bakhøytalerene der hvor det ligger stender på baksiden av gipsen slik at lydlekasjen blir minimert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question :?

Jeg er meget fornøyd med resultatet av rom i rom, når jeg prøvet og spille med 96 dB målt i lydrommet var det nesten bare dypeste bass jeg hørte noe til i stuen som ligger over.

Hei, jeg passet på og skru festene til bakhøytalerene der hvor det ligger stender på baksiden av gipsen slik at lydlekasjen blir minimert.
    Ikke meniga å pirke eller ødlegge morroa, men vil man ikke forplante mer lyd ved å gi høytalerene direkte kontakt med stenderene? Tre leder jo lyd veldig godt... Da er lyden pluteslig forplantet i treverket, kontra om man hadde brukt gips plugg... Da må lyden først gå fra skruen til gips pluggen, til gips eller luft før det kommer til tre/stenderverk...

Jeg bare spør fordi jeg ikke vet, ...og er i ferd med å henge opp mine bak høytalere...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ponnypetra
    Ikke meniga å pirke eller ødlegge morroa, men vil man ikke forplante mer lyd ved å gi høytalerene direkte kontakt med stenderene? Tre leder jo lyd veldig godt... Da er lyden pluteslig forplantet i treverket, kontra om man hadde brukt gips plugg... Da må lyden først gå fra skruen til gips pluggen, til gips eller luft før det kommer til tre/stenderverk...

Jeg bare spør fordi jeg ikke vet, ...og er i ferd med å henge opp mine bak høytalere...
    Lydforplantningen har ikke så stor betydning når jeg har bygget rom i rom, da er ikke stenderene i kontakt med veggene på utsiden, men prinsippet ditt er riktig, jeg vill heller ta det lille som går av lyd gjennom plastfeste på baksiden av høytaleren en og ikke få godt feste i veggen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydmålinger

Har nå tatt en runde med lydtrykksmåleren for og se hvor bra rommet isolerer mot lyd ut, fyrte opp Ramstein med 100 dB i rommet og målte rett på utsiden av første dør viste 64 dB. I stue over målte jeg 54 dB, så det ble ikke så verst :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stereo benk del 2

Har nå montert stereobenk nr 2 for og gi bedre plass til fremtidige oppgraderinger:-D

Newcomer berntmagnus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Stord
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke stereobenker har du? Er begge samme produsent, eller?

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •