Valg av løsninger i kino rom - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 135
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Denne tråden skal jeg følge, potensialet du har her er meget bra! Gleder oss til å se resultatet også.

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tols1, jeg er enig i det men for og ungå og miste mere takhøyde ble det brukt 2 x 4".
    Skal i tillegg ha 45 graders skråstiver mellom vegger og tak, slik at spennet på bjelkene blir kortet inn. Utenpå disse blir det laget en skrå kasse for infelte downlights som skal styres av Moeller fjernstyrt soneindelt lysstyring. Jeg er nå begynt og vurdere og bruke sponplater på lag nummer to på vegger og tak, er det noen som har inspill på dette ?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Tols1, jeg er enig i det men for og ungå og miste mere takhøyde ble det brukt 2 x 4".
    Skjønner. Det blir helt sikkert en meget bra løsning. Veldig spennende prosjekt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydisolert dør

har nå begynt og inhente info om lyddører til invendig vegg og i den sammenheng dukker det opp en del spørsmål. Her er hva en av produsentene kunne tilby ref:
    Våre lyddører er godkjent som B30/35dB, dvs at de har lyddempende egenskaper på minimum 35dB. Fås kun i glatt/slett utførelse, malt standard hvit NCS S0502Y dør og karm, sylinderlåskasse 565.

Da er spørsmålet demping på 35dB er ikke det lite demping ?

Hvor høy demping bør en lyddør som skal stå i innervegg på rom i rom konstruksjonen ha for å få tilsvarende effekt som rommet med dobbel gips ?

Håper der er noen som kan komme med forslag på løsninger ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høy demping bør en lyddør som skal stå i innervegg på rom i rom konstruksjonen ha for å få tilsvarende effekt som rommet med dobbel gips ?
    Det finnes masse informasjon om dette. Nede finner du et par bilder som svarer deg (info fra Glava).

Håper der er noen som kan komme med forslag på løsninger ?
    Du kan bruker to dører eller lydisolere en vanlig dør selv. Gjør du det selv så finner du masse info her på forumet og du kan isolere så mye du ønsker (eller kan). Legge tykke lydplater på begge sidene hjelper vel en del og er mye billigere en å kjøpe en helt ferdig lydisolert dør.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer utmerket å lydisolere vanlig innerdør. Selv limte jeg på et lag med 20mm lydmatter av samme type som benyttes til lyddemping av motorrom i f.eks båter o.l, og la til slutt et lag med 12mm porøs plate. Denne trakk jeg først med sort stoff (speaker grill fra Biltema).

Legg også gummilist i karmen, slik at dørbladet blir helt tett mot karmen, samt at dette også blir tett.

Er meget fornøyd med denne løsningen selv.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Fungerer utmerket å lydisolere vanlig innerdør. Selv limte jeg på et lag med 20mm lydmatter av samme type som benyttes til lyddemping av motorrom i f.eks båter o.l, og la til slutt et lag med 12mm porøs plate. Denne trakk jeg først med sort stoff (speaker grill fra Biltema).

Legg også gummilist i karmen, slik at dørbladet blir helt tett mot karmen, samt at dette også blir tett.

Er meget fornøyd med denne løsningen selv.
    Hvordan fikkset du det med trykkerten/dørhandtaket, forlenget du akslingen gjennom døra eller ?

Dempet denne lydisolasjonen like bra som dobbel gips vegg ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du må forlenge akslingen gjennom døren for vriderne ja. Skal mye til å få en dør til å lydisolere like bra som en isolert vegg med 2 lag gips. Døren må i såfall bygges med samme standard da....blir veldig tykk den døren da :-)

Hos meg blir det selvfølgelig lyd når jeg spiller over 100db, men med dempet dør...helt ok.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Du må forlenge akslingen gjennom døren for vriderne ja. Skal mye til å få en dør til å lydisolere like bra som en isolert vegg med 2 lag gips. Døren må i såfall bygges med samme standard da....blir veldig tykk den døren da :-)

Hos meg blir det selvfølgelig lyd når jeg spiller over 100db, men med dempet dør...helt ok.
    Det høres bra ut, jeg tror jeg prøver meg på og lage meg 2 dører som jeg lydisolere selv. Eller så blir vell vinduene et svakt punkt med tanke på lydgjennomgang, noen som har erfaring med typer vindu som fungerer bra ?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilslutningspanel / lydisolering ?

Hei, er det noen som har brukt eller har erfaring med tilslutningspanel for høytalere på gipsvegg, jeg lure på om der er noe en kan fylle inn i elboks på baksiden eller lignende for og begrense lydgjennomgangen der terminalene blir montert på utsiden av elboksene i dobbel gipsvegg ? legger ved bilde av tilslutningspanel

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolert

Ja da har jeg fått isolert vegger og tak, det gikk litt tid før en fikk tak i Glava i disse dager. Har også montert in plastrør til gjennomføring av rør til varmepumpe og montert rør gjennomføring til Flexit Lydventil R 80, blir spennende og se hvor bra lydventilen isolerer. Nå blir neste steg og legge fukt sperre med 0,15 mm plast duk på vegger.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips plater

Ja da var fukt sperre og første lag gipsplater på plass, det tar litt tid siden det er begynnt og bli en del utearbeid rundt hus også. Det er veldig lett og bomme litt med gjennomføringer til elbokser som dere ser, har nå grovsparklet alle plateskjøter og fuget elbokser, veg/gulv og veg/tak med byggsilikon.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Her er du godt i gang ja, rommet tar form nå.
    Det fine med gips er at det passer så godt i lag med sparkel

Ser frem til fortsettelsen!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å ta form Ammatør. Godt å se at det går fremover for noen hvertfall....

Har du tenkt på finish og farger enda?
    Hvor mange sitteplasser?
    Sofa eller recliner?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Det begynner å ta form Ammatør. Godt å se at det går fremover for noen hvertfall....

Har du tenkt på finish og farger enda?
    Hvor mange sitteplasser?
    Sofa eller recliner?
    Har ikke tenkt så mye på farger og finish enda, når jeg er ferdig med andre lag gips skal det bygges skråkasser langs tak og vegg. Likte ganske godt løsningene til Akto når det gjelder farger og spotter. Har fra før en duo recliner se min gammle kino. Det og bygge AVrom koster jo litt så vi får se hvor mye kapital som er igjen når en har bygget det meste ferdig :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips x 2

Ja da var andre lag med gips på plass og første runde med sparkling ferdig, dritt jobb denne sparklinga, men, men skal det bli bra så må det vell til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... dritt jobb denne sparklinga, men, men skal det bli bra så må det vell til.
    Ooh ja, helt enig. Og du er nødt til å gjøre en ekstrem god jobb der hvis du skal bare male veggene, noe som jeg ikke anbefaler egentlig. Jeg har gjort det og fikk det aldri så bra som jeg kunne ønske.

Lykke til videre

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Ooh ja, helt enig. Og du er nødt til å gjøre en ekstrem god jobb der hvis du skal bare male veggene, noe som jeg ikke anbefaler egentlig. Jeg har gjort det og fikk det aldri så bra som jeg kunne ønske.

Lykke til videre
    Er i grunnen enig med deg, har innhentet priser på smart panel i MDF og det blir vell en del Akustikk plater her og der til slutt, men disse leveres bare i lys farge og det er ikke optimalt, så jeg får kikke litt rundt

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å gå for samme løsning tror jeg. 2 lag gips og mdf-panel over. Godt å vite at man slipper den hersens sparklingen! Hvordan blir det med gulvet? Teppe?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser flott ut! har fulgt med deg siden start, alltid moro med slike tråder!

Spørsmål: Jeg regner med du har lagt 18-19mm lekter under gulvet ute ved veggene? Når du får vekta av veggene og taket oppå gulvet, akkurat der lektene ligger, vil ikke det presse gulvet såpass ned at det blir liggende på lektene, og dermed skape fast forbindelse med gulvet under? I ditt tilfelle har det vel ikke så mye å si, men jeg har selv et prosjekt på planleggingsstadiet, der jeg vurdererer flytende gulv med vegger oppå, men i og med at mitt rom er ei loftstue, er jeg livredd for at flytende gulv blir forgjeves, om det blir kontakt mellom gulvene pga vekta over lektene.... :???:

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •