Materialer for bedre akustikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Trondster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Materialer for bedre akustikk

Hei,

Har lest litt på nettet om forbedring av akustikk i rom. Har et kjellerrom med murvegger og gulv hvor jeg tenker å gjøre noe med lyden. Lydisolering som sådan er ikke fullt så interessant - det er mitt eget hus, og jeg spiller ikke så høyt at det sjenerer naboene. Er her kun interessert i bedre lyd..

Vurderer her å lage s.k. Super Chunks i hjørnene og noen lydabsorberende paneler på veggene for å ta førsterefleksjonene.

På nettet snakker de om å bruke Owens Corning 703 til sånt noe. Er det noen som vet hvilke tilsvarende produkter som er å få fatt i i Skandinavia, f.eks. fra Rockwool og Glava? Eller andre produsenter? Har forsøkt å myse litt på produktene begge steder, men finner ikke data for vekt og sånt noe.
    Bor ellers i København, men går ut fra at det er muligheter for å få fatt i stort sett det samme i Norge og Danmark..

Owens Corning 703 veier 3 pcf (pund/kubikkfot) = 48 kg/m3. OC 701 er på 1.5 pcf = 24 kg/m3, mens den litt dyrere OC 705 er på 6 pcf = 96 kg/m3.

Har ellers funnet en monstertabell med oversikt over forskjellige materialer, men er ikke sikker på f.eks. hvilke av rockwool-produktene listet her som mapper til hvilke på Rockwools sider..

Rommet mitt:
    Kode:

3.80m
     +-------------+
     |  |-Lerret-| |
     | F    C     F+----+
     |             1.60m|
    5|                  | 2.40m
    .|                  |
    6|             +----+
    5|    X   X    |2 F - Front speaker
    m|             |. C - Center speaker
     |             |6 R - Rear speaker
     |R           R|5 X - Listening positions
     +-------------+m

Høyde under taket er 206 cm - ikke så høyt.

Med lengderetningen på rommet på 5.65m, så blir egenfrekvensen ca. 30Hz. Stemmer ganske bra med at lyden på 30Hz blir forsterket og at 60Hz nesten forsvinner midt i rommet..
    Har bestilt RadioShack lydmåler - har store planer om å koble den opp til PC'en og analysere/logge litt med Room EQ Wizard - når lydmåleren bare kommer, da. :-?

Noen andre som har kikket mer på dette emnet, og har noe input?

.dnorT

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått RadioShack lydmåler og testet litt sammen med Room EQ Wizard. Stygge greier - går skikkelig opp og ned på forskjellige frekvenser, og endrer seg totalt rundt om i rommet. Her må noe gjøres! Her er graf målt i ørehøyde:

Skulle egentlig vært rimelig flat på 75dB fra 30Hz og oppover..Fysjom!

Kaaan ha en sammenheng med at jeg har bare murvegger, da.. :-|

Mmmh. Arcam og Dynaudio. De røde flekkene under senter'n er fra Wii's sensorbar - kameraet ser IR bedre enn meg... ;-)

Har myst litt rundt på materialer. Lurer på noen Rockfon-plater (Rockwool takplater) i taket, men har også fått tips om et dansk firma som lager lydplater av trebetong - Troldtekt. Selges også som plater med rockfon oppå. Interessant lydabsorbsjon..
    Tenker å dekke taket med lydplater, eventuelt med mineralull over. Mister et par centimeter takhøyde, men det får så være. Tenker å lage en liten detalje med hull i takplatene til lerretet, så det blir rimelig skjult når det ikke er trukket ned..

Lager bassfeller i hjørnene foran og hjørnet bak uten dør.
    Tenker å legge troldtekt-plater på bakveggen med 10 cm mineralull og 10 cm luft inn til veggen. Lurer også på å legge det samme på sideveggene, men er engstelig for at det blir for dødt oppe i de høye og midtre frekvensene med så mye lydabsorbsjon. Kanskje noen treplater utenpå igjen?

Har ellers fått tips om svenske produsenter som lager pakkeløsninger, men tror jeg får mer valuta for pengene med DIY-prosjektet mitt..

Noen som har input? :-?

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry har ingen input.. Men eg har tenkt å gjøre det samme, har stor tru på at min frekvenskurve er mye verre en din.
    Skal gå til innkjøp av ein radioshack om ikkje så lenge, får se om eg trenger å forbedre rommet. Har betong vegg allaround eg og. Følger spendt med! Husk å ta masse bilder!

MVH

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller i hjørnene høres lurt ut!

Ta en kikk på denne Mini-testen for info rundt akustikkplater. Og litt styling av akustikkplater her: Kledning

Jeg har også skaffet meg 12 stk. Rockwool Akustikkplater(de heter det). De skal ha en bra demping i alle frekvenser, men 30Hz er nok litt dypt. Har kledd disse med høyttalerstoff og skal henge noen i skråtaket og bak/på siden av frontene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Sorry har ingen input.. Men eg har tenkt å gjøre det samme, har stor tru på at min frekvenskurve er mye verre en din.
    Skal gå til innkjøp av ein radioshack om ikkje så lenge, får se om eg trenger å forbedre rommet. Har betong vegg allaround eg og. Følger spendt med! Husk å ta masse bilder!

MVH
    Hei, Frode.

Frekvenskurven endrer seg veldig rundt om i rommet - og er en _helt_ annen baki hjørnene osv..
    Starter selve byggeprosessen en gang i mai, tenker jeg, og har planer om å dokumentere med masser av bilder.. Får vel starte en egen byggetråd når jeg har planlagt ferdig og begynner å kjøpe inn materialer. :-D

Trond.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    (..)
    Jeg har også skaffet meg 12 stk. Rockwool Akustikkplater(de heter det). De skal ha en bra demping i alle frekvenser, men 30Hz er nok litt dypt. Har kledd disse med høyttalerstoff og skal henge noen i skråtaket og bak/på siden av frontene.
    Hei, Morten.
    Har allerede lest gjennom testen din - interessant!
    Akustikkplatene dine - har kikket på dem på Rockwools hjemmesider, men mangler et par tall.. Har du vekten pr kubikkmeter og prisen for kvadratmeter i tykkelsen du kjøpte dem i?

Antar det vil funke glimrende å sette dem på skrå i hjørnene bak høyttalerne dine, samt i refleksjonspunktene. Du kunne kanskje også vurdere å prøve Rockwool akustikkplater horisontalt øverst i taket, samt på bakveggen..

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bruke disse her i taket mitt; Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Sombra

Og denne har jeg på veggene; LECODEMP

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers prioriterer jeg som sagt ikke i lydisolering - er egoist og kun interessert i best mulig lyd for meg selv når jeg hører på musikk og ser film. Det blir plenty av lydisolasjon uansett, og jeg spiller ikke _så_ høyt - er ikke interessert i tinnitus.

Det er mange rundt om på forumet som har montert lydbøyler og gipsplater. Er dette egentlig nødvendig hvis man bare skal få bedre lyd og ikke skal isolere?
    Gir ikke gipsplater og trepanel mye mer refleksjon enn lydplater på veggene og i taket?

..Eller skal det være gips/panel på veggene for å ikke for å få for "dødt" rom?
    Har sett flere innlegg i 'gips-trådene', men der diskuterer man isolering, ikke absorbsjon..

Generelt angående lydbøyler: Snakket med innehaveren av en Hifi-butikk for noen år siden om lydrommet han lagde hjemme. Han fortalte at han hadde montert lydbøyler i taket, men at han pelte dem ned igjen - det 'sang' i lydbøylene når han spilte musikk. I steden for lydbøyler brukte han tau til å henge opp takbjelkene, og ble visst mye mer fornøyd med resultatet.
    Selv har jeg uansett ikke plass under taket til lydbøyler, da..

Ellers - det er mange som også skriver at laget med plater i taket skal være helt tett - at man skal dekke helt til mellom platene, inntil veggen og sånt. Er det nødvendig at det er potte tett også hvis isolasjonen ikke er så viktig?

Håper på svar.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Trondster!
    Det er ikke nødvendig å sette opp gips og panel, dersom du ikke skal dempe lyden utenfor. Da er det bedre å teste ut forskjellige paneler/isoalsjons-matter for å absorbere problemlydene.

Det er ikke nødvendig å ha det tett rundt platene, da lyden forsvinner bak der uansett, sånn jeg har skjønt det. Det er kun for lyd utenfor dette gjelder.

Tror ikke plater vil dempe for mye, da det er ganske nakent og hardt der fra før. Ville satt plater minimum i førsterefleksjonene fra frontene, dvs bak og på sidene, samt taket i vinkelen mellom deg og høyttalerne. Dette hjelper veldig på å "roe" ned lyden og renser opp i grums som du ellers hører.

I og med at du har det såpass nakent, kunne også diffusorer være en ide. Lag noen rammer som i tråden min og sett masse småstumper med f.eks. 2"x4" ut fra veggen i forskjellige lengder og vinkler, så vil disse være med å spre lyden i mange retninger i stedet for å dempe den.

Har fått opp noen plater på veggen nå, ble veldig pent med rammene og høyttalerstoffet:-D Bilder kommer muligens senere i kveld/natt. Må opp og jobbe litt mer med målinger:-D Moro med kino...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondster
    Hei, Morten.
    Har allerede lest gjennom testen din - interessant!
    Akustikkplatene dine - har kikket på dem på Rockwools hjemmesider, men mangler et par tall.. Har du vekten pr kubikkmeter og prisen for kvadratmeter i tykkelsen du kjøpte dem i?

Antar det vil funke glimrende å sette dem på skrå i hjørnene bak høyttalerne dine, samt i refleksjonspunktene. Du kunne kanskje også vurdere å prøve Rockwool akustikkplater horisontalt øverst i taket, samt på bakveggen..
    Vet dessverre ikke hvor mye de veier per kubikk, men de er som isolasjonsplater flest, litt tettere pakket.
    Prisen jeg gav kan jeg dessverre ikke oppgi, da jeg fikk de litt "bakveien":-D
    Prisen på en pakke hos HC Thaugland på 5cm tykkelse er 728,- for 6 plater på tilsammen 4,32 kvm. Det skulle da gi en pris på 168,50 pr.kvm.

Er i gang med å henge plater i skråtaket og teste ut plassering bak høyttalerne.
    Sliter litt med at det blir dempet for mye i nedre mellomtone(250-500Hz) når jeg plasserer noe bak HTerne. 80 og 90 Hz booster jeg ved å sette to doble plater foran HTerne??? Har prøvd en del plasseringer som hjalp på dypere bass, men synes det blir litt rart å ha noe stående foran HTerne for å hente fram 80-100Hzen.

Må opp og teste mer:-D

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Morten.

Uhm - du fikk platene inn bakveien? Høres - ikke helt behagelig ut..

Booste frekvenser ved å sette plater foran høyttalerne? Kan det stemme at det blir mindre bass på akkurat de frekvensene i lytteposisjonen, men desto mer hvis du flytter deg litt frem eller tilbake? Kan kanskje være noen stående bølger mellom for- og bakveggen? Prøv i så fall å sette noen plater et stykke fra bakveggen - se om det kan knekke dem..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LITT klønete skrevet angående "bakveien", ja

Jeg har ikke noen vegg bak meg, det er litt av problemet.
    Sitter i midten av loftstua og det er ca 5-6 meter til bakvegg og der er det ikke noe særlig lyd(har målt).
    Har prøvd å finne igjen hvor det booster og prøvd å plassere plater der, men foreløpig ikke funnet optimal plassering. Doble plater på skrå bak høyttalerne ordnet noen frekvenser, men da var det andre som ikke funket så bra. Mulig jeg må ha flere plater bak høyttalerne på begge sider. Hvem vet, forskningen fortsetter i morgen, men jeg har antagelig ikke nok plater for å plassere overalt. Time will show...
    Mulig 8x12Tom stikker en tur innom til uka, han har forsket mye på demping, får se hva han foreslår.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondster
    Hei, Frode.

Frekvenskurven endrer seg veldig rundt om i rommet - og er en _helt_ annen baki hjørnene osv..
    Starter selve byggeprosessen en gang i mai, tenker jeg, og har planer om å dokumentere med masser av bilder.. Får vel starte en egen byggetråd når jeg har planlagt ferdig og begynner å kjøpe inn materialer. :-D

Trond.
    Berre start ein tråd nå, så kan vi følge med på planlegginga. Er like interessangt det som selve bygginga. Tipper du kommer til å lure på/finne ut, mange av samme problema vi andre kommer til å støte på. Vist du skjønner.

MVH )

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg plassert 6 stk Wedge og 4 stk Seam akustikkplater i skråtaket i refleksjonene fra fronthøyttalerne, samt 12 stk Rockwool akustikkplater rundt omkring. Har hengt 3 lag horisontalt bortover skråtaket med doble 5cm plater. 2 stk på frontvegg og doble rockwool plater på skrå bak hver høyttaler.
    Meget rolig og behagelig lyd, men fortsatt litt jojo fra 400Hz og oppover til 1000Hz(har ikke målt høyere enda). Kan helt klart anbefales å henge noen i skråtaket for de som har det.
    Trenger antagelig litt mer demping rundt sweetspot.
    Kommer bilder etterhvert i tråden min om kledning av akustikkplater.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janghell
    Jeg skal bruke disse her i taket mitt; Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Sombra

Og denne har jeg på veggene; LECODEMP
    Hei, janghell.

Takker for tips - de finnes visst i Danmark også..

Lecodemp er nok en heller god idé oppå gips for å forbedre absorpsjonen i de øvre frekvensene, for alle de som lager lydisolasjon med gipsvegger, men ettersom jeg planlegger vegg med lydplater, så blir ikke dette nødvendig til mitt bruk..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg plassert 6 stk Wedge og 4 stk Seam akustikkplater i skråtaket i refleksjonene fra fronthøyttalerne, samt 12 stk Rockwool akustikkplater rundt omkring. Har hengt 3 lag horisontalt bortover skråtaket med doble 5cm plater. 2 stk på frontvegg og doble rockwool plater på skrå bak hver høyttaler.
    Meget rolig og behagelig lyd, men fortsatt litt jojo fra 400Hz og oppover til 1000Hz(har ikke målt høyere enda). Kan helt klart anbefales å henge noen i skråtaket for de som har det.
    Trenger antagelig litt mer demping rundt sweetspot.
    Kommer bilder etterhvert i tråden min om kledning av akustikkplater.
    Har du noen frekvenskurver fra før og etter montering av akustikkplatene?

MVH
    Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne siden har jeg lært mye om lyd og isolering osv.
    John Sayers Productions

Recording Studio Design :: View Forum - Acoustics

Recording Studio Design :: View topic - DIY Acoustic Treatments

johnlsayers sidene er for Recording Studios, men det er mange sjekke triks og DIY tips med bilder. "how to do" type ting.
    Linkene ligger under Acoustics i johnlsayers forum.

ta en titt.

edit: Tror kanskje du må være innlogget for å se bildene. Husker ikke helt. Er bare en email unna

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Har du noen frekvenskurver fra før og etter montering av akustikkplatene?
    MVH
    Frode
    Her er frekvenskurvene før og etter første forsøk. Ikke se så mye på subben, den skal tunes tilbake med å sette den til 20-25 Hz og kanskje benytte en Behringer for å dempe enda mer.

Materialer for bedre akustikk-medutendemping1-jpg

Neste runde blir å få frem mellomtonen 400Hz og oppover og tune jojoen der. Tror jeg får til det med mer demping rundt sweetspot. Begynner å låte veldig bra nå, synes jeg, men må prøve å gjøre det enda bedre. Litt vanskelig å få tak i flere plater for tiden, men får legge inn en bestilling, så kommer det vel til våren:-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er frekvenskurvene før og etter første forsøk. Ikke se så mye på subben, den skal tunes tilbake med å sette den til 20-25 Hz og kanskje benytte en Behringer for å dempe enda mer.

Materialer for bedre akustikk-medutendemping1-jpg

Neste runde blir å få frem mellomtonen 400Hz og oppover og tune jojoen der. Tror jeg får til det med mer demping rundt sweetspot. Begynner å låte veldig bra nå, synes jeg, men må prøve å gjøre det enda bedre. Litt vanskelig å få tak i flere plater for tiden, men får legge inn en bestilling, så kommer det vel til våren:-D

Den blei jo mye bedre etter akustikk platene var lagt opp.. Du fikset jo dippen med 12 dp på 100hz.
    Fra 100-1000hz blei det jo eidel bedre, men har fortsatt ein stor dal på 417hz, men det er jo lett å fixe med ein behringer .
    Dei materiala du brukte, dem reflekterer jo meir på 45 hz og nedover, her kan du jo kansje bruke ein bass felle for å få vekk peakene..
    Men har sett at folk liker å ha "house curve" som er å øke dp på lave frekvenser, siden øyret ikkje er linært.

Her er ein god url til aukustikk fobedring.
    HTML-kode:
    http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •