Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 195
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering

Et lite tips til de av dere som skal bygge nytt lyd rom.

Har sett at flere av dere som lager egne rom til hjemmekinoen deres har kanskje gjort en liten feil ( ble dette bedre), slik jeg ser det.
    Det kan godt være at det finnes veldig gode grunner til at dere har gjort det slik, grunner som jeg ikke vet. Men om dere bruker dobbelt lag med gipsplater for å dempe lyden, så er dette helt FEIL. Det skal brukes to forskjellige typer plater, f. eks et lag med sponplater og et lag med gipsplate. Eller et lag med gipsplate og et lag med panel osv.
    Dere som holder på med dette daglig har 10x mer peiling på lyd en det jeg har.
    Men det som skjer når du bruker to lag gipsplater, er at lyden ”bare” blir brutt i en viss frekvens.
    Den frekvensen er den samme om du bruker 1 eller 10 plater med gips. Derfor er det mye bedre og bruke to forskjellige type plater som f,eks et lag spon og et lag gipsplate.
    Dette fordi sponplater bryter frekvensen på en annen måte en det gipsplata gjør. Høres ikke dette logisk ut?. En annen ting som er viktig når du bruker lydbøyler til isolering av gulv/ tak.
    Er at platene som legges på toppen av lydbøylene / lekten IKKE kommer i kontakt med veggene. Dette gjelder både i taket og på gulvet. Det SKAL være en klaring på ca 3-4mm.
    Denne klaringen skal fylles med en akryl fugemasse slik at lyden ikke forplanter seg oppover i veggene / taket. Dette gjelder selvfølgelig også listingen i tak/vegg. Der skal det være en klaring på ca 2mm mellom f,eks vegg og tak så skal listene kun spikres i veggen med en klaring på ca 2mm til taket. Hmm skjønner vi dette… lykke til folkens.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Netsend]Et lite tips til de av dere som skal bygge nytt lyd rom.

Har sett at flere av dere som lager egne rom til hjemmekinoen deres har gjort en helt elementer feil i grunnarbeidet, slik jeg ser det.
    Det kan godt være at det finnes veldig gode grunner til at dere har gjort det slik, grunner som jeg ikke vet. Men om dere bruker dobbelt lag med gipsplater for å dempe lyden, så er dette helt FEIL. Det skal brukes to forskjellige typer plater, f. eks et lag med sponplater og et lag med gipsplate. Eller et lag med gipsplate og et lag med panel osv.

Feil feil feil.....
    Nå r jeg setter opp lydvegger for frx gumsaler trenings rom er det 2 lag med gips forskyvet med fuging i mellom.
    Til frx spinningrom er det 3 lag med gips.1 stående 1 liggende 1stående med forskyving.
    Dette i henhold til de byggforskrifter jeg får utdelt.I alle fall på alle de oppdrag jeg har hatt.
    Men mulig du vet noe som INGEN ingeniør vet om.foreslår at du sender din undersøkelse til byggforsk.
    Er lydkravene jeg får utdelt til hvert oppdrag godkjent til frx spinningrom/gymsaler doktor kontor.
    Så tror jeg jaggu det er bra nok til et kinorom i kjeller...SNIPP

Dere som holder på med dette daglig har 10x mer peiling på lyd en det jeg har.
    NETTOPP

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kjent i de fleste kretser at forskjellig materialer absorberer forskjellige frekvenser.

Så det Net send skriver er riktig det.

Det er vel mye brannforskrifter inne i tankene når det er snakk om kontor og andre bygg, derav dobbel gips, er det ikke?
    Da vi satte opp konferansesenter hos min far måtte alle rom ha dobble gipsplater pga brannforeskriftene, det var ikke pga støynivå.

Jeg er ingen fagmann innen snekker yrket, så jeg skal være noe forsiktig, men at 2 forskjellige materialer er bedre enn 2 like står jeg helt bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk eggekartonger og slutt å krangle

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant. Jeg etterspurte denne problemstillingen i en annen tråd. Og fikk til svar at dobbel gips var tingen, min opprinnelige idè var MDF plate under og gips på toppen.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Intressant. Jeg etterspurte denne problemstillingen i en annen tråd. Og fikk til svar at dobbel gips var tingen, min opprinnelige idè var MDF plate under og gips på toppen.
    Konklusjonen min var nesten helt lik bare at jeg ville tatt det omvendt med gips innerst og mdf/spon ytterst pga styrken i materiale. Spon er mye enklere å "bo" med. Henge opp bilder, dulte borti uten å få digre skader etc.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at det er helt FEIL er å ta litt vel mye i,men ser gjerne at du kommer med noe dokumentasjon på utsagnet ditt.Ellers er det ikke verd 5 øre..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Netsend
    Den frekvensen er den samme om du bruker 1 eller 10 plater med gips.
    Grunnen til at mange bruker 2 eller 3 lag med gips er til stor del for å øke egenvekten til veggen og dermed redusere egensvingninger.

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din med frekvenser. Mener du at en gipsvegg bare reduserer lydgjennomgangen (godt) ved en frekvens? I så fall vill en gips/spon-kombo bare redusere lydgjenomgangen ved to frekvenser - ikke noe å skrive hjem om det heller, spør du meg...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde tenkt å skrive noe her, men RuneW fikk vel sagt det tenker jeg...

Og Tiiim, gratulerer. Du er da trådens standard svarer som ikke fikk med seg forskjellen på lydisolasjon og lyd absorbsjon\diffusjon... :-P

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det finnes også løsninger som mer eller mindre aktivt fjerner noe av lydoverføringen mellom platene, Greenglue er en av disse...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det finnes også løsninger som mer eller mindre aktivt fjerner noe av lydoverføringen mellom platene, Greenglue er en av disse...
    Jeg savner fortsatt uavhengige tester av GG. Vet du om noen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    35 Kledning
    351 Typer. Tabell 351 gir oversikt over anbefalte platetyper med lydstrålingsminskende egenskaper. Lydreduksjonstallet er i store deler av frekvensområdet bestemt av flatemassen. Platenes lydisolasjonsegenskaper bedres med økende densitet og synkende bøyestivhet. Flere tynne platelag er gunstigere enn ett tykt platelag eller sammenlimte platelag. Vi anbefaler å bruke minimum to lag plater som spikres eller skrus til stenderne med forskjøvne plateskjøter.

Tabell 351

Anbefalte kledninger av lydstrålingsminskende plater

Vær oppmerksom på at en del tradisjonelle materialer (f.eks. gipsplater) kan ha avvikende egenskaper i forhold til det som er angitt her.

Type * Tykkelse mm * Flatemasse kg/m2 * E-modul MPa . 103

Gipsplate * 13 * 10 * 3,2 – 3,7

Trefiberplate * 11 * 8 * 2,0 - 2,5

Sponplate * 12 * 8 * 2,0 – 2,5

Gips-/sponplate * 10/12 * 12/14 * 3,2 - 4,5

Trepanel egner seg ikke som lydstrålingsminskende kledning pga. det store antallet utette skjøter og ugunstig stivhet, men kan med fordel benyttes i tillegg til lyd- strålingsminskende kledninger uten at lydisolasjonen blir dårligere.

Hulromsdybde
    Hulromsdybden er avstanden mellom kledningene på hver side av veggen. Kledningene danner en dobbeltkonstruksjon. Dobbeltkonstruksjonens resonansfrekvens, f0, bør være lavere enn 50 – 80 Hz. Til praktisk bruk kan resonansfrekvensen beregnes etter formelen:

f0 = 60 · kv.rot av (m1+m2/m1 x m2 x d) (Hz)

der:

m1 = kledningens flatemasse på veggside 1 i kg/m2

m2 = kledningens flatemasse på veggside 2 i kg/m2

d = hulromsdybde i m (innvendig avstand mellom kledningene på veggside 1 og 2)

Lydisolasjonen forbedres med økende hulromsdybde og med økende flatemasse på kledningen. Større flatemasse kan kompensere for redusert hulromsdybde, men vi anbefaler ikke hulromsdybder mindre enn ca. 100 mm.

"Platenes lydisolasjonsegenskaper bedres med økende densitet og synkende bøyestivhet."

Dette er henta frå NBI. Som det står over er lydisolasjonseigenskapane mykje bestemt av densiteten og bøyestivheita. Dermed skulle gipsplate vere best egna, jo fleire lag jo betre..

Slik eg forstår det seier "Hulromsdybda" noko om kor lav frekvens som må til før heile konstruksjonen(veggen) blir sett i svingningar. Dette gjeld for doble veggar, med to lag stenderar med mellomrom. Dette kan reknast ut etter formelen ovanfor, og ein bør kome over den lavaste frekvensen som blir i rommet i så stor grad som muleg.

Vart kanskje litt utpå viddene dette..

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 lags gips er bra!!!!

Er nettop ferrdig med min kino som har dobbelt lag gips,dette funker veldig bra for meg....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ble det liv rai, rai.... og godt er det..
    Først til deg Beemer..... Som sagt så er det mange her inne som har mer peiling på lyd en det jeg har. MEN for å lydisolere et rom, så er 2 lag med gipsplater dårligere en to forskjelliget typer. sitat Platenes lydisolasjonsegenskaper bedres med økende densitet og synkende bøyestivhet." Om du har to plater med forskjellige egenskaper, så må jo det være mye bedre en å ha to plater av samme slag????? Jeg kan forlite om lydbilde og alt det der, om hva som er best og ikke best. MEN mot Lydisolering så har jeg rett.

Så til deg Britax... Takk for støtten. Ja du har helt rett. Dobbel gips brukes ofte mot brann og da spesielt mot vegger som vender mot andre byggninger.

Så til deg tiiim:
    Vi krangler ikke....... vi bare diskuterer.... (Som jeg sier til barna)

Wotg:
    Du skulle ha holdt deg til den opprinelige ide'n din... dum det der...

tazzat... Sitat: Å si at det er helt FEIL er å ta litt vel mye i,men ser gjerne at du kommer med noe dokumentasjon på utsagnet ditt.Ellers er det ikke verd 5 øre..

Det jeg mener med helt feil er at når du først legger sjela di i en HK og bruker X antall kroner på dette. Så er det utrolig kjedelig å glemme en så viktig detalje....
    Dokumentasjon... hmhm... Less innlegge til johnkey pluss at du må ta meg litt på ordet. Jeg har fagbrev i Trelast og byggekspeditørfaget og har jobbet med salg innen dette i 7 år. Jeg har vært på kurs hos de aller fleste leverandørene til Byggmakker og Maxbo kjedene. Pluss at jeg senest i dag har snakket med han som er leder for oppleringsnevda for Trelast og byggekspeditørfaget i Vest Agder, og han var dessvere helt ening med meg....
    Så til deg sindre82 Sitat: Er nettop ferrdig med min kino som har dobbelt lag gips,dette funker veldig bra for meg....
    Det gjør det helt sikkert. men du kunne ha fått lydisolert det bedre med to forskjellige typer... det er det jeg ville fram til...
    Så til slutt, takk for alle tilbakemeldingene fra dere...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har så veldig mye peiling på dette,Hvor mye er det snakk om?
    0.05dB 10dB ???
    Du fremstiller det som det er minst 10dB

Kan ikke si at det johnkey poster støtter deg så veldig mye da...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg jobbet i oslo en tid der brukte man 2 lag gips 5cm luft og 2 plater gips dette var skille mellom leiligheter, så si at gips ikke fungerer er vel ikke akkurat riktig? Jeg er enig i teorien din, men når firma som NCC og Skanska bruker 2 lag gips som leilighets skiller så kan det ikke være dårlig??

Jeg lurer på dette og poster min erfaring jeg vil ikke si at det ene er mer rett en det andre.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Johnkey:
    Du kommer ikke fra Greidung vel?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har f.eks eitt lag gips og eitt lag sponplater på veggen, desse ligg klemt sammen, skrua i stenderane, vil vel neppe desse platene vil få kvar sitt resonansområde. Vil heller tru dei dannar eit felles område for absorbsjon av luftsvingningane, og du dermed er like langt.

Eksempelet med letthimlinga i første innlegg blir litt feil å sammenligne med dette, pga at der virkar materiala uavhengig av kvarandre, og er ikkje sammenskrua.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Johnkey:
    Du kommer ikke fra Greidung vel?
    Stemmer det Magne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hadde tenkt å skrive noe her, men RuneW fikk vel sagt det tenker jeg...

Og Tiiim, gratulerer. Du er da trådens standard svarer som ikke fikk med seg forskjellen på lydisolasjon og lyd absorbsjon\diffusjon... :-P
    Hurra
    Men da får jeg vel en premie håper jeg?!

..men nå har jeg grundig lest første-posten og kommet til konklusjonen:
    jeg lar vær å svare siden jeg ikke har peil (men eggkartonger er kult)
    :-D

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •