Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 195
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JacobH
    Hulrommet mellom stenderene skal være isolert men jeg er usikker på spalten mellom murvegg og stender trenger å isoleres. Har prøvd å finne detaljer, men det er ikke så lett når jeg ikke er på jobb. Fant denne på Gyproc sine hjemmesider, og den viser prinsippet jeg tenker på.

Dette er jo et dobbelt stenderverk, og detaljen viser at spalten her er åpent, og det er også alle tilsvarende løsninger jeg har vært borti.
    Jeg tror ikke det skader å isolere spalten også, men jeg er usikker på om det har så veldig stor effekt.

J
    Slik jeg har forstått det, er meningen med luftspalten at evt. refleksjoner av den lyden som trenger gjennom den første veggen, skal spises opp av isolasjonen uten å trenge gjennom den andre.

Eks. lyden trenger gjennom den første veggen, og "spises" delvis opp av isolasjonen i både den første og den andre veggen. evt. refleksjoner (som vil komme fra stavene i den andre veggen) vil gå tilbake og "spises" av isolasjonen i den første veggen og du får dermed et bedre resultat enn om du skulle helisolert veggen. Dette prinsippet brukes først og fremst for å vibrasjonsstøy(støy som setter veggen i bevegelse). Det var nevnt noe om kuldebroer i et tidligere innlegg, i en 20cm tykk yttervegg vil det største varmetapet skje gjennom stavene som har en dårligere isoleringsevne enn f.eks. glava, noe av det samme skjer med lyd/støy. hvis man har en ubrutt linje gjennom veggen (les stav) vil lyden sette staven i sving og man får en lydlekkasje, derfor er lydvegger satt opp med min. 36mm(jf. NBI) spalte mellom de to veggene.

Mvh Kim

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale bly til lydisolring da det er tung, kan dog være noe upraktiskt. (men det finnes folk som har brukt dette) Dermed ble MDF utviklet spesielt for lydisolering, dette bruker i alle seriøse høytalere.

I prakisi ville jeg brukt en blanding av MDF og Gips lag, ellers likt over.

Mvh.

HJD

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydisolasjon :: Gjør det selv :: A/S Rockwool

Her anbefaler de et lag gips + et lag spon... hvis en har råd kan man heller bruke MDF istede for spon...

HJD

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marama
    Har lydisolert boliger langs e6 i ett år nå.

Bruker 2 lag gips, ett stående med liggende utenpå

Så tviler sterkt på att dere som har to lag med gips har gjort feil..

ikke bry dere om forståsegpåere som ikke forstår seg på nå:-D
    Er det stor forskjell å ha ett liggende på ett stående i stedetfor to stående?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Er det stor forskjell å ha ett liggende på ett stående i stedetfor to stående?
    Skulle likt å få en god forklaring på dette selv. Poenget er vel at skjøtene ikke skal komme over hverandre, men dette kan man vel unngå på andre måter?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Skulle likt å få en god forklaring på dette selv. Poenget er vel at skjøtene ikke skal komme over hverandre, men dette kan man vel unngå på andre måter?
    Det er vel den enkleste måten å gjøre det på siden gipsplatene som regel er 120x240cm og går opp i 60 cm senteravstand. Dersom man ønsker å forskyve skjøtene med stående plater, må man gjerne ha stendere hver 30cm, eller så må man kanskje starte med en halv stående plate.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenger er å ikke ha skjøtene på samme plass ja...

HJD

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Det er vel den enkleste måten å gjøre det på siden gipsplatene som regel er 120x240cm og går opp i 60 cm senteravstand. Dersom man ønsker å forskyve skjøtene med stående plater, må man gjerne ha stendere hver 30cm, eller så må man kanskje starte med en halv stående plate.
    Det er vel normalt sett ikke et stort problem vil jeg tro... Det skal vel godt gjøres å klare å treffe bare hele platestørrelser uansett.

Jeg har lest litt på utenlandske fora (igjen) og der ble dette med stående og liggende gipsplater tatt opp. Det ble det sagt at det lønte seg å gjøre det slik pga at gipsplatene var sterkere den ene veien enn den andre. Jeg gikk glipp av hvorfor det da skulle være bedre å snu på dem, men det har vel noe med den endelige styrken på veggen å gjøre.

Det ble forøvrig anbefalt at det ytterste laget var liggende, uansett om man hadde 2, 3 eller flere lag gips.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel normalt sett ikke et stort problem vil jeg tro... Det skal vel godt gjøres å klare å treffe bare hele platestørrelser uansett.

Jeg har lest litt på utenlandske fora (igjen) og der ble dette med stående og liggende gipsplater tatt opp. Det ble det sagt at det lønte seg å gjøre det slik pga at gipsplatene var sterkere den ene veien enn den andre. Jeg gikk glipp av hvorfor det da skulle være bedre å snu på dem, men det har vel noe med den endelige styrken på veggen å gjøre.

Det ble forøvrig anbefalt at det ytterste laget var liggende, uansett om man hadde 2, 3 eller flere lag gips.
    Det høres jo fornuftig ut med tanke på at gipsplatene normalt har en forsenking på langsidene for å gi plass til sparkel og skjøteremser noe som gjør dem tynnere og kanskje svakere i dette området. Sikkert lurt å legge dem både stående og liggende da ;-)

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor mye bedre 4 lag kontra 2 lag gips isolerer?

Er det noe poeng å legge på 4 lag?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HJD
    Vil anbefale bly til lydisolring da det er tung, kan dog være noe upraktiskt.
    Dersom hensikten er å absorbere lyd så er det ikke bare massen som teller. Du ønsker å omdanne lyd til varme.

Sound Absorption Coefficients for some common Materials

The sound absorption coefficient indicates how much of the sound is absorbed in the actual material.

Material Sound Absorption
    Coefficient - α
    Plaster walls 0.01 - 0.03
    Unpainted brickwork 0.02 - 0.05
    Painted brickwork 0.01 - 0.02
    3 mm plywood panel 0.01 - 0.02
    6 mm cork sheet 0.1 - 0.2
    6 mm porous rubber sheet 0.1 - 0.2
    12 mm fiberboard on battens 0.3 - 0.4
    25 mm wood wool cement on battens 0.6 - 0.07
    50 mm slag wool or glass silk 0.8 - 0.9
    12 mm acoustic belt 0.5 - 0.5
    Hardwood 0.3
    25 mm sprayed asbestos 0.6 - 0.7
    Persons, each 2.0 - 5.0
    Acoustic tiles 0.4 - 0.8

Note! The absorption coefficient varies with the frequency of sound

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Noen som vet hvor mye bedre 4 lag kontra 2 lag gips isolerer?

Er det noe poeng å legge på 4 lag?
    Å doble antall lag med gips burde være merkbart. Jeg har ikke tallene i hodet, men jeg synes å erindre en økning av lydisolasjonen på 3 eller 6 dB (over en viss nedre frekvens) per dobling av massen. Om det er et poeng (nok) blir jo en annen sak...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Sikkert lurt å legge dem både stående og liggende da ;-)
    Ja, det var vel noe i den gaten som var tanken...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var vel noe i den gaten som var tanken...
    Noen som vet hvorfor det skal legges stående og liggende?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Noen som vet hvorfor det skal legges stående og liggende?
    Jeg har ikke klart å grave fram noen bedre forklaring enn denne:

Sitat Opprinnelig postet av knightflly (johnlsayers.com)
    Normally a single layer drywall install has the drywall going horizontal the long way - this improves the look of the final job due to longer spans between vertical joints, and somewhat increases strength (drywall has different bending strength lengthwise than width-wise)

So, for a multi-layer wall you want to END with a horizontal application - this means that for 2-layer, you start with vertical and end with horizontal. For a 3-layer, you'd start and end with horizontal, with a vertical layer in between.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke klart å grave fram noen bedre forklaring enn denne:
    Hmm.. Det var da ingen forklaring der. Det står bare at det bør legges annenhver vertikalt og horisontalt.

Forklaringen er vel så enkel som at man vil unngå at skjøtene kommer over hverandre som hverken er noen fordel bindingsmessig eller lydmessig.

.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hmm.. Det var da ingen forklaring der. Det står bare at det bør legges annenhver vertikalt og horisontalt.

Forklaringen er vel så enkel som at man vil unngå at skjøtene kommer over hverandre som hverken er noen fordel bindingsmessig eller lydmessig.
    Er forsåvidt enig, hadde det ikke vært for at man unngår det like enkelt ved å sette opp platene med 60 cm forskyvning...

Jeg skal prøve å hale ut en bedre forklaring av de som har kommet med dette rådet i utgangspunktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det utrolig mye informasjon og mange forskjellige meninger. Jeg driver og skal bygge hus med hybel (Home for bilder og detaljer) og har tegnet inn hjemmekino i kjelleren. Hjemmekinoen grenser til hybelen og jeg trenger derfor å lydisolere.
    Det er doble vegger mellom hybel og resten av huset i henhold til brannforeskrifter.

Utifra det det dere kan se på det vedlagte bildet (tegnet i chief architect), er det bare å gnure på med Glava og dobbelt lag med gips så er jeg i boks ?

mvh
    Tommy

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommylad: det var en flott side du hadde lagt opp gitt. Det ligger litt arbeid bak det der kan jeg tenke meg.

Jeg ser du har dobbel vegg mellom deg og leiligheten/hybelen. Er denne støpt?
    Skal du ha støpt dekke mellom kjeller og resten av huset? Hvor stor er hybelen?

Kjell

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne tråden er det litt diskusjoner fram og tilbake om temaet liggende/stående gipsplater.

Det hele koker vel ned til at det ikke er så kritisk hvilken vel de ligger. Det er mer vanlig å bruke liggende gipsplater i statene, og argumentet for å ha dem liggende er at de er festet til flere stendere på denne måten og vil gjøre veggen sterkere. Rent lydisolasjonsmessig spiller det mindre rolle at veggen er bittelitt sterkere på denne måten, men for oss som lager rom-i-rom er det jo en stor fordel å avstive veggen så mye som mulig.

Jeg kommer til å sette første laget stående og andre laget liggende. Grunnen til dette er at det siste "gipslaget" mitt er 60 cm MDF SmartPanel. Pga 60 cm bredden på panelplatene, vil jeg ikke unngå å få overlappende skjøter hvis det underliggende gipslaget er stående.

Men som sagt - det er neppe livet om å gjøre å legge lagene liggende/stående. Beklager hvis jeg har gitt inntrykk av dette.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •