Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 195
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile

Sitat Opprinnelig postet av cosmo
    Angåande konstruksjon av lydhimling kan man finne beskrivelser på framgangsmåte og produktvalg både hos glava og rockwool.
    Når ei himling er tett(fuga langs kantane, veksla skjøter, ingen gjennomføriger og man har to lag med dødt materiale( tør ikkje tenke på kor mykje ei stor takflate av sponplater vil reagere på temperatursvinginger), så demper dette lyden, skal lyden gjennom gipsen må denne settest i svinginger.Derfor tyngst og "dødest"mulig materiale.
    Utrulig mykje synsing fra teoretikere ute og går.:???:
    ooook!

K

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaha!?

Hjelpe meg! Eg blir litt oppgitt når eg leser tråder som dette her. Veldig mange som uttaler seg om ting dei tydligvis ikkje har greie på. Til slutt blir ein med faktakunnskap konsultert. Når svaret kommer klarer ikkje Netsend anna enn å vri svaret til sin fordel. Håper folk som leser denne tråden tar utsagnene til trådstarter med ein stor klype salt, for som han sjølv innrømmer så er det nok andre som har mykje bedre greie på dette enn han. Blir provosert over at folk ikkje kan holde seg til å uttale seg skråsikkert om ting dei faktisk har greie på. Det blir som om eg skulle logga meg inn på strikking.no eller noe sånt, og sagt at dobbel masker med felling er best når ein skal strikke ullsokker. Eg veit egentlig ikkje ka eg preiker om men eg skal allikevel prøve å lure alle andre til å tru at det stemmer, uansett om ein siv. ing. i strikking forteller meg at eg tar feil. Og til slutt, lykke til med bygging av rom til alle som holder på med det! Stol på fakta! Ikkje på synsere!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leif_erikg
    Hjelpe meg! Eg blir litt oppgitt når eg leser tråder som dette her. Veldig mange som uttaler seg om ting dei tydligvis ikkje har greie på. Til slutt blir ein med faktakunnskap konsultert. Når svaret kommer klarer ikkje Netsend anna enn å vri svaret til sin fordel. Håper folk som leser denne tråden tar utsagnene til trådstarter med ein stor klype salt, for som han sjølv innrømmer så er det nok andre som har mykje bedre greie på dette enn han. Blir provosert over at folk ikkje kan holde seg til å uttale seg skråsikkert om ting dei faktisk har greie på. Det blir som om eg skulle logga meg inn på strikking.no eller noe sånt, og sagt at dobbel masker med felling er best når ein skal strikke ullsokker. Eg veit egentlig ikkje ka eg preiker om men eg skal allikevel prøve å lure alle andre til å tru at det stemmer, uansett om ein siv. ing. i strikking forteller meg at eg tar feil. Og til slutt, lykke til med bygging av rom til alle som holder på med det! Stol på fakta! Ikkje på synsere!
    Ble stille fra fra mr.Netsend etterhvert ja...

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Kan ikke dy meg

Når jeg vil ha masse lyd og ikke vil forstyrre resten av familen benytter jeg følgende geniale, idiotsikre og rimelige løsning:

Høretelefoner :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leif_erikg
    Hei igjen..
    Ja det er ei stund siden jeg var her sist, men det er av personlige grunner.
    Og ikke at jeg har tatt feil. Husk at det var meg selv som kontaktet SINTEF.
    Mener bestemt at om jeg ville skjule noe, så hadde jeg ikke postet svaret. Uansett om hva vi mener, så kan alle i hvertfall lage sin egen Konklusjon nå på hva som er best og ikke best. Tråden må da i det minste være til hjelp for noen, uansett om hva som er rett og hva som er galt.
    Jeg mener fortsatt at jeg til en viss grad har rett. For ente gang så var jeg krass i begynnelsen, det er det mange grunner til. En grunn er at det er viktig og skape litt "bless" om tråden, slik at mange leser den.
    Grunnen til at tråden ble startet er at jeg kontaktet fagfolk på dette området.
    Det de sa var: sitat: DET ER BEDRE OG BRUKE TO FORSKJELLIGE TYPER PLATER sitat slutt. at forskjellen er utrolig stor, det er den nok ikke. Men Sintef sier også sitat :

Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet Sitat slutt: Sitat slutt.

Dette tolker jeg som som at der er en teoretisk forskjell på platevalg, men at det har en lite betydning i praksis. MEN DEN ER DER. At dette er og vri svarte til min fordel, kan jeg ikke se. Og husk: DET VAR MEG SOM KONTAKTET SINTEF. jeg gjorde ihvertfall noe med saken, slik at den ikke bare ble liggende og sveve i luften.:twisted:

Jeg klarte å starte en "debatt" om et spørsmål som folk her har 1000 svar på. Samtidig som jeg legger frem fakta opplysninger om saken (sintef) Hvordan folk tolker dette utsagnet fra sinteff er opp til vær og en. Og som sagt tidligere. JEG STARTET DENNE TRÅDEN FOR OG VÆRE FULL AV *******. (Ta den siste linja ironisk ment)

Mvh
    Netsend

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Netsend
    Hei igjen..

Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet Sitat slutt: Sitat slutt.

Dette tolker jeg som som at der er en teoretisk forskjell på platevalg, men at det har en lite betydning i praksis. MEN DEN ER DER.
    Mvh
    Netsend
    Teoretisk ja men så skriver sintef videre...
    Imidlertid ligger grensefrekvensen for slike plater så høyt at det i praksis ikke spiller noen rolle

Det er jo ingen forskjell.

Eneste forskjellen er at det er lettere å henge opp bilder

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips til de av dere som skal bygge nytt lyd rom.

Har sett at flere av dere som lager egne rom til hjemmekinoen deres har gjort en helt elementer feil i grunnarbeidet, slik jeg ser det.

Det kan godt være at det finnes veldig gode grunner til at dere har gjort det slik, grunner som jeg ikke vet. Men om dere bruker dobbelt lag med gipsplater for å dempe lyden, så er dette helt FEIL. Det skal brukes to forskjellige typer plater, f. eks et lag med sponplater og et lag med gipsplate. Eller et lag med gipsplate og et lag med panel osv.
    Dere som holder på med dette daglig har 10x mer peiling på lyd en det jeg har.
    Men det som skjer når du bruker to lag gipsplater, er at lyden ”bare” blir brutt i en viss frekvens.
    Den frekvensen er den samme om du bruker 1 eller 10 plater med gips. Derfor er det mye bedre og bruke to forskjellige type plater som f,eks et lag spon og et lag gipsplate.
    Dette fordi sponplater bryter frekvensen på en annen måte en det gipsplata gjør. Høres ikke dette logisk ut?. En annen ting som er viktig når du bruker lydbøyler til isolering av gulv/ tak.
    Er at platene som legges på toppen av lydbøylene / lekten IKKE kommer i kontakt med veggene. Dette gjelder både i taket og på gulvet. Det SKAL være en klaring på ca 3-4mm.
    Denne klaringen skal fylles med en akryl fugemasse slik at lyden ikke forplanter seg oppover i veggene / taket. Dette gjelder selvfølgelig også listingen i tak/vegg. Der skal det være en klaring på ca 2mm mellom f,eks vegg og tak så skal listene kun spikres i veggen med en klaring på ca 2mm til taket. Hmm skjønner vi dette… lykke til folkens.
    v.s.

For lydisolering sidestiller vi for alle praktiske formål 13 mm, 12 mm spon og 11 mm trefiberplater (halvharde vegg- og himlingsplater) og lignedne plater med flatemasse 8-10 kg/m2 og tilsvarende bøyestivhet. Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet. Imidlertid ligger grensefrekvensen for slike plater så høyt at det i praksis ikke spiller noen rolle. Ved høye frekvenser blir normalt lydreduksjonstallet mer enn høyt nok så lenge tettingen er god. I lavfrekvensområdet er det imidlertid behov for bedre lydreduksjonstall. Det oppnår man først og fremst med tyngre plater (to lag som festes på hverandre) uten å øke stivheten (derfor to lag, og ikke ett med dobbel tykkelse), men ikke mnst ved å bruke stor avstand i dobbelvegger for å flytte dobbelveggresonansen under kritisk frekvensområde.
    Sigurd Hveem

Sivilingeniør Sigurd Hveem

SINTEF Byggforsk

Materialer og konstruksjoner, Oslo

Ble vi lurere av dette :-D
    -Netsend
    Ja, noen folk skjønner jo åpenbart aldri når de tar feil!

Jeg så ikke denne tråden før nå, men det var rett og slett en latterlig tråd.
    Om den skal komme noen til "hjelp" i fremtiden, må det være som et tips at man ikke bør komme med påstander man ikke har greie på.

Likte metaforen angående strikking tidligere!

Mine tanker:
    Trådstarter kommer breial ut og mer eller mindre "disser" de som har doble gipsplater, sier at dette er elementære feil, at lyden bare blir brutt på en frekvens og hans kilde for dette, er en kompis som jobber med trevare-yrket.

Andre folk kommer inn med sine synspunkter, men de blir bare oversett, pga. de ikke jobber med å selge sponplater.

Så får trådstarter svar fra ingeniøren, men han velger da å ta dette ut av sammenheng. Etter dette blir påpekt, prøver han å ro seg i land og si at han hadde jo litt rett.

Hvordan kan man ha litt rett i å si:
    Har sett at flere av dere som lager egne rom til hjemmekinoen deres har gjort en helt elementer feil i grunnarbeidet, slik jeg ser det.
    Det er ikke noe variabelt med det utsagnet, det er en ganske heftig påstand.
    Folk har gjerne brukt mange titusener på å pusse opp rommet og her sier påstander at de har rett og slett tabbet seg ut, at de burde gått for spon/gips.

Svaret som trådstarter fikk, var i praksis at plater med mer masse (les: GIPS) fungerer bedre i praksis.

Teoretisk lyd, det kan man dempe med teoretiske plater også!
    Jeg kan tegne en demperplate i mspaint, den kan dempe de teoretiske lydbølgene utmerket :-)

Anyhow, Jeg ville gått for gips/gips, selv om trådstarter hadde fått et annet svar. Har selv opplevd hus som brenner ned, hus som har sponvegger og det går fort!!

Etter det brant ned, fikk vi bygget opp nytt hus som var eksepsjonellt bra lyddempet. Tak, gulv, vegger, m.m. lydhimlinger, gips over alt, ingen spon.

Det var også noen plater i gulvet, men jeg vet ikke hva de heter.. Mener de var en 3-4cm tykke og lå ovenfor gulvspon igjen. Kunne spille full guffe med 15" bass og ingen lyd vandret via huset, utenom da pipen og dørene!

Gips/gips er nok det beste, samt det billigste og mest brannsikre.
    Ps. jeg mener da beste for ola nordmann, man får jo selvsagt spesialmatrialer laget for å lyddempe nasa romferger eller noe slikt, for sikkert 20.000kr per m^2, men hva skal man med det??

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo!
    La gå at Netsend gikk ut med en litt høy sigarføring, men vi behøver vel ikke rive hodet av ham for det?
    Summa summarum har det jo kommet frem mange nyttige råd, tips og erfaringer i denne tråden, og det er i alle fall positivt for de fleste?
    Jeg synes i alle fall det. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at eg blir så irritert er at ikkje Netsend kan innrømme at han tar feil når det er heilt klart at han gjer det. I lavfrekvensområdet er det imidlertid behov for bedre lydreduksjonstall. Det oppnår man først og fremst med tyngre plater . Det betyr at visst du kan skal dempe snakking så er det ikkje så nøye. Eg for min del trudde me snakka om musikk og kino her. Då vil det være betre med eit tyngre materiale enn spon uansett. To lag med gips feks, eller enda bedre. Eit tykt betong gulv.

Mvh,
    Leif Erik

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at den nyttige informasjonen i denne tråden forsvinner i kjefting.

Netsend: Kanskje du kan redigere første post litt? Ser ut til at alle som leser den får lyst til å gå off topic i tråden din, og det vil vi vel ikke?

Newcomer cosmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er beskrevet tekniskutførelse av lydempande etasjeskiller både hos Glava og Rockwool på nettet.
    Alle som bygger rekkehus og kompleks over fleire etasjer bruker dobbelgips både på lydvegger og i lydhimling, enkelt og greit det virker. Ingen grunn til å diskutere meir:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at det blir kjefting er vel heller det at ingen ting biter på herr Netsend, uansett kor mykje fakta som blir slengt i bordet. Han har tydligvis ingen problem med å tale eksperter og fysikkens lover midt i mot. Det synes eg blir veldig barnslig. Kan være folk synes eg er barnslig no, men eg synes det er viktig å luke ut vranglære som dette. Det er ein prinsippsak for meg. Til Netsend vil eg berre beklage visst eg går for langt i min kritikk, og visst det blir for mykje kjefting, men eg synes du bør være mann nok til å innrømme at du tar feil. Sjølv kan eg være veldig sta, men når sannheten treffer meg mitt i fleisen som ein tung blyplate, har eg vett til å innrømme at eg har tatt feil...

Newcomer marama sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lydisolert boliger langs e6 i ett år nå.

Bruker 2 lag gips, ett stående med liggende utenpå

Så tviler sterkt på att dere som har to lag med gips har gjort feil..

ikke bry dere om forståsegpåere som ikke forstår seg på nå:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror heller ikke at de har gjort feil, de som har benyttet seg av en dobbel gipsløsning.
    Noe jeg relativt tidlig i tråden, antok at var den beste løsningen.
    Uten på noen måte å hovere over at dette tilsynelatende er den beste alternativet, er også jeg undrende til at Netsend ikke har kommet på banen med både synspunkter og innrømmelser?
    Kan det være SÅ vanskelig da, å innrømme at man kanskje har gått litt "skjevt" ut? Jeg undres....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm...

Etter å ha lest en del byggetråder her inne, skiller jo denne seg litt ut Dette er jo nesten som Valla vs Yssen! Kom igjen Netsend...hvis at du har baller...skjønner at du ville provosere for å få frem tråden blant alle andre tråder som forsvinner her inne, og det har du vitterlig klart :twisted: Hvis du ikke vil, så er det også egentlig helt greit for meg. Jeg er egentlig mest interessert i det byggtekniske, og da går jeg tilbake til topic : Har jeg blitt noe klokere av denne tråden...hmmm..vet ikke helt!? Kanskje lettere å følge Rolf Hult, Tazzat eller Kentis byggetråd her inne, og så gjøre seg opp en mening selv :-D Er det jeg som har vært for lat i mitt søk kanskje, eller finnes det en skikkelig byggetråd her inne som losjer oss gjennom steg for steg?? Det skulle vært utrolig tidsbesparende for min del iallefall, all den tid jeg har sittet og klippt og limt for å plukke opp de beste tipsene!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Etter å ha lest en del byggetråder her inne, skiller jo denne seg litt ut Dette er jo nesten som Valla vs Yssen! Kom igjen Netsend...hvis at du har baller...skjønner at du ville provosere for å få frem tråden blant alle andre tråder som forsvinner her inne, og det har du vitterlig klart :twisted: Hvis du ikke vil, så er det også egentlig helt greit for meg. Jeg er egentlig mest interessert i det byggtekniske, og da går jeg tilbake til topic : Har jeg blitt noe klokere av denne tråden...hmmm..vet ikke helt!? Kanskje lettere å følge Rolf Hult, Tazzat eller Kentis byggetråd her inne, og så gjøre seg opp en mening selv :-D Er det jeg som har vært for lat i mitt søk kanskje, eller finnes det en skikkelig byggetråd her inne som losjer oss gjennom steg for steg?? Det skulle vært utrolig tidsbesparende for min del iallefall, all den tid jeg har sittet og klippt og limt for å plukke opp de beste tipsene!
    Har ikke tenkt å blande meg inn i denne LITT håpløse tråden, men har du lest denne guiden? Konstruksjon av AV-rom

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette er jo nesten som Valla vs Yssen! Kom igjen Netsend...hvis at du har baller

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe :)

Etter alle disse timene inne på dette forumet...hehe ops:
    Takk Mor10

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg tror heller ikke at de har gjort feil, de som har benyttet seg av en dobbel gipsløsning.
    Noe jeg relativt tidlig i tråden, antok at var den beste løsningen.
    Uten på noen måte å hovere over at dette tilsynelatende er den beste alternativet, er også jeg undrende til at Netsend ikke har kommet på banen med både synspunkter og innrømmelser?
    Kan det være SÅ vanskelig da, å innrømme at man kanskje har gått litt "skjevt" ut? Jeg undres....
    Har jo innrømmet det til en viss grad (har forandret mitt først innlegg litt) MEN tråden ble startet for at kanskje noen kunne dra nytte av den. Og kanskje for å provosere litt også da . Da må man gå litt skjevt ut hehe. Og ja.... jeg har BALLER....<------------------STOOOOOORE---------------> hårete stygge baller hehe.... Men dene ene steine, den som ligger på høyresiden er ikke sååååååååå stygg... ops: "Fordet har min mor sagt" Ja, ja... er vi ferdige med denne tråden nå, eller er det noe mer som skulle vært sagt om denne saken? Tenkte jeg skulle starte en ny tråd nå. hmm nå skal vi se.... Hva med........æh...hmm...nei...tørr ikke det. Da kommer det vel noen snart hjem til meg og dreper meg hehe :twisted:
    se..........

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe mer som skulle vært sagt om denne saken?
    Ikke stort annet enn at ovenstående innlegg definitivt avslører seriøsiteten til trådstarter.
    At noen vil seg selv så vondt?
    Du har jo tross alt fått flere "tilbud" om å redde ansikt, noe du tydeligvis ikke har forstått.
    Jaja; "Sic transit gloria mundi"......

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •