Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 195
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Netsend
    For lydisolering sidestiller vi for alle praktiske formål 13 mm, 12 mm spon og 11 mm trefiberplater (halvharde vegg- og himlingsplater) og lignedne plater med flatemasse 8-10 kg/m2 og tilsvarende bøyestivhet. Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet. Imidlertid ligger grensefrekvensen for slike plater så høyt at det i praksis ikke spiller noen rolle. Ved høye frekvenser blir normalt lydreduksjonstallet mer enn høyt nok så lenge tettingen er god. I lavfrekvensområdet er det imidlertid behov for bedre lydreduksjonstall. Det oppnår man først og fremst med tyngre plater (to lag som festes på hverandre) uten å øke stivheten (derfor to lag, og ikke ett med dobbel tykkelse), men ikke mnst ved å bruke stor avstand i dobbelvegger for å flytte dobbelveggresonansen under kritisk frekvensområde.
    Sigurd Hveem

Sivilingeniør Sigurd Hveem

SINTEF Byggforsk

Materialer og konstruksjoner, Oslo

Ble vi lurere av dette :-D
    -Netsend
    Jeg håper da det! Kanskje vi har lært oss å gå litt mer varsomt ut, før man slenger ut (provoserende) påstander ;-)

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden,men det er nå det man kler gipsen med som gir sluttresultatet???
    Og ikke minst,gips gir en uytolig bra brannsikring(celle).
    Min erfaring med dobbelgips er verfall bra.Man legger jo to plater opp sammen og bruker lange skruer,så da er det undøvendig med lim mellom platene. Lekkte ned og bruke panel eller hva som helst,så er gipsen ingen problem.........

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gips er inn, mest pga pris og brannsikring som tidligere påpekt.

I en leilighet jeg hadde før var det problem med kuldebroer. Og for å hjelpe på dette ble det limt gipsplater på innsiden i hele leiligheten. både tak og vegger.
    Dette gikk fint, men det var visst litt stress da takplatene måtte være under press helt til limet var skikkelig herdet. Så det kom en plate eller 2 ned igjen under monteringen.
    Men når de var klar over dette så ble det ikke noe problem og platene henger fint enda.

På en annen side så har en ofte lydbøyler i taket. Med det eksisterendes taket, isolasjon, lydbøyler og tilslutt gips så tviler jeg på om det er den enorme forskjellen om en skrur eller limer de nederste 2 lag med gips sammen.

Hvis du ikke har lydbøyler og gipsen er direkte skrudd på takbjelkene vil det nok ha en del å si om en skrur eller limer de sammen.

Det finnes jo en mellomting og, noen skruer supplert med lim?

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Og gips er ut??
    Det tror jeg ikke. Det står ikke at gipsplaten kan ikke brukes. Jeg tror faktisk at han glemte ordet gipsplate etter 13mm. Han brukte sponplater som et eksempel og skriver 'og lignende plater med flatemasse 8-10 kg/m2 og tilsvarende bøyestivhet'.

13mm gipsplater har en flatevekt på 9.2kg/m2, 12mm sponplater 8.5kg/m2 og 12mm trefiberplater 9.5kg/m2 (data fra Rockwool). Derfor kan alle brukes. I tillegg høres det ut som alle lydisolerer like bra.

Når det gjelder å lime platene sammen, jeg fant dette i en dok. fra Glava om lydbøyler:
    Det må brukes lydstråleminskende himling som f.eks. spon- eller gipsplater, med en flatevekt opptil 10 kg/m2, 12 -13 mm tykkelse eller en kombinasjon av disse. OBS! Platelagene må ikke limes sammen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det jammen mye rør. Jeg er selv økonom men har brukt en del tid på å prøve å lære mer om lyd. Det første som slår meg når man diskuterer lydrom på forumet her er at man snakker om lydisolering. Hva er det man ønsker å oppnå i de fleste lydrom, jo bra absorbering ikke isolering. Er man bekymret for lyd i naborommene da er isolering tingen. Det er helt andre faktorer man må ta hensyn til hvis man skal ha høy absorbering av lyd enn isolering.

De fleste som bygger seg en kino bør være opptatt av høy absorbering av lyd, og da spesiellt i lavere frekvenser ettersom det er de vanskeligste å kontrollere.

Ok, nok om det. Lykke til.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    harol: du tenker på romakustikk skjønner jeg.
    I denne tråden er det lydisolering som diskuteres, slik at vi kan se film uten at hele huset trenger å vite alt som skjer i filmen.

K

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    De fleste som bygger seg en kino bør være opptatt av høy absorbering av lyd, og da spesiellt i lavere frekvenser ettersom det er de vanskeligste å kontrollere.

Ok, nok om det. Lykke til.
    Da har jeg et spørsmål til deg:-D
    Mellombassen/nedre mellomtonen min er som en jojo og jeg måler at alt forsvinner opp i skråtak og bortover langs knevegg. Loftstua mi har da ganske spisst skråtak og veldig lave knevegger. Er det mulig å gjøre noe med dette?
    Vil det hjelpe å senke taket med god absorpsjon og lage nye knevegger som absorberer lyden lenger inn i rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    harol: hva mener du?
    I denne tråden er det lydisolering som diskuteres, slik at vi kan se film uten at hele huset trenger å vite alt som skjer i filmen.

K
    Kjelli, ja jeg ser de fleste diskuterer det, men virker som noen som egentlig diskuterer absorbering. Men mulig jeg som er på bærtur hehe...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjelli, ja jeg ser de fleste diskuterer det, men virker som noen som egentlig diskuterer absorbering. Men mulig jeg som er på bærtur hehe...
    Beklager, litt OT dette spørsmålet mitt!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Mellombassen/nedre mellomtonen min er som en jojo og jeg måler at alt forsvinner opp i skråtak og bortover langs knevegg. Loftstua mi har da ganske spisst skråtak og veldig lave knevegger. Er det mulig å gjøre noe med dette?
    Vil det hjelpe å senke taket med god absorpsjon og lage nye knevegger som absorberer lyden lenger inn i rommet?
    Det er sikkert mulig å gjøre noe med dette, men som sagt så er jeg økonom . Men jeg kjøpte denne boken før jeg bygget min egen hjemmekino:

Amazon.com: Master Handbook of Acoustics: Books: F. Alton Everest

Pluss at jeg brukte noen tusenlapper på en lyd ingeniør som kom med forslag til absorbering og isolering i rommet.

Ellers er det mange bra artikler og tips på:

eCoustics.com - home theater articles

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er jo litt bedre da...

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg håper da det! Kanskje vi har lært oss å gå litt mer varsomt ut, før man slenger ut (provoserende) påstander ;-)
    Slik jeg ser det så er det bedre med to forskjellige typer plater.

Sitat: Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet Sitat slutt:

-Netsend
    Ps. vi diskuterer ikke brannvegger her.
    :?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt være det "snakkes" litt forbi hverandre ja.

Slik jeg har forstått det så skjer lydisolering vha en kombinasjon av bla isolering/tetting og absorbering.
    Å stoppe høye frekvenser å forplante seg i huset er ikke så vanskelig. Men dype frekvenser inneholder mye energi, så det nytter ikke bare med isolering/refleksjon, da bassen kan få hele veggen til å "svinge" og dermed overføre lyden videre. For å få bukt med dette så må en inn med absorberingsteknikker som f.eks mer masse og minsket platestivhet.

Absorberingsteknikkene gjelder like godt for akustikken i rommet, da det er de samme prinsippene som gjelder slik jeg har forstått det.

Tror ingen er på bærtur.

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat: Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet Sitat slutt:

-Netsend
    Et lite tips til de av dere som skal bygge nytt lyd rom.

Har sett at flere av dere som lager egne rom til hjemmekinoen deres har gjort en helt elementer feil i grunnarbeidet, slik jeg ser det.
    Det kan godt være at det finnes veldig gode grunner til at dere har gjort det slik, grunner som jeg ikke vet. Men om dere bruker dobbelt lag med gipsplater for å dempe lyden, så er dette helt FEIL.
    Hvis du sammenligner ditt første utsagn med sitatet fra sivilingeniøren, har du forståelse for at enkelte blir litt provosert? Først går du knallhardt ut og anklager folk for å ha gjort elementære feil, så er du ikke i stand til å backe opp utsagnet ditt med fakta, og når fakta kommer så viser det seg at "i praksis ikke spiller noen rolle"?

-k

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-Netsend
    Du drar det sitatet ditt litt ut av sammenhengen. Her er det som følger ETTER ditt sitat:

"Imidlertid ligger grensefrekvensen for slike plater så høyt at det i praksis ikke spiller noen rolle. Ved høye frekvenser blir normalt lydreduksjonstallet mer enn høyt nok så lenge tettingen er god. I lavfrekvensområdet er det imidlertid behov for bedre lydreduksjonstall. Det oppnår man først og fremst med tyngre plater."

Om man bruker to gipsplater eller gips/spon spiller altså i praksis ikke noen rolle ved så høye frekvenser som platenes grensefrekvens. I lavfrekvensområdet, hvor det er vanskeligst å hindre lydgjennomgang, er det behov for tyngst mulig plater. Altså, dobbel gips vil fungere (litt) bedre enn gips/spon.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge bassfelle i skråtaket, slik Rolf Hult har bygd i bakhjørnene sine?

Edit: blir kanskje i feil frekvensområde det..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det tror jeg ikke. Det står ikke at gipsplaten kan ikke brukes. Jeg tror faktisk at han glemte ordet gipsplate etter 13mm. Han brukte sponplater som et eksempel og skriver 'og lignende plater med flatemasse 8-10 kg/m2 og tilsvarende bøyestivhet'.

13mm gipsplater har en flatevekt på 9.2kg/m2, 12mm sponplater 8.5kg/m2 og 12mm trefiberplater 9.5kg/m2 (data fra Rockwool). Derfor kan alle brukes. I tillegg høres det ut som alle lydisolerer like bra.

Når det gjelder å lime platene sammen, jeg fant dette i en dok. fra Glava om lydbøyler:
    Det må brukes lydstråleminskende himling som f.eks. spon- eller gipsplater, med en flatevekt opptil 10 kg/m2, 12 -13 mm tykkelse eller en kombinasjon av disse. OBS! Platelagene må ikke limes sammen
    Takk skal du ha! Jeg har nå mere eller mindre bestemt meg for å gjøre jobben med taket. Gruer meg litt til å dra ned det eksisterende taket, men jeg håper det ser ukomplisert ut under. Er litt redd for at jeg må forholde meg til en del rør og elektrisk. Det vil jo tiden vise.

Tror jeg må inspisere hva som er under den eksisterende panelen før jeg kan bestemme meg for om jeg skal gå for kubbing og lydbøyler eller et nytt tak under taket.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hva med å bygge bassfelle i skråtaket, slik Rolf Hult har bygd i bakhjørnene sine?

Edit: blir kanskje i feil frekvensområde det..
    Takk for tips!
    Har prøvd å søke etter denne bassfellen, men finner ikke noen tråder med info/bilder.
    Kan du hjelpe meg på vei?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!
    Har prøvd å søke etter denne bassfellen, men finner ikke noen tråder med info/bilder.
    Kan du hjelpe meg på vei?
    Sånn ca. Her: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-9-06-a-9.html
    ;-)

Platen han bruker i front på bassfellen er visstnok vanlig 12mm porøs asfaltplate.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk, da skjønner jeg, bassfellevegg:-D

Newcomer cosmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angåande konstruksjon av lydhimling kan man finne beskrivelser på framgangsmåte og produktvalg både hos glava og rockwool.
    Når ei himling er tett(fuga langs kantane, veksla skjøter, ingen gjennomføriger og man har to lag med dødt materiale( tør ikkje tenke på kor mykje ei stor takflate av sponplater vil reagere på temperatursvinginger), så demper dette lyden, skal lyden gjennom gipsen må denne settest i svinginger.Derfor tyngst og "dødest"mulig materiale.
    Utrulig mykje synsing fra teoretikere ute og går.:???:

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •