Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 195
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Netsend
    Hei der Jacobh.

Skjønner at reisverke ikke bør komme i kontakt med en murvegg, og at du derfor burde ha en luftespalte / mellomrom mellom reisverket og murveggen. Men jeg mener at det beste er og "fylle" det luftromet med isolasjon, er du ikke enig????

Det er ikke bare det beste å fylle hulrommet med mineralull, det er helt nødvendig. Ellers får du en stor resonanskasse som kan gjøre ting vondt verre. Ikke fyll hulrommet med for mye mineralull. Platene må ikke komme i press på grunn av for mye mineralull.

Mvh
    Stein

Newcomer JacobH sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hulrommet mellom stenderene skal være isolert men jeg er usikker på spalten mellom murvegg og stender trenger å isoleres. Har prøvd å finne detaljer, men det er ikke så lett når jeg ikke er på jobb. Fant denne på Gyproc sine hjemmesider, og den viser prinsippet jeg tenker på.

Dette er jo et dobbelt stenderverk, og detaljen viser at spalten her er åpent, og det er også alle tilsvarende løsninger jeg har vært borti.
    Jeg tror ikke det skader å isolere spalten også, men jeg er usikker på om det har så veldig stor effekt.

J

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at reisverke ikke bør komme i kontakt med en murvegg, og at du derfor burde ha en luftespalte / mellomrom mellom reisverket og murveggen. Men jeg mener at det beste er og "fylle" det luftromet med isolasjon, er du ikke enig????
    Kanskje litt off-topic, men... Dersom murveggen er en yttervegg, er det helt kritisk at det isoleres på riktig måte, og ikke for mye. Det er ikke bare å "fylle opp". Ellers risikerer du at kondenspunktet ligger inne i isolasjonen, og at den blir ganske våt om vinteren...
    Ettersom mange av oss bruker nettopp kjellerrom med ytre murvegger når vi bygger kinorom, så kommer vi bort i dette problemet. Det finnes byggeforskrifter som beskriver hvordan isolasjonen skal utføres i kjellerrom. F.eks. Byggforskserien 727.113 - "Innredning av oppholdsrom i eksisterende kjeller"

Newcomer SpRinTman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei der Jacobh.

Nei du skal ikke isolere mellomrommet mellom den nye veggen og murveggen, kun i stenderverket i den nye veggen... samme gjelder de dobble lydveggene

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SpRinTman
    Nei du skal ikke isolere mellomrommet mellom den nye veggen og murveggen, kun i stenderverket i den nye veggen... samme gjelder de dobble lydveggene
    Hmm skeptisk... er ikke helt enig med deg der... :shock:
    Dette må undersøkes.....:!: :!:
    -Netsend

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er sant. Se litt rundt her på forumet og på Glava AS - Hovedsiden (i Gjør-det-selv).
    Du skal ikke ha svart papp eller, bare luft !

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, viktig info. for meg dersom en IKKE skal bruke Platon på gammel murvegg slik hjalmarhjalla beskriver for sin kjellerom-oppbygging - har nesten gått igang med det samme, nemlig Platon direkte på gammel mur, spent fast med lekter liggende og deretter stendere 2"x3" utenpå hvori jeg legger 70mm Glava. Luft foran og bak Platon, luftespalte i gulvlister og taklister for sirkulasjon.

Hva tror dere?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool anbefaler ikke plast på innsiden av murvegg dersom mer enn halve veggen er under terreng og at isolasjonstykkelsen bør være maks 50mm: A/S Rockwool :: Den lille lune :: Kjellervegger og - gulv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på denne linken. Det er Rockwool som forklarer om lydisolering (og brannisolering). På side 17 begynner en liten oversikt over flere veggkonstruksjoner og deres evne til lydisolering.
    http://www.rockwool.no/graphics/RW-N...disolering.PDF

Og til deg som jobbet et sted hvor boenheter ble avskilt med gipsvegger uten isolasjon.. dette burde vært anmeldt!! Kanskje du som er branningeniør burde se litt på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Hmmm, viktig info. for meg dersom en IKKE skal bruke Platon på gammel murvegg slik hjalmarhjalla beskriver for sin kjellerom-oppbygging - har nesten gått igang med det samme, nemlig Platon direkte på gammel mur, spent fast med lekter liggende og deretter stendere 2"x3" utenpå hvori jeg legger 70mm Glava. Luft foran og bak Platon, luftespalte i gulvlister og taklister for sirkulasjon.

Hva tror dere?
    Jeg tror at det er riktig fordi det er hva både Rockwool og Glava ambefaler. Vi må vel stole på dem eller :?:

Jeg har gjort nesten det samme:
    - Platon direkte på gammel mur (med luft foran og bak)
    - stendere 2"x2" + 50mm Glava
    - Gips

Gulvlister og taklister er veldig viktige for luftsirkulasjon rundt Platon platene.
    Det er også viktig å ikke bruke mer enn 10cm Glava (helst ikke mer enn 7cm) for å unngå fukt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -arg-
    Og til deg som jobbet et sted hvor boenheter ble avskilt med gipsvegger uten isolasjon.. dette burde vært anmeldt!! Kanskje du som er branningeniør burde se litt på det.
    Det er mulig å tilfredsstille brannkravene til en vegg uten å bruke isolering i veggene, men du klarer garantert ikke lydkravene, så dette er helt klart feilbygde vegger.

J

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt usikker her...

Sitat Opprinnelig postet av jonrune

Hva tror dere?
    Når det gjelder å legge platon rett på murvegg i kjeller kan dette være ganske kritisk. Jeg går utfra at platon er fuktavvisende. Hvis du da har dreneringsplast på andre siden av vegg (jmf: yttervegg), vil du ha en kondenssperre i muren. Nå er jo ikke treverket i direkte kontakt med yttervegg, men håndverkere jeg har snakket med sier dette kan være grobunn for sopp og råte over tid. Vet ikke hvilke forskrifter som gjelder nøyaktig her, men dette kan kanskje være viktig å finne ut av før man monterer opp!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svaret fra Sintef er kommet

For lydisolering sidestiller vi for alle praktiske formål 13 mm, 12 mm spon og 11 mm trefiberplater (halvharde vegg- og himlingsplater) og lignedne plater med flatemasse 8-10 kg/m2 og tilsvarende bøyestivhet. Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet. Imidlertid ligger grensefrekvensen for slike plater så høyt at det i praksis ikke spiller noen rolle. Ved høye frekvenser blir normalt lydreduksjonstallet mer enn høyt nok så lenge tettingen er god. I lavfrekvensområdet er det imidlertid behov for bedre lydreduksjonstall. Det oppnår man først og fremst med tyngre plater (to lag som festes på hverandre) uten å øke stivheten (derfor to lag, og ikke ett med dobbel tykkelse), men ikke mnst ved å bruke stor avstand i dobbelvegger for å flytte dobbelveggresonansen under kritisk frekvensområde.
    Sigurd Hveem

Sivilingeniør Sigurd Hveem

SINTEF Byggforsk

Materialer og konstruksjoner, Oslo

Ble vi lurere av dette :-D
    -Netsend

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao. å bruke ulike plater har lite for seg da frekvensen dette hjelper på er såpass høy at veggen demper nok selv om det er en "svekkelse" i denne frekvensen.

To lag hjelper først og fremst ved lave frekvenser. Stivheten og masse spiller inn. En ønsker mer masse uten å øke stivheten, og da er det perfekt med 2 plater. Mer stivhet=uheldig, mer masse=bra.

Ser for meg det er her green glue ol. kommer inn. Her kan en lime de sammen slik at en ikke øker stivheten på veggen så mye som ved sammenskruing av platene. Mao en får en bedre lydisolering.
    Men om green glue er så fantastisk mye bedre en alle de andre limtypene til en brøkdel av prisen skal jeg ikke påstå.

Hørtes det fornuftig ut?

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imidlertid ligger grensefrekvensen for slike plater så høyt at det i praksis ikke spiller noen rolle.
    Da var saken avgjort.
    Altså, granitt fra Operaen lydisolerer BEST.

Morsom lesning denne tråden

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For lydisolering sidestiller vi for alle praktiske formål 13 mm, 12 mm spon og 11 mm trefiberplater (halvharde vegg- og himlingsplater) og lignedne plater med flatemasse 8-10 kg/m2 og tilsvarende bøyestivhet. Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet. Imidlertid ligger grensefrekvensen for slike plater så høyt at det i praksis ikke spiller noen rolle. Ved høye frekvenser blir normalt lydreduksjonstallet mer enn høyt nok så lenge tettingen er god. I lavfrekvensområdet er det imidlertid behov for bedre lydreduksjonstall. Det oppnår man først og fremst med tyngre plater (to lag som festes på hverandre) uten å øke stivheten (derfor to lag, og ikke ett med dobbel tykkelse), men ikke mnst ved å bruke stor avstand i dobbelvegger for å flytte dobbelveggresonansen under kritisk frekvensområde.
    Sigurd Hveem

Sivilingeniør Sigurd Hveem

SINTEF Byggforsk

Materialer og konstruksjoner, Oslo

Ble vi lurere av dette :-D
    -Netsend
    Ser ut som du tok feil Netsend,men det kan jo alle gjøre..

Newcomer SpRinTman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var vel sånn ca som tenkt. Men gøy å hatt oppe temaet. Sånn at vi vi nå er sikker..

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All honnør til Netsend, dette har vært en av de mer nyttige trådene på lenge på forumet, for min del iallefall.

Kjelli

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at denne tråden er nyttig, men jeg syntes påstanden i overskriften var en tanke arogant siden trådstarter ikke var sikker på hva han prata om !
    Mye krangling kunne vært unngått hvis det hadde blitt gjort i motsatt rekkefølge: undersøke fakta først og så komme med en påstand:???:

Men tross alt har vi blitt litt klokere:-D

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Da var saken avgjort.
    Altså, granitt fra Operaen lydisolerer BEST.

Morsom lesning denne tråden
    Tviler på at du slipper unna med å stikke av med granitt fra Operaen. Hehe.. Og ikke er det helt lett å jogge av gårde med heller!

Fra spøk til revolver; min bekymring i dette er dette med flere lag uten å øke stivheten. Hvis en skal unngå skruer, så bør en jo helst stole på limet? Ikke vil jeg ha taket i hodet, og jeg vil heller ikke drepe projektoren.

Noen kommentarer til dette?

Og gips er ut??

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •