Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 195
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Venter ennå på svar fra Sintef.

Venter ennå på svar fra Sintef. kommer sikkert i morgen:-?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en veldig spennende tråd. I alle fall når en kom til side 3 eller der omkring! Hehe... Jeg er spent på dette. Jeg har planer om å lyddempe taket mot soverom oppe, og det var mye interessant i denne tråden ifht hulrom, dempemateriale og valg av plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Dette var en veldig spennende tråd. I alle fall når en kom til side 3 eller der omkring! Hehe... Jeg er spent på dette. Jeg har planer om å lyddempe taket mot soverom oppe, og det var mye interessant i denne tråden ifht hulrom, dempemateriale og valg av plater.
    :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Bra tråd Netsend! Det må jo bare være bra at noen stiller spørsmålstegn til en del vedtatte sannheter som florerer Nå er det jo ikke sikkert at noen av rådene vil gjøre den ene eller andre forskjellen, men det er veldig gunstig å få de beste tipsene fra ekspertene. Skal selv bygge kino snart, og slike tråder som dette øker forhåpentligvis mine sjanser for at madamen kan se "Topmodel" og at vesla kan sove når pappa guffer opp, uten fare for at all lyd forsvinner ut av kinoen

PS Nerbye! Ser du følger med på denne tråden Du har vel litt de samme tankene som meg ift senga til krabaten Takk for demo i går...veldig moro, og imponerende med både bilde og lyd..spesielt når buksebena flagret pga SVSene...(litt utenfor topic da men...)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk. Håper virkelig på svar fra sintef i dag, skal sjekke mailen når jeg kommer hjem fra jobb.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Nå har jeg diskutert dette kort med en kollega som til daglig prosjekterer lydisolerende vegger og som kan dette inngående.

Min konklusjon:
    Det er i praksis liten eller ingen forskjell mellom å benytte gips-gips og gips-spon. En gipsplate er for samme tykkelse tyngre enn en sponplate. Dempingen i ulike frekvenser er i praksis den samme. Men forksjellen er liten. Det vil si at de som lydisolerer ikke gjør noe galt i å bruke 2 plater, tvert imot. Man kan gjerne bruke gips-spon da spon ofte er letter å leve med ved å henge opp bilder, skader etc.

Det er mange andre faktorer som spiller inn ved lydisolering av nye og eksisterende vegger; hulromsdybde, type stendere, tilslutningsdetaljer med flanketransmisjon, isolasjon, etc.

Det er viktig at man tilpasser den løsning men velger til den situasjonen man har.

Dersom man skal gyve løs på et byggeprosjekt med lydisolering anbefales det på det varmeste å se på byggdetaljblad fra Byggforsk, Byggforsk

Se spesielt på blad nr:
    724.523 Forbedring av lydisolering i vegger,
    727.305 Forbedring av lydisolering med rom i rom-løsninger,
    524.325 Lydisolasjonsegenskaper til lette innervegger

Det finnes mange fler. Tror man må betale en liten slant for hvert blad men det er vel anvendte penger. Sigurd Hveem som er kontaktet står sentralt i utviklingene av de fleste byggdetaljblad innen akustikk og lydisolasjon.

Mvh
    Stein

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rådene. Sigurd Hveem ble kontaktet på grunn av det. Her er kun det beste godt nok hehe. Det har ikke vært snakk om at 2 plater er galt.. Det som har vært diskutert er om det er bedre å bruke to forskjellige type plater og om det er bedre en to like plater.

Newcomer JacobH sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tatt opp dette med en lydmann på jobb, og fikk demonstrert et dataprogram som brukes i prosjektering av lydvegger. Dersom det var en plate spon og en plate gips på hver side gir dette 1 desibel bedre demping enn ved to plater gips på hver side. Det er imidlertid et stort men i dette her, da usikkerhet ved lydgjennomgang i flankene gjør at de prosjekterer med en usikkerhet på 7 desibel!

For de som bygger vanlige vegger, dvs ikke bygger "rom-i-rom" løsning eller benytter dobbelt stenderverk, er det imidlertid mye å hente på å bruke stålstendere kontra trestendere, da dette gir 5 desibel bedre demping.

To plater gips pr side vil også, som tidligere nevnt av andre, gi mye bedre demping enn en plate gips.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stein C
    Hei igjen,

Nå har jeg diskutert dette kort med en kollega som til daglig prosjekterer lydisolerende vegger og som kan dette inngående.

Min konklusjon:
    Det er i praksis liten eller ingen forskjell mellom å benytte gips-gips og gips-spon. En gipsplate er for samme tykkelse tyngre enn en sponplate. Dempingen i ulike frekvenser er i praksis den samme. Men forksjellen er liten. Det vil si at de som lydisolerer ikke gjør noe galt i å bruke 2 plater, tvert imot. Man kan gjerne bruke gips-spon da spon ofte er letter å leve med ved å henge opp bilder, skader etc.

Det er mange andre faktorer som spiller inn ved lydisolering av nye og eksisterende vegger; hulromsdybde, type stendere, tilslutningsdetaljer med flanketransmisjon, isolasjon, etc.

Det er viktig at man tilpasser den løsning men velger til den situasjonen man har.

Dersom man skal gyve løs på et byggeprosjekt med lydisolering anbefales det på det varmeste å se på byggdetaljblad fra Byggforsk, Byggforsk

Se spesielt på blad nr:
    724.523 Forbedring av lydisolering i vegger,
    727.305 Forbedring av lydisolering med rom i rom-løsninger,
    524.325 Lydisolasjonsegenskaper til lette innervegger

Det finnes mange fler. Tror man må betale en liten slant for hvert blad men det er vel anvendte penger. Sigurd Hveem som er kontaktet står sentralt i utviklingene av de fleste byggdetaljblad innen akustikk og lydisolasjon.

Mvh
    Stein
    Hvordan vill effekten være ved å bruke MDF - gips? MDF er jo et veldig dødt matriale (brukes jo i høyttalere) samtidig som det er lett å jobbe med og har den fordelen at det faktisk går ann å feste ganske tunge ting til en slik vegg uten å treffe stenderene.
    Vil det være lurt å bruke greenglue ikke bare mellom MDF - gipsplatene, men også mellom murveggen (kjeller) og reisverket?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Hvordan vill effekten være ved å bruke MDF - gips? MDF er jo et veldig dødt matriale (brukes jo i høyttalere) samtidig som det er lett å jobbe med og har den fordelen at det faktisk går ann å feste ganske tunge ting til en slik vegg uten å treffe stenderene.
    MDF er vel en form for sponplate og vil nok ha relativt lignende egenskaper. Tror derfor ikke det er stor forskjell på hvilke plate du bruker.

Vil det være lurt å bruke greenglue ikke bare mellom MDF - gipsplatene, men også mellom murveggen (kjeller) og reisverket?
    Det beste er å ha en luftspalte på 2-3cm mellom reisverk og murvegg, for da overføres ikke lydbølgene direkte.

Dersom murvegg ligger inntil reisverk vil du få overføring av lyd. Tror nok at greenglue vil kunne hjelpe noe på dette, men da må du ha dette på alle kontaktflater (=dyrt).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer nå litt på om gips/spon er en grei løsning for taket mitt. Blir lettere å skru opp projektor og belysning på den måten.

Men mellom taket og murveggene må det være tett ikke sant? Fuge?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer nå litt på om gips/spon er en grei løsning for taket mitt. Blir lettere å skru opp projektor og belysning på den måten.

Planlegg,så setter du opp ekstra lekter der du skal henge tunge ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Himling!

Hei Petter! Takk for herlig demo på mandag...moro..supert opplegg du hadde
    Legger ved noe "klipp og lim" jeg har hentet ut fra forumet. Kanskje får du bruk for det i planleggingen! Vet du ikke skal legge nye vegger, og det er vel ikke alt du får bruk for her, men legger det ved...
    Dette mener jeg er hentet fra en som hadde forhørt seg med GLAVA.

Mvh Chris

1: Monter gipsplater på veggene, men avslutt disse 7-8 mm fra bjelkelag/eksisterende himling. Fug med elastisk fugemasse.

2: Monter lydreduksjonsbøyler slik at lektene vil gå på tvers av bjelkelaget. Bøylene monteres med c/c 1200 mm i lektens lengderetning og flyttes for hver ny lekt(forband). Det SKAL IKKE festes lekter i veggen. Det er veldig viktig at denne himlingen er fritthengende. Den første lydbøyle/lekt skal ha avstand fra veggen. Jeg legger ved monteringsanvisning!!

3: Monter 2 lag gipsplater med forskutte skjøter. Platelagene avsluttes 7-8 mm fra veggene rundt. Spalten fuges med elastisk fugemasse. Fugemassen holder gipslagene på plass mot veggene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha!

Nå må jeg bare regne litt på hulrommet jeg må ha for å dempe det meste ned mot i alle fall 30-40hz. Håper jeg kan få til nye bærebjelker under det eksisterende taket for maksimal demping. Må regne litt på økonomien også. Kan fort bli dyrt dette! Hehe..

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vankselig å dempe lave frekvenser. Når et datablad på en vegg viser at en vegg demper f.eks 55dB, er den reelle dempingen i bassområdet kanskje bare halvparten. Dette kommer av måten Norsk Standard sier lyddemping skal angis.

Jeg har sakset dette fra Glava Glava Himlinger - Lydstudioer

Husk at lett-konstruksjoner ikke isolerer fullstendig mot lave frekvenser ( under 125 Hz ). Da må man bruke betong i ytterskallet. Det hjelper med flere lag gipskledning både i ytterskallet og innerskallet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det da slik å forstå at vi nå kan bytte overskriften på denne tråden til "bruk dobble gipsplater til lydisolering" :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det da slik å forstå at vi nå kan bytte overskriften på denne tråden til "bruk dobble gipsplater til lydisolering" :?:
    NEI.... det er ikke det..... Slik jeg leser denne tråden og etter hva jeg har hørt av såkalte eksperter. Så er to forskjellige type plater best. Men at det er mange andre ting som er mye viktigere en om de to platene er like eller ikke.
    Har som sagt kontaktet sintef for å få et endelig svar på dette. Har ikke fått svar fra de ennå, det kan jo være at han er syk eller noe. Skal se om ikke jeg kan få kontaktet noen ander også om denne saken. Takker til alle som kommer med veldig gode råd om "oppbygging" av vegger, setter stor pris på det. Håper at denne tråden kan være til god hjelp for mange andre etter vært. Og da trenger jeg hjelp fra alle dere der ute.:-D
    -Netsend

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Netsend
    Men at det er mange andre ting som er mye viktigere en om de to platene er like eller ikke
    -Netsend
    Det var omtrent det jeg også ville frem til

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JacobH
    MDF er vel en form for sponplate og vil nok ha relativt lignende egenskaper. Tror derfor ikke det er stor forskjell på hvilke plate du bruker.

Det beste er å ha en luftspalte på 2-3cm mellom reisverk og murvegg, for da overføres ikke lydbølgene direkte.

Dersom murvegg ligger inntil reisverk vil du få overføring av lyd. Tror nok at greenglue vil kunne hjelpe noe på dette, men da må du ha dette på alle kontaktflater (=dyrt).
    Hei der Jacobh.

Skjønner at reisverke ikke bør komme i kontakt med en murvegg, og at du derfor burde ha en luftespalte / mellomrom mellom reisverket og murveggen. Men jeg mener at det beste er og "fylle" det luftromet med isolasjon, er du ikke enig????

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var omtrent det jeg også ville frem til
    Flott..... så om det "bare" hjelper 1 desibel på og bruke to forskjellige type plater, pluss at det er bedre og henge opp ting i. så hvorfor ikke bruke det da??:-D

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •