Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 195
    Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slett

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tazzat, du var for rask til å svare før jeg fikk slettet posten. Sorry

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har kontaktet Sintef

Hei igjen.
    Må først få beklage at jeg var veldig krass i innledningen til denne tråden, Men det var for å få startet en diskusjon. Har aldri ment å slenge drit om de som har brukt dobbel gips på rommene sine. Dere har gjort en kjempejobb.
    Men jeg mener at vi burde finne ut av dette en gang for alle. Derfor har jeg kontaktet en som heter Sigurd Hveem som er Siv.ing i Material og konstruksjoner i sintef http://www.byggforsk.no/default.aspx
    Jeg har forklart han (pr mail) etter beste evne at dette er svært viktig for oss, Så nå venter jeg bare på svar fra han. Jeg skal selvfølgelig legge ut svaret fra han så fort jeg får det. Eller kanskje jeg bare gir f i det hehe. Neida

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    En standar gips plate koster 79kr ink. moms og jeg har ikke funnet sponplater som er billigeren en det her jeg bor.tror det billigeste jeg har sett er ca 100kr.
    Dette er fast utsalgspris butikk,ikke tilbud.

Så hvor finner jeg sponplater som koster under 79kr?

Grunnen til at jeg har brukt dobbel gips er prisen.

Du er veldig skråsikker på ting som du ikke kan legge frem fakta på.
    Som du ser så jobber jeg med dokumentasjonen har jo kontakte Sintef for å få det. Håper bare at han svarer..... Men en ting må du vel være enig i. Det er vel bra om vi kan legge denne problemstillingen bak oss en gang for alltid. Om jeg tar feil eller ikke. Om jeg har tatt feil så er jeg den førte til å beklage dett, men da vet vi i hvertfall hva som er det rette.... Det var det som var meningen med denne tråden...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Her var det mange utspill om gips, spon og lydisolasjon.

Som det er sitert fra NBI sine detaljblad tidligere i tråden så er lydisolasjonen i stor grad bestemt av flatemassen og bøjestivheten til platene. Når da gips er tyngre enn spon og har lavere bøjestivhet er det bedre å benytte gips.

I normale lydvegger benyttes ett eller flere lag gips og ikke spon. Dette er også bra i forhold til brannkrav men det samme benyttes også der det kun er lydkrav til en skillekonstruksjon.

Når to gipsplater skrus sammen øker bøyestivheten. Dette gjør at man ikke klarer å utnytte potensialet i lydreduksjon den økte massen gir. Alternativt kan man da legge et viskoelastisk lag/lim mellom platene. Massen øker uten at bøyestivheten øker. Regner med det er dette produkter som Green Glue utnytter.

Det er ikke galt å bruke 2 gipsplater. Man kan gjerne bruke en blanding av gips /spon. Tror ikke det blir mye dårliger men det blir ikke bedre. Det er også andre faktorer som bestemmer den endelige lydisolasjonen av en vegg.

Jeg jobber med akustikk og støy til daglig men ikke så mye lydisolasjon. Skal sjekke på jobben på mandag og se om vi har noen data på forskjellen mellom gips/gips og gips/spon.

Mvh
    Stein

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stein C
    Hei, Her var det mange utspill om gips, spon og lydisolasjon.

Som det er sitert fra NBI sine detaljblad tidligere i tråden så er lydisolasjonen i stor grad bestemt av flatemassen og bøjestivheten til platene. Når da gips er tyngre enn spon og har lavere bøjestivhet er det bedre å benytte gips.

I normale lydvegger benyttes ett eller flere lag gips og ikke spon. Dette er også bra i forhold til brannkrav men det samme benyttes også der det kun er lydkrav til en skillekonstruksjon.

Når to gipsplater skrus sammen øker bøyestivheten. Dette gjør at man ikke klarer å utnytte potensialet i lydreduksjon den økte massen gir. Alternativt kan man da legge et viskoelastisk lag/lim mellom platene. Massen øker uten at bøyestivheten øker. Regner med det er dette produkter som Green Glue utnytter.

Det er ikke galt å bruke 2 gipsplater. Man kan gjerne bruke en blanding av gips /spon. Tror ikke det blir mye dårliger men det blir ikke bedre. Det er også andre faktorer som bestemmer den endelige lydisolasjonen av en vegg.

Jeg jobber med akustikk og støy til daglig men ikke så mye lydisolasjon. Skal sjekke på jobben på mandag og se om vi har noen data på forskjellen mellom gips/gips og gips/spon.

Mvh
    Stein
    Bare så det er sagt, så trenger det ikke å vær sponplate. kanskje er huntonit bedre en spon... Ps venter i spenning på svar fra sintef... Takk for innspillet

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på tide å få med seg det enkle faktum at det ikke bare er forskjellig frekvensdemping som betyr noe ved lyddemping av et rom? det har jo blitt nevnt endel ganger nå hvorfor man bruker to lag med gips...

I basskasser brukes dog gjerne MDF og spon i sandwitch for å få bedre egenresonans i kassa, men en basskasse er jo noe litt annet enn et rom...

Vi har huntonittplater i alle veggene her i huset, hvordan er det i forhold til gips mtp. lyddemping?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sjekket litt igjen og det stemmer som påpekt. Jeg husket feil. Det var motsatt av slikt jeg husket det

Anbefaler Norgips sine sider, gode skisser og veileding for brann og lyd demping av vegger.

Kjelli

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spm til deg Netsend:

Viss man først har et lag med gipsplater, og bruke stendere for å få et mellomrom på 3-4cm med luft og så feste et lag med sponplater utepå der igjen, vil det være bedre lydisolering enn å bruke f.eks først et lag gips og så sponplate skrudd inntil hverander?

Beklager viss det står før i tråden, leste bare til halve 2. side....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frodo_
    Et spm til deg Netsend:

Viss man først har et lag med gipsplater, og bruke stendere for å få et mellomrom på 3-4cm med luft og så feste et lag med sponplater utepå der igjen, vil det være bedre lydisolering enn å bruke f.eks først et lag gips og så sponplate skrudd inntil hverander?

Ja etter mitt hode så er det det.... Men jeg ville ha brukt isolasjon mellom platene. der du har 3-4 cm med luft...

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Netsend
    Ja etter mitt hode så er det det.... Men jeg ville ha brukt isolasjon mellom platene. der du har 3-4 cm med luft...
    Da for eks. glava?

Edit: Og vil det hjelpe så mye at det er verdt bryet å lage det mellomrommet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da for eks. glava?
    Ja f.eks.. rockwool er sikkert like godt. jeg hadde brukt 5 cm mellomrom slik at du får plass til isolasjonen. Husk at isolasjonen ikke skal presses flat, da det er luften inni isolasjonen som isolere....Ja det er verdt bryet, men ikke kjør spon/gipsplate helt opp i taket. Eller helt ned i gulvet, spar igjen en 2-3mm og fyll "sprekken" med acryl fugemasse. Husk også at listverket ikke skal spikres både i veggen og taket. Kun i vegge, spar igjen 2-3mm der også og fyll igjen med acryl.... lykke til....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spm til deg Netsend:

Jeg stilte noenlunde samme spm tidligere i tråden, men folk var for opptatt med å diskutere (les: krangle).
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SpRinTman
    Jeg jobber daglig med dette. Og vi får beskjed om at er det lydvegg 2 lag gips. Er det brannvegg trengs det kun 1 lag gips. Hvorfor bare ett lag mot brann vet jeg ikke, men vi gjør bare det vi blir fortalt.

Vi har også satt opp 2 mannsbolig med 1 lag gips og ett lag spon på hverside og vi synes ikke at dette var så bra lydisolert som 2.

Om 2 lag gips er den beste løsninga som finnes, er det nok ikke, men det er en av de enkleste og greiste løsningene til bra lydisolering. Den beste hadde vært med ett rom med glava...de e gode :-D

Gipsheis er fantstisk kfh74.... hehe
    når det brenner holder veggen 30min med et lag, 60 med to osv.... så når det kommer til brann skader det ikke med flere lag gips, skal ikke utale meg ang. lydisolering...

Newcomer JacobH sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å lage brannvegg med 60 minutters brannmotstand med en plate gips på hver side. Er branningeniør og jobber med dette til daglig.

Når det gjelder lydgjennomgang av vegger, tror jeg de fleste har mer å hente med å tenke på utføring av flankene (overgang mellom vegg og gulv/tak) istedet for å bekymre seg om det er gips- eller sponplater som er best. Har tatt opp dette med akustikere på jobben i planleggingen av min egen hjemmkino. Det svakeste punktet er faktisk ofte døren inn til rommet, og for å få bra lydreduksjon må en ha to dører.

I tillegg har du forhold som rør i veggen og evt pipe som spiller inn på lydgjennomgangen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er massevis av info om dette emnet på The Green Glue Company. F.eks. dette dokumentet kan være interessant.

Man kan mene hva man vil om produktet til GG, men de er flinke til å skrive om lydisolasjon. Jeg har ikke lest ALT de har skrevet men for meg ser det ut som om de stort sett bruker gips i sine eksempler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JacobH
    Det er ikke noe problem å lage brannvegg med 60 minutters brannmotstand med en plate gips på hver side. Er branningeniør og jobber med dette til daglig.

Når det gjelder lydgjennomgang av vegger, tror jeg de fleste har mer å hente med å tenke på utføring av flankene (overgang mellom vegg og gulv/tak) istedet for å bekymre seg om det er gips- eller sponplater som er best. Har tatt opp dette med akustikere på jobben i planleggingen av min egen hjemmkino. Det svakeste punktet er faktisk ofte døren inn til rommet, og for å få bra lydreduksjon må en ha to dører.

I tillegg har du forhold som rør i veggen og evt pipe som spiller inn på lydgjennomgangen.
    skreiv litt feil der jeg.... et lag aleine holder 30min. såklart kan veggen tåle mer enn det med et lag gips, men gipsen aleine tåler brann i 30min før den gir seg

Newcomer SpRinTman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at gips brukes mye pga pris i dag. Billig i innkjøp enkelt å jobbe med og raskt å sette opp. Det som er sikkert er at to uavhengige vegger er kjempebra mot lyd, har henta ett par bilder fra norgips her. Ene veggen har de slått til med 3 lag gips. Og også lage ett rom i rommet er en fordel. Og som du sier joasgull, det som bryter veggene som rør, dører, vinduer o.l. er ett "problem". Men nå venter jeg i spenning for å høre svaret fra sintef Netsend, om hvilke plater som er best, selv holder jeg en knapp på gips ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SpRinTman
    Det er klart at gips brukes mye pga pris i dag. Billig i innkjøp enkelt å jobbe med og raskt å sette opp. Det som er sikkert er at to uavhengige vegger er kjempebra mot lyd, har henta ett par bilder fra norgips her. Ene veggen har de slått til med 3 lag gips. Og også lage ett rom i rommet er en fordel. Og som du sier joasgull, det som bryter veggene som rør, dører, vinduer o.l. er ett "problem". Men nå venter jeg i spenning for å høre svaret fra sintef Netsend, om hvilke plater som er best, selv holder jeg en knapp på gips ;-)
    Det gjør jeg også... håper at jeg får den i morgen... Poster den så fort jeg får den.

Newcomer JacobH sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    skreiv litt feil der jeg.... et lag aleine holder 30min. såklart kan veggen tåle mer enn det med et lag gips, men gipsen aleine tåler brann i 30min før den gir seg
    Litt OT å diskutere brannmotstand her, men en plate gips holder typisk 15 minutter mot brann (så fremt en ikke snakker om 15mm Branngips/Protect F som holder 30 min pr plate). Så dersom du kun har en gipsplate på hver side må veggen også isoleres for å få 60 min brannmotstand. Dersom du har to lag gips på hver side trenger ikke veggen isoleres.

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •