Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 195
    Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette mener glava om tunge/lette konstruksjoner

Lette konstruksjoner kan isolere like godt som tunge
    konstruksjoner. Det er en utbredt oppfatning at tunge
    konstruksjoner isolerer bedre mot lyd enn lette. Dette
    er ikke riktig! En lett konst ruksjon kan ha minst like
    gode lydisolerende egenskaper som en tung.
    M i n e ralull er her en viktig materi a l e, da det er denne
    som absorberer lyden. I en lett konstruksjon bestående
    av stenderve rk og mineralull med platekledning på
    begge sider har romvekten av mineralullen ingen
    betydning . Lett ull absorberer lyd like godt som tung.

http://www.glava.no/filesystem/2002/...onstr_2165.pdf

Står bra forklart i "Brann og lyd" i PDF fila

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant link!
    Får vel revurdere mine oppfatninger rundt temaet da, og ta de til etterretning.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg kjøper tvert synspunktene til RuneW her, uten på noen måte å fremstå som fagmann.
    Min oppfatning er uansett at en "tung" konstruksjon vil kunne dempe bedre, og helt konkret; spesielt lave frekvenser.
    Men problemet er antakelig mer komplekst enn som så. Ethvert "legeme" (les=vegg / gulv) vil uansett ha en egenfrekvens. "Treffer" man denne lydmessig / frekvensmessig, vil resultatet antakelig bli en forsterkning i stedet for en demping?
    Lyd i de midlere og høyere frekvenser er egentlig ikke voldsomt vanskelig å bli kvitt, verre er det med de lavere / subsoniske!
    Av den grunn vil jeg mene at flere lag med (tung) gips er å foretrekke, så lenge man kan unngå resonanser i konstruksjonen.
    Men min lille "filosofi" rundt dette, kan selvsagt være feil?
    Anybody?
    ....."plukker" et legeme opp energi som det gjør når det blir satt i svingning pga egenfrekvens, så vil det ta opp energi (les: energien lyden vil adsorberes og overføres til "bevegelses energi" dette vil føre tiladsorpson av lyd (mindre lydgjennomføring fra ene siden til andre siden), men vilgi plagsomme vibrasjoner... forøvrig er jeg enig med tazzat når det gjelder tunge vs lette materialer.

...er også enig med tazzat i at det ikke blir "MEGET" bedre, men det blir bedre...og det var det som trådstarter insinuerte i sitt første innlegg....

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlmaRex
    , men det blir bedre...og det var det som trådstarter insinuerte i sitt første innlegg....
    Men om dere bruker dobbelt lag med gipsplater for å dempe lyden, så er dette helt FEIL

Kaller ikke det utsagnet som "bedre" akkuratt da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Men om dere bruker dobbelt lag med gipsplater for å dempe lyden, så er dette helt FEIL

Kaller ikke det utsagnet som "bedre" akkuratt da...
    "Helt feil", er vel en måte for trådstarter å starte en diskusjon på.

Og du da mener du vel at 1000 er like mye som 1002....?

....bedre er bedre ferdig med det....

Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt først ett lag med spon så gips, dobbelt lag med filt + gips igjen1

Vil si det fungere greit!
    Men finnes mye mer optimale løsninger en dette!:wink:

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi må ikke glemme stenderverket

Jeg var nylig på en jobb hvor det skulle kombineres et mekanisk verksted å kontordel.
    Kontordelen måtte selvfølgelig lydisoleres så godt som, her brukte snekkerne stålstendere, MEN topp og bunnsvilla var 13-15 cm bred, og de vertikale stenderne som var ca 10 cm ble satt opp med 30 c/c og annenhver gang bortover. ( slalomløype hvis dere skjønner).
    Deretter brukte de 13 mm finer, og 1 lag med 13 mm gips.Som islasjon brukte de rockwoll. ( tror det var den vanlige typen). Det ble ihvertfall dødstille der inne.

Newcomer WOLB sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rockwool skal vist vere bedre enn glava når det gjelder lyddemping,den har også bedre brannmotstand .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    jeg jobbet i oslo en tid der brukte man 2 lag gips 5cm luft og 2 plater gips dette var skille mellom leiligheter, så si at gips ikke fungerer er vel ikke akkurat riktig? Jeg er enig i teorien din, men når firma som NCC og Skanska bruker 2 lag gips som leilighets skiller så kan det ikke være dårlig??

Jeg lurer på dette og poster min erfaring jeg vil ikke si at det ene er mer rett en det andre.
    Grunnen til at dere har gjort det på denne måten har med brannforeskriften og gjøre. Og ikke så veldig mye med lydisolering og gjøre. Gips fungerer veldig godt til lydisolering, men igjen så sier ekspertene at to forskjellige typer plater er bedre.... Jeg skal gjøre mitt aller beste i å få dette dokumenter. Ser at det er mange delte meninger her, er det ikke da på tide at vi finne ut av dette en gang for alltid? Her brukes det mange hundre tusner og så er det ingen som virkelig har giddet og sjekket dette ut? Jeg gir egentlig **** i hva eller hvordan dere gjør det, jeg sier ikke dette for å være full av ****. Jeg sier dette for at det kan meget godt være noe i det. som sagt så skal jeg prøve og få alt dette dokumentert...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WOLB
    rockwool skal vist vere bedre enn glava når det gjelder lyddemping,den har også bedre brannmotstand .
    Her skal jeg gå litt stille i dørene, MEN. om jeg ikke husker helt feil så er det motsatt. Men det stemmer at rockwool er bedre mot brann. Tror Glava smelter på ca 1000 Grader og Rockwool på ca 1200 Grader. Dette kan jeg også få sjekket ut. Glava har en type som de kaller B-kvalitet. denne er ca 25% billigere en A-kvaliteten. det eneste som er forskjellen på a og b-kvalitet er IKKE lydisolerings verdien den er den samme. men varmetapet i veggen. Tror det er noe sånn som ca 0,7-0,8 graders forskjell. Men som sagt så er det bare en liten mail til Rockwool og Glava så finner vi ut av dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av plumbtek
    Jeg var nylig på en jobb hvor det skulle kombineres et mekanisk verksted å kontordel.
    Kontordelen måtte selvfølgelig lydisoleres så godt som, her brukte snekkerne stålstendere, MEN topp og bunnsvilla var 13-15 cm bred, og de vertikale stenderne som var ca 10 cm ble satt opp med 30 c/c og annenhver gang bortover. ( slalomløype hvis dere skjønner).
    Deretter brukte de 13 mm finer, og 1 lag med 13 mm gips.Som islasjon brukte de rockwoll. ( tror det var den vanlige typen). Det ble ihvertfall dødstille der inne.
    Dette høres veldig fornuftig ut......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AlmareX du har helt rett. Klart at jeg tar godt i når jeg sier at det blir helt feil.
    Det jeg mener er at det finnes bedre løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrooge.

Det var nettopp dette jeg vil frem til. Kanskje det er noe sant i det jeg sier:-D Sier bare at alle dere som skal til å bygge burde sjekke dette ut, sett dere inn i det. Et lag med gips + et lag med f,eks spon er billigere også en to lag med gips. så vist det er billigere og bedre så hvorfor ikke bruke det?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om en nevenyttig kar på forumet her tar å skrur sammen to kasser, en med spon/gips og en med gips/gips og putter inn en db måler og no høy musikk på utsiden? Bare et forslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Hvordan kan du ta det seriøst når fyren spamer forumet med samme leksa.
    Han fremla det som om di som hadde 2 lag gips hadde driti seg ut,det var bare det jeg reagerte på.

Men du unngår også å svare på hvor mye bedre spon/gips er.
    Lurer bare på hvor "så meget bedre" er det?

Dobbel gips demper 4dB? og Gips/spon demper??
    tazzat. Jeg driver ikke å spame forumet, jeg fikk lagt ut tråden min på feil forum. sorry for det, herregud da mann. Det var ikke meningen og "drite" ut noen, jeg vet at jeg var krass i innlegget mitt. Meningen var og få en diskusjon på temaet, og det fikk jeg. Jeg mener bestemt at sponplater er billigere en gipsplater. hvorfor ikke da bruke 2 forskjellige typer om det er bedre og billigere. Sier ikke at det er utrolig mye bedre, bare at det er bedre.
    Meget bedre er vel kanskje og ta litt hardt i. men det er bedre. For min del så kan du gjøre hva F.. du vil, det driter jeg i. Sier bare at om en på død og liv vil hoppe fra i bru, så trenger ikke vi andre og følge med.

PS ja jeg startet dene tråden for å være full av f.... tror du ikke??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sindre82
    Da jeg skulle bygge rommet mitt tok jeg en tur til Sveinung på Maxwell Hi-Fi,for å høre hva som var best for lyd rom!Da mente han av erfaring at dobbel gips (eller flere lag) var best lyd messig.
    Men om det er så bra Lyd demping i dobbel gips vet jeg nok lite om,men to lag må jo være bedre en et?
    Selvfølgelig så er det det... Sveinung hm..hmmm skeptisk hehe.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer med slik jeg og skjønte det da jeg en gang prøvde å finne ut av dette med lydisolering. Dobbel gips er et resultat av krav mot brannmotstand. Det hjelper på lyden og, men det er bedre måter å lage lydtette vegger på. Hvis en skal først og fremst isolere med hensyn til lyd.

Metoden Plumbtek beskriver er visst en av de bedre måtene å isolere for lyd på.

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Netsend
    tazzat. Jeg driver ikke å spame forumet, jeg fikk lagt ut tråden min på feil forum. sorry for det, herregud da mann. Det var ikke meningen og "drite" ut noen, jeg vet at jeg var krass i innlegget mitt. Meningen var og få en diskusjon på temaet, og det fikk jeg. Jeg mener bestemt at sponplater er billigere en gipsplater. hvorfor ikke da bruke 2 forskjellige typer om det er bedre og billigere. Sier ikke at det er utrolig mye bedre, bare at det er bedre.
    Meget bedre er vel kanskje og ta litt hardt i. men det er bedre. For min del så kan du gjøre hva F.. du vil, det driter jeg i. Sier bare at om en på død og liv vil hoppe fra i bru, så trenger ikke vi andre og følge med.

PS ja jeg startet dene tråden for å være full av f.... tror du ikke??
    En standar gips plate koster 79kr ink. moms og jeg har ikke funnet sponplater som er billigeren en det her jeg bor.tror det billigeste jeg har sett er ca 100kr.
    Dette er fast utsalgspris butikk,ikke tilbud.

Så hvor finner jeg sponplater som koster under 79kr?

Grunnen til at jeg har brukt dobbel gips er prisen.

Du er veldig skråsikker på ting som du ikke kan legge frem fakta på.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Dette stemmer med slik jeg og skjønte det da jeg en gang prøvde å finne ut av dette med lydisolering. Dobbel gips er et resultat av krav mot brannmotstand. Det hjelper på lyden og, men det er bedre måter å lage lydtette vegger på. Hvis en skal først og fremst isolere med hensyn til lyd.

Metoden Plumbtek beskriver er visst en av de bedre måtene å isolere for lyd på.

Kjelli
    Brann kravet mellom 2 boenheter er 1 gipsplate e.l men lydkravet er dobbel gips e.l,så det du sier stemmer ikke helt.

Om dobbel gips på begge sider uten isolasjon imellom er innenfor kravet vet jeg ikkke men det kan sikker noen andre svare på.Er det innenfor kravet så har du self. rett.

Her står beskrevet hva som er kravet.

http://www.glava.no/filesystem/2002/...onstr_2165.pdf

Eksempel 1:
    Et bolighus med flere leiligheter skal oppføres i to etasjer.
    I henhold til NS 8175:1997 “ Lyd forhold i bygninger ” er krav til luftlydisolasjon mellom boenhetene 55 dB. D e t t e
    er krav til reduksjon av lyd som tale, musikk etc. f ra en
    boenhet til en annen. K rav til brannklasse mellom boenhetene
    med to etasjer er EI 30.
    For å tilfredsstille krav til brannklasse kan det benyttes en
    enkel bindingsverksvegg med enkel platekledning av gips
    e. l . Denne tilfredsstiller derimot ikke krav til lydisolering
    mellom boenhetene. Benytter vi en dobbel bindingsverksvegg
    med Glava Plate/Matte B39 i hulrommet og dobb e l
    platekledning av gips e. l . på begge sider, har vi ivaretatt
    både lyd- og brannkrav. Veggen tåler dobbelt så lang
    brannbelastning som det stilles krav til. Kravet til lydisolering
    er her dimensjonerende.