Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 195
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Å si at det er helt FEIL er å ta litt vel mye i,men ser gjerne at du kommer med noe dokumentasjon på utsagnet ditt.Ellers er det ikke verd 5 øre..
    Her prøver trådstarter å komme med innspill og hjelp til oss, og så kommer et så idiotisk svar???? Hvorfor er det ikke verdt 5 øre? Han forklarte jo grunnen, men hvis Tazzat ikke forstod , så burde han vel heller vært ydmyk i stedet for å rakke ned på fyren, som jeg forresten er 100% enig i. Jeg jobber med bygg-materialer til daglig, og forsker på bl.a lyd-demping, og trådstarter kunne ikke hatt mer rett.
    Selvsagt er 2 lag gips bedre enn 1 lag, men f.eks spon+gips er så meget bedre
    Og det finnes sikkert spesial-produkter for lyd-entusiaster som er 100 ganger bedre enn det igjen, men det har jeg ikke greie på...:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Her prøver trådstarter å komme med innspill og hjelp til oss, og så kommer et så idiotisk svar???? Hvorfor er det ikke verdt 5 øre? Han forklarte jo grunnen, men hvis Tazzat ikke forstod , så burde han vel heller vært ydmyk i stedet for å rakke ned på fyren, som jeg forresten er 100% enig i. Jeg jobber med bygg-materialer til daglig, og forsker på bl.a lyd-demping, og trådstarter kunne ikke hatt mer rett.
    Og det finnes sikkert spesial-produkter for lyd-entusiaster som er 100 ganger bedre enn det igjen, men det har jeg ikke greie på...:-D
    Det var vel muligens det at trådstarter gikk litt "høyt ut" ("dere har gjort en helt elementær feil") som framprovoserte litt krasse svar.

Jeg er helt enig i at det mest sannsynlig er brannforskrifter like mye som lydisolasjonsforskrifter som gjør at det blir brukt 2 lag gips "over alt" i byggebransjen der det skal lydisoleres. Dermed er det ikke sagt at gips+spon er mye bedre. Så vidt jeg har skjønt er det ca hipp som happ, og i alle fall ikke så store forskjeller at man berettiget kan si at de som har brukt gips+gips har "driti seg ut".

Kanskje du som er forsker innen lyd-demping har noen tall eller beregninger som kan kaste et lys over dette?

Bare så det er sagt: Selv har jeg tenkt å gå for gips+mdf (SmartPanel), men det har bare praktisk-estetiske årsaker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det var vel muligens det at trådstarter gikk litt "høyt ut" ("dere har gjort en helt elementær feil") som framprovoserte litt krasse svar.

Jeg er helt enig i at det mest sannsynlig er brannforskrifter like mye som lydisolasjonsforskrifter som gjør at det blir brukt 2 lag gips "over alt" i byggebransjen der det skal lydisoleres. Dermed er det ikke sagt at gips+spon er mye bedre. Så vidt jeg har skjønt er det ca hipp som happ, og i alle fall ikke så store forskjeller at man berettiget kan si at de som har brukt gips+gips har "driti seg ut".

Kanskje du som er forsker innen lyd-demping har noen tall eller beregninger som kan kaste et lys over dette?

Bare så det er sagt: Selv har jeg tenkt å gå for gips+mdf (SmartPanel), men det har bare praktisk-estetiske årsaker.
    Så, så... Jeg mener jo at 2 lag gips er mye (!) bedre enn 1 lag, så ingen har driti seg ut. Når du betegner meg som forsker, ser jeg at jeg definitivt burde valgt andre ord i mitt forrige innlegg, og sagt at jeg "jobber med lyddemping" eller noe i den duren.... Jeg er absolutt ingen forsker

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gøy gøy gøy

Da jeg skulle bygge rommet mitt tok jeg en tur til Sveinung på Maxwell Hi-Fi,for å høre hva som var best for lyd rom!Da mente han av erfaring at dobbel gips (eller flere lag) var best lyd messig.
    Men om det er så bra Lyd demping i dobbel gips vet jeg nok lite om,men to lag må jo være bedre en et?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mix her...

Det virker som om folk diskuterer to forskjellige ting her.. Noen snakker om lydISOLERING, mens andre diskuterer gevinsten f.eks 2 lag med gips gir for akustikken.. isolering var stikkordet her

Trekker meg stille og rolig ut i ufarlig retning før noen skyter

M

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg ved en tilfeldighet/latskap kan ha skutt gullfuglen ved å ha ett lag spon + ett lag med gips. Det ble slik da jeg synes det er forferdelig tungt å jobbe med gipsplater. Fant forresten ut etter å ha lagt gips i taket at det er noe som heter "gipsheis", jeg hadde bare min bedre halvdel, fungerte det også. -Gla i deg vennen-ops:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Ser at jeg ved en tilfeldighet/latskap kan ha skutt gullfuglen ved å ha ett lag spon + ett lag med gips.
    Si ikke det! Har du ikke lest trådtittelen?

"Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering" ;-)

Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Det ble slik da jeg synes det er forferdelig tungt å jobbe med gipsplater. Fant forresten ut etter å ha lagt gips i taket at det er noe som heter "gipsheis", jeg hadde bare min bedre halvdel, fungerte det også. -Gla i deg vennen-ops:
    Haha - skulle likt å ha sett/hørt MIN bedre halvdel gjøre det...

Newcomer SpRinTman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber daglig med dette. Og vi får beskjed om at er det lydvegg 2 lag gips. Er det brannvegg trengs det kun 1 lag gips. Hvorfor bare ett lag mot brann vet jeg ikke, men vi gjør bare det vi blir fortalt.

Vi har også satt opp 2 mannsbolig med 1 lag gips og ett lag spon på hverside og vi synes ikke at dette var så bra lydisolert som 2.

Om 2 lag gips er den beste løsninga som finnes, er det nok ikke, men det er en av de enkleste og greiste løsningene til bra lydisolering. Den beste hadde vært med ett rom med glava...de e gode :-D

Gipsheis er fantstisk kfh74.... hehe

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For akustikken i rommet sin del vil det nok ikkje ha så mykje å seie om det er eitt eller fleire lag av det eine eller det andre. Det kjem meir an på overflata til materiala og vinklane på flatene i rommet..

Det er for lydisolering ut av/ inn til rommet dette vil bety noko. Det er vel i hovudsak luftlyd det er snakk om i dette tilfelle. Lydbølgene vil då sette veggen/komponenta i svingningar, som forplantar seg som lyd på andre sida.

Evna for å lede lyd ved visse frekvensar er forskjellig frå material til material, og størrelsen på flata. Når to komponent (plater) blir pressa saman som i dette tilfellet, vil dei vel som nevnt tidligare ikkje virke uavhengig av kvarandre, men vil bli påvirka saman av ein viss frekvens.. Eigenskapane til gipsen (densiteten og E-modul, bøyefastheit) er betre egna enn for ei sponplate. Dermed vil sponplata påvirke dette negativt når materiala skal jobbe saman enn om det var to gipsplater.

Trur eg..

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det stor prisforskjell på 1 veggsponplate og 2x gulvsponplater?

med gulvspon har man nesten dobbel tykkelse av veggspon, det sammen med gips utenpå burde vel bli bra? Tanken var at det mulig vil bli litt lettere å henge ting på veggene da man har noe å feste i bak gipsen, +enda tykkere en 2 lag gips eller gips/spon...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har tenkt å gjøre er å ha ett lag gips på nåværende stenderverk, og så ha 1 cm luftspalte til neste vegg som vil bli kledd med spon. Altså to vegger med to forskjellige platetyper. Vil dette ha noe for seg i det hele tatt? Bør jeg uansett gå for to lag gips på første vegg?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Hvordan kan du ta det seriøst når fyren spamer forumet med samme leksa.
    Han fremla det som om di som hadde 2 lag gips hadde driti seg ut,det var bare det jeg reagerte på.

Men du unngår også å svare på hvor mye bedre spon/gips er.
    Lurer bare på hvor "så meget bedre" er det?

Dobbel gips demper 4dB? og Gips/spon demper??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....litt merkelig at flere her tar praksisen til skanska NCC m. flere til fordel for at 2 lag gips er bedre som lydisolering.... ikke alltid at praksisen til entreprenører etc er til fordel for resultatet, ofte har det en viss sammenheng med pris og minste krav også....I tillegg, så er vel neppe lydisolering det som står først i rekken av viktighet og prioritering (det finnes også andre prioriteringer.) Det er vel ikke noen tvil om at to lag med gips er enklere å arbeide med og er billigere enn ett lag med spon og ett lag med gips.

Når noen her fremstår som fagkyndige, påstår at noe er bedre mhp lyd fordi det er det de pleier å gjøre, men likevel ikke kjenner teorien bak..... tja da er det ikke annet enn synsing..

Jeg er overbevist om at ett lag med spon og ett lag med gips er bedre enn 2 lag med samme materiale.

Interessant om noen som er fagkyndig mhp lydisolering (primært) kommer på banen...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Absorbsjonsfaktorar for gips og sponplater bl.a, ved ulike frekvensar.

Som vi ser er faktoren lavare for gips(13mm) på alle frekvensområder som er oppført..
    Det er på lave frekvensar dette er spesielt merkbart.

Skisse for aktuell konstruksjon:

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Glava har peiling på hva di driver med.

Kan ikke se noe STOR forskjell i lydisolering på disse 2 konstruksjonene.

spon/gips

Dobbel gips

.

http://www.glava.no/filesystem/2002/...onstr_2165.pdf

.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Glava har peiling på hva di driver med.

Kan ikke se noe STOR forskjell i lydisolering på disse 2 konstruksjonene.

spon/gips

Dobbel gips

.

http://www.glava.no/filesystem/2002/...onstr_2165.pdf

.

....eksemplet du viser er spon spon mot gips gips...

Poenget var ikke hvor stor forskjellen var, men om det ene var bedre enn det andre med tanke på lydisolering......og ikke glem poenget med ulike frekvenser...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlmaRex
    ....eksemplet du viser er spon spon mot gips gips...

Poenget var ikke hvor stor forskjellen var, men om det ene var bedre enn det andre med tanke på lydisolering......og ikke glem poenget med ulike frekvenser...
    Er det ingen forskjell så kan den ene ikke være bedre enn den andre,det må du forklare.

Tror du glava bare har målt dette i et frekvensområde?

At det skal være så utrolig forskjell i å bytte ut den ene plata med gips

Hva er luftlyd?
    Luftlydisolasjon beskriver en konstruksjons evne til å
    isolere mot luftlydoverføringer (f.eks. tale) i bygninger.
    Luftlydreduksjon, R´w (dB) forteller hvor mye en konstruksjon
    demper støyen fra naborommet.
    Har vi f.eks. en lydkilde som sender ut 100 dB i et rom
    og lydnivået i rommet ved siden av måles til 45 dB, sier
    vi at lyden er blitt dempet med 55 dB. Jo større verdien
    til R´w er, desto bedre isolerer konstruksjonen mot luftlyd.
    Gir opp nå,er det tilfelle at gips/spon er mye bedre så er det vel noen som kan legge frem noe fakta.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen forskjell så kan den ene ikke være bedre enn den andre,det må du forklare.

Tror du glava bare har målt dette i et frekvensområde?

At det skal være så utrolig forskjell i å bytte ut den ene plata med gips

Det er ikke snakk om utrolig forskjell, men det er forskjell. Årsaken er som nevnt tidligere i tråden, det er ulike frekvenser som reflekteres bedre mot gips og andre som reflekteres bedre mot spon eller andre materialer. totalsummen blir bedre med to ulike kontra to like.....

Eksemplet du viser til i ditt forrige innlegg er to like mot to like (dobbel gips mot dobbel spon) på den ene siden av etg skiller....

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlmaRex
    Det er ikke snakk om utrolig forskjell, men det er forskjell. Årsaken er som nevnt tidligere i tråden, det er ulike frekvenser som reflekteres bedre mot gips og andre som reflekteres bedre mot spon eller andre materialer. totalsummen blir bedre med to ulike kontra to like.....

Eksemplet du viser til i ditt forrige innlegg er to like mot to like (dobbel gips mot dobbel spon) på den ene siden av etg skiller....
    "så meget bedre" var det snakk om her.det vil si en merkbar forskjell i min verden.
    En forandring på 2 - 3 dB kan betegnes som merkbar.(50-75% bedre isolering enn dobbel gips) Det får du meg ikke til å tro på.

Kan gå med på at det er målbare forskjeller ene og andre veien men at det er hørbart tror jeg ikke.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Grunnen til at mange bruker 2 eller 3 lag med gips er til stor del for å øke egenvekten til veggen og dermed redusere egensvingninger.

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din med frekvenser. Mener du at en gipsvegg bare reduserer lydgjennomgangen (godt) ved en frekvens? I så fall vill en gips/spon-kombo bare redusere lydgjenomgangen ved to frekvenser - ikke noe å skrive hjem om det heller, spør du meg...
    Jeg kjøper tvert synspunktene til RuneW her, uten på noen måte å fremstå som fagmann.
    Min oppfatning er uansett at en "tung" konstruksjon vil kunne dempe bedre, og helt konkret; spesielt lave frekvenser.
    Men problemet er antakelig mer komplekst enn som så. Ethvert "legeme" (les=vegg / gulv) vil uansett ha en egenfrekvens. "Treffer" man denne lydmessig / frekvensmessig, vil resultatet antakelig bli en forsterkning i stedet for en demping?
    Lyd i de midlere og høyere frekvenser er egentlig ikke voldsomt vanskelig å bli kvitt, verre er det med de lavere / subsoniske!
    Av den grunn vil jeg mene at flere lag med (tung) gips er å foretrekke, så lenge man kan unngå resonanser i konstruksjonen.
    Men min lille "filosofi" rundt dette, kan selvsagt være feil?
    Anybody?

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •