Ikke bruk dobbel gipsplater mot lydisolering - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 195 av 195
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjelli:
    Takk for tilbakemeldingen for siden. Brukt noen timer ja, gikk mest tid til å sette seg inn i Chief Architect, fikk heldigvis tak i et "videokurs".

Hybelen er på ca 50m2 og AV-rommet mitt er på 20m2. Skulle egentlig ha hybel i hele kjelleretasjen, men kom på bedre tanker etter å ha sett en del hjemmekinobilder her på forumet :-) Og heldigvis så var dama enkel å overtale..hehe..

Mellom etasjene er det ikke støpt, det her heller ikke støpt mellom hybel og "min del" av kjelleretasjen. Jeg har ikke byggespesifikasjonene her, men jeg vil anta at et er lagt opp til standard utforming med tre og isolasjon. Men, da bygging ikke er påbegynt så står jeg ganske fritt til å gjøre endringer, og var derfor jeg lurte litt på hva jeg bør tenke på og videreformidle til byggefirmaet.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er hybelen under 50kvm, så slipper du å ha pipeløp til den. En gigantisk fordel med hensyn til lydlekkasjer. Dagens lecapiper lekker masse lyd, og det er vanskelig å få lydtett, om ikke nesten umulig. Jeg vet ikke om dere har tenkt på det.

Hadde jeg vært deg hadde jeg fått skilleveggen mellom hybel og hus i støpt betong, samt en lydvegg inn mot deg. Og jeg hadde gått for støpt dekke mellom enhetene. I tillegg til lydhimling i hybelen da.
    Fordelene med hensyn til lyd er store, og ikke minst med tanke på brann.
    Der trappen din går ned kan du få inn en åpning i betongen. Denne kan tettes med lecablokker el, som kan fjernes senere hvis dere vil ha hele huset en gang i tiden. Eller dere kan få montert inn en branndør som er godt lyd-dempet som bare kles inne i veggen. Jeg har ikke studert tegningene dine i detalj. Dette er iallefall ting som flere jeg kjenner til har angret på i ettertid at de ikke bare tok denne kostnaden når de bygget.

Et tips iallefall.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode råd. Skal ta opp dette i møte med byggefirma med en gang. Dette med at jeg kan slippe unna pipeløp var helt nytt for meg.

tommy

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er å ha flytende gulv i hybelen. Uten dette så forplanter hver minste dunk i golvet seg i grunnmuren og det høres i halve huset.

Skulle jeg endret noe i huset vårt så måtte det å fått installert lydtrinnsmatter i leiligheten og. Det er lite lytt, men dunk i muren/golvet i leieligheten høres godt.

K

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er forsåvidt enig, hadde det ikke vært for at man unngår det like enkelt ved å sette opp platene med 60 cm forskyvning...
    Vel, det er vel mye enklere å legge det andre laget horisontalt enn å dele ei plate i to kun for oppnå 60 cm forskyvning. To plater horisontalt passer også ofte godt på høyden. Man får også godt med spikerslag i motsetning til om man skal sette opp en 60 cm bred plate..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Vel, det er vel mye enklere å legge det andre laget horisontalt enn å dele ei plate i to kun for oppnå 60 cm forskyvning. To plater horisontalt passer også ofte godt på høyden. Man får også godt med spikerslag i motsetning til om man skal sette opp en 60 cm bred plate..
    Du har selvsagt helt rett (hvis det å dele en plate i to med et kutt med en tapetkniv er vanskeligere enn å prøve å holde fast alle de øverste liggende platene langs hele veggen mens du skrur dem ;-)).

Nei, nå er jeg kranglete. Sorry! Jeg prøver å være venner med alle her!

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pointet er jo å "skjule" skjøtene på det innerste gipslaget:???:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det noen endelig svar på denne tråden?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på hva som er best av gips og spon eller om man bør kombinere dette så har vel trådstarter fått svar på det fra Sintef:

"For lydisolering sidestiller vi for alle praktiske formål 13 mm, 12 mm spon og 11 mm trefiberplater (halvharde vegg- og himlingsplater) og lignedne plater med flatemasse 8-10 kg/m2 og tilsvarende bøyestivhet.

Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet.

Imidlertid ligger grensefrekvensen for slike plater så høyt at det i praksis ikke spiller noen rolle.

Ved høye frekvenser blir normalt lydreduksjonstallet mer enn høyt nok så lenge tettingen er god. I lavfrekvensområdet er det imidlertid behov for bedre lydreduksjonstall. Det oppnår man først og fremst med tyngre plater (to lag som festes på hverandre) uten å øke stivheten (derfor to lag, og ikke ett med dobbel tykkelse), men ikke mnst ved å bruke stor avstand i dobbelvegger for å flytte dobbelveggresonansen under kritisk frekvensområde.
    Sigurd Hveem

Sivilingeniør Sigurd Hveem

SINTEF Byggforsk

Materialer og konstruksjoner, Oslo
    "

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?

En gipsplate kommer som standard til et vanlig norsk bolighus i dimensjonene 120x240cm, standard takhøyde i nevnte hus er 240cm.

Do the math, er veldig sjelden man legger platene hvis man skal ha to lag, man deler en plate i to på langs. Og jeg tror faktisk ikke jeg har opplevd å kle et rom som var 4,8m langt

Hilsen snekker kim

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Greenglue...?

Ser at det snakkes om Greenglue mellom evt. gipsplater for lydrom.
    Har sett data for produktet. Som snekker må jeg si at jeg er meget skeptisk til at Grenglue kan gjøre noen som helst underverk med tanke på lyden i selve lytterommet. (Dette underbygges ved at hard flate legge oppå Greenglue.)

Jeg tror i hver fall man må bygge opp 5 mm Greenglue før man kan snakke om noe dempende effekt. Når man skrur plate på utsiden av greenglue presses også dette såpass sammen at min skepsis er stor. Det andre er hvorvidt produktet er branngodkjent... Hvilke giftstoffer dannes ved antennelse?

Finnes det uavhengige tester, og godkjenniger iht. brannforskrifter?

Dersom jeg skulle anbefale en kunde best mulig støydemping til tilstøtende rom/ut ville jeg benyttet lydbøyle, lekter, mdf (12mm) 5 mm bitumenbasert asfaltplate og avsluttet med gips. Dette ville jeg gjort på alle vegger og tak.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Ser at det snakkes om Greenglue mellom evt. gipsplater for lydrom.
    Har sett data for produktet. Som snekker må jeg si at jeg er meget skeptisk til at Grenglue kan gjøre noen som helst underverk med tanke på lyden i selve lytterommet. (Dette underbygges ved at hard flate legge oppå Greenglue.)

Jeg tror i hver fall man må bygge opp 5 mm Greenglue før man kan snakke om noe dempende effekt. Når man skrur plate på utsiden av greenglue presses også dette såpass sammen at min skepsis er stor. Det andre er hvorvidt produktet er branngodkjent... Hvilke giftstoffer dannes ved antennelse?

Finnes det uavhengige tester, og godkjenniger iht. brannforskrifter?
    Når det gjelder informasjon om produktet og sikkerhet, kan du jo ta en titt her:

Green Glue MSDS (Material Safety Data Sheet)

Når det gjelder akustiske egenskaper vet jeg ikke hva som er problemet? Hva var det du hadde håpet/trodd GG skulle gjøre?

GG er et "viskoelastisk materiale" som skal omdanne skjærkrefter mellom to platelag til varme og dermed dempe egensvingninger i platelagene (og det trenger man ikke 5mm for å gjøre). GG blir i første rekke brukt i sammenheng lydisolering.

Men at det gjør "underverker" tror jeg neppe... men mange anerkjente studiobyggere påstår at det har veldig god lydisolerende effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Netsend
    For lydisolering sidestiller vi for alle praktiske formål 13 mm, 12 mm spon og 11 mm trefiberplater (halvharde vegg- og himlingsplater) og lignedne plater med flatemasse 8-10 kg/m2 og tilsvarende bøyestivhet. Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet. Imidlertid ligger grensefrekvensen for slike plater så høyt at det i praksis ikke spiller noen rolle. Ved høye frekvenser blir normalt lydreduksjonstallet mer enn høyt nok så lenge tettingen er god. I lavfrekvensområdet er det imidlertid behov for bedre lydreduksjonstall. Det oppnår man først og fremst med tyngre plater (to lag som festes på hverandre) uten å øke stivheten (derfor to lag, og ikke ett med dobbel tykkelse), men ikke mnst ved å bruke stor avstand i dobbelvegger for å flytte dobbelveggresonansen under kritisk frekvensområde.
    Sigurd Hveem

Sivilingeniør Sigurd Hveem

SINTEF Byggforsk

Materialer og konstruksjoner, Oslo
    Beklager å vekke tråden, men er det noen som har erfaring med de tyngre typene gips platene? De er ca 8.5 kg tyngre enn en vanlig gipsplate i samme dimensjon og skal i teorien være fine til demping for høye og lave frekvenser.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dB-Block noen som har prøvd noe lignendes? kansje bedre en et extra lag gips?

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Five 5 Gallon Bucket of Green Glue

angående green glue og effekt. trykk soundtest og det ligger noen pdf linker der. men hvem som har gjort testen og om den er reel er kansje en annen sak

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •