HJELP: 52" LCD på vegg, trenger tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP: 52" LCD på vegg, trenger tips

Hei,

har nettopp kjøpt en Sharp 52" lcd tv, og ønsker å henge den på veggen. Ønsker i første omgang innspill på hvordan jeg bør måle hvor høyt jeg skal henge den? Finnes det noen guide for slikt?

For det andre er det gipsvegg, og jeg har fått opplyst at apperatet veier roughly 40 kg. Vedkommende jeg kjøpte leiligheten av har forklart at det er trestendere med 60 cm mellomrom mellom hver. De fleste jeg har snakket med mener det bør gå bra/er forsvarlig å henge den på veggen, forutsatt at jeg får festet den skikkelig i stenderne. Har planer om å få en kompis som er snekker til å fikse den biten, for å være sikker på at tv'en ikke går i gulvet etter noen uker. Men hva tror dere? Bør dette gå greit?

Setter pris på innspill. På forhånd, takk.

Mvh,
    Pål B.

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å finne rett høyde finnes det ett enkelt triks.
    Du trenger noe avansert utstyr til å utføre dette trikset.
    Du trenger:

1stk tape bit.
    1stk A4 ark.

Heng det på veggen der tv skal være, sett deg på godplassen og inta tv titting posisjon, juster arket til det er perfekt for deg med tanke på bøying av nakke etc.
    Når du har funnet rett posisjon så vil dette være der du ønsker center av tv til å være.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PushPull
    Hei,

har nettopp kjøpt en Sharp 52" lcd tv, og ønsker å henge den på veggen. Ønsker i første omgang innspill på hvordan jeg bør måle hvor høyt jeg skal henge den? Finnes det noen guide for slikt?

For det andre er det gipsvegg, og jeg har fått opplyst at apperatet veier roughly 40 kg. Vedkommende jeg kjøpte leiligheten av har forklart at det er trestendere med 60 cm mellomrom mellom hver. De fleste jeg har snakket med mener det bør gå bra/er forsvarlig å henge den på veggen, forutsatt at jeg får festet den skikkelig i stenderne. Har planer om å få en kompis som er snekker til å fikse den biten, for å være sikker på at tv'en ikke går i gulvet etter noen uker. Men hva tror dere? Bør dette gå greit?

Setter pris på innspill. På forhånd, takk.

Mvh,
    Pål B.
    Én ting er sikkert: det er fornuftig å tenke gjennom dette såpass. Jeg har inntrykk av at mange ender med å henge den opp i den høyden det er komfortabelt å jobbe i når de monterer

Jeg har sett mange TVer både i virkeligheten og på forumet som jeg mener henger alt for høyt. Jeg synes ikke TVer burde henge med sentrum veldig mye over øyehøyde når man sitter, særlig ikke med LCD hvor innsynsvinkel faktisk er en faktor. Litt opp er jo fint så man kan lene seg litt bakover, men personlig liker jeg å ha TVen rett foran meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange takk for tips!