HJELP ! Kjellerom med betongtak: lydbøyler eller ikke ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP ! Kjellerom med betongtak: lydbøyler eller ikke ?

Hei,

Jeg et i gang med oppussing av mitt kjellerrom. Det blir brukt som hjemmekino/hifi rom. Veggene og tak er i betong.

Jeg er usikker om hvordan jeg bør isolere taket:
    Jeg har lest i en dok. fra Leca at lydbøyler brukt med 2 gipsplater isolerer med 4dB mer enn uten (59dB vs 55dB).

Jeg forstår at det blir bedre demping med lydbøyler men blir det virkelig bedre lyddemping med lydbøyler for et kjellerrom med betongtak ?

Takk !

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist det demper 4dB så demper det 4dB.Om du trenger det er jo en annen sak.
    Kanskje betongen demper nok.
    Men med lydbøyler så demper du 4dB ekstra i tillegg til den betongen demper..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Om du trenger det er jo en annen sak.
    Det er akkurat det jeg spør om. Jeg har aldri brukt lydbøyler før og rommet mitt har bare 2.1m takhøyde nå. Så hver cm teller ...

Kanskje betongen demper nok.
    Det vet jeg ikke. Og jeg få ikke vite før jeg bygger rommet ferdig (men da er det for seint for å endre taket :? )

Er det noe andre som har litt erfaring med dette ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel generelt sei at betong demper veldig bra. Er ikkje sikkert du treng så mykje demping i taket. Eg ville i alle fall først spandert på ein skikkelig dør, eventuelt doble skikkelige vindu visst du er redd for å plage naboer. No veit eg ikkje ka dør du har, men ein vanlig dør vil nok "lekke" mykje meir lyd enn betongtaket...

No snakker eg jo sjølvsagt om demping ut mot andre rom. Du må jo uansett ha noko i taket for å dempe lydbølger innad i rommet...

Mvh
    Leif Erik

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leif_erikg
    Eg ville i alle fall først spandert på ein skikkelig dør, eventuelt doble skikkelige vindu visst du er redd for å plage naboer. No veit eg ikkje ka dør du har, men ein vanlig dør vil nok "lekke" mykje meir lyd enn betongtaket...
    Jeg har tenkt å isolere en vanlig dør med tykke lydplater som mange andre har gjort.

Sitat Opprinnelig postet av leif_erikg
    No snakker eg jo sjølvsagt om demping ut mot andre rom. Du må jo uansett ha noko i taket for å dempe lydbølger innad i rommet...
    Ja, det stemmer. Jeg skal bruke 5-7 cm glava og to lag med gipsplater. Helt standard ...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Ja, det stemmer. Jeg skal bruke 5-7 cm glava og to lag med gipsplater. Helt standard ...
    glava + 2 lag gips, kan være bra for lydisolasjon mot etasjen over, og aller helst i kombinasjon med lydbøyler (som for såvidt ikke trenger å stjele ekstra plass hvis du likevel skal ha 5-7cm Glava. Men disse tiltakene er tilnærmet verdiløse som akustisk demping i rommet.

Det er veldig vanlig at man forveksler lydisolasjon og akustisk demping.
    Jeg tror det er viktig at du definerer hva du er ute etter å oppnå.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har betongtak og valgte å bruke lydbøyler med to lag gipsplater, fra betongdekket til kjeller blir det som følger:

betongdekket (16 cm) / rockwool (5 cm) / skyggepanel / lydbøyler / 2 lag gips

Om det er nødvendig er usikkert, men når jeg først skulle gjennomføre prosjektet ville jeg ikke være i tvil.

Lykke til.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Jeg har tenkt å isolere en vanlig dør med tykke lydplater som mange andre har gjort.
    Jeg kjøpte rett og slett en lyddør (Swedoor) hos Byggmakker, den er solid og fungerer utmerket.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KES
    glava + 2 lag gips, kan være bra for lydisolasjon mot etasjen over, og aller helst i kombinasjon med lydbøyler (som for såvidt ikke trenger å stjele ekstra plass hvis du likevel skal ha 5-7cm Glava. Men disse tiltakene er tilnærmet verdiløse som akustisk demping i rommet.
    Ooh, det viste jeg ikke.

Sitat Opprinnelig postet av KES
    Det er veldig vanlig at man forveksler lydisolasjon og akustisk demping.
    Jeg tror det er viktig at du definerer hva du er ute etter å oppnå.
    Jeg ønsker både lydisolasjon og akustisk demping. Siden rommet er ikke ferdig, vet jeg ikke hvor mye akustisk demping jeg trenger.

Akustisk demping: er det ikke bare å sette på lydplater hvis jeg hører at det er for mye ekko ?

Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Jeg kjøpte rett og slett en lyddør (Swedoor) hos Byggmakker, den er solid og fungerer utmerket.
    Husker du hvor mye du betalte ? Jeg har hørt at disse dørene koster mye (3-4 ganger) mer enn vanlig dører.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Lydisolering

Et lite tips til de av dere som skal bygge nytt lyd rom.

Har sett at flere av dere som lager egne rom til hjemmekinoen deres har gjort en helt elementer feil i grunnarbeidet, slik jeg ser det.
    Det kan godt være at det finnes veldig gode grunner til at dere har gjort det slik, grunner som jeg ikke vet. Men om dere bruker dobbelt lag med gipsplater for å dempe lyden, så er dette helt FEIL. Det skal brukes to forskjellige typer plater, f. eks et lag med sponplater og et lag med gipsplate. Eller et lag med gipsplate og et lag med panel osv.
    Dere som holder på med dette daglig har 10x mer peiling på lyd en det jeg har.
    Men det som skjer når du bruker to lag gipsplater, er at lyden ”bare” blir brutt i en viss frekvens.
    Den frekvensen er den samme om du bruker 1 eller 10 plater med gips. Derfor er det mye bedre og bruke to forskjellige type plater som f,eks et lag spon og et lag gipsplate.
    Dette fordi sponplater bryter frekvensen på en annen måte en det gipsplata gjør. Høres ikke dette logisk ut?. En annen ting som er viktig når du bruker lydbøyler til isolering av gulv/ tak.
    Er at platene som legges på toppen av lydbøylene / lekten IKKE kommer i kontakt med veggene. Dette gjelder både i taket og på gulvet. Det SKAL være en klaring på ca 3-4mm.
    Denne klaringen skal fylles med en akryl fugemasse slik at lyden ikke forplanter seg oppover i veggene / taket. Dette gjelder selvfølgelig også listingen i tak/vegg. Der skal det være en klaring på ca 2mm mellom f,eks vegg og tak så skal listene kun spikres i veggen med en klaring på ca 2mm til taket. Hmm skjønner vi dette… lykke til folkens.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwoll har plater som både lydisolerer og er akustisk dempende.

Skal se om jeg ikke finner di igjen.

Disse kan du lime rett opp på betongen.(tror jeg,skal sjekke hva det står på limspannet mitt)

Aukustikk limen kan brukes på betong,gips,lett betong.

Silence Sonar Kombi er støydempende og akustisk dempende.
    Ta kontakt med noen som driver med himlinger der du bor og få di til å sjekke opp om disse kan limes i tak noe jeg tror går fint side det er gips på baksiden.
    Så får du sikkert en fin pris av dem

Du velger da C Kant.

Hvordan platene ser ut kan du se på linken Min hjemmekino under bygging
    Rockfon : Sonar

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Hvor mye koster en slik dør, og hva slags bredde var det på den?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hvor mye koster en slik dør, og hva slags bredde var det på den?
    Jeg vet ikke hvor mye en Sweedør koster men Diplomat selger også lyddører (også kalt leilighetsdører eller klimadører). Prisene er fra kr 5480,-.
    Se her side 14 http://www.diplomat.no/pdf/Innerdorerpr21feb.pdf

Jeg synes at det er veldig dyrt for en lyddør og vil helst isolere furudøra min selv (som mange andre har gjort). Men det finnes for de som har mye penger

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwoll har plater som både lydisolerer og er akustisk dempende.

Skal se om jeg ikke finner di igjen.

Disse kan du lime rett opp på betongen.(tror jeg,skal sjekke hva det står på limspannet mitt)

Aukustikk limen kan brukes på betong,gips,lett betong.

Silence Sonar Kombi er støydempende og akustisk dempende.

Hvordan platene ser ut kan du se på linken Min hjemmekino under bygging
    Rockfon : Sonar
    Jeg hadde sett disse i tråden før men jeg tror ikke at det blir nok lydisolering hvis jeg limer dem direkte på betongen.

Slike plater er veldig mye brukt og jeg har aldri sett at de er limt direkte på taket men de henger fra taket (sikkert for å få bedre demping og har plass til div. kabler over).

Jeg har egentlig bestemt meg for å bruke lydbøyler og gips (minst et lag). Etter må jeg finne ut hvis jeg bruke 2 lag gips eller lydplater som du har gjort.
    Det blir mer jobb men det blir bedre til slutt.

Takk for tipset !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •