Bruke eksisterende isolasjon i tak/vegg som absorbenter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke eksisterende isolasjon i tak/vegg som absorbenter?

Jeg har endelig kommet igang med hjemmekino i kjelleren. Rommet blir ca 5x3,4x2,1m. Siden rommet ikke er større enn det må være vil jeg ikke bruke mere absorbenter enn nødvendig. Jeg tenkte da at kanskje isolasjonen som allere er der/blir satt opp kan brukes både som isolasjon og absorbenter? Jeg har tenkt å bruke panel på vegger og i tak, og kan da lage store åpninger i panelet som jeg dekker med stoff. Samme med veggene. I taket er det 20cm med glava, og i veggene blir det 5cm i vanlig bindingsverk. Veggene er ca 50cm "sparemur" av stein/betong. Taket er 1 1/2" tregulv på 9x3" bjelker. Gulvet blir antakelig støpt i dag, og består av 7cm betong m/vannbåren varme. Jeg hadde tenkt på teppe på gulvet, men har lest diverse informasjon om demping av rom der de fleste lar gulvet være "hardt" og heller demper vegger og tak. Dermed blir det kanskje fliser på gulvet. Se f eks
    http://www.recording.org/users/acoustics/ I tillegg til vegger og tak vil jeg antakelig ha tykke absorbenter for bassen i de bakre hjørnene av rommet.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt på teppe på gulvet, men har lest diverse informasjon om demping av rom der de fleste lar gulvet være "hardt" og heller demper vegger og tak. Dermed blir det kanskje fliser på gulvet.
    Hadde vært interessant med noen flere meninger om dette. Lurer selv på å bygge meg et nytt hjemmekinorom. Var i grunnen sikker på at teppe var det beste å ha på gulvet :?

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber på en 2 år gammel THX-godkjent kinosal. Om noen er interesserte i å se detaljene kan jeg ta noen bilder. Kan ta noen harde fakta her, selvom det er litt vanskelig å forklare:

• Korthåret teppe på gulvet

• Det er ca. 8meter fra lerret frem til første rad og på veggene dit er det kun plater (finer om jeg ikke husker feil)

• Fra første rad og oppover langs trappene er det plate ca. 1,2meter opp på veggen. (følger skrått oppover med trappene som er inntil veggene på hver side)

• Over der er det dempemateriale helt opp til taket. Det er gjort med å legge dempematerialet mellom stendere, så stoff som dekker det, også til slutt en list på stender som holder stoffet på plass.

• På bakvegg er det først en tjukk vegg av dempematiale, så vertikale lister på ca. 2cm som sitter med da ca. 2cm mellomrom. (50-50 lister og dempemat.)

• Baffelvegg er ca. 20cm tykk og er dempet fullstendig død.

Har et prosjekt der et kjellerrom skal bygges til hjemmekino/flipperspill-rom, så tenkte og bruke noen løsninger fra jobben der. Blir spennede

Edit: hmm.. list funka dårlig. jaja.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Postet tilsvarende tråd på AVS, ser ut til at dette skal fungere OK. Les evt tråden her

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallois.

Jeg har et rom med betongvegger og betonggulv, taket er tre-panel.
    Det er en del dempemateriale i hjørner, absorbenter/diffusorer ved første refleksjonspunkt, en 3-seters sofa og og to stoler som er godt absorberende. Ellers er det noe møbler. Rommet er 8,2x4,1x2m.

For ca. 3 år siden skulle jeg legge nytt gulv på rommet. Etter mye om og men så tenkte jeg å prøve meg på et vegg-til-vegg teppe, for å minske refleksjoner og generelt dempe etterklangen i rommet.

La teppet, kobla opp anlegget - fikk sjokk! - dette låt virkelig ille...
    Teppet dempet kun diskanten, og det så mye at bassproblemene i rommet mitt (og de er det mye av) kom mye bedre frem. Bassen ble buldrete og dårlig definert. Trommer, stemmer, gitar - alt(!) ble matt og kjedelig å høre på.

Så noen måneder senere var jeg faktisk så *heldig* at det rant 30 liter slam fra et spillvannsrør på teppet. Tro meg; det lukter ikke digg!
    Dermed ble det en god grunn til å bytte gulv fort som rakkern igjen :P

La så en type Laminat. Effekten kom umiddelbart - Bass/øvre bass/nedre mellomtone ble mye bedre definert, man kunne følge bassgitaren mye lettere. Hi-hat, cymbaler, skarptromme osv. fikk bedre "snert"og kom bedre frem i lydbildet. Musikken gikk fra å være "død" til livlig.

Jeg mener det beste er hardt gulv med ett enkelt lite teppe foran hver høyttaler, absorbenter i hjørnene, diffusorer/absorbenter ved første refleksjonspunkt på sidevegg og kanskje helst diffusorer/absorbenter i taket.

På denne måten skaper gulvet liv i musikken, mens på vegger og tak kan man tune etterklangstid, fase ut/dempe stående bølger, dempe tidlige refleksjoner osv.

Mvh Davidlyd

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Davidlyd,
    Hvilken type bassabsorbenter bruker du? Har du testet forskjellen med og uten? Det er bassen som bekymrer meg mest. Diskant/mellomtone krever jo ikke de store dimensjonene på absorbentene, og kan lett monteres senere etter behov.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg bruker sammenrullede glava-matter med en diameter rundt 45cm. Har ca 6-7 meter med dette i hjørnene og midt på veggen bak høyttalerne.
    I teorien skal ikke dette dempe særlig dypt, men jeg la hos meg merke til at bassen gikk fra å være "boomy" , buldrete og henge igjen, til å bli mye strammere, bedre definert og mer livlig.

Etter at jeg fikk nye høyttalere for noen uker siden (se nederst) som spiller mye dypere så har jeg merket brumling/dette etterslepet noen ganger igjen. Det trengs nok mer demping, men får se hvilket prinsipp jeg bruker senere.

Tenker du å prøve med glava så ikke plasser glavaen helt oppi veggen, for der er partikkelhastigheten lavest. Plasser de gjerne 20-30 cm fra hjørnet..

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å bruke glava. Av plasshensyn må de nok settes helt inni hjørnet, men en del av glavaen vil jo likevel være et stykke fra veggen. Ellers mener flere på AVS at det vil være effektvt å bruke glavaen som allerede finnes i taket. Mulig jeg prøver å trekke mesteparten av taket med stoff for å utnytte dette. Det er 20cm glava i taket. Jeg skal ha en stripe av panel langs begge sider av rommet for downlights.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så veldig erfaren på området, men etter at min fetter gjorde om hjemme kino rommet sitt er lyden blitt helt rå i forhold til det han hadde.
    Han kjøpte et produkt som heter "Auralex", det er et spesielt materiale som er laget for å dempe lyd!
    www.avtalk.co.uk har de et eget emne om Auralex.
    Kan være vært å ta en titt på.
    Jeg kjenner noen av de på av talk som har satt opp auralex i rommet sitt, de kan gi masse gode råd om hvordan man kan/bør gjøre det.

Q 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •