Microfilm sin hjemmekino; 03.03.07 Her skal det testes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Microfilm sin hjemmekino; 03.03.07 Her skal det testes!

Så er jeg så smått igang med hjemmekino prosjektet. Rommet er på 20kvm, 5x4 meter. 2,30 i takøyde, dvs. 2/3 av bredden, resten har skråtak. Dette er en oppussing, ikke en ombygging så bortsett fra mindre saker (kabler/elektrisk/vindu) er ting som ekstra isolering, ventilasjonsanlegg etc. ikke på planen.

Hele rommet, minus vinduer, har stått ubehandlet siden huset ble oppført av den forrige eieren. Furu rund baut. 1stk vindu på kortsiden skal jeg tette igjen der lerretet skal henge. Da står jeg igjen med 3 mindre halvhøyde vinduer på langsiden som madammen har fått i oppgave å tenke ut en pen måte å kunne blende av 100%

Farger på vegg, tak og lister blir dyp vinrød og sort, matthet 07. Den ene kortveggen har en liten vedovn, brannmuren blir matt grå. Om det blir løse eller vegg til vegg teppe er ikke helt bestemt ennå.

Siden den ene siden av rommet har skråtak så får jeg litt problemer med lerret på 200cm eller mer i bredde. I såfall må jeg senke lerretet nærmere gulvet, men da er jeg redd for å få en oplevelse av å måtte "se nedover" så det ser ut som jeg lander på et 79" rammelerret.

Av komponenter begynner ting å gå seg så smått til.
    • En Panasonic PT-AE900E pj er i hus
    • Som front ht skal jeg bruke ett par eldre Kef C60 som bare har stått og støvet ned de siste årene
    • Det samme blir det med en Rotel RB-870BX som jeg tenker å bruke som sub forsterker (jeg er dårlig til å selge når jeg kjøper noe nytt :? )
    • En Monitor Audio Silver LCR center-ht er bestillt og underveis
    • Et par Kef Q8s surround-ht er besstillt og underveis
    • Hjernen i det hele ble til slutt en Onkyo TX-SR674. Meningen var å handle en Onkyo 804 fra USA, men jeg ombestemte meg til slutt og handlet en "std" 230V sak. Bl.a. enklere å kvitte seg med hvis jeg en gang ønsker å selge
    • Singnalkilde blir intill videre en HP nx9420 CoreDuo 2500 laptop med 2Gb minne, Radeon X1600 skjermkort og Creative PCMCIA lydkort

Ting som ennå ikke er bestemt/bestillt er:
    • Subwoofer
    • DVD spiller
    • Lerret (77"-85" helst ramme)
    • Diverse kabler (bl.a. hdmi fra receiver --> pj 8m og sw kabel 8m)
    • Stand/veggfeste til center ht
    • Kabelskjulere
    • PJ hylle eller takmontering
    • Belysning
    • Stoler/sofa

Er det noen som har noe brukt å selge eller tips så er jeg åpen for for det meste. Men siden dette blir mitt første hjemmekino oppsett så vil jeg ikke bruke masse penger på superdyre ting uten egentlig å vite hva jeg driver med :-D Poenget er å legge meg på et godt og "duganes" utgangspunkt. Tweaking og utbyttinger blir det garantert etterhvert.

Det første som skal skje er å få rydda unna alt rotet og så male vegger, tak og lister. Forhåpentligvis får jeg gjort dette ferdig i løpet av helgen.

Må si jeg begynner å glede meg til vedfyring, en god film og et glass maltwhiskey :-D

Noen bilder av utgangspunktet:

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid artig å se fremdriften i slike prosjekter. Husk å holde oss oppdatert med bilder underveis!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lykke til :)

Denne tråden blir spennende! Høres ut som du har en god plan. Skal selv i gang etterhvert med kinorom i kjeller, og lærer noe nytt hver dag inne på forumet. Jeg samler opp masse gode tips hele veien for å lette jobben når jeg setter i gang. Det beste tipset tror jeg er å sette opp en liste over alt du skal gjøre, hvilke materialer, hvordan du skal gjøre det etc. Sparer ekstremt mye tid på å slippe å kjøre frem og tilbake til Byggmakker eller lignende hele tiden...kan jo hende du har gjort det da
    Stå på!!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sørge for å legge ut nye bilder når rommet er ferdigmalt.

Har ikke så voldsomt store snekkerier å ta fatt på, så turene til Bygger'n blir begrensa. Alt mulig annet klarer alikevel å lage lange nok lister Pluss masse surfing både her og der for å suge til seg kunnskap og muligheter.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mørket senker seg

Da er jeg godt igang med malingen. Svart i taket og lerretvegg har fått sine 2 strøk og veggene forøverig har fått 1 strøk. TTT - ting tar tid! Alt etter hvor jeg setter de 400 wattene med arbeidslys så dukker det opp små områder i panelskjøtene hvor kosten ikke har kommet godt nok til, arrrrgh :twisted:

TollpostGlobe dukket opp her om dagen med Surround ht fra Kef. En ting mindre på lista :-D De var noe større enn jeg hadde sett for meg, men skal passe perfekt inn i høyden som det ene skråtaket tillater.

Tror jeg må ha surra første gangen med utmålingen for lerretet. Når jeg måler nå har jeg ingen problemer å få plass til et 200cm (92") lerret. Sitteposisjon blir ganske nøyaktig 4m fra lerretet så da går jeg for 92" Hvis det ikke dukker opp noe brukt eller andre merker jeg ikke har fått med meg så kommer jeg til å bestille et DreamScreen V2 ramme 200cm.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, så du hadde en Rotel RB-870BX, regner med at du har brukt denne i stereosammenheng tidligere. Har du noen formening om lyd/kvalitet i forhold til "moderne" forsterkere. Lurer litt på å kjøpe en. Hvor mye ville du krevd for din dersom du skulle selge?

Ellers må jeg si at dette ser ut som et spennende prosjekt, hadde jeg bare hatt plass...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hei, så du hadde en Rotel RB-870BX, regner med at du har brukt denne i stereosammenheng tidligere. Har du noen formening om lyd/kvalitet i forhold til "moderne" forsterkere. Lurer litt på å kjøpe en. Hvor mye ville du krevd for din dersom du skulle selge?

Ellers må jeg si at dette ser ut som et spennende prosjekt, hadde jeg bare hatt plass...
    Som jeg husker den er den nøytral til varm og var et godt kompromiss opp mot engelske høyttalere fra Kef, MS og Castle som jeg hadde på den tiden. Vanskelig last var noen av disse også uten at det bøy på problemer. Mener å huske at den ikke var så veldig dyr da den kom ut, mellomste i serien tror jeg? Hva den burde koste i dag brukt tørr jeg nesten ikke si. En god forsterker som gir deg musikkglede og "fot" er det i hvertfall. Hvis ikke du kjøper den du har i kikkerten kan du jo gi meg et lite hint, mulig jeg tar'n

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det går fremmover

Det nærmer seg... Maling unnagjort og et stk. vindu er tetta. I løpet av helga skal jeg få unnagjort kabling av strøm, legge teppe og montere kabelkanaler rundt om. Spraymalte kanalene svarte i går kveld.
    Det meste av diverse komponenter/materiale osv. er i hus og begynner å gjøre det trangt på kontoret mitt. Tak/veggbelysningen samt lerret er ikke kommet ennå, men de er vel på plass i begynnelsen av neste uke regner jeg med. Takspoten fra lampemagasinet tok jeg en liten sjanse på. Enten kommer jeg til å elske eller hate den :???: Skinnespotene er mer nøytrale og gjør ikke så mye av seg.
    Når teppe er på plass regner jeg med at ting begynner å gå litt raskere. Da begynner det virkelige morsomme :-D

Jeg lurte en stund på om jeg skulle ta og lage en slags "propp" til vinduene på høyre side. Propp a la oppskriften Green Glue annbefaler på hjemmesidene sine. Har bestemt meg nå for å la det ligge til neste "budsjett runde" Siden vinduene er av den gammle typen med masse luft mellom lagene så er ikke absorberingen så aller verst i utgangspunktet. Uansett så blir det jo ordinære ganske tykke gardiner pluss en helt lystett og lyddempende gardin laget av 300g/m2 scenemolton fra Norsk Sceneteknikk.

Rommet som det står pr. idag uten noe inventar er faktisk ganske akustisk dødt. Nesten faretruende lite ekko selv med store åpne flater. Om det kommer av nåverende oppbygging av tak og vegger vet jeg faktisk ikke.

SenterHT på det ene bildet er en Monitor Audio Silver Series

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

90% ferdig :-)

Nå begynner det å bli virkelig morro :-D Innvielse begynner å nærme seg.
    Ikke så mye som gjenstår nå. Av "kritiske" ting så er det bare takopphenget til pj'n som ikke har kommet plus at jeg ennå ikke har bestemt meg for sub. Heller mot en PSB series 8 med dobble 10 tommere. Etter noen lytterunder er det den som etter mine ører håndterer musikk best av de jeg har testet, Klipsch RW12, Velodyne CHT 10R/12R, B&W ASW600 og Dali suite 1.2. I tillegg til bilde så er musikk viktig for meg.

Har litt "touch-up" igjen på maler-fronten. Treverket begynner å leve veldig etter at jeg satt varme på rommet, så det dukker opp små sprekker uten maling her og der. Rødfargen på bildene er ikke så heftig rød som det ser ut! Den er mye mørkere med normal belysning. Klarer ikke å skru av blitzen på kameraet, kanskje på tide med nytt kamera?

Står også igjen å pusse/male pipa og montere ovnsplata med lister. Teppe gikk greitå legge. Var unnagjort på en kveld.

Etter litt diskusjon ble vi enig om å kjøpe en sovesofa med chaiselong. Egentlig var vi begge enige om at det som hadde passet best inn er 3 stk lenestoler i brunt skinn, men siden rommet også skal fungere som gjesterom nå og da så er det mest fornuftig med en god sovesofa. For max komfort landa vi på på Metro i grått stoff fra Bohus

Her kommer noen bilder.

Front med Dreamscreen 92", Monitor Audio Silver SLCR og Kef C65.

Monitor Audio Silver SLCR

Ovnshjørne og noen spotter. Ovnen står feil!

Thorsman kabelkanaler. Akkurat dimensjon til 2 tykke kabler pluss 2,5mm2 ht kable.

Supra HF100 HDMI 8m og Hama 2,5mm2 htkabel venter på flere kanaler

Hjelp, nå er de kommet for å hente meg!

Her mangler det en sub. Veggfeste skal lakkes sort! Selve vinduene venter jeg med å male til det blir litt varmere i været.

Spotter, kabelkanaler og Supra HDMI. Alle lys i rommet får dimmere når ting er ferdig.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser kjempe bra ut dette, har akkurat blitt ferdig med min kino så jeg vet hvor moro det er når ting begynner ta form noe drit det der med at treverket lever sitt eget liv har samme problem oppe i stua mi der jeg har malt panel, men du får bare skru av lyset og nyte en god film når den tiden kommer.... lykke til med innspurten

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    ser kjempe bra ut dette, har akkurat blitt ferdig med min kino så jeg vet hvor moro det er når ting begynner ta form noe drit det der med at treverket lever sitt eget liv har samme problem oppe i stua mi der jeg har malt panel, men du får bare skru av lyset og nyte en god film når den tiden kommer.... lykke til med innspurten
    Takk for det Kjempemorro å se ting ta form ja, begynner å klø etter å få rigga opp resten av komponentene Har stereobenken til tørk etter lakking. Kanskje det blir litt fart på sakene i morgen.
    Morro også når jeg kan begynne med de mindre inredningsdetaljene som filmplakater, skilt, hyller osv for å skape litt atmosfære.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subwoofer i hus

Takfeste for pj har enda ikke kommet. Drøyer litt nå så jeg får vell begynne å purre. Elfa var også midlertidig utsolgt for Thorsman kanaler, men nå er 10m til på vei.
    Sub'n er også kommet i hus, her må det testes. Fra 28Hz i kontrollert "dødt" rom Gleder meg til når jeg kan begynne å måle hvilke ytelser jeg kan oppnå med litt prøving og feiling.

Skjønte til slutt at jeg har montert festene til lerretet litt klønete. Det hadde vært mye penere om jeg speilvenner brakettene så de vender innover og blir skjult ops: Ja ja, smal sak å rette opp

Har begynt å kable opp litt midlertidig, skal teste det hele i kveld, inkl pj.

Dimmer for stikkbelysning. Gruppekontrollert og ganske små, så de gjør ikke så mye av seg. Venter på en Eljo utenpåliggende RF dimmer for fast installert lys. Den leveres uten fjernkontroll, ment å bli styrt av hvilken som helst programmerbar fjernkontroll.

Er ganske fornøyd med thorsman kanalene. Her brukt som "vaskelist" langs yttervegg

Mitt nyeste medlem, PSB Subsonic8. 68 liter, BASH forsterker og 2x10" Bassporten har plass til en loff! Dette blir brutalt :-D

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pen hjemmekino du har lagd deg her åssen spiller den subben du har fått? har ikke hørt noe spesielt om den, men den så da ut som om det var tak i den

Kommer til å følge med videre her definitivt..

Mvh janthomas

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt, microfilm.

Kanskje jeg kan komme på besøk til deg etter du har vært her på besøk.... ;-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanThomas
    Pen hjemmekino du har lagd deg her åssen spiller den subben du har fått? har ikke hørt noe spesielt om den, men den så da ut som om det var tak i den

Kommer til å følge med videre her definitivt..

Mvh janthomas
    Takk takk. Driver å tester diverse plasseringer og delefrekvenser for subben nå. Jeg har et "kvart" skråtak å ta hensyn til, men foreløpig ser det ut som jeg havner med subben vinkelrett på sweetspot. Det bakerste elementet 20cm fra vegg. For film er det ikke så superkritisk, men for rytmeseksjonen i musikk synes jeg plasseringen har mye å si for opplevelsen. PSB er Kanadisk, mer info her. Det er tak så det holder i den. Det var like før ørreten spratt opp av vråvatn under første lytterunde

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Spennende prosjekt, microfilm.

Kanskje jeg kan komme på besøk til deg etter du har vært her på besøk.... ;-)
    Det hadde vært hyggelig. Min "bygdekino" er alltid åpen for besøk. Og ikke minst nye impulser som jeg regner det blir plenty av den 31. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •