Bass blir borte i skråtak - Trenger råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bass blir borte i skråtak - Trenger råd

Hvis dere ser på profilen min, så har jeg skråtak helt opp i en spiss langs hele kinoen. Her blir mye av mellombassen borte. Som dere ser av vedlagte sinuskurve så måler jeg forholdsvis god dypbass, men den faller fort av ved 63 Hz.
    Jeg måler da på 63Hz, 76dB i lytteposisjon og 94dB oppunder skråtaket.

Hvordan får jeg "presset" denne bassen tilbake til lytteposisjon?
    Bør jeg lekte ned taket på midten og avbryte spissen?

Har alle muligheter med denne loftstua, så alle crazy/ikke crazy tips tas mot med takk:-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette kurven med KUN SUB tilkoblet? Deling på 80Hz?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er kun sub, men deling på 160 Hz for å teste hele spekteret på SVSen.
    Kan legge til at det samme skjer med Matrixene på mellombass. 802ene går faktisk dypere enn SVSen!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker Flageborg

Da er det ikke lenger et problem med basstrykket, men alt annet oppe i loftstua som begynner å bråke. Løse "dører" til kabelrommet, selve racket og mye annet må nå tjores fast
    Etter noen timer med Mr. Flageborg tilstede sitter jeg enda og gliser fra øre til øre. Visste at det var mye potensiale i subben, men sååå mye, det hadde jeg ikke drømt om:-D
    Flageborg har SVS, Matrix og skråtak som meg og viste meg hvordan man skulle få kremlyd ut av utstyret. Subben ble plassert tilbake i hjørnet, 82-83cm fra yttervegg(målt fra front på subben) og helt inn til skråtaket. Litt måling og leking med fasen, så spilte den plutselig på lag med frontene og det låt som et tordenbrak.
    Testet litt forskjellig musikk, bl.a. Sting 20Hzen, og det ble mer enn nok bass hele veien. Testet kinokvaliteten med bl.a. Master&Commander og Flight of the Phoenix. Ahhhhh, som det ristet

Takk for en veldig hyggelig seanse og en formidabel jobb med plassering av frontene og kalibrering av subben, Flageborg, dette løste mange frustrasjoner for meg

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekka hvordan det står til med bassen når kun frontene er i bruk? Har du samme problemet da?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Har du sjekka hvordan det står til med bassen når kun frontene er i bruk? Har du samme problemet da?
    Tror vel strengt tatt at han ikke her noe problem lenger :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med riktig fase på subben, så låter det ganske bra nå:-D
    Men jeg har et problem med å dele på riktig Hz på forsterkeren. Frontene spiller med, selv om jeg setter de til Small og deling på 80Hz. På riktig basstrykk, så ser det ut som om 8-tommerne på frontene er på vei ut av kabinettet
    Vet ikke helt hvorfor den ikke deler der den skal. Skal prøve å oppdatere Firmware på processoren og se om det hjelper.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å forklare mitt uklare spørsmål. Har du mere bass i spissen av taket ditt enn ved sweetspot når du spiller kun med frontene? Altså ikke subb i det hele tatt. Fint om du kan sjekke det og evt. funnet ut om det er kun mitt problem.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Bare for å forklare mitt uklare spørsmål. Har du mere bass i spissen av taket ditt enn ved sweetspot når du spiller kun med frontene? Altså ikke subb i det hele tatt. Fint om du kan sjekke det og evt. funnet ut om det er kun mitt problem.
    Jeg har nok mer bass i spissen av taket, jeg også. Acoustic Tuning i Trondheim mener at bassen liker seg i hjørner/spisser og det kan være en fordel å få "jevnet" ut taket på en eller annen måte. Bassen stikker også litt av borte ved den lave kneveggen jeg har og forsvinner bortover langs veggen.
    Subben skal nå ta seg av dette og er såpass kraftig at det ikke høres så galt ut nå.
    Hjalp det noe?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.
    Det gjorde det. Da må jeg gjøre mere med rommet og ikke anlegget tydeligvis.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •