Lage gutterom. Lydisolering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage gutterom. Lydisolering?

Hei.

Vi vurderer å kjøpe oss en leilighet i ett rekkehus hvor vi tenkte å lage ett gutterom/film rom.
    Er litt bekymret for pensjonistene som bor i strøket.
    Så tenkte på å lydisolere litt så vi kan sette på en film med passe volum når det måtte passe oss.
    Veggene må kles om på nytt da det ser ut som ett ........ der.
    Det er endeleilighet så rommet blir stående ut mot ytterveggen.
    Men fortsatt så kan det bli problemer med mitt bruk av volum knott når ser på skrekkfilm og er glad i bass.
    Håper noen har noe kontruktivt å komme med!

På forhånd takk

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se litt på trådene til de som har pusset opp leilighets/gutterom, fks Kenti.
    Tror lydbøyler vil være et must i så tilfelle, å kanskje flytende gulv? Men dette vet jeg lite om, men sjekk ut de andres tråder.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk et tilnærmet likt konsept på gang sjøl, og er så heldig at jeg har tre frie yttervegger.
    I mitt tilfelle vil derfor det meste av isolasjon bli konsentert om gulv mot 1.etg, og den fjerde veggen mot en tilstøtende bod.
    Etter å ha diskutert dette litt, og ikke minst lyttet til velmente og gode råd, vil løsningen for mitt vedkommende bli å legge et flytende lag (tung) gulvgips på et underlag for parkett / laminatgulv.
    Eksisterende laminatgulv vil deretter bli lagt på plass igjen, med tilsvarende underlag mellom gips og gulv.
    Bakveggen (i dette tilfelle) mot bod, vil også bli utstyrt med ett lag gulvgips, som isolasjon.
    Om det allikevel skulle vise seg at lyden (i første rekke bassen) skulle forplante seg gjennom gulvet, har jeg i det små eksperimentert litt med å sette en av subene på et dempende materiale. Noe som faktisk har vist seg meget effektivt! Men hvordan det lydmessig vil falle ut mtp kvalitet, vet jeg foreløpig ikke så mye om. Enn så lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips til de av dere som skal bygge nytt lyd rom.

Har sett at flere av dere som lager egne rom til hjemmekinoen deres har gjort en helt elementer feil i grunnarbeidet, slik jeg ser det.
    Det kan godt være at det finnes veldig gode grunner til at dere har gjort det slik, grunner som jeg ikke vet. Men om dere bruker dobbelt lag med gipsplater for å dempe lyden, så er dette helt FEIL. Det skal brukes to forskjellige typer plater, f. eks et lag med sponplater og et lag med gipsplate. Eller et lag med gipsplate og et lag med panel osv.
    Dere som holder på med dette daglig har 10x mer peiling på lyd en det jeg har.
    Men det som skjer når du bruker to lag gipsplater, er at lyden ”bare” blir brutt i en viss frekvens.
    Den frekvensen er den samme om du bruker 1 eller 10 plater med gips. Derfor er det mye bedre og bruke to forskjellige type plater som f,eks et lag spon og et lag gipsplate.
    Dette fordi sponplater bryter frekvensen på en annen måte en det gipsplata gjør. Høres ikke dette logisk ut?. En annen ting som er viktig når du bruker lydbøyler til isolering av gulv/ tak.
    Er at platene som legges på toppen av lydbøylene / lekten IKKE kommer i kontakt med veggene. Dette gjelder både i taket og på gulvet. Det SKAL være en klaring på ca 3-4mm.
    Denne klaringen skal fylles med en akryl fugemasse slik at lyden ikke forplanter seg oppover i veggene / taket. Dette gjelder selvfølgelig også listingen i tak/vegg. Der skal det være en klaring på ca 2mm mellom f,eks vegg og tak så skal listene kun spikres i veggen med en klaring på ca 2mm til taket. Hmm skjønner vi dette… lykke til folkens.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slik at 2 like gipsplater i taket ikke er en god idé, hva er mest effektivt? To forskjellige typer gips eller f.eks OSB plate og en tykk gips plate sammen? Noen som kan tipse om de beste komboene?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DRIT i det "netsend" påstår, han gikk på en storsmell med de uttalelsene der. Søk på trådene han har startet, så vil du se. Dobbelt lag gips er det som er mest effektivt til demping av vegger.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når folk er så påståelige slik som Netsend er i sitt siste innlegg her, bør man ha steinpeiling på det man snakker om. Bastante meninger om ting man ikke har greie på er kanskje noe av det verste jeg, som relativt grønn, kan oppleve i slike forumer som dette. Arrogansen avslører de fleste relativt kjapt noe jeg aner "snev" av i innlegget. Har jo lest en del tråder hvor konklusjonen har vært to gipslag, så syntes det var litt rart.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    netsend har desverre røyka sokkene sine.

Gjorde en lydjobb hos en kompis. Vi isolerte ett rom i en betongblokk.

Da lektet vi ut veggen 5cm, la inn rockwool og dobbelt lag gips utenpå der igjen. Skjøtene i gipsen ble skråskjært og fyllt med acryl fugemasse. I tillegg la vi flytende gulv med glava lydplater, steinullplatene er likefine/bedre.

Da vi testet det etterpå med 2 8" aktive studiomonitorer på MAX kunne man såvidt høre det i naborommet om man la til mye godvilje.

Alt i alt var prosjektet en suksess!.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    netsend har desverre røyka sokkene sine.

Gjorde en lydjobb hos en kompis. Vi isolerte ett rom i en betongblokk.

Da lektet vi ut veggen 5cm, la inn rockwool og dobbelt lag gips utenpå der igjen. Skjøtene i gipsen ble skråskjært og fyllt med acryl fugemasse. I tillegg la vi flytende gulv med glava lydplater, steinullplatene er likefine/bedre.

Da vi testet det etterpå med 2 8" aktive studiomonitorer på MAX kunne man såvidt høre det i naborommet om man la til mye godvilje.

Alt i alt var prosjektet en suksess!.
    Interessant. Har ikke hørt om skråskjæring av gipsplater i denne sammenhengen før (ok da, har ikke hørt om det i NOEN sammenheng før...). Er poenget å tette ekstra godt? Hvor fikk du inspirasjon til dette fra?

Kanskje jeg misforstod, forresten. Med skråskjæring, mente du å lage et spor som du fylte med fugemasse, eller at platene ble skråskjært slik at de overlappet hverandre?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Interessant. Har ikke hørt om skråskjæring av gipsplater i denne sammenhengen før (ok da, har ikke hørt om det i NOEN sammenheng før...). Er poenget å tette ekstra godt? Hvor fikk du inspirasjon til dette fra?

Kanskje jeg misforstod, forresten. Med skråskjæring, mente du å lage et spor som du fylte med fugemasse, eller at platene ble skråskjært slik at de overlappet hverandre?
    Det du sa først. Du tar en stållinjal e.l. og en standly kniv e.l. og skjører en V ,i skjøten, etter at platene er montert. Så fyller du den V gropa med fugemasse igjen. Det stopper noe av vibrasjonsforplantningene mellom platene og sikrer at det holder seg tett over tid. Sparkel er som kjennt ikke så veldig fleksibelt.
    -
    Raskt, effektivt og billig triks

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Det du sa først. Du tar en stållinjal e.l. og en standly kniv e.l. og skjører en V ,i skjøten, etter at platene er montert. Så fyller du den V gropa med fugemasse igjen. Det stopper noe av vibrasjonsforplantningene mellom platene og sikrer at det holder seg tett over tid. Sparkel er som kjennt ikke så veldig fleksibelt.
    -
    Raskt, effektivt og billig triks
    Ok, da hørtes trikset mer kjent/logisk ut, ja ;-)

Blir nok gjort noe veldig lignende når jeg endelig kommer igang i kjelleren (bare ett bad som skal pusses opp først - juhuuu!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •